F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Také záleží na tom v jakém stavu je drak našich a případně i švédských strojů. Ostatně tenhle problém je naznačen i v článku. V tomhle pohledu jsou pak poměrně nezajímavé maďarské stroje. Které k nim nepřišli jako nové, ale byli přestavěné z verze A.
Bude také záležet na tom co bude Saab chtít za "upgradování" letadel do stavu ve kterém by mohli fungovat dalších řekněme 10 až 15 let.
Bude také záležet na tom co bude Saab chtít za "upgradování" letadel do stavu ve kterém by mohli fungovat dalších řekněme 10 až 15 let.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
To je sice pravda, ale 20-25 let a cca 3.000 nalétaných hodin (z 8.000 udávaných výrobcem) není pro moderní bojová letadla zas až tolik. Například holandské F-16AM jsou mnohem starší a přesto dodnes létají.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Taky záleží na tom jak se s nimi létá. Nedávno tu zrovna někdo psal že by jeden z Gripenů uzemněný kvůli překročení povolených limitů přetížení draku. Každý takový výlet na limity konstrukce může znatelně sníží její životnost.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Byl jsem to já, a říkal mi to technik od Gripenů. Nicméně tamní technici se klaní k tomu, že odcházet z "našich" Gripenů je blbost (piloti se vidí v F-35). Dá se předpokládat, že o tom náletu a životnosti toho ví dost.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Pro techniky je určitě pohodlnější pokračovat na letadlech která znají. Komu by se chtělo znovu s přeškolovat a objevovat záludnosti nových strojů.
Výhoda je že se i Švédové rozhodli držet Gripen C v provozu do příchodu letadla další generace. Takže pro ně nějaký modernizační balíček a postupy udržení životnosti starších draků jistě vzniknou.
Výhoda je že se i Švédové rozhodli držet Gripen C v provozu do příchodu letadla další generace. Takže pro ně nějaký modernizační balíček a postupy udržení životnosti starších draků jistě vzniknou.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
ad perspektiva olétaných holandských F-16...
To záleží. Aktuální prodej holandských F-16 firmě Draken pro adversary je prý sjednáno jako prodej ve stavu "jak jsou" tj. bez jakkékoliv záruky.
To záleží. Aktuální prodej holandských F-16 firmě Draken pro adversary je prý sjednáno jako prodej ve stavu "jak jsou" tj. bez jakkékoliv záruky.
Matteo Sanzani pro BlogBeforeFlight.net píše:All equipment will be sold and transferred to the United States in as-is condition
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Odpověď firem k žádosti o informace
Na RFI (request for information“) – žádost o informace, která zpravidla předchází formální žádosti o podání nabídek, měly odpovědět pouze americký Lockheed Martin a švédský Saab. Bude se tak pravděpodobně vybírat ze strojů Gripen, F-16V a F-35. Výběr už tak pomalu dostává konkrétnější obrysy. Obě společnosti údajně ještě neznají přesné obrysy požadavků MO a proto připravily varianty nabídek. Rozdíl je také v počtu kusů, Lockheed nabízí 18 strojů, zatímco nabídka Saabu má zahrnovat 24 kusů, nepůjde již tedy o prodloužení pronájmu. Dle dřívějších spekulací se ani sama švédská vláda, ani Saab nechtějí zavazovat k dalšímu pronájmu.
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_alv

Na RFI (request for information“) – žádost o informace, která zpravidla předchází formální žádosti o podání nabídek, měly odpovědět pouze americký Lockheed Martin a švédský Saab. Bude se tak pravděpodobně vybírat ze strojů Gripen, F-16V a F-35. Výběr už tak pomalu dostává konkrétnější obrysy. Obě společnosti údajně ještě neznají přesné obrysy požadavků MO a proto připravily varianty nabídek. Rozdíl je také v počtu kusů, Lockheed nabízí 18 strojů, zatímco nabídka Saabu má zahrnovat 24 kusů, nepůjde již tedy o prodloužení pronájmu. Dle dřívějších spekulací se ani sama švédská vláda, ani Saab nechtějí zavazovat k dalšímu pronájmu.
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_alv


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Piloti Gripousu jsou jeste v aktivnim stavu, stejne jako vybudovana servisni a logisticka zakladna. A paklize dojde na toto...
Švédská vláda přitom připravuje modernizaci, která má motoru udělit sílu až 116kN s přídavným spalováním.
Tak ten letoun nebude mit chybu, paklize
se zvysi akcelerace, kterou se chlubi Rafale
I Evropske dvoumotorove delty obecne. Pres uroven F16V se dostane radarem i aktivnim rusenim. Nemluve o tlacenych zatackach, ktere jsou hlavnim bojovym obratem delt. Dovolim si rici, ze takto prekonaji i Ruskou skolu, co se blizkeho boje tyka.
Paklize se USA rozhodlo o nepotrebe vojenskych angazma v jinych statech a my se rozhodneme o lokalni, statni obrane, byl by Gripous logickou volbou. Myslim, ze i v Madarskove dojdou ke stejnemu zaveru, tak bychom meli kde uletet, ostatne muzeme i do Svedska.
A tam pokracovat v boji v pripadnem napadeni a prekonani Polskych nizin. A stejne tak i oni, Madari a Svedi v pripade, ze by se fronta posunula az do Slezska.. Takova vzdaleno-blizka letadlova lod nemusi byt spatna.
Ja jsem za Gripouse.F16stnackou ziskame prd. A F35 tkou se zrujnujeme, driv nez zacne konflikt. Koneckoncu prunikovym stihacem nebudeme mit kde pronikat a pak uz bude pozde.
Švédská vláda přitom připravuje modernizaci, která má motoru udělit sílu až 116kN s přídavným spalováním.
Tak ten letoun nebude mit chybu, paklize
se zvysi akcelerace, kterou se chlubi Rafale
I Evropske dvoumotorove delty obecne. Pres uroven F16V se dostane radarem i aktivnim rusenim. Nemluve o tlacenych zatackach, ktere jsou hlavnim bojovym obratem delt. Dovolim si rici, ze takto prekonaji i Ruskou skolu, co se blizkeho boje tyka.
Paklize se USA rozhodlo o nepotrebe vojenskych angazma v jinych statech a my se rozhodneme o lokalni, statni obrane, byl by Gripous logickou volbou. Myslim, ze i v Madarskove dojdou ke stejnemu zaveru, tak bychom meli kde uletet, ostatne muzeme i do Svedska.

Ja jsem za Gripouse.F16stnackou ziskame prd. A F35 tkou se zrujnujeme, driv nez zacne konflikt. Koneckoncu prunikovym stihacem nebudeme mit kde pronikat a pak uz bude pozde.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 12/9/2021, 05:33, celkem upraveno 1 x.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
To se ovšem bude týkat pouze Gripenu E. Na který by se stejně museli piloti přeškolovat jako na jakýkoli jiný nový typ. To stejné by se dalo říct o servisním zázemí. Zkrátka zavedení Gripenu E nebo F-16 block 70/72 by vyšlo prakticky nastejno.HONZIK11 píše:Piloti Gripousu jsou jeste v aktivnim stavu, stejne jako vybudovana servisni a logisticka zakladna. A paklize dojde na toto...
Švédská vláda přitom připravuje modernizaci, která má motoru udělit sílu až 116kN s přídavným spalováním.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Myslis, ze Gripen bude mit letovou obalku podobnou F16 V? Takze se do letove rutiny dostanou
pres vikend? Budou mit stejnou, mnohdy jde o podvedomou filozofii cteni z displeju? Budou mit stejne nastaveny knipl s danou citlivosti a jeho reakce na let se bude blizit F16 a ne C/D? A bude jim toto jedno? Nebudou moci pristat na zaloznich letistich , budou kolem neho muset chodit v prezuvkach a letiste bude zavrene , kdyz na nej foukne listi s par vetvickama? Nebudou muset dva roky pred nakupem uz sedet v Americkych ucebnach ?
A v neposledni rade , nebude mechanikum chybet povestne F16 kladivko?
A dalsich milion malickosti , ktere uz mame zvladnute ,vcetne diagnostiky i obycejneho jiz nauceneho predvidani.
pres vikend? Budou mit stejnou, mnohdy jde o podvedomou filozofii cteni z displeju? Budou mit stejne nastaveny knipl s danou citlivosti a jeho reakce na let se bude blizit F16 a ne C/D? A bude jim toto jedno? Nebudou moci pristat na zaloznich letistich , budou kolem neho muset chodit v prezuvkach a letiste bude zavrene , kdyz na nej foukne listi s par vetvickama? Nebudou muset dva roky pred nakupem uz sedet v Americkych ucebnach ?
A v neposledni rade , nebude mechanikum chybet povestne F16 kladivko?

A dalsich milion malickosti , ktere uz mame zvladnute ,vcetne diagnostiky i obycejneho jiz nauceneho predvidani.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Honza
. Já se spíš zaobírám otázkou: jedna letka Gripenů, druhá modernizovaných Alek. Či dvě Gripenů, a Alky pa pá.



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
HONZIK11
To že se Gripen opravuje kladivem a kolem F-16 se musí chodit o špičkách je mýtus. Mezi Gripenem C a Gripenem E je stejný rozdíl jako s novou F-16. Stačí se podívat na řešení kokpitu aje hned jasné že by piloti začínali od nuly. To že jsou si ty letadla tvarově podobné neříká vůbec nic o jejich letových vlastnostech a ovládání. Nákup Gripenu E znamená příchod nového typu se vším co k tomu patří.
Na záložních letištích (i dálnicích) přistávají i F-16. K čemu je znalost diagnostiky Céčka když s Éčkem nesdílí zhola nic. Tak co budou předvídat.
Kupovat Gripen E je největší blbost co by se mohla stát. Pokud nebudou peníze na pátou generaci, tak OK nechejme si dalších 15 let současná Céčka a pak hledejme náhradu v té době dostupných strojích (což je ostatně i plán Švédska). Nebo pokud bude politická vůle se s Gripeny definitivně rozlučme.
To že se Gripen opravuje kladivem a kolem F-16 se musí chodit o špičkách je mýtus. Mezi Gripenem C a Gripenem E je stejný rozdíl jako s novou F-16. Stačí se podívat na řešení kokpitu aje hned jasné že by piloti začínali od nuly. To že jsou si ty letadla tvarově podobné neříká vůbec nic o jejich letových vlastnostech a ovládání. Nákup Gripenu E znamená příchod nového typu se vším co k tomu patří.
Na záložních letištích (i dálnicích) přistávají i F-16. K čemu je znalost diagnostiky Céčka když s Éčkem nesdílí zhola nic. Tak co budou předvídat.
Kupovat Gripen E je největší blbost co by se mohla stát. Pokud nebudou peníze na pátou generaci, tak OK nechejme si dalších 15 let současná Céčka a pak hledejme náhradu v té době dostupných strojích (což je ostatně i plán Švédska). Nebo pokud bude politická vůle se s Gripeny definitivně rozlučme.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Scotty to je blbost. Fylozofie letounů se nemění generace po generaci. Stejného výrobce. Přechod z Céčka na Ečko by byl rozhodně rychlejší a efektivnější než z Céčka na Viper. Blbost by však byla pořízení toho Éčka, to jo.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Už porovnání cocpitů ukazuje že toho mnoho spolčeného nezůstalo.


Gripen E rozměrově "vyrostl", používá jiný motor a pochopitelně i avioniku. Jmenujte mi alespoň jednu věc co sdílí Gripen C a E. Gripeny prostě klamou tělem, ale jsou to naprosto jiná letadla.
Gripen E rozměrově "vyrostl", používá jiný motor a pochopitelně i avioniku. Jmenujte mi alespoň jednu věc co sdílí Gripen C a E. Gripeny prostě klamou tělem, ale jsou to naprosto jiná letadla.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Knipl mezi nohama.
U F16 se ve stresu hnedle strilim.
https://www.f-16.net/forum/viewtopic.ph ... 3&p=452878
U F16 se ve stresu hnedle strilim.

https://www.f-16.net/forum/viewtopic.ph ... 3&p=452878
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
F-16 má jen takový joystick, ale rozložením panelů je mnohem blíž Gripenu C.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
No jo, no. Asi tak.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Nemuzeme mit furt jen 14 letounu. To je jen skolici letka.Totalni minimum je 24 letounu optimalne 48.. I tak to je malo, sparky budou 50km od sebe. Dojdou driv, kdyz si nepomuzou nez palivo v pozemnich zasobnicich. Melo by to byt sladene.Zemakt píše:Scotty to je blbost. Fylozofie letounů se nemění generace po generaci. Stejného výrobce. Přechod z Céčka na Ečko by byl rozhodně rychlejší a efektivnější než z Céčka na Viper. Blbost by však byla pořízení toho Éčka, to jo.

To je bida, to je bida.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Mno, řešení jsou de facto dvě. 14 Céček plus modernizované Alky. Anebo 24 Céček a Alky postupně vyřadit, zčásti do výcviku.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Mě napadá že Gripen E přeci jen sdílí s Gripenem C plno věcí. Bude mít totiž podobný systém toho jak se bude provozovat. Bodobnou švédskou náturu,možná, filozifii. Jo filozofie toho jak se co udělalo. To je to pravé slovo. F-16 je úplně, ale úplně jiný.
Piloti by si zvykli i na Viper. Ve výsledku je to asi celkem jedno. Přikláním se k F-15
.
Piloti by si zvykli i na Viper. Ve výsledku je to asi celkem jedno. Přikláním se k F-15
