OSSR - nový stíhací letoun Lockheed Martin F-16 Block 70
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Nejtěžší je asi zvyknout si na ten joystick, milimetrové pohyby a při větších G slušné ( nikoliv neobvyklá) nálož síly v ovládání.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Zmluva na rekonštukciu Silača s NSPA už bola podpísaná:
"Vláda SR odsúhlasila obstaranie projektov infraštruktúry na leteckej základni Sliač prostredníctvom
agentúry NATO Support and Procurement Agency Luxembourg (ďalej len „NSPA“).
Formálnym krokom na iniciáciu projektov bolo podpísanie zadávacieho listu medzi MO SR a
agentúrou NSPA, na základe ktorého bola uhradená platba vo výške 67 868 421 eur pre
agentúru NSPA. Finančné prostriedky bude NSPA postupne vynakladať v rámci procesu
implementácie projektov."
Bol už najvyšší čas, lebo s náletom Mig-29 to nevyzerá moc dobre:
"Základná kvalifikácia vykonávania misií (BMQ) operačných pilotov nadzvukových
lietadiel nebola dosiahnutá žiadnym pilotom. Úlohy pohotovostného systému NATINAMDS
boli plnené 8 operačnými pilotmi s kvalifikáciou na úrovni základného leteckého výcviku
(BAQ). Napriek uvedenému boli všetky operačné úlohy v rámci NATINAMDS deklarovanými
pilotmi MiG-29 splnené. Priemerný reálny nálet na operačného pilota NATINAMDS dosiahol
v monitorovanom období 54:50 letových hodín (LH), čo je len 73,11 % národnej požiadavky
na BMQ - 75 LH na pilota. Nedosiahnutie požadovanej úrovne vycvičenosti bolo spôsobená
nízkou dostupnosťou lietadiel MiG-29 na plnenie operačných a výcvikových úloh
a nedostatočných zdrojov na leteckú prevádzku v posledných rokoch. Na udržanie
predpísaných spôsobilostí leteckého personálu bol využitý aj letový simulátor MiG-29
s celkovým náletom 248:30 LH ako doplnková forma výcviku, ktorá však nemôže nahradiť
praktický výcvik na leteckej technike (slúži predovšetkým na precvičovanie núdzových
postupov)."
Zdroj: Komplexné hodnotenie obrany Slovenskej republiky za rok 2020
https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/25897/1
"Vláda SR odsúhlasila obstaranie projektov infraštruktúry na leteckej základni Sliač prostredníctvom
agentúry NATO Support and Procurement Agency Luxembourg (ďalej len „NSPA“).
Formálnym krokom na iniciáciu projektov bolo podpísanie zadávacieho listu medzi MO SR a
agentúrou NSPA, na základe ktorého bola uhradená platba vo výške 67 868 421 eur pre
agentúru NSPA. Finančné prostriedky bude NSPA postupne vynakladať v rámci procesu
implementácie projektov."
Bol už najvyšší čas, lebo s náletom Mig-29 to nevyzerá moc dobre:
"Základná kvalifikácia vykonávania misií (BMQ) operačných pilotov nadzvukových
lietadiel nebola dosiahnutá žiadnym pilotom. Úlohy pohotovostného systému NATINAMDS
boli plnené 8 operačnými pilotmi s kvalifikáciou na úrovni základného leteckého výcviku
(BAQ). Napriek uvedenému boli všetky operačné úlohy v rámci NATINAMDS deklarovanými
pilotmi MiG-29 splnené. Priemerný reálny nálet na operačného pilota NATINAMDS dosiahol
v monitorovanom období 54:50 letových hodín (LH), čo je len 73,11 % národnej požiadavky
na BMQ - 75 LH na pilota. Nedosiahnutie požadovanej úrovne vycvičenosti bolo spôsobená
nízkou dostupnosťou lietadiel MiG-29 na plnenie operačných a výcvikových úloh
a nedostatočných zdrojov na leteckú prevádzku v posledných rokoch. Na udržanie
predpísaných spôsobilostí leteckého personálu bol využitý aj letový simulátor MiG-29
s celkovým náletom 248:30 LH ako doplnková forma výcviku, ktorá však nemôže nahradiť
praktický výcvik na leteckej technike (slúži predovšetkým na precvičovanie núdzových
postupov)."
Zdroj: Komplexné hodnotenie obrany Slovenskej republiky za rok 2020
https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/25897/1
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Na príchod nových stihacov sa pripravujú aj ďalšie zložky OSSR.
MOSR objednáva od Défense Conseil International, Immeuble Arc 27-29, rue Leblanc, 75015 Paris, France, službu pre zabezpečenie výcviku riadiacich letovej prevádzky v pokročilom navádzaní stíhacích lietadiel, ktorého cieľom je výcvik a príprava riadiacich pre bojové navádzanie taktických lietadiel 4+ generácie na získanie spôsobilostí pre plnenie úloh ochrany vzdušného priestoru SR (air policing)
Špecifikácia služieb:
Výcvik je zameraný na zvládnutie úloh pri poskytovaní služby radarového riadenia bojového použitia a zabezpečovaní úloh ochrany vzdušného priestoru (air policing), udržanie prehľadu pri súčasnom riadení 3-4 skupín lietadiel, používanie štandardnej komunikácie a frazeológie, dodržiavanie komunikačných priorít, dodržiavanie pravidiel bezpečnosti, súčasné pôsobenie proti viacerým cieľom, dodržiavanie štandardných postupov, osvojenie zbraňových systémov, taktiky, zdokonalenie sa vo vyhodnocovaní hrozieb v procese briefing/debriefing, a v komplexnom procese prípravy na misiu. Výcvik zahŕňa teoretickú a praktickú časť.
Som rád, ze vo výcviku sme opustili stojaté regionálne vody
https://crz.gov.sk/data/att/2879483.pdf
MOSR objednáva od Défense Conseil International, Immeuble Arc 27-29, rue Leblanc, 75015 Paris, France, službu pre zabezpečenie výcviku riadiacich letovej prevádzky v pokročilom navádzaní stíhacích lietadiel, ktorého cieľom je výcvik a príprava riadiacich pre bojové navádzanie taktických lietadiel 4+ generácie na získanie spôsobilostí pre plnenie úloh ochrany vzdušného priestoru SR (air policing)
Špecifikácia služieb:
Výcvik je zameraný na zvládnutie úloh pri poskytovaní služby radarového riadenia bojového použitia a zabezpečovaní úloh ochrany vzdušného priestoru (air policing), udržanie prehľadu pri súčasnom riadení 3-4 skupín lietadiel, používanie štandardnej komunikácie a frazeológie, dodržiavanie komunikačných priorít, dodržiavanie pravidiel bezpečnosti, súčasné pôsobenie proti viacerým cieľom, dodržiavanie štandardných postupov, osvojenie zbraňových systémov, taktiky, zdokonalenie sa vo vyhodnocovaní hrozieb v procese briefing/debriefing, a v komplexnom procese prípravy na misiu. Výcvik zahŕňa teoretickú a praktickú časť.
Som rád, ze vo výcviku sme opustili stojaté regionálne vody
https://crz.gov.sk/data/att/2879483.pdf
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Za stíhačky F-16 si takmer s určitosťou priplatíme. Celkové výdavky prekročia 2 miliardy eur
zdroj: https://www.trend.sk/politika/stihacky- ... liardy-eur
zdroj: https://www.trend.sk/politika/stihacky- ... liardy-eur
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Ta suma by takto narastla pri každom objednanom lietadle. Každé by vyžadovalo vyvolané investície. Je fakt, že pre Gripen by hangár mohol byť polovičnej veľkosti 

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Gripen není o tolik menší.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Tak zas nebudeme vyberat lietadlo podla toho, ci sa nam zmesti do hangaru. 

- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Wasp píše:Gripen není o tolik menší.

Taká veľkosť Alcy

- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Štyria slovenskí piloti si prvýkrát vyskúšali sólo let v stíhačkách F-16
Prví štyria zo slovenských pilotov, ktorí v súčasnosti pôsobia na americkej leteckej základni v Tucsone, absolvovali svoj prvý sólo let na stíhacom lietadle F-16, teda bez inštruktora.
Ďalší šiesti nachádzajúci sa v USA, si budú musieť ešte počkať.
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/ ... kach-f-16/
Prví štyria zo slovenských pilotov, ktorí v súčasnosti pôsobia na americkej leteckej základni v Tucsone, absolvovali svoj prvý sólo let na stíhacom lietadle F-16, teda bez inštruktora.
Ďalší šiesti nachádzajúci sa v USA, si budú musieť ešte počkať.
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/ ... kach-f-16/
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
V Greenwille spustili vyrobnu linku na F-16. Prve lietadla aj pre Slovensko z nej zidu v roku 2022. Do roku 2026 ma tato linka vyrobit 128 novych lietadiel za 14 miliard dolarov. Zaroven dojde k modernizacii 405 lietadiel styroch partnerskych krajin na verziu F-16 V. Este, ze sme vybrali tu F-16.
https://www.af.mil/News/Article-Display ... ary-sales/

https://www.af.mil/News/Article-Display ... ary-sales/
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
NKÚ: Nepreukázalo sa, že nákup 14 stíhačiek F-16 bol opodstatnený
zdroj: https://www.nku.gov.sk/aktuality/-/asse ... odstatneny
zdroj: https://www.nku.gov.sk/documents/10157/ ... za_NKU.pdf
zdroj: https://www.nku.gov.sk/aktuality/-/asse ... odstatneny
zdroj: https://www.nku.gov.sk/documents/10157/ ... za_NKU.pdf
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
134 mil, eur za jeden stroj ?
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Servis, vycvik, infraštruktúra....
Opäť len jablká a hrušky...
Ešte k tomu priratali aj DPH.
Opäť len jablká a hrušky...
Ešte k tomu priratali aj DPH.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
cit. "Systémová cena je jednotková cena lietadiel navýšená o spôsobilosti, aby mohli fungovať ako bojový systém, napr. servis, infraštruktúru, výcvik, muníciu atď. Zjednodušene je to cena celého kontraktu prepočítaná na lietadlo. Systémová cena (cena kontraktu prepočítaná na 1 kus) Belgicko F-35 – 106 mil. EUR vs. SR F-16 - 133,7 mil. EUR."
cit. Box 6: Hlavné závery ÚHP k nákupu F-16 (ex-ante hodnotenie)
· Analýza obmeny MO SR porovnáva celkové náklady na vlastníctvo ponúk do roku 2048, ponuka lietadiel F16 je v súčasnej hodnote (2018) výhodnejšia o 8 % než pri JAS-39. Po nákupe stíhacích lietadiel bude potrebné prehodnotiť prioritu jednotlivých modernizačných obranných nákupov v rámci OS SR s cieľom zachovať finančné ciele aj ciele spôsobilostí voči NATO.
cit: Napriek tomu, že ÚHP uviedol nutnosť preverenia skutočnej minimálnej potreby lietadiel, v hodnotení investičného projektu počítal s “dennou dostupnosťou“ na úrovni 50 %. 58 Pritom „priemernú schopnosť leteckej techniky“ pri nových F-16 uvádzalo aj MO SR vo vládou schválenom materiáli „Návrh na obstaranie nových taktických stíhacích lietadiel – I. časť neutajovaná“ (Príloha 6) na úrovni 70 %. Táto hodnota korešponduje aj s oficiálnymi údajmi United States Air Force (USAF).59 Ak by pri kalkulácii použil ÚHP túto hodnotu, v ich hodnotení investičného projektu by vyšla potreba obstarania 10 lietadiel F-16 (bližšie viď časť 2. Spôsob výpočtu). Preto NKÚ SR požiadal MO SR o predloženie všetkých podkladov, na základe ktorých ÚHP spracoval takéto porovnanie. MO SR písomne odpovedalo, že nedisponuje podkladmi, ktoré by relevantne preukázali skutočnosť, ktoré dokumenty MO SR poskytlo ÚHP. NKÚ SR tiež požiadal švédsku (JAS-39) aj americkú (F-16) stranu o informácie o prevádzkových nákladoch.60 Švédska strana (SAAB) uviedla v súčasnosti priemerné operačné náklady na letovú hodinu JAS-39 vo výške 175 000 SEK (17 328 EUR), americká strana (veľvyslanectvo USA v BA) 25 000 USD (20 641 EUR).61 Podľa týchto údajov náklady na letovú hodinu F-16 boli k 14.6.2021 o 19,1 % vyššie ako náklady na prevádzku JAS-39.62 Vzhľadom na evidentné nezrovnalosti v analýze63, ako aj všetky verejne dostupné a poskytnuté zdroje, vrátane analýz významných zdrojov64, sa skutočné náklady na životný cyklus javia opačne – v prospech JAS-39.
zdroj: https://www.nku.gov.sk/documents/10157/ ... za_NKU.pdf
cit. Box 6: Hlavné závery ÚHP k nákupu F-16 (ex-ante hodnotenie)
· Analýza obmeny MO SR porovnáva celkové náklady na vlastníctvo ponúk do roku 2048, ponuka lietadiel F16 je v súčasnej hodnote (2018) výhodnejšia o 8 % než pri JAS-39. Po nákupe stíhacích lietadiel bude potrebné prehodnotiť prioritu jednotlivých modernizačných obranných nákupov v rámci OS SR s cieľom zachovať finančné ciele aj ciele spôsobilostí voči NATO.
cit: Napriek tomu, že ÚHP uviedol nutnosť preverenia skutočnej minimálnej potreby lietadiel, v hodnotení investičného projektu počítal s “dennou dostupnosťou“ na úrovni 50 %. 58 Pritom „priemernú schopnosť leteckej techniky“ pri nových F-16 uvádzalo aj MO SR vo vládou schválenom materiáli „Návrh na obstaranie nových taktických stíhacích lietadiel – I. časť neutajovaná“ (Príloha 6) na úrovni 70 %. Táto hodnota korešponduje aj s oficiálnymi údajmi United States Air Force (USAF).59 Ak by pri kalkulácii použil ÚHP túto hodnotu, v ich hodnotení investičného projektu by vyšla potreba obstarania 10 lietadiel F-16 (bližšie viď časť 2. Spôsob výpočtu). Preto NKÚ SR požiadal MO SR o predloženie všetkých podkladov, na základe ktorých ÚHP spracoval takéto porovnanie. MO SR písomne odpovedalo, že nedisponuje podkladmi, ktoré by relevantne preukázali skutočnosť, ktoré dokumenty MO SR poskytlo ÚHP. NKÚ SR tiež požiadal švédsku (JAS-39) aj americkú (F-16) stranu o informácie o prevádzkových nákladoch.60 Švédska strana (SAAB) uviedla v súčasnosti priemerné operačné náklady na letovú hodinu JAS-39 vo výške 175 000 SEK (17 328 EUR), americká strana (veľvyslanectvo USA v BA) 25 000 USD (20 641 EUR).61 Podľa týchto údajov náklady na letovú hodinu F-16 boli k 14.6.2021 o 19,1 % vyššie ako náklady na prevádzku JAS-39.62 Vzhľadom na evidentné nezrovnalosti v analýze63, ako aj všetky verejne dostupné a poskytnuté zdroje, vrátane analýz významných zdrojov64, sa skutočné náklady na životný cyklus javia opačne – v prospech JAS-39.
zdroj: https://www.nku.gov.sk/documents/10157/ ... za_NKU.pdf
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Keďže Belgicko ma svoje zakladne v top stave a municaky plne zapadnej municie... R27 pod F-16 asi nepodvesime.
Nestačí sa spýtať náklady na letovú hodinu, ale co je v nej zarátané ale napríklad aj životnosť lietadla, ktora je u F-16 vyššia o 50% (8000 verzus 12000 lh)
Pytat sa na cenu lh Block 30 az 52 pricom mi kupujeme block 70 s iným servisnými intervalmi.
Jablka a hrušky, jablká a hrušky.
Nestačí sa spýtať náklady na letovú hodinu, ale co je v nej zarátané ale napríklad aj životnosť lietadla, ktora je u F-16 vyššia o 50% (8000 verzus 12000 lh)
Pytat sa na cenu lh Block 30 az 52 pricom mi kupujeme block 70 s iným servisnými intervalmi.
Jablka a hrušky, jablká a hrušky.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
NKU že by jednala podjatě ?
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6204
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Neprofesionálne.
Uz to, ze sa pýtajú veľvyslanectvo USA na náklady starších verzií.
Je metodika vykazovania nakladov na jednu lh vo švédsku a usa rovnaká?
Porovnáva nakup čistého lietadla (F35) s nakupom vrátane munície a výcviku. Ved to je amaterizmus.
Uz to, ze sa pýtajú veľvyslanectvo USA na náklady starších verzií.
Je metodika vykazovania nakladov na jednu lh vo švédsku a usa rovnaká?
Porovnáva nakup čistého lietadla (F35) s nakupom vrátane munície a výcviku. Ved to je amaterizmus.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Len taká kontrolní otázka. Ktorý štat resp. štáty provozujú relevantné obdobie F-16 Block 70/72 nato aby zodpovedali predmetnú otázku. Len prosím nie marketingové prospekty v podobe "papierových drakov"...
P.S. otázka skôr znie ako strážil hodnotu za peniaze projektu Útvar hodnoty za peniaze pri hodnotení nákupu viacúčelových taktických lietadiel ?
P.S. otázka skôr znie ako strážil hodnotu za peniaze projektu Útvar hodnoty za peniaze pri hodnotení nákupu viacúčelových taktických lietadiel ?
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"