Zemakt píše:Tomu pylonu se běžně říká stěžeň s plachtou

Pokud je to planesail, tedy stabilní, nekasatelné křídlo na místě plachty, tak pylon. Stěžeň a plachta jen pokud je to stěžeň a plachta
Jinak - toto řešení už tu párkrát bylo, protože planesail, coby pevná plocha se stálým profilem, má vyšší účinnost - a má i vyšší aerodynamickou čistotu (štíhlost). Ostatně proto se do plachet dávají spíry apod., že

Má ale taky hodně velkou nevýhodu. Protože to nelze skasat, má ve velkém větru (bouři) velký odpor a to často vedlo k destrukci. Když to dopadlo dobře, tak k destrukci "jen" pylonu a křídla.
Planesaily mohou nejen jezdit rychleji než plachetnice (proto se lodě určené pro rekordní výkony často stavějí jako planesaily), ale mohou, jsou-li k tomu projektované, jezdit stejně rychle dopředu i dozadu, a dovedou i rychle měnit směr jízdy. Ovšem nelze u nich tzv. trimovat plachty, což vede např. k nemožnosti řízené plavby při ztrátě kormidla, což zase plachernice, byť omezeně, dovede.
Proto se často kombinuje planesail s plachtami.
Viz např.:
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBaglop%C5%82at
PS: ještě jsem si vzpomněl: v posl. době se množí návrhy na "ekodopravu", tedy na návrat plachetnic. Prakticky všechny návrhy mají pevné plochy - buď planesaily, nebo válce na principu Magnusova jevu.
Zpravidla v kombinaci s pomocným motorem, protože jinak by nemohly do takřka žádného přístavu, ale na volném moři by měly jen plachtit, dle ideje.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus