F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Nevšiml jsem si že by F-35 nějak drtil Typhoony ve 40 000 ft + v BVR ve snaze vytvořit vzdušnou dominanci, ty ano ?
A to stejný z druhý ruky, nevšiml jsem si že by byl levnější univerzál jako Gripen, ty ano ?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

tak se podíváme, kdo provozuje v okolí bojové letouny
USAFE - F15, F-35, F-16
OSSR -F-16
PL - F-16, F-35
Německo - Typhoon, F-35
MR - Gripen

Takže tři naši nejsilnější spojenci budou používat F-35.. dotazy?
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Ano, proč je tak hnusná a proč v Lakeheath nahradí F-15C ? To jako vzdušnou dominanci v evropě má řešit Typhoon + Rafale ?
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

2 Lynx

rád bych se Waspa se Skeletem zastal. Též jsem s nimi párkrát měl tu čest posedět a poslouchat. Strýc Milan Slezák žije v Čáslavi asi
45 let a na letiště mě často bral už jako malého fagana v 90. letech. Necítil jsem z jejich "bájí a pověstí", že by měli potřebu
se nějak povyšovat nad chlapi z Polska - jen prostě měli tu smůlu (POL), že je při společných cvičeních zmerčili už když se přehoupli
přes Krkonoše.

Jsme chudý stát, nedělám si moc iluze, že bychom měli na to ufinancovat tak drahý program v podobě F-35. Gripen je pro naše
končiny důstojnou volbou. Spíš mě zaujaly zákulisní, hospodské šeptandy ohledně Šonky.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3941
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Zas tak chudý stát rozhodně nejsme. To jestli bude na F-35 je pouze politické rozhodnutí. Vyžádalo by si to značnou investici, ale vyřešilo nadzvukové letectvo na dalších 40 let.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Ono je úplně jedno co tady bude a nebo nebude. Aby to fungovalo, musí k tomu být lidi co ví jak to používat a systém který umožní z té techniky vymačkat maximum.
A je jedno jestli to bude Gripen C nebo pro někoho modla F-35.

Scoty,
vzhledem k dronům nepovažuji 40 let za reálných.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Nesher »

Wasp píše: 31/3/2022, 14:54 Nevšiml jsem si že by F-35 nějak drtil Typhoony ve 40 000 ft + v BVR ve snaze vytvořit vzdušnou dominanci, ty ano ?
A to stejný z druhý ruky, nevšiml jsem si že by byl levnější univerzál jako Gripen, ty ano ?
Co já vím, tak v simulaci reálného boje, většinou F35 vítězí.
A provozovat dva typy nadzvukových stíhaček bude spolehlivě dražší než jeden.
Prostě obsese, přitom by stačilo napsat nemám rád F35, potažmo USA. Informačně by to vyšlo stejně
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Pavel 15 »

Wasp píše: 31/3/2022, 14:54 Nevšiml jsem si že by F-35 nějak drtil Typhoony ve 40 000 ft + v BVR ve snaze vytvořit vzdušnou dominanci, ty ano ?
A to stejný z druhý ruky, nevšiml jsem si že by byl levnější univerzál jako Gripen, ty ano ?
Ty máš nějaké info ? výkonech Typhoonu,,,já mám něco z indického tendru. Ani Rafal ,ani Typhoon nedosahuje
propagačních ITR-28 st/ sekund, ale jen 22 st/sekund, což je rovno F-15-23,6 st/sekund. Ve výšce 5000 stop
horkém podnebí indie má Typhoon ustálené otáčení 16 st/sek. , Rafal o málo horší 15,4 st/ sek, MiG-35 na úrovni
Rafale a Supr Hornet 14, 8 st/ sekund.

Rafal+Typhoon ve výšce 20 000 stop mají jen 22 st/sek, ITR, ve výšce 1500 stop má ITR-26st/sek.
Naposledy upravil(a) Pavel 15 dne 31/3/2022, 16:53, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Nesher,
F-35 rozhodně není stroj pro vzdušnou dominanci, Typhoon má cca 1,5M bez AB a s výzbrojí a je dělán pro maximalní výkony. F-35 je ještě stealth, ale není to stíhač pro roli jakou mají tato letadla.
Má fungovat ve spoluprácis Typhoon, Rafale, F-22, F-15. Není to enigma na vše.
Pavel.
F-15C umí 28 okamžitých s výzbrojí 4 Sparrow, 10 000 ft.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3941
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Wasp píše: 31/3/2022, 15:16 Scoty,
vzhledem k dronům nepovažuji 40 let za reálných.
Pokud to bude F-35 tak to považuji za naprosto reálné.
Navíc F-35 není modla. Je to prostě nejmodernější a nejperspektivnější dostupný stroj. Nikdy tu nebudou stovky strojů a je tedy důležité aby ty nižší desítky byly pokud možno co nejvýkonnější.
Naposledy upravil(a) Scotty87 dne 31/3/2022, 15:37, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ani to stealth nie je samospasne.
F-117 ma nižší RCS ako F-35 a vieme ako dopadol stret zo staručkou Nevou v Srbsku.
Delostrelecky radar prevádzkujete koľko rokov? RCS delostreleckého granátu sa odhaduje, že je 100 násobne nižšie ako F-35.

F-35 ma prednosti úplne inde, avšak aktuálne som si nie moc istý, že či by ich AČR dokázala využiť v najbližších 15-20 rokov. Cieliť však treba vysoko, no ak to skončí iba nákupom F-35, kúpite si akurát drahú hračku.
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

asi tak
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Takže v prvé řadě si připomeneme, že já osobně mám Gripeny rád, ale..
V rámci NATO provozujeme Gripeny C jen my a Maďarsko. Gripeny C jsou fajn v rámci obrany ČR, ale pokud by se měly spolupodílet na obraně SR nebo Polska, tak už mají krátký dolet. Rovněž jejich výzbroj je limitována. Což nevadí v době lásky, ale ta už skončila.
Takže Gripen C je super, ale v rámci budoucí neklidné doby je silně limitován. (neperspektivní)
Takže se mrkneme na Gripen E, ale tam už ho v rámci NATO nepoužívá už vůbec nikdo, plus u výzbroje platí skoro to samé jako u Gripen C. (neperspektivní)
Typhoon je fajn, ale je drahý na nákup i provoz. A ani nám ho nikdo nenabízí. Odškrtneme si.
Rafale je skoro to samé jako Typhoon, ale je nám nabízen a unese toho sakra hodně. Jasný missile-truck.
F-15EX je opět fajn, splňuje prakticky vše, ale nikdo nám ho nenabízí. Odškrtneme si.
F-16 Block 72- fajn mašina, ale je to furt jen 4G, čímž moc výhod AČR nepřináší. Navíc by se muselo vše od nuly překopat. Tím se v rámci výběru dostává na roveň Gripen E. (neperspektivní)
F-35 - perspektivní patforma, která bude v rámci NATO nejrozšířenější, budou ho provozovat sousedé. Nákup levný, provoz dražší. Naši piloti i plánovači zvládají 4G platformu, takže je čas si hrát s 5G. Pokud evropské řešení, tak Rafale.

A o F-35 je v rámci zákulisí slyšet nejvíce, a Amíci se na něj snaží upoutat co největší pozornost.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Vzdušné tankování ? Spolupráce s NATO a pod ?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

My jsme NATO :D
Vzdušné tankování? Pokud budu brát v potaz, že budeme lítat (bojově) nad východní Slovensko, tak musím počítat i s tím, že tankery se budou pohybovat maximálně nad náma, respektive nad slovenským Breznem. Dál už se odváží jen tankery na bázi bojových letadel (Rafale, Superhornet). Takže spoléhat se na vzdušné tankování není moc fajn.
Uvažujte v rámci špatných scénářů, ne v rámci dobrých. Takže jsi zase u F-35, F-15EX, Rafale a trochu F-16.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

F-16 pre Vás nie je riešenie. To rovno ostaňte pri Gripene.
Jasne block70 je lepši ako vaše Gripeny, ale tie majú tiež prichystanú modernizáciu na úrovni F-16V.

Takže buď pokračovať s Gripenom s novým radarom, prilbový zameriavač, Meteor a IrisT do skladov v normálnych počtoch (len tie rakety budú za miliardu eur), alebo sa posuňte ďalej.
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 347
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od segal7 »

skelet píše: 31/3/2022, 15:52 Takže v prvé řadě si připomeneme, že já osobně mám Gripeny rád, ale..
V rámci NATO provozujeme Gripeny C jen my a Maďarsko. Gripeny C jsou fajn v rámci obrany ČR, ale pokud by se měly spolupodílet na obraně SR nebo Polska, tak už mají krátký dolet. Rovněž jejich výzbroj je limitována. Což nevadí v době lásky, ale ta už skončila.
Takže Gripen C je super, ale v rámci budoucí neklidné doby je silně limitován. (neperspektivní)
Takže se mrkneme na Gripen E, ale tam už ho v rámci NATO nepoužívá už vůbec nikdo, plus u výzbroje platí skoro to samé jako u Gripen C. (neperspektivní)
Typhoon je fajn, ale je drahý na nákup i provoz. A ani nám ho nikdo nenabízí. Odškrtneme si.
Rafale je skoro to samé jako Typhoon, ale je nám nabízen a unese toho sakra hodně. Jasný missile-truck.
F-15EX je opět fajn, splňuje prakticky vše, ale nikdo nám ho nenabízí. Odškrtneme si.
F-16 Block 72- fajn mašina, ale je to furt jen 4G, čímž moc výhod AČR nepřináší. Navíc by se muselo vše od nuly překopat. Tím se v rámci výběru dostává na roveň Gripen E. (neperspektivní)
F-35 - perspektivní patforma, která bude v rámci NATO nejrozšířenější, budou ho provozovat sousedé. Nákup levný, provoz dražší. Naši piloti i plánovači zvládají 4G platformu, takže je čas si hrát s 5G. Pokud evropské řešení, tak Rafale.

A o F-35 je v rámci zákulisí slyšet nejvíce, a Amíci se na něj snaží upoutat co největší pozornost.
:up: přesně
Nejhorší je nebýt...
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 347
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od segal7 »

Wasp píše: 31/3/2022, 14:17 Trochu více konvenční řešení. Gripen C/D ponechat a pořídit jich více. A k tomu, Typhoona v poslední generaci jako vzduch- vzduch stroj.
Rafale by taky šel, ale Typhoon je evropský F-15 - do vyších výšek a rychlostí je vhodnější než Rafale - vhodnější pro Air Superiority, Air Domination nebo jak tomu pár let říkaj v US.
Nesmysl - 1. Není nabízený
2. Je akvizičně i provozně dražší než Rafale
Nejhorší je nebýt...
Choroš
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 201
Registrován: 30/11/2016, 11:47

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Choroš »

Ještě tu je možnost nadzvuky zrušit a ušetřené finance věnovat na vybudování jiných složek PVO :D
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2629
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Vzdy a vždy bude záležať na konkrétnej situácii a konkrétnej ponuke. Každý stroj ma svoje pre a proti, ale iste, USA je heavy weight, a Česi dosť vychcani aby si spravili po svojom a vždy inak ako by každý predpokladal :) Ved aj prenájom Gripen v počte 14ks je výsledok konkrétnej situácie po povodniach v roku... Doplňte ma.
Tak až si definujete ambície, ake chcete mať, tak potom si môžte riešiť počty a samotny stroj.
Ale Gripen je vlastne taký pokračovateľ línie Mig21, skor ako Mig23, až moju paralelu chápete, čo možno najmenšie a najlacnejšie...
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“