IMHO se leckdy vymstí překlad do češtiny formou "naroubování" na české podmínky.
Krom přístupu, kdy překladatel do češtiny používá svůj odborný pohled (jako Ty), tak IMHO je nezbytný kontext a konkrétní význam v použité hantýrce v cizím jazyku.
Proto jsem prošel mnohem víc příkladů nákupů letadel pro US Navy (a příslušné pasáže se pokusil vykopírovat), než jsem začal tvrdit, že shutdown u Venomů znamená brzký konec dodávek Venomů. Myslel jsem, že "na beton" platí pravidlo "shutdown=konec dodávek". Jenže jsem neprošel rozpočty za poslední rok (2021)), takže mi unikla ta výjimka, kdy po shutdownu pokračuje výroba P-8). A tu druhou výjimku (MH-60R) jsem přehlédnul.
Tj. Malej Achill, - přátelská rada:
než začneš něco tvrdit "na beton", tak si to raději ověř v kontextu, neboť možná dopadneš jako já, když jsem za hlupáka (a to přestože jsem na příkladů nákupů dalších cca 5-ti typů, byl přesvědčený, že jsem si to ověřil na 100%. Ne, unikly mi obě výše uvedené výjimky - P-8 a MH-60R).
A doporučuji Ti být obezřetný budeš-li hledat kontext významů použitých u AH-1Z/UH-1Y např. v rozpočtech US Army, neboť rozpočet US Army se mírně liší (např. v části "Production schedule" uvádí i dodávky FMS, což absentuje v rozpočtech US Navy,... tj. je možné že jsou ještě nějaké další odlišnosti v rozpočtech jednotlivých složek ozbrojených sil).
Malej Achil píše:zzz - ten Hansův příklad s klikou od dveří je opravdu extrémní. Co jsem viděl leteckou výrobu já, tak tam byly ty řetězce mnohem jednodušší - pravda, jednalo se o výrobu civilních letadel.
Netvrdím, že jde o "standartní" příklad, ale je k zamyšlení struktura nákladů v případě obnovení F-22:
This included approximately
$228 million to refurbish production tooling,
$1.218 billion to requalify sources of components and raw materials,
$5.768 billion to redesign four subsystems, and
$1.156 billion in other associated “restart costs,” along with
$1.498 billion in “additional government costs.”
Prostě náklady na výrobní přípravky hrály okrajovou roli. Mnohem víc by stály jakési jiné náklady, jejichž detailní strukturu neznám, jako laik to vůbec nedokážu odhadnout a je otázkou zda-li vůbec jsou popsány do detailu správně/úplně v oné analýze RANDu, ze které cituje zdroj:
https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... ver-a-year
Malej Achil píše:V podstatě mám problém pouze s tím Tvým tvrzením, že prostě proběhlo ukončení výroby Venomu a tak prostě finito, leda by někdo zaplatil zase komplet všechny náklady, jako při prvním zprovoznění výrobní linky a jako zaplatilo/zaplatí US Navy při jejím ukončení (+ utřízení, kontrole, konzervaci, transportu, skladování a kdovíco dalšího v tom je - klidně i nějaký ten vývar Bellu nebo podmínka budoucí disponibility těch nástrojů). Podle mého názoru to bude možné i za výrazně menší nárůst ceny.
K podtrženému: Fajn.
Jaký nárůst tedy očekáváš oproti těm zhruba 134 mil. USD, pokud by letos byly objednány další 4 Venomy ve stejné výbavě jako má těch 8 už objednaných??
Jde o to, že, jestli AČR potřebuje dokoupit další 4x Venomy (a 8x Viperů), tak jsem pro
okamžitě objednat další 4 Venomy. IMHO totiž po víceúčelových vrtulnících bude větší poptávka od jiných složek státu USA (např. US Custom, Border Control) než po specializovaných bitevních . Proto nevěřím, že bude za dobrou cenu některé z těch vyřazených 2 až 3 tuctů Venomů ... vyřazených myslím skrz reorganizaci USMC Force Design 2030.
viz přehled vyřazených mašin uskladněných na jedné z pouštních základen, kde starších UH-1 je mnohem míň (xyH-1H, UH-1D), než starších Cober vyráběných přibližně v téže době (AH-1S, AH-1J). Přestože výrobní poměr byl úplně opačný - víceúčelových Bellů bylo vyrobeno mnohem víc než bitevních Bellů
http://www.amarcexperience.com/ui/index ... Itemid=274
K tomuto:
zzz píše:Já nesouhlasím s názory, že je proveditelné, nyní v roce 2021 koupit další 4 Venomy (stejně vybavené jako 8 Venomů již objednaných) za původně nabízenou částku, tj. 134 milionů USD.
Malej Achil píše:(...) Prostě protože spousta věcí se dá udělat malosériově/kusově, byť s nevýhodou o něco vyšší ceny. Ale pro 4 vrtulníky to bude mnohem menší nárůst ceny, než rozjíždět a ukončovat "velkosériovou výrobu". (...)
Budou Venomy, z případně obnovené výroby na chlup stejné? Teď uvažuji jiný aspekt, než kupní cenu.
Jde totiž o to, že AH-1Z/UH-1Y jsou výrobně nákladnější než UH-60M a AH-64E ("Gross Weapon System Cost" jako průměr za více let dodávek pro US Army). Výhodou kombinace Venom, Viper, provozované v pár kusech (tj. velikost odpovídající potřebám AČR) by měly být nižší náklady na logistiku a MRO.
Ale jestli by AČR dokoupila 4 Venomy (a 8 Viperů) v
odlišném provedení, tak celá výhoda provozování H-1 jde do ... (tam kde slunce nesvítí).
Prostě je potřeba připravit se na eventualitu, že nějaká součástka v Mi-171š v AČR bude obsahovat kurvítko ze Severní Číny, které neodhalí v LOMu při MRO Mi-171. Tj. mít připravenou alternativu, pokud by byly zneschopněny Mi-171Š, které tvoří páteř bojového vrtulníkového letectva (ve smyslu přepravní kapacity). Myslím to, mj. s ohledem na to, že se kolem skladů munice na Slavičínsku (Vrbětice v obci Vlachovice) začali
potloukat lidi ze Severní Číny a ty sklady "bouchli", přestože za desítky let existence těch konkrétních skladů žádný takový výbuch nebyl.
Nebudou-li další Venomy (a ani další Vipery), tak jaké jsou alternativy?
Např. filipínská cesta - = 16x S-70i za 240 mil. USD?
https://www.defence24.com/philippines-t ... -in-poland
Od Policejní letky převzít Belly 412EP a dokoupit další v militarizované podobě?
Tigery nabízené Austrálii? (myslím ty nově nabízené ?starší? Tigery jako výměnu za původní Tigery - tj. nabídka Airbusu, která byla prozatím odmítnuta letos v lednu
https://www.airbus.com/newsroom/press-r ... -2040.html)
H-160?
Některý z větších vrtulníků od Leonarda? Či MH-139 od Boeing/Leonardo?