
V diskusi u článku o Pandurovi pro AČR někdo nakousl problematiku obrněných vozidel stavěných se zvýšenou odolností proti minám a nástražným náložím. Armáda ČR má (měla být?) vyzbrojena čtveřicí nových obrněných vozidel pro svou misi v Afganistanu. Má se jednat o lehčí vozidla než je zaváděný Pandur II 8x8, konfigurace podvozku má být 4x4 a vozidlo má odolávat střelám ráže 7,62 mm, dělostřeleckým střepinám a má být schopno ochránit osádku a výsadek před účinky protipěchotních a protitankových min. Dalším důležitým kritériem je hmotnost pod 15 tun a možnost transportu v „menších“ transportních letounech, např. C-130 Hercules či C-160 Transal. Jedním z možných kandidátu na tuto zakázku je obrněné vozidlo BUSHMASTER 4x4 australské firmy ADI (Australian Defence Industries).
Austrálie nepatří zrovna k zavedeným výrobcům obrněné techniky, nicméně v březnu 1999 vyhrálo soutěž o IMV (Infantry Mobility Vehicle) australské vozidlo Bushmaster 4x4. Vozidlo mělo být schopno přepravit pěchotní družstvo s plnou výstrojí na velkou vzdálenost, velký důraz byl kladen na pasivní bezpečnost výsadku a osádky vozidla. První dva prototypy byly vyzkoušeny v roce 2000 při misi australských mírových jednotek na Východním Timoru. Dalších 11 vozidel bylo zkoušeno v roce 2003, při testech vozidla ujela více než 250 000 km v poušti i tropech, po drobných úpravách začala v roce 2004 sériová výroba. Vozidla vyrábí firma Thales.
Jak Bushmaster 4x4 vypadá? Nečekejme nějaké převratné řešení, vozidlo má klasickou koncepci s motorem vpředu a prostorem pro výsadek vzadu. Snad jen řízení na pravé straně vypadá pro našince exoticky, jinak za motorem je umístěna kabina pro řidiče a velitele vozu. Ti mají solidní výhled ven díky velkému čelnímu oknu a bočním okýnkům. Zajímavostí je absence bočních dveří u řidiče a velitele, na svá místa se mohou dostat pouze příklopy na střeše nebo zadními dveřmi. Samozřejmostí jsou ergonomické odpružené opancéřované sedadla. V zadním prostoru pro výsadek je umístěno sedm podobných sedaček, je zde i stejný počet stojanů na zbraně. Vozidlo je plně klimatizováno, výsadek má k dispozici čtyři horní příklopy, pro nastupování slouží zadní dveře. Na každém boku má výsadek k dispozici dvě nebo tři okna , další okno je na zadních dveřích. Všechna okna jsou samozřejmě opatřeny balistickou ochranou.
Vozidlo má poskytovat v základní verzi ochranu před střelami do ráže 12,7 mm. Dalším důležitým ochranným prvkem je konstrukce spodku korby do tvaru písmena V. To má ochránit osádku a výsadek před výbuchem nálože či miny do „ráže“ 9,5 kg TNT pod kolem či korbou. Například pod prostorem výsadku je umístěna nádrž s pitnou vodou o objemu 270 litrů, její další funkcí mimo zabránění dehydratace osádky je zvýšení její pasivní ochrany. Na vozidlo lze na přání nainstalovat například reaktivní pancíř.
Toto jsou údaje o odolnosti vozidla z firemního prospektu:



Vozidlo pohání vznětový přeplňovaný šestiválec Caterpillar 3126E o objemu 7200 ccm, jeho výkon je to 246 kW při 220 rpm, kroutící moment je 1166 Nm při 1440 rpm. Přenos zajištuje německá převodovka ZF 6HP50 ECOMAT G, umožnující jízdu šesti
rychlostmi vpřed a jednou vzad, samozřejmostí je možnost použití redukce. Další možností je instalace převodovky Allison MD 3066. Pohonný systém je konstruován jako modulární systém, umožňuje tak snadnou a rychlou výměnu pohonu i v terénu. Samozřejmostí je také možnost regulace tlaku a centrální dohušťování v pneumatikách Michelin, jejich rozměrech je 395/85 R20. Rezerva je upevněna vzadu na pravé bočnici.
S výzbrojí už je to u vozidla horší, není to žádně moderní BVP. Na příklop velitele vozu lze upevnit do lafety kulomet ráže 5,56 nebo 7,62 mm, lafetou je vybaven i levý zadní příklop výsadku.
Australská armáda má do konce roku 2007 obdržet poslední kusy z 299 objednaných vozidel Bushmaster, první převzala v srpnu 2004. 152 vozidel je/bude vyrobeno v základní variantě, 72 jako mobilní velitelství. Zbytek bude upraven pro různé speciální funkce jako je základna pro minomet ráže 81 a 120 mm, přímou bojovou podporu, průzkumné ženijní vozidla nebo třeba zdravotnické vozidlo.
Na základě bojových zkušeností z Iráku a Afganistanu dojde k zdokonalení vozidel, bude zvýšena balistická ochrana vozidla a na vozidle se objeví bezosádková věž. Přednostně bude upraveno 26 vozidel nasazených na bojových misích. 25 vozidel si rovněž objednala nizozemská armáda pro misi ISAF v Afganistanu.
Pokud má někdo zbytečných 570 000 australských dolarů, může si koupit „civilní“ variantu Bushmasteru, ADI FireKing. Armádní verze je dražší, stoji okolo 670 000 australských dolarů. Je by mě zajímalo, za kolik by je koupilo naše ministerstvo obrany...
Technické data BUSHMASTER 4x4 bez výzbroje
délka – 7,18 m
šířka – 2,48 m
výška – 2,65 m
bojová hmotnost – max. 15 t
světlá výška (korba) – 430 mm
výkon motoru – 246 kW
max. rychlost – 100 km/h
zásoba PHM – 300 + 19 l
dojezd – 800 km
osádka – 2+7
Použité zdroje:
časopis ATM
firemní materiály ADI Ltd
ministerstvo obrany Austrálie