F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od kenavf »

Švedi tlačení sú.
1. Pre výrobcu je pri predaji a ponukách veľmi významný PR argument že nejaké letectvo používa ich výrobok.
2. Použitie v rámci vlastného letectva Švédska je riešenie "z nouze cnost", pretože výrobca chce "vyrábať výrobky a nie len udržovať".

P.S. Mám dojem že Saab sa už formu prenájmu nebude nikomu a nikdy poskytovať, takže by sa muselo asi jednať o odkúpení lietadiel, ale tam by už mohli začať problémy s financovaním údržby a bojaschopnosťou .
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6187
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

F-35 Polsko
Objednane január 2020
Prvý 4 ks v 2024 pre výcvik v USA
2026 prvá letka 12-16 kusov.

V tejto chvíli ak F-35 pre AČR, tak jedine predĺženie prenájmu Gripenov o ďalších pár rokov alebo dočasné chránenie vzdušného priestoru z Poznane, Sliaču alebo niektorej z nemeckých leteckých základní.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

F 35 je utopie. A dobře tak.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Skeptik »

Scotty87 píše:Švédové rozhodně nic šrotovat nebudou. Vzhledem k tomu že plánují C/D provozovat minimálně do konce třicátých let, tak si je klidně vezmou zpátky pro své letectvo.
K čemu jim budou olétaná letadla verze C a D odkudsi z ČR, když mají objednaná letadla verzí E a F a po roce 2025 chtějí uzemnit většinu svých C-ček ???
Scotty87 píše:Oni opravdu nejsou ničím tlačeni k nějaké výhodné nabídce. Očekávám spíš naprostý opak.
A/ Jsou tlačeni, protože lepší vydělávat na náhradních dílech a servisu než nevydělávat vůbec.
B/ Očekávat můžeš cokoliv. Byznys je ale byznys ... budou chtít moc, nedostanou nic.
Scotty87 píše:Navíc už bylo řečeno že krom Gripenů nebude připuštěna žádná jiná nabídka olétaných strojů.
Když nebudou prachy, budeme rádi za cokoliv. Co si o tom myslí AČR je irelevantní.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Dvě letky zůstanou vyzbrojené Gripeny C až za rok 3035. Tedy Švédové nebudou mít problém dolétat naše relativně nové stroje u svých jednotek.
Informace že se neuvažuje o starších strojích má pocházet přímo od ministerstva. Pochybuji že se na tom bude s novou administrativou něco měnit. Naopak z mého pohledu značně vzrostli šance amerických výrobců.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Skeptik »

Scotty87 píše:Dvě letky zůstanou vyzbrojené Gripeny C až za rok 3035. Tedy Švédové nebudou mít problém dolétat naše relativně nové stroje u svých jednotek.
Švédi v současné době provozují téměř 100 Gripenů verzí C a D. Dvě letky jsou kolik, 28? letadel?
Na co by jim bylo 14 našich ???
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Hall
praporčík
praporčík
Příspěvky: 315
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Hall »

Skeptik píše: ... a hlavně POLITICKÉ resp. SCHOPNOSTNÍ hledisko.
Vzhledem ke známým "schopnostem" MO ČR a AČR se dohodnout a něco zrealizovat bude situace na konci roku 2023 taková, že nebude nic ... a jedinou variantou bude pokračovat s JAS-39 C/D, v lepším případě po odkupu, v horším případě dalším prodloužením operativního leasingu (nebo naopak, podle toho, jak to kdo bere)
Musím súhlasiť so Skeptikom. Politické hľadisko má minimálne rovnakú váhu ako technické parametre alebo obstarávacie a prevádzkové náklady. Bude záležať na tom:
- aké ambície v oblasti obrany bude mať nový minister obrany (a jeho materská strana)
- ako veľká a rôznorodá bude vládna koalícia
- koľko času bude na výberové konanie (je dobrým zvykom, že nová vláda spustí obstarávanie vždy nanovo a predčasné voľby nie sú nič výnimočné)

ale napríklad aj
- ako sa budú vyvíjať vzťahy Európskej komisie a V4
- kedy sa zhorší ekonomické prostredie a nastane nová kríza.
Naposledy upravil(a) Hall dne 22/10/2021, 16:00, celkem upraveno 1 x.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Skeptik píše:
Scotty87 píše:Dvě letky zůstanou vyzbrojené Gripeny C až za rok 3035. Tedy Švédové nebudou mít problém dolétat naše relativně nové stroje u svých jednotek.
Švédi v současné době provozují téměř 100 Gripenů verzí C a D. Dvě letky jsou kolik, 28? letadel?
Na co by jim bylo 14 našich ???
0Podstatně víc. Saab původně počítal s dodáním 120 letounů Gripen E. Teď se zdá že dodají pouze 60 a zbytek bude doplněn Gripeny C/D. Prostě by vyřadili jejich nejstarší Céčka a místo nich by zařadili ty "naše". Švédy rozhodne nic netlačí k tomu prodávat pro nás výhodně.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Hall
- aké ambície v oblasti obrany bude mať nový minister obrany (a jeho materská strana)
Ministryně bude mít ambice bezpochyby nemalé.
- ako veľká a rôznorodá bude vládna koalícia
To u koalice středopravých strana nebude až takový problém.
- koľko času bude na výberové konanie (je dobrým zvykom, že nová vláda spustí obstarávanie vždy nanovo a predčasné voľby nie sú nič výnimočné)
Rozhodnutí o podobě výběru bude muset padnout příští rok. Dá se to udělat rychle (mezivládní dohodou) nebo pomalu standardním VŘ. Podle vyjádření Černochové je spíš příznivec mezivládních dohod.
- ako sa budú vyvíjať vzťahy Európskej komisie a V4
Vznikající vláda už celkem bez obalu říká že na V4 kašle. (konečně)
- kedy sa zhorší ekonomické prostredie a nastane nová kríza.
Jak nová. Vždyť jsme ještě pořád v ní. Bude záležet jak rychle se stabilizuje poměr mezi poptávkou a nabídkou.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4852
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Zemakt píše:Jinými slovy, je to píčovina jak barák.
Souhlasim.
I s nazorem na F35. Je to uderny, prunikovy letoun. Kde se nase letectvo bude snazit pronikat a zasazovat udery? Kdyz uz, tak vsude, Polsko, Nemecko, dle logickeho historickeho pohledu kolegy Skeptika. Takze ne 24ks ale 240 ks. :lej:
Dvoumotoraky si dovolit nemuzeme, takze jen Gripen a F16.F16 proto, abychom mohli zdrhnout na Slovensko a Americka garda nam mohla pomoci. A Gripen aby jsme mohli parkovat mezi sttomy na vysocine ci v Madarsku.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 22/10/2021, 16:12, celkem upraveno 1 x.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4852
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

SCOTTY,ano V4 je mrtva instituce.
Ona ale nebyla ziva nikdy.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

pak pokud by se přizvalo ještě třeba Rakousko a Německo a vzniklo by nějaké neformální Středoevropské fórum. Kde by si země regionu mohli podrobněji vysvětlovat svoje stanoviska, tak by to asi nebylo úplně marné. Ovšem stávající formát je přežitek který je prakticky k ničemu.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6187
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Rakúsko možno. Ale skôr by som sa orientoval na krajiny s rovnakou/podobnou minulosťou. Sýty hľadanému neverí.

V4 ma vsak tak zlú povesť vdaka Polsku, Maďarsku a ČR, ze je to skôr strašiak a žiadnych ďalších členov nenalaka.
Treba to ukončiť úplne, pre nas je to gula na nohe už roky.
Hall
praporčík
praporčík
Příspěvky: 315
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Hall »

@ Scotty
Končiaca česká vláda dotiahla dokonca niekoľko významných tendrov a zanechala plán rozvoja armády. Ale tipujem, že minimálne do roku 2024 nová vláda smerom k novým stíhačkám nič podnikať nebude. Proste čas ešte nebude tlačiť a nedajú sa tým nahnať preferencie.

Vzťah EK vs V4 bol myslený v širšej rovine. Ak vedenie EU z Západ všeobecne neprehodnotí prístup k východným členom EU, veľké zbrojné zákazky pôjdu za oceán ešte častejšie. Abramsy pre Poľsko nie sú gesto len pre US..

Vojensky (pri nákupoch a vývoji) V4 prakticky neexistuje, žiadna koordinácia. Ale na Slovenskom štíte sú vždy jedotky aj z ČR, HU a PL (a Indiany). Geopoliticky sme na jednej lodi..
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Právě naopak, tahle vláda to bude muset řešit. Už vzhledem k tomu jak dlouho bude trvat jen výroba případných nových strojů.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4852
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Geopoliticky sme na jednej lodi..
To jsem rad, ze si to nekdo uvedomuje , on jen pohled na mapu to potvrzuje. I kdyz si politicke a vojenske garnitury hraji kazdy na svem pisecku.GEOPOLITIKA je ten spravny pojem.
Nazor, ze je nekomu tento spolek na obtiz je nesmysl a je dokonce i kamenem na noze, je jen docasne chybny, v komunikaci a v chapani a je ovlivnen, zastren, prilisnym nacionalismem. Puvodni idea ve spolecnem sladeni obrannych i ekonomickych zajmu nema chybu. Jenze to dojelo na ego kazdeho statu, samozrejme,, clovek cloveku vlkem,,.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6187
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Honzo prepáč, ale v jednom štáte STB-ak a tunelar EU fondov s čínskym agentom, v druhej polodiktator Orban s oligarchickym riadenim štátu a v tretej popieraci ľudských práv z PiS.
S tým nechceš mať nic spoločné.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

No výběr to nebude lehký.
Neb..
Z hlediska AČR je nákup Gripen E a F-16V stagnace. Její schopnosti se příliš nezvýší. Plánovači tedy budou chtít letoun F-35 nebo missile truck (F/A-18, Rafale, Typhoon).
Z hlediska MZ ČR to bude výběr mezi USA a EU. Do hry taky vstoupí fakt, kdo získá kontrakt na dostavbu JE. Pokud se podíváme na výběr v rámci EU, tak výběr švédského letounu nám žádné body v EU nepřinese, a to se dá říci i o Typhoonu. Takže to bude "F" vs Rafale.
Z hlediska MF ČR to bude co nejlevnější letoun na nákup.

Pokud bychom chtěli nakoupit F-35, tak nákup musíme podepsat nejpozději v roce 2023, aby byly dodány v roce 2029, kdy skončí prodloužený pronájem Gripen C. Což se nestihne.
Takže AČR tak bude pokukovat po odkoupení Gripen C a následném nákupu F-35 koncem třicátých let nebo po nákupu missile truck s nástupem do služby v roce 2029
MF ČR bude podporovat odkoupení Gripen C.
MZ ČR bude preferovat neodkoupení Gripen C.

Takže máme tady jasné prodloužení pronájmu Gripen C do roku 2029.. a zbytek je noční můra budoucího premiéra.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6187
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Aha do 2029, myslel som ze do 2027 je aj s opciou.
Tak to ešte stíhate.

Medzikrok s prevádzkou Gripena ako vlastného by mohol byť prospešný. 20 rokov outsorcingu údržby a dodávateľskeho retazca pre nadzvuk znamená stratu tejto spôsobilosti. To sa treba znovu naučiť.

Dokonca by sa to dalo využiť aj na súčasnú prevádzku dvoch typov nadzvukov. 14x Gripen a 12x F-35. S tým že sa budú porúčať Alcy.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

údržbu si z velké části děláme sami. U nás švédští technici nepůsobí. Kontinuita tedy není přerušena.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“