Mk IIB
max. rychlost
412/0m
531/5425m
max. stoupavost
15/0m
8,6/6100m
čas výstupu
7,5/6100m
Jestli ti někde hapruje 1 000 metrů výšky a dvacetikilometrový rozdíl v maximální rychlosti a jseš v klidu, tak pak chápu že máš no problem.
Sorry jako

Moderátor: Hans S.
Wasp píše:I-16, motor M-25, manuál praví že :
Během střemhlavého letu je nutné zkontrolovat, zda otáčky motoru nepřekračují 2 500 ot/min a zda rychlost při výstupu nepřekračuje 500 km/h.
To do sebe ale přesně zapadá ne?Wasp píše:Příď "Ischaka" byla velká a ve střemhlavém letu nedosahoval rychlosti vyšší než 530 km/h.Skeptik píše:Dokonce víc ... až 700 km/h dle německé studie, resp. 600 km/h dle sovětských zdrojů (obé pro I-16 Typ 10, zda se to pro modely s motory M-62/63 zvýšilo se mi nepodařilo zjistit).
Proč jí přestali vyrábět? Časem už by výkonově nestačila. Labutí písní mohl být ještě model Polikarpov I-180, ale ten potřeboval deficitní suroviny, více duralu než dřeva.Se vlastně divím, že tu mašinu vůbec přestali vyrábět. Takovej balšoj stroj.
Merliny měly problém s negativními G v téhle době už sice nouzově, ale přesto celkem dobře ošetřený. Mimochodem, jak na tom byl na negativních G Švecov v I-16? Neví někdo?Lord píše: V bitvě o Británii byla pomalá rychlost přechodu do střemhlavého letu nejmarkantnějším rozdílem ve prospěch Bf-109E, která stála mnoho pilotů pomalejšího hurricanu život. I při nejlepším úhlu náběhu vyvíjí drak letounu odpor vzduchu, který roste kvadraticky.
Myslím, že kdyby si se nad tím zamyslel, přišel by jsi na to sám. A bez hloupých narážek, které jen snižují Tvůj kredit.Zemakt píše:Se vlastně divím, že tu mašinu vůbec přestali vyrábět. Takovej balšoj stroj.
- přesnější je použít výraz stíhací bombardér. A samozřejmě, že se jim to povedlo, ač ne zrovna prvoplánovitě. Hawker Typhoon byl tím letounem. Z amerických dodávek ho pak doplňovaly Mustangy Mk I a II, a třeba i P-40. Nicméně Typhoonů šly přednostně na Ostrovy a tak Hurri dále létal v Africe či Barmě apod. Ostatně díky svým charakteristikám byl vhodný pro zástavbu větších zbraní a dalšího pancéřování. Prý mu nedělela problém ani kombinace jedné "čtyřicítky" a čtyř raket. Stabilní při střelbě.Ona je, v rámci tohoto vlákna, spíš zajímavá diskuse ne proč se v roce 1940 přestal vyrábět I-16, ale spíš, proč se proboha Hurricane vyráběl až do roku 1944 ???
Napadají mne dva důvody
- v GB prostě nebyly schopni vyvinout a zavést do výroby lepší "bitevní" letoun;
- výroba Hurricanu byla levná a tak dostala přednost kvantita nad kvalitou.
Jako když se dívám na video, tak obratnost I-16 je vynikající.
Video: Polikarpov I-16 Typ 24
No, já když se tedy podívám na ta videa (pěknáVideo: Hurricane IIA
Pilot si ho může dovolit klopit, aniž by spadl do vývrtky, což může bejt taky určitá výhoda pro zelenáče.
Vím, že odpovídat na otázku, když neznám odpověď je poněkud nestandardníHans S. píše:Merliny měly problém s negativními G v téhle době už sice nouzově, ale přesto celkem dobře ošetřený. Mimochodem, jak na tom byl na negativních G Švecov v I-16? Neví někdo?
Klidně, byť vzhledem k variantám s použitím 40 mm kanónů či neřízených střel a současně poměrně malé nosnosti bomb mi bitevní letoun přijde přijatelnější název.Zemakt píše:- přesnější je použít výraz stíhací bombardér.
To ano. Ale první Typhoony přišly k perutím na konci roku 1941 ... tak proč se proboha Hurricany vyráběly až do roku 1944 ???Zemakt píše:A samozřejmě, že se jim to povedlo, ač ne zrovna prvoplánovitě. Hawker Typhoon byl tím letounem.
Jasně, jako "nouzovka", která umožní uvolnit lepší letouny na exponovanější bojiště.Zemakt píše:- a co třeba že stále existovala poptávka na "tupý" letoun a to nejen ze SSSR? Ono pořád lepší něco, než drátem do oka.
To určitě ... hlavně díky svému skvělému motoru. Ale pořád menší než Spitfire Mk.IX. Kvůli SSSR se Hurricany opravdu nevyráběly, tam se dodávaly proto, že prostě byly.Zemakt píše:A v úloze PVO to stále udělá nějakou parádu, větší než I-16?
HansKlidně, byť vzhledem k variantám s použitím 40 mm kanónů či neřízených střel a současně poměrně malé nosnosti bomb mi bitevní letoun přijde přijatelnější název.
Vzhledem k počtu vyrobených specializovaných "protitankových" verzí IID a verzí IV oproti celkovému množství dvojek, zejména IIC, bych byl v této klasifikaci dost opatrný. Na sekundárních bojištích, kde měl "bitevničit" respektive "stíhačobombardovat" měl ve své původní roli stále co nabídnout. Opomíjím opravdu speciálku IID, těch bylo minimum.Spíše jako bitevník, stíhací bombardér to úplně nebyl.
Proboha, proč Sověti museli obnovit výrobu I-16, ale proč raději nevyrábět dost těch lepších?Ale proč raději nevyrábět dost těch lepších ???
Protože na druhotná bojiště stále ve své úloze stačily (paralela s P-40) a s tím souvisí, že "top třída" ještě nebyla vyráběna v takovém měřítku, aby stačila nakrmit svoji produkcí jak primární, tak sekundární bojiště. Navíc, zavřít hubu Stalinovi.Proč se proboha Hurricany vyráběly až do roku 1944 ???"
Dnešní optikou možná.Hans S. píše:Dnešní optikou jen velice těžko můžeme I-16 považovat za obecně účinnější letoun, než jakým byl Hurricane, protože Hurricane se Messerschmittům sice těžko, ale přesto aspoň trochu dokázal postavit. Hurricane dokázal pustit žilou podstatné části bombardovacího letectva a kousal i Messerschmitty. Potenciál a budoucnost I-16 tkvěla v umístění příslušného proužku na směrovku stíhače Luftwaffe.
Jenže k čemu je ti údaj o vodorovné maximální rychlosti? Nehledě na to, že do výšky cca 3.000 metrů jsou na tom I-16 s M-63 a Hurricane více-méně stejně. Viz výše.Hans S. píše:Srovnáme-li stroje z roku 1940 (Hurricane Mk.I/Merlin III, Bf 109 E-4/DB 601A, I-16/M-63), pak z hlediska rychlosti vede ve všech výškách Messerschmitt s poměrně bezpečným rozdílem. Pouze v případě použití vysokooktanových paliv a vyšších plnicích tlaků nebyl rozdíl mezi 109 a Hurricanem až tak velký. I-16 s menším či větším odstupem poslední.
Hurricane byl ve všech výškách s přehledem poslední - chtělo by se dodat.Hans S. píše:Z hlediska akcelerace (a tedy i stoupavosti) zejména při nízkých rychlostech vedl I-16, při středních a vyšších rychlostech Messerschmitt.
Opravdu by jsi viděl Bf-109E-4 se dvěma kulomety a dvěma kanóny (byť MG-FF) jako slaběji vyzbrojený letoun než Hurricana s osmi kulomety puškové ráže? Já tedy ne. Zvláště pak proti bombardérům.Hans S. píše:Výzbroj se srovnává obtížně, všechny stroje to mají hodně jinak. Pokud I-16 nesl dva ŠVAKy, pak byl v tomto směru nejsilnější, pokud jen čtveřici ŠKASů, pak bych na prvním místě viděl Hurricana, uprostřed Bf 109 a nakonec I-16.
Akcelerace ve střemhlavém letu je u I-16 s M-63 jednoznačně lepší než u Hurricanu a dle jeho pilotů je srovnatelná (shodná) s Bf-109E (díky poměru výkon motoru/hmotnost).Hans S. píše:Charakteristiky ve střemhlavém letu a především přechod do něj určitě vyhovovaly pilotovi Bf 109 před Hurricanem a pak s odstupem I-16, který pravděpodobně ani příliš dobře neakceleroval a navíc byl velice limitován dosažitelnou rychlostí.
I-16 s M-63 ... 136 kg/m2 ... doba zatáčky o 360°v 1.000 metrech 16 - 18 sec (dle verze / výzbroje)Hans S. píše:Utaženou zatáčku dokázal díky nízkému plošnému zatížení provést nejsnáze I-16 následován Hurricanem a dále s menším odstupem Bf 109, ten ovšem dokázal udržet celkem vysoký úhel náběhu, byť za cenu skokového růstu aerodynamického odporu v důsledku vysunutí slotů - to vedlo k tomu, že Bf 109 sice mohl zkopírovat velice utažený manévr, ale nemohl v něm setrvat delší dobu.
Pokud je "nízkou rychlostí" myšlena rychlost do cca 400 km/h, pak souhlas.Hans S. píše:Klonivá rychlost (= křidélka) Hurricanu nebyla nijak dobrá na žádné rychlosti, Bf 109 na tom byl poněkud lépe, klonivá rychlost I-16 v nízkých rychlostech určitě lepší než u soupeřů, při středních a vysokých pravděpodobně naopak.
Je zajímavé, že současní piloti létající repliky I-16 jej považují za bezproblémový letoun a nechápou proč má tak blbou pověst.Hans S. píše:Čitelnost letounu a mezní charakteristiky u Hurricanu byly přívětivé, u Bf 109 znatelně horší, ale stále dobré, u I-16 výrazně méně příjemné, ale nikoliv kritické (jako třeba u P-39).
Tady bych naopak řekl, že je na tom I-16 nejhůře. Běžná vytrvalost byla tak 45 minut (plus zásoba na přistání).Hans S. píše:Taktické vlastnosti, jako dolet, byly u všech těchto letadel víceméně srovnatelné, všechno je to okolo 500 - 700 km s vytrvalostí kdesi mezi 60 a 120 minutami.
Nepopírám, byť je zajímavé, že v SSSR toto uvádí jen zkušební piloti. Ti bojoví tvrdí, že jim to bylo jedno, protože v boji se stejně používalo jen ten nejmenší úhel náběhu a vše ostatní se korigovalo plynem (tedy pokud se celou dobu "nejelo" na plný plyn).Hans S. píše:Jsou to stejné kategorie letounů, tak by bylo zvláštní, pokud by tomu bylo jinak. Z hlediska komfortu ovládání vedl Bf 109 (tedy pokud měl automaticky ovládanou vrtuli).
I-16 typ 28 a 29 měly radiostanice prakticky všechny. Jejich kvalita ale byla tristní a jak píše i Golodnikov, pokud navlhly, byly na nic.Hans S. píše:Radiostanice Bf 109 a Hurricanu byly bezproblémové, I-16 je nenosily. Stejně tak zpravidla nenosily kyslík, což je opět poněkud nepříjemné nejen ve výškách nad 4000 m, ale i při déle trvajícím boji třeba ve 2 - 3 km, kde kyslík také nemusel být na škodu.
Tady si dovolím nesouhlasit. Naopak u Hurricanu si piloti (sovětští, ostatní nevím) velmi ztěžovali na špatný výhled dozadu (prakticky vůbec) a do stran (silné rámování kabiny). Řekl bych, že zde na tom byly všechny letouny +/- stejně s tím, že každý byl v něčem lepší a něčem horší.Hans S. píše:Výhled z kokpitu Bf 109 a Hurricanu je (paradoxně) lepší, než u I-16, kde pilot sedí poněkud utopen. Za mě vede Hurricane, který těsně za hlavou nemá tak mohutnou pancéřovou desku, jako Bf 109.
Toto bych považoval za nepochopení toho, co Golodnikov píše. Ostatně on sám sebe za pilota s mizerným výcvikem a nulovou představou o taktice nepovažuje, a přesto hodnotí I-16 typ 28 za jasně lepší než Hurricane.Hans S. píše:No a teď proč byl u VVS I-16 lepší než Hurricane:
Protože když pilot nemá téměř žádnou taktiku, má tak mizerný výcvik, že sotva letí a kooperace spočívá v hesle "zahustíme prostor včelím rojem", pak je I-16 menším a agilnějším cílem, který snáze znovu zaujme pozici. To se sice nemusí zdát jako mnoho, ale přesto je to více, než co v situaci prvního roku velké vlastenecké mohl nabídnout Hurricane. Ostatně on tohle píše i ten Nikolaj Golodnikov.
Sověti výrobu I-16 neobnovili.Zemakt píše:Proboha, proč Sověti museli obnovit výrobu I-16, ale proč raději nevyrábět dost těch lepších?
P-40 byl mnohem lepší letoun než Hurricane. Zvláště ve svých pozdějších variantách. Narazil jsem už i na názor (pilot USA), že v nižších výškách byl lepším stihačem než P-51.Zemakt píše:Protože na druhotná bojiště stále ve své úloze stačily (paralela s P-40) a s tím souvisí, že "top třída" ještě nebyla vyráběna v takovém měřítku, aby stačila nakrmit svoji produkcí jak primární, tak sekundární bojiště. Navíc, zavřít hubu Stalinovi.
Tohle se zde stále opakuje, zřejmě jsem přehlédl nějakou tabulku. Ať hledám, nenacházím. Mohu požádat o opětovné doložení. Díky.Akcelerace ve střemhlavém letu je u I-16 s M-63 jednoznačně lepší než u Hurricanu
Co to je celková nedokonalost? Takže u RAF hrál v druhé polovině války u taktického letectva prim celkově nedokonalý letoun? Jinak, samozřejmě v celkovém porovnání se jendnalo o několik levelů složitější a drazší letoun, náročnější jak na práci, údržbu tak materiál. Nicméně rovněž o několik levelů výkonnější. Opakuji to stále, primárně Ostrovy, pro zbytek jich nebylo dost. Je to zcela triviální. Je to jako si položit otázku, proč Britové od Ami dostávali Mustangy a P-40, když přece měli Typhoony.Hansův pohled, že "důvodem pokračování výroby byla celková nedokonalost Typhoonu v kombinaci se zaběhlou výrobou Hurricanu" je mi mnohem bližší. Možná i spolu s levnější rámovou konstrukcí (namísto skořepinové či poloskořepinové konstrukce Spitfiru či ocasu Typhoonu) což umožňovalo výrobu i méně kvalifikovanou pracovní silou jak na britských ostrovech (ženy) tak v Kanadě (dřevorubci).
Obrázek
V Išaku s tím nebyl problém, byl tam membránový karburátor (tak jako v "amerikách" o kterých se tu někdo zmiňoval) zatímco u Merlinů byl karburátor plovákový.Hans S. píše: Merliny měly problém s negativními G v téhle době už sice nouzově, ale přesto celkem dobře ošetřený. Mimochodem, jak na tom byl na negativních G Švecov v I-16? Neví někdo?
Byla to kombinace několika věcí a jen zopakuji co už někdo napsal -Skeptik píše: ... proč se proboha Hurricane vyráběl až do roku 1944 ???
Opravdu úplně všichni? V tématu už jsem se nějaký ten pátek nehrabal ale kolik takových vyjádření se dá opravdu dohledat? Tím myslím - ten a ten pilot výslovně řekl že by raději bojoval na Išaku než v Hurricanu.Skeptik píše: ... ostatně na tom, že byl I-16 s motory M-62/63 lepší než Hurricane se shodnou všichni piloti co ty letouny létali.
Zajímavé to je protože to zdaleka není jediný "veterán" který současné piloty překvapuje tím že nedostál své špatné pověsti. Osobně si myslím že je to dost ovlivněné tím že ti současní piloti warbirdů jsou všichni bez vyjímky velezkušení s velkým náletem hodin.Skeptik píše: Je zajímavé, že současní piloti létající repliky I-16 jej považují za bezproblémový letoun a nechápou proč má tak blbou pověst.
Golodnikov měl nalétáno dost. Nebyl to jen zkušební pilot. Aktivně bojoval na frontě pod velením Borise Safonova.Docela by mně zajímalo, kolik ti zkušební letci, co porovnávali ta dvě letadla měli nalítáno hodin na I-16 a na Hurricanech.
Chceš tabulku? Hmm ... pro Hurikán nějaké tabulky a grafy jsou, pro Osla to už je asi horší.Akcelerace ve střemhlavém letu je u I-16 s M-63 jednoznačně lepší než u Hurricanu.
Tohle se zde stále opakuje, zřejmě jsem přehlédl nějakou tabulku. Ať hledám, nenacházím. Mohu požádat o opětovné doložení. Díky.
Aha ty myslíš tohle. Píšeš o Mk.IIB a sám dáváš max. rychlost z Mk.XII? Tam sedí 531 ale neznáme výšku? Viz dál.Zemakt píše:550 km/h v 6248 metrech u IIB jako sedí jo? A co takhle třeba použít oficiální data?
max. rychlost 412/0m
531/5425m
max. stoupavost 15/0m a 8,6/6100m
čas výstupu 7,5/6100m
Jestli ti někde hapruje 1 000 metrů výšky a dvacetikilometrový rozdíl v maximální rychlosti a seš v klidu, tak pak chápu že máš no problem.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=343788#p343788