McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11760
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Zemakt »

Říkal že všechny ty delty ztrácí postupě v obratech energii v závislosti na jejich specifické konstrukci, ale také říkal že jsou všechny hodně dobré.
No, jestli to spíš není poměrëm tahu k hmotnosti.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Delty ztrácejí obecně energii výrazně rychleji než jiné stroje. Cannardy to omezují. Jako moc to dokáží eliminovat to bude otázka i na poměr výkonu a váhy, to ano. Američai jsou celkem z delt vždy překvapení když neztratí energii velmi rychle.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11760
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Zemakt »

No co jsem tak zběžně koukal, tak je to cca 1,1 ku 1,3 plus ve prospěch Eaglu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 577
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wolfhound »

Zajímavé zkušenosti mají Izraelci. Tam na přelomu 60./70. let 20. století sloužily jednomotorové delty Mirage jako čistě stíhací, zatímco dvoumotorové F-4 Phantomy sloužily jako stíhací bombardéry. Izraelci na delty nedali dopustit a vyvinuli nadstandardní úsilí, aby je a jejich nástupce měli i nadále k dispozici. S příchodem F-15 a F-16 se paradigma změnilo, dvoumotorové Eagly vládly nebi a lehčí jednomotorové F-16 se používaly jako stíhací bombardéry.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Jejich "Gripen" Lavi byl velmi nadějný nástupce F-16.
Dvoumotorové F-15 vládnou nebi nad izraelem dodnes. Stále používají F-15A/C ve své původní roli. F-15D je jakýsi univerzální stroj který umí prý i nahrazovat awacs, může se státá mini awacsem.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 577
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wolfhound »

Ano, s F-15D toho umí hodně, včetně dálkových úderů ve stylu mladších F-15E. A jsou s nimi úspěšní i ve vzdušném boji. Ale také Japonci své dvoumístné F-15 umí používat, viz jejich peruť agresorů z Komatsu AB.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

U USAF se nějak dvoumístné F-15D mimo jejich určení nepoužívají. Tedy, sem tam je to takový taxík, třeba na Kadenu a zpět.
Japonsko své F-15 modernizuje na JSI. Některé tedy vyřadí pro vysoký nálet. A nedávno jim jedna někam spadla.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Další F-15tky v polsku ?
https://defence-blog.com/us-air-force-d ... Gp5q1tALO0

Podle obrázků další F-15C.

Je to asi poslední akce evropských F-15C před stažením. Úplně nechci aby se rozšířilo konto jím sestřelených letadel.
V klidu pocvičit, rozloučit se s evropou a vstříc novým zítřkům doma v USA.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Zemakt
Eagle má asi dodnes nejvyšší poměr výkonu a váhy.
Starší F-15A měl 1,4.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 577
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wolfhound »

Wasp píše: 15/2/2022, 12:42 Další F-15tky v polsku ?
https://defence-blog.com/us-air-force-d ... Gp5q1tALO0

Podle obrázků další F-15C.
Nejedná se o fotografie těch nových strojů. Pan ministr ve svém tweetu použil obrázky již přítomných F-15C/D od 493d FS, jejich sériová čísla byla zveřejněna spottery.

A ano, jde o nečekané nasazení pro tyto F-15C/D, byly připravovány na návrat do USA po dodání dostatečného počtu nových F-35A na RAF Lakenheath, namísto toho přišel urgent do Polska.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Vyšel článek kde je trochu rozepsané co indonézie kupuje, a vypadá to že ve hře těch 36 letadel.
https://www.armyweb.cz/clanek/spojene-s ... mL2zgk5-to

Začíná boj s francouzi.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

F-15C bude stahován tak jak budou přicházet F-35, nemělo by to být najednou.
A je to zajimavá otázka, F-35 bude dělat air superiority pro evropu místo F-15C ?
Na placu je i otázka, jak se změnila úloha air superiority v představách pro budouctnost.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 577
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wolfhound »

Wasp píše: 15/2/2022, 14:55 F-15C bude stahován tak jak budou přicházet F-35, nemělo by to být najednou.
A je to zajimavá otázka, F-35 bude dělat air superiority pro evropu místo F-15C ?
Na placu je i otázka, jak se změnila úloha air superiority v představách pro budouctnost.
Asi bude dobré diskusi k F-15 soustředit sem.

Hlavním problémem air superiority USAF je předčasný konec programu F-22. Jejich počet nedostačuje nynějším potřebám. A F-15 starších verzí, když využiji pěknou formulaci pana Lavrova, nejde modernizovat donekonečna. Tím se i F-15E rozšiřují povinnosti, minimálně do doby, než přijde dostatek F-15EX nebo nová konstrukce.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Já to vidím jinak. Role F-15C - jednoúčelový stíhač je pryč. Jednoúčelový ne že by F-15C nedokázal napadat pozemí cíle. ale že piloti cvičí jenom vzdušný boj. Taková koncepce je asi již zastaralá.
Je jasné že pilot s 500 hodinama čistě v AA je lepší než pilot s 250 hodinama v AA a 250 v AG, ale je více důvodů proč už tohle nebude dál pokračovat.
Ani piloti F-22 nemají čistě AA výcvik.
Letecká kavalerie F-15A/C končí a nová už nebude.
Žádná F-15E(F-35 nenahradí F-15C v původním významu Air superioirty. Změnilo se jak přistupovat k AS.
Výhledy F-15C, pokud by se modernizovaly byly k cca 2045 (někde to mám). Stálo by to více než EX. Takto mají nové letouny dělané na 20 000 letových hodin.

U F-35 se říkalo že neumí Air Superiority, a je to tady.
Pokud piloti F-15E začnou více cvičit vzdušný boj ( cvičí ho, tak odhadem, 20 % svého času ve vzduchu ?) Zůstanou jim omezení jenom z CFT.

Ukončení F-22 bylo uspěchané, ale zase, celkem pochopitelné.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 214
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Saburo »

To, že končí letecká kavalérie už tu myslím bylo. A následkem zkušeností získaných z toho "nápadu" byly nakonec F-14 a F-15, čili přesně ta letecká kavalérie která měla skončit...

I to jak Američané pilně pracují na NGAD ukazuje, že na přístupu k air superiority se nic nezměnilo, jen technologie se zas posunuly hodně dopředu. Bohužel se na tuto schopnost dvě dekády kašlalo, protože islámští teroristi letadla neměly. Tak proč utrácet prachy za stíhačku určenou k vybojování vzdušné nadvlády.
To jak Američané teď nestále "fňukají" nad malým počtem F-22 ukazuje jak moc dobře vědí, že ten jejich přístup byl špatný a krátkozraký.

Ty F-15C tu teď ani moc chybět nebudou v té jejich hlavní roly. Dnes mají evropské státy NATO letadla schopná vybojování vzdušné nadvlády, což v době příchodu F-15 do Evropy moc neplatilo. A i ty vynikající EF-2000 co tu jsou, mají stále krytá záda kavalérií v podobě F-22. Nikdo nemá v současné době nic čím by tuto dominanci ohrozil.
Obrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

F-15C ve VB byla právě přítomnost USAF v letecké nadvládě pro evropu. Byla to první linie. "Kryly" EF-2000 a Rafale do tohoto roku. F-22 jsou "síly rychlého druhého sledu".
Saburo, nejde o techniku, ta se vyvíjí dále. Jde o to co to znamená Air superiority - piloti cvičící pouze vzdušný boj a na to se dnes rezignuje. Air superiority nebyl jenom F-15, byla to idea jednoúčelového speciálního pilota která o vzdušném bojí zná vše - takového kavaleristy - která končí.

V roli nahrazují F-15C pro evropu F-35. To samo o sobě ukazuje na nějaký posun v přístupu jak dosahovat vzdušné nadvlády.
A nebo základna USAF ve VB nebude dělat AS pro evropu a USAF na toto v evropě rezignuje.

V Kadeně ( kde je umístěna další jednotka s F-15C pro AS pro tichomoří) také tuším budou nahrazovány F-35.

V americkém přístupu k letadlům AS zavládl pragmatismus.
Vědělo se že stávající stíhač, v té době F-15C nebude potřebovat výrazné modernizace +- do roku 2005-2010 ( přesný rok z hlavy nevím), protože nebude mít konkurenci která by byla výrazně lepší v kvalitě a v počtech ( zajimavé je že roku 2007 - Cope India, F-15C dostali nátěr od indů - pak se začalo modernizovat). Po roce 2005( nebo 2010) už bude potřeba modernizovat ( stalo se to tak).
To možná sehrálo své i v ukončení programu F-22 ( nač stavět F-22 když F-15 stačí).
Ušetří se peníze ( na F-35).
A další věci kolem.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 214
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Saburo »

Ona nesedí ani ta časová osa a tedy ani návaznost modernizací šedých Eaglů.

1999-2000 instalace AESA V(2) radarů
~ 2005 JHMCS
~ 2006 V(3) radary
někdy mezi tím dostaly FDL

To vše je před oním neustále omílaným cvičením, ne to skutečně nebylo příčinou modernizací Eaglů. Ty běžely kontinuálně, otázkou je jak moc rychle a v jaké míře (přesněji jak moc na ní bylo určeno peněz).
Obrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Aesa V2 - to bylo cca 12 ks F-15, cvičně na základně na alijašce, AK na směrovkách.
2005 JHMCS - sedí
Radary V3 začínají asi 2006/07, ( tady mělo být Cope India 2007 výrazně ku prospěchu věci k urychlení zavedení, protože rychlost zavádění byla nízká)
FDL po roce 2000 ( někde se píše 2002), zkoušen 98/99.
JTIDS se zkoušel někdy dříve.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 577
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wolfhound »

Air Superiority není zdaleka jen o F-15C, jakkoliv je to kvalitní a osvědčená konstrukce. V prostředí USAF jde o komplexně řešený problém, kde jsou F-22A a jejich předchůdci F-15A/C pouze koncovým, exekutivním článkem řetězce. Ano, zbraně se musejí přizpůsobovat potřebám bojiště, a tak se během válek proti terorismu ohýbaly do AG role jak F-22 USAF, tak F-14 USN. Nepomohlo to ani jednomu typu, prvnímu byla ukončena produkce, druhý byl vyřazen z výzbroje. Současná situace je ale jiná, jak Rusko, tak Čína mají dostatek špičkových strojů především na bázi Su-27, a na to je nutné reagovat. Poptávka po Air Superiority kapacitách opět stoupla a F-22A, které měly být touto dobou páteří Air Combat Command, nyní doplácejí na nízké počty. A nepochybně i na zákaz exportu, protože (kromě udržení výrobních kapacit) by spolehliví spojenci jako Izrael nebo Japonsko AA schopnosti F-22 jistě dále kultivovali. O to více je nutno ocenit F-15, jejichž služby jsou pro USAF stále nenahraditelné. A dvoumístné verze F-15 se mohou dobře uplatnit i v budoucnu např. jako vedoucí letouny pro roje stíhacích UAV. Které, bez limitů daných lidským faktorem na palubě, mohou redefinovat Air Superiority do nové dimenze. Ale to ukáže až čas.

BTW podle mě jsou v USAF nejlepší piloti v AA ti od Aggressor Squadrons - a nejen na F-15. 8-)
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11662
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Dzin »

V tomhle bych řekl, že je to spíše o tom, že F-35 stanovuje novou výkonost letadel a to i pro vybojování vzdušné nadvlády. To žehrání na nedostatečný letoun pro čistě tuto akce je podle mě nutno chápat v porovnání letounu s výkony F-35. Tedy že se nedostává letou, který by měl nad F-35 takoví odstup, jako byl mezi F-15 a F-16.

Nejsem si jistý, že by to platilo pro dvojici F-22 a F-35 a možná mě jako lidi, co se o to zajímáte detailněji vyvedete z omylu. Ale v současnosti si myslím, že ukončení výroby F-22 a nyní se soustředění na vývoj dalšího letounu je z dlouhodobé perspektivy přínosné. Ušetřilo náklady a ikdyž na určitou dobu "znevýhodnilo" USA, které nemělo a nebude mít dostatek požadovaných schopností (rozuměj moderních letadel pro tento účel), stalo se to v době, kdy je nikod neohrožoval a nebylo to třeba.

Za mě, byť to bylo kontroverzní a chápu kritiku tohoto rozhodnutí, bylo ukončení výroby F-22 správné. Byť se mi to letadlo MOC líbí a jsem jeho fanda.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Odpovědět

Zpět na „Letadla“