
Praotec tanků Lincoln No.1 a Little Willie
Na Palbě se už v minulosti objevili příspěvky o tancích z doby první světové války, ať už se jednalo o tanky britské, francouzské či německé. Zatím se zde ale nikdo nezmínil o vývoji tanků před nasazením na frontě v roce 1916. Jak asi všichni víte, WW1 se po počáteční manévrové válce dostala do zákopového patu. Bojiště ovládl kulomet a dělostřelectvo, k tomu se přidala hrozba bojových plynů. Pěšák se stal potravou pro kanóny, pěchota neměla prostředky k proražení mnohastupňové obranné linie. Sice již na počátku války se objevil obrněný prostředek schopný ohrozit živou sílu za použití malé osádky obrněného automobilu. Ten sice dokázal ochránit osádku před účinky palby z ručních zbraní, nedokázal však díky svému podvozku proniknout do terénu mezi zákopy, o jízdě přes zákopy ani nemluvě. Armáda potřebovala úplně jiný obrněný prostředek, schopný jízdy v rozstříleném terénu a překonávající několikametrové zákopy. Takové řešení zde již existovalo v době před WW1, pásové traktory zde existovaly a jejich použití se přímo nabízelo. Problémem však byla konzervativní klika mezi důstojnictvem, to se stále vidělo v pěchotě a jezdectvu. Až obrovské ztráty donutili zodpovědné politiky a vojáky hledat jiné řešení.
Mezi bojujícími státy se na čelní místo ve vývoji nového obrněného prostředku dostala Velká Británie. Hybnou silou mezi zkostnatělou armádou byl plukovník E. Swinton, ten již v říjnu 1914 navrhoval vojenské využití pásových traktorů Holt. Je vcelku zajímavé, že se tohoto nápadu chytlo námořnictvo, zejména první lord admirality W. Churchill. Dle jeho mínění je třeba zavést do výzbroje „parní pásové traktory“. V únoru 1915 vzniká při admiralitě Landships Committee, tato komise se měla zabývat jen otázkami nasazení obrněných vozidel. V červnu 1915 zaslal E. Swinton dopis generálu Frenchovi, veliteli britských sil ve Francii, ve kterém zdůrazňoval nutnost nasazení „pohyblivých kulometů“. Výsledkem bylo zadání na podobné vozidlo, umožňující překonání příkopu o šířce 3,7 metru a hloubce 2 metry, vozidlo mělo mít schopnost překonat kolmou stěnu vysokou 1,2 metru. Díky nadšencům v komisi byla v červenci 1915 podepsána smlouva s firmou Wiliam Foster and Company Ltd z Lincolnu. Tato firma se zabývala již dříve výrobou pásových traktorů Hornsby, ve firmě pracuje jako jeden z ředitelů budoucí výrazná osobnost W.A. Triton. Ten spolu s poručíkem W. Wilsonem za 40 dní navrhl a postavil první tank na světě LINCOLN No.1
První tank na světě byl postaven na pásovém podvozku Bullock, ten mimo přední napínací a zadní hnací kolo obsahoval ještě osm malých pojezdových koleček a pět kladek. Mimo pásový podvozek byla vzadu na pohyblivém závěsu umístěna dvě kola s ocelovou obručí. Ta měla usnadnit manévrování a zvětšit délku vozidla, vozidlo mělo díky nim překonávat širší zákopy. Tank byl poháněn benzinovým motorem Daimler o výkonu 105 HP při 1000 ot./min. Převodovka měla pouze dva stupně, osádku tvořilo pět mužů – velitel, dva řidiči, další dva se vlastně jen vezli a měli technicky podporovat zbylé tři členy osádky. Tank neměl žádnou organickou výzbroj, pro bojové použití se ale plánovalo osazení 40 mm kanonu Vickers do věže. Tank byl vybaven maketou věže. V září 1915 probíhali testy tohoto vozidla, nedopadly však zrovna uspokojivě. Největší problém byl s pásy, ty během provozu skoro neustále padaly. Proto Triton a Wilson nakonec použili ocelové článkové pásy s pevným zavěšením. Další úpravou byl boční kryt podvozku, měl zabránit poškození podvozku. Pásy byly prodlouženy o 0,9 m a byla sejmuta maketa věže. Koncem listopadu byl již přestavěný stroj, nyní pojmenovaný LITTLE WILLIE, připraven je zkouškám. Oproti předchůdci již vezl výzbroj, v přídi byl umístěn kulomet Vickers ráže 7,7 mm, další zbraně mohly střílet z bočních střílen. Otvor po věži byl zakryt plechem, v přídi vozidla byly nyní umístěny dva průzory. Po úpravách stroj dosahoval podstatně lepší výkony, nebyl však určen pro bojové nasazení. Sloužil jen jako technologický demonstrátor, první sériově vyráběné tanky byly přece jen trochu jiné koncepce. Po ukončení testů se tank vrátil výrobci, dnes je tento prototyp umístěn v Tank Museum, Bovington, UK.
Technické data LITTLE WILLIE
délka – 5,45 m
šířka – 2,80 m
výška – 2,41 m
hmotnost – možná 14,0 nebo 16,7 nebo 18,3 t
výkon motoru – 105 HP
rychlost silnice – 6 km/h
rychlost terén – 2,8 km/h
osádka – 5
Použité zdroje:
časopis HPM 7/2003
http://wikipedia.org/
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/

LINCOLN No.1

LITTLE WILLIE