US NAVY testuje dálkově řízené plavidlo Saildrone Explorer, které má zajistit schopnost velkých plavidel provádět průzkum za horizontem. Plavidlo má kombinovaný "plachetní" a elektrosolární pohon. "Plachta" je tvořená 457 cm vysokým pylonem s "leteckým" profilem. délka plavidla je 7 m. Vytrvalost bez lidského zásahu je až 12 měsíců a dosah v tísích kilometrů - jedna z "bezzásahových" zkušebních plaveb vedla ze San Francisca na Havajské ostrovy a trvala 34 dní. Vojenské provedení nese soubor čidel a snímačů, také zásobovaných solárními panely.
Zdroj: NAVY
Průzkumné plavidlo Saildrone Explorer
Průzkumné plavidlo Saildrone Explorer
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Průzkumné plavidlo Saildrone Explorer
Tomu pylonu se běžně říká stěžeň s plachtou
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Průzkumné plavidlo Saildrone Explorer
Pokud je to planesail, tedy stabilní, nekasatelné křídlo na místě plachty, tak pylon. Stěžeň a plachta jen pokud je to stěžeň a plachtaZemakt píše:Tomu pylonu se běžně říká stěžeň s plachtou
Jinak - toto řešení už tu párkrát bylo, protože planesail, coby pevná plocha se stálým profilem, má vyšší účinnost - a má i vyšší aerodynamickou čistotu (štíhlost). Ostatně proto se do plachet dávají spíry apod., že
Má ale taky hodně velkou nevýhodu. Protože to nelze skasat, má ve velkém větru (bouři) velký odpor a to často vedlo k destrukci. Když to dopadlo dobře, tak k destrukci "jen" pylonu a křídla.
Planesaily mohou nejen jezdit rychleji než plachetnice (proto se lodě určené pro rekordní výkony často stavějí jako planesaily), ale mohou, jsou-li k tomu projektované, jezdit stejně rychle dopředu i dozadu, a dovedou i rychle měnit směr jízdy. Ovšem nelze u nich tzv. trimovat plachty, což vede např. k nemožnosti řízené plavby při ztrátě kormidla, což zase plachernice, byť omezeně, dovede.
Proto se často kombinuje planesail s plachtami.
Viz např.: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBaglop%C5%82at
PS: ještě jsem si vzpomněl: v posl. době se množí návrhy na "ekodopravu", tedy na návrat plachetnic. Prakticky všechny návrhy mají pevné plochy - buď planesaily, nebo válce na principu Magnusova jevu.
Zpravidla v kombinaci s pomocným motorem, protože jinak by nemohly do takřka žádného přístavu, ale na volném moři by měly jen plachtit, dle ideje.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Průzkumné plavidlo Saildrone Explorer
Mno, abych pravdu řekl. Co jsem to napsal tak jsem si to ještě pro sichr ověřoval. Myslím, že obé je správně. Plachta - křídlo. Na obrázku to vypadá že skasat nejde, a jedná se tedy o pevné křídlo. Stěžeň pravděpodobně bude ve vnitř a bude tvořit nosník na žebroví. Tedy opravdu jak křídlo. Co se týče toho odporu v silném větru, jediná rada je pak vyostřit a jet přímo proti němu. Více méně jakoby dát listy vrtule do praporu.
Tohle je také docela zajímavá záležitost
https://krasajachtingu.cz/nafukovacka-a ... i-plachet/
Tohle je také docela zajímavá záležitost
https://krasajachtingu.cz/nafukovacka-a ... i-plachet/
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Průzkumné plavidlo Saildrone Explorer
No to jo, uvidíme jestli z toho něco bude.Zemakt píše: Tohle je také docela zajímavá záležitost
https://krasajachtingu.cz/nafukovacka-a ... i-plachet/
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus