Zde viz foto ilustračního náčrtu čtyř map

, na kterých jsou, na prvé mapě, americké útoky po vylodění ve dnech 7. a 8. srpna 1942. Na dalším, druhém náčrtu, je ostrov Guadalcanal s místy, která jsou zmiňována také v textu. Třetí náčrt zachycuje japonský útok v září stejného roku a čtvrtý náčrt je pak o říjnovém japonském útoku. Náčrt, jakož i jednotlivé mapy, je, jsou, pak volně na několika webech a vše bylo pro Palbu zmenšeno (Zde pak, v dalších dvou odkazech, po přiblížení a nastavení velikosti kolečkem, a následně i vyhledáním, viz ostrov Florida, jehož nejnovější dnešní název je - Nggela Sule:
https://mapy.cz/zemepisna?x=158.0992790 ... z=7&lgnd=1
za což děkuji kolegovi Mrfelix, ještě také děkuji i kolegovi Zemaktovi, viz zde z Wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nggela_Islands
Přibližně v polovině Č 418., bylo řečeno, že generál Vandegrift vydal rozkaz, aby byla s okamžitou platností „zastavena úspěšná operace 9. října 1942 (jednalo se o „Třetí Matanikau)“. Tenhle rozkaz byl vydán velitelem 1. divize námořní pěchoty proto, že přišla rádiem kódovaná „informace od admirála Ghormleyho, že Japonci připravují velký útok“. Zprávu dostal admirál Ghormley (zde viz foto

, pod kterým byl popisek viceadmirál Ghormley_Robert_foto zde bylo zvětšeno, a je majetkem Wikipedie.) od pobřežních pozorovatelů, kteří celou dobu pozorovali v Simpsonově přístavu v Rabaulu japonskou činnost, stejné pak hlásili i pozorovatelé na Shortlandách, odkud hlásili „velké soustřeďování křižníků, torpédoborců, dopravních a nákladních lodí“. Z hlášení bylo také patrné, že nepostižitelný „Tokijský expres“ byl stejně tak nadobyčej aktivní“. Další informace pak dodaly „Dokumenty“, které byly nalezeny u zabitých Japonců za hlídkové činnosti a také z deníků, ze kterých čerpal informace kapitán Moran. Deníky obsahovaly náznaky, že „pokus obsadit východní břeh Matanikau byl jen předzvěstí generální ofenzívy, která by mohla zahrnovat i přímý útok z moře“.
Když generál Vandegrift (zde viz foto

, na kterém je divizní velitelství, ve kterém sedí generál Vandegrift, Guadalcanal 1942, foto je majetkem US NAVY a bylo zde zvětšeno.) hodnotil situaci se svým štábem, před nadcházejícím možným střetnutím, tedy v konci prvé dekády října, byla shoda na faktu, že se změnila situace oproti září, tedy dobou střetu na Edsonově hřebeni, a to ve prospěch námořní pěchoty. Bylo konstatováno, že „na východě už Japonci nemají dostatečné síly“. Vandegrift se v této době již domníval, „že při přeskupovaní, které teď bylo naléhavě nutné, může na udržení linie řeky Ilu počítat jen s minimálními silami". Generál v řečené době již věděl, „že 164. pěší pluk je na cestě, a nestihne-li jej nějaká nehoda, bude mu k dispozici nejpozději 13. října 1942.“
Vandegriftovi bylo známo, že se zesílený 164. pěší pluk (s výjimkou jednoho praporu), dne 8. října urychleně nalodil v Noumeji na dopravní lodi McCawley a Zeilin. Též od admirála Turnera (zde viz foto

, pod kterým byl popisek viceadmirál Richmond_Kelly_Turner, foto je volně na několika webech.) věděl, že obě lodi vypluly 9. října ráno směr Guadalcanal. Jako protiponorkovou ochranu měly obě nákladní lodi tři torpédoborce a tři minolovky. Admirál Ghromley k zajištění tohoto konvoje přidělil „operační svaz 64.", kterému velel kontraadmirál Norman Scott – dva těžké a dva lehké křižníky a pět torpédoborců - , a dvě útočné skupiny – jednu kolem letadlové lodi Hornet a druhou kolem bitevní lodi Washington – vyslal na sever (v poznámce/3/ pak je u Samuela B. Griffitha II., kniha – Bitva o Guadalcanal, Praha 2001, na str. 251.: Scottův operační svaz 64. tvořily těžké křižníky San Francisko /vlajkový/ a lehké křižníky Helena a Boise a torpédoborce Duncan, Farenholt, Buchanan, Laffey a McCalla.).
Dopis z 6. října 1942, který je vzpomínán v Č 416., od generála Harmona, aby nebyly tříštěny síly, a aby se neobsazovalo Ndeni a nebudovaly se tam základny, který dostal admirál Ghromley, prý přeci jenom znamenal, že se tato operace odsune a bude, děj se co děj, posílen ostrov Guadalcanal. Tak se mohl ještě Gudalacanal posílit a přijdou-li Japonci „narazí na odpor a budou zničeny“.
V době 11. a 12. října 1942 proběhla „Námořní bitva u mysu Esperance“, kterou popsal kolega Jarl. Díky této bitvě, kterou admirál Scott vybojoval s kontradmirálem Gotem, byly pro obě strany poskytnuty časy na vylodění posil.
Japonský kontraadmirál Džošima (Jošima) začal v té době vykládat z letadlových zásobovacích lodí Nisšin a Čitose a ze šesti torpédoborců v Tassafaronze na Guadalcanalu své posily a zásoby.
A v době kdy zuřila, severozápadně od mysu Esperance, noční bitva a kontradmirál Jošima (Džošima), nechal vykládat tanky, děla, potraviny a střelivo, ještě pospíchal americký admirál Turner, kličkujíce se svými loděmi, protiponorkově, ke Gudaklacanalu.
Bylo 13. října 1942, těsně před východem slunce, když admirál Turner „přibyl k Lunžskému výběžku. McCawley a Zeilin tu zakotvily a začaly vykládat téměř 3 000 důstojníků a mužů 164. pěšího pluku. Rovněž se vylodil pozemní personál 1. perutě námořní pěchoty a byly dovezeny džípy, nákladní auta, protitanková děla, střelivo, stany a běžné zásoby na 70 dní“.
Mezi tím co vše lodi na Guadalcanal přivezly, byly i cukrovinky a čokolády, které se hned staly pro námořní pěšáky zbožím, které sloužilo k výměně za japonské „trofeje“, jako samurajský meč, či japonské pistole, ale i mapníky, či japonské přilby. To vše se směňovalo na tržišti, které bylo ve vesničce Lunga, u ústí stejnojmenné řeky.
Směnný obchod trval toho dne, 13. října jen do 11.00, kdy jej přerušily japonské bombardéry, jakmile byl konec poplachu, začalo se obchodovat znovu. Ovšem tento krátký klid trval jen chvíli a v poledne byla opět vyhlášena „červená pohotovost“, když přiletěly japonské Betty (zde viz foto

, pod kterým je popisek, G_4M_Betty, foto je volně přístupné na několika webech) doprovázeny Zery. Japoncům se podařilo svrhnout dvě pětisetlibrovky na pobřeží, což burzu definitivně uzavřelo. Bohužel již ten den při bombardování utrpěl nový, 164. pěší pluk své prvé ztráty.
Odpoledne v 17 hodin se začaly ozývat, čerstvě přisunuté 15cm houfnice generálmajora Sumujošiho, které začaly ostřelovat Hendersonovo letiště. Pro Wildcaty (zde viz ilustračně foto

, pod kterým byl popisek – Grumman_F4F_4_Wildcat, foto je majetkem archivu US Navy, pro Palbu byla upravena velikost fota. Foto bylo na několika webech.) to znamenalo, že se musely přestěhovat z Hendersonova letiště, poprvé, nikoli však naposledy, na „první stíhací“ letištní plochu – což byl úzký pruh letištní plochy, asi 2 000 yardů na východ.
K 13. říjnu 1942 se zvýšil, příchodem 164. pěšího pluku, stav vojsk, které měl nyní generál Vandegrift k dispozici na Guadalcanalu, na 23 000 mužů s dodatečnými 4 500 muži na Tulagi.
Pro amerického námořního pěšáka, příchod nových lidí znamenal, že se objevila naděje, že se jednou námořní pěšák z tohoto ostrova dostane, pokud se toho dožije. On totiž admirál Jamamoto (zde viz foto

, na kterém je admirál Jamamoto, foto je volně přístupné na několika webech) chtěl Američany z ostrova vyhnat. Jestliže se to nepovede letectvu, jeho „mořským orlům“, kteří stále nedokázali vyřadit Hendersonovo letiště z činnosti, „možná, že to dokáže viceadmirál Takeo Kurita soustavným ostřelováním z děl lodí Kongo a Haruna z 3. divize bitevních lodí“. Aby byla palba ještě hustší, byl Kuritovi přidělen jeden křižník a sedm torpédoborců. Jamamotova vlastní flotila, ve které byly letadlové a jiné bojové lodi, měly poskytovat dálkové krytí a křižovaly moře asi 100 mil na sever.
Bylo 13. října ve 23.30, když se obě velké bitevní lodi začaly, s bohorovnou sebedůvěrou, pohybovat kolem ostrova Savo a chystaly se na předurčená palebná postavení. „Všivák Lojza“ osvítil osvětlovacími raketami Hendersonovo letiště. V té samé době začali na palubě zatemněných lodí Kongo a Haruna střelečtí důstojníci řešit matematické problémy. Byla 1 hodina 40 minut (14. října), když 16 velkorážních děl začalo současnou palbu na Hendersonovo letiště. Za necelých 70 minut vypálily obě bitevní lodi přes 900 tenkoplášťových výbušných střel ráže 36 cm na omezenou plochu letiště.
„Byla to… nepopsatelná podívaná, když plameny a výbuchy způsobené zásahy granátů ráže 36 cm zasahovaly na letišti nepřátelské letouny, nádrže s palivem a skladiště střeliva. Nahoře scénu lemovaly osvětlovací rakety, jež shazovaly naše pozorovací letouny kroužící nad letištěm, a celý obraz působil tak, že benátská noc v Rjokogu se proti tomu zdála pouhou dětskou hračkou. Temná noc byla všemi těmito ohni přeměněna v jasný den. Na všech lodích se ozýval spontánní jásot, vzrušené výkřiky“ (zde je pak k tomuto textu poznámka, kdo tato slova napsal, tedy historický zdroj, kterým je: Tanaka, Raizo, s pomocí editora Rogera Pineaua: Japan´s Losing Struggle for Guadalcanal, volně přeloženo do češtiny – ´Japonci prohraný boj o Guadalcanal´/ Annapolis, United States Naval Institute Proceedings, I – červenec, II – srpen, 1965/, II, str. 815.).“
Prakticky o něco více než 70 minut, byli všichni námořní pěšáci, tedy po celou dobu japonského ostřelování z moře, zalezlí tak hluboko, jak se komu podařilo. Okolo nich se třásla země, kácely se roztříštěné kokosovníky. Kdo nezalezl, byl zabit. Když se začaly osvětlovací pumy snášet pomalu k zemi, bylo vidět, jak plameny pohlcovaly stany, zásoby pohonných hmot, potravin a střeliva, které také vybuchovalo, zabíjelo a zraňovalo.
Pak se Kuritovy torpédoborce přibližovaly k severnímu pobřeží a začaly do prostoru letiště a kolem okolo, mezi požáry, pálit své 5ti palcové granáty. „Málokterá střelba druhé světové války se vyrovnala této co do počtu velkorážných střel vypálených za hodinu a několik málo minut na tak malý cíl“.
Byly 2 hodiny a 50 minut, když střelba náhle ustala, a z okopů, které nebyly zničeny, vylézali zcela omámení vojáci, kteří se většinou potáceli.
Po rozbřesku bylo vidět, jakou spoušť na Hendersonově letišti způsobilo japonské ostřelování z moře. Samuel B. Griffith II., kniha – Bitva o Guadalcanal, Praha 2001, na str. 153., píše doslova:
„Potrhané kusy drátěnek byly nalezeny několik set yardů od letiště, kde byly vyrvány ze vzletových drah a potrhaly stany, přikrývky a polní lůžka. Desítky kokosovníků byly roztříštěny, část nemocnice byla zpustošena. Z hořících nádrží pohonných hmot stále stoupal dým; pumy a střely co chvíli explodovaly. Jeden granát zasáhl a rozmetal skladiště potravin; vykuchané plechovky s nápisem Spam (mletá šunka) se všude povalovaly ještě několik dní. Jejich obsahem byl potřísněn každý kokosovník v okruhu půl míle. Krysy, které zamořovaly kokosové háje, byly teď na nějakou dobu bez zásobovacích problémů.“
Pro námořní pěchotu byla situace velmi nepříznivá, neboť je zřejmě každému jasné, že místo mleté šunky mohl námořní pěšák jíst něco jiného. Ovšem obejít se bez letadel ve válce s Japoncem jaksi nešlo. Ráno v úterý 13. října přišel generál Geiger na letiště, aby zjistil, že má 39 SBD-2 (zde viz, ilustračně, foto

, pod kterým byl popisek_Douglas_SBD_2_Dauntless, dál pak přeloženo volně - z letadlové lodi USS Enterprise v říjnu 1941, foto je volně přístupné na několika webech, bylo zde několikrát zmenšeno.) schopných letu. Ale když tam přišel ráno 14. října, po té strašné noci, měl těch letadel jen 5. Zjistil také, to ráno, že ze 40 Wildcatů F4 F-4 se jich 16 proměnilo v nepoužitelné vraky. Z ostatních 24 letadel jich potřebovalo 24 nějakou opravu. Buďto byly rozbité pneumatiky, nebo celá kola, křidélka nebo ochranná skla. Z torpédových letounů, které přiletěly nedávno na Hendersonovo letiště, zůstalo teď jen staré železo. Celou věc nahlásil generálovi Vandegriftovi, když jako „okamžité“ požadoval 20 střemhlavých bombardérů. Z dalších požadavků naléhavě požadoval stíhačky a letecký a dílenský personál na vystřídání. Při ostřelování Hendersonova letiště totiž generál Gaiger (zde viz foto

, pod kterým je popisek_general Roy S. Geiger, foto je majetkem Wikipedie, pro Palbu bylo zvětšeno) napočítal ztrátu 60 mužů, z toho jich bylo 41 zabito a 19 zraněno. Byl to většinou letecký personál, ale i 6 pilotů.