McDonnell Douglas F-15 Eagle
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Slyšel jsem že špión dal informace US straně o radaru N019, někdy koncem osumdesátých let, tedy několik let před JG-73 a cvičeních se vším co NATO mělo.
Piloti u té JG-73 měli být - " nejlepší piloti MiGu 29 na světě"což jim vzhledem k tomu že znali postupy US a NATO věřím.
Obecně rusové vždy velmi brzo svá letadla vylepšovala.
MiG 23S - MiG 23M
MiG 29 9-12 a velmi brzo 9-13 a další.
Možné je že upravení radaru a dalších věcí bylo u MiGu 29 stejně naplánované.
Pokud by se ale někdo dostal k materiálům JG-73 vs F-15C, stálo by to za přečtení.
Piloti u té JG-73 měli být - " nejlepší piloti MiGu 29 na světě"což jim vzhledem k tomu že znali postupy US a NATO věřím.
Obecně rusové vždy velmi brzo svá letadla vylepšovala.
MiG 23S - MiG 23M
MiG 29 9-12 a velmi brzo 9-13 a další.
Možné je že upravení radaru a dalších věcí bylo u MiGu 29 stejně naplánované.
Pokud by se ale někdo dostal k materiálům JG-73 vs F-15C, stálo by to za přečtení.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
LORD
"Na kratší vzdálenosti se vrací k sovětské převaze stíhačka která má nejen lepší manévrovací schopnosti, ale moderní výzbroj."
Převaha byla dělaná tím že měl přilbový zaměřovač a R-73, tedy ta avionika kterou F-15 neměl.
Lepší manévrovací schopnosti které by jednoznačně určili jako vítěze MiG 29, to je dost sporné.
"Na kratší vzdálenosti se vrací k sovětské převaze stíhačka která má nejen lepší manévrovací schopnosti, ale moderní výzbroj."
Převaha byla dělaná tím že měl přilbový zaměřovač a R-73, tedy ta avionika kterou F-15 neměl.
Lepší manévrovací schopnosti které by jednoznačně určili jako vítěze MiG 29, to je dost sporné.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
RADARY modernizovaly postupem času obě strany, tu poznámku jsem našel na tom odkazu. Některé zdroje to dávají do spojitosti, jiné jsou věcné, a nespekulují. Pokud k tomu nemáme oficiální dokumenty, nebo jsou dosud tajné, tak je to mlácení prázdné slámy.
Jinak pokud pomineme srovnání s MiG-29, který má sice lepší manévrovací schopnosti, které ovšem jak ukázaly nedávné konflikty nejsou až tak podstatné, neboť k soubojům na krátkou vzdálenost prakticky nedochází, tak ostatním strojům se F-15 nevyrovná ani při velmi dobré vůli.
https://www.valka.cz/1144-McDonnell-Dou ... jeho-verze
Ale to je myšleno třeba až na verze F-15D a dál. My jsme srovnávali s F-15C, ale už v té době se příliš nepočítalo s bojem na kratší vzdálenost.
Jinak pokud pomineme srovnání s MiG-29, který má sice lepší manévrovací schopnosti, které ovšem jak ukázaly nedávné konflikty nejsou až tak podstatné, neboť k soubojům na krátkou vzdálenost prakticky nedochází, tak ostatním strojům se F-15 nevyrovná ani při velmi dobré vůli.
https://www.valka.cz/1144-McDonnell-Dou ... jeho-verze
Ale to je myšleno třeba až na verze F-15D a dál. My jsme srovnávali s F-15C, ale už v té době se příliš nepočítalo s bojem na kratší vzdálenost.





Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Jsou si manévrově velmi vyrovnaní, nedá se mluvit o nadřazenosti MiGu 29 nad F-15.
Manévrový vzdušný boj vyžaduje velkou komplexnost, od výcviku, který se musí dělat neustále, po dobrý výhled ven. Mezi tím je XY dalších věcí.
Parametrově, jsou si velmi vyrovnaní. Pak jsou oblasti kde F-15 jasně vede a pak kde je MiG 29 lepší.
Ale alfa a omega je výcvik a ten je na straně pilotů F-15.
S bojem na kratší vzdálenost se počítalo, výcvik byl zaměřen na kompletní vzdušný boj, včetně BFM a DACT. Zjednodušeně "dogfigth pilot F-15 cvičil každý let". Cvičil se pravidelně. Byly místa kdy méně a kdy více, ale cvičil se.
To na druhé straně se jaksi úplně tak necvičil.
F-15D je čistě dvoumístná, cvičná F-15C.
Odkaz na válku je k čemu ? Nevím co si z něho mám vzít. Autora jsem kontaktoval už nějakou dobu zpět.
Manévrový vzdušný boj vyžaduje velkou komplexnost, od výcviku, který se musí dělat neustále, po dobrý výhled ven. Mezi tím je XY dalších věcí.
Parametrově, jsou si velmi vyrovnaní. Pak jsou oblasti kde F-15 jasně vede a pak kde je MiG 29 lepší.
Ale alfa a omega je výcvik a ten je na straně pilotů F-15.
S bojem na kratší vzdálenost se počítalo, výcvik byl zaměřen na kompletní vzdušný boj, včetně BFM a DACT. Zjednodušeně "dogfigth pilot F-15 cvičil každý let". Cvičil se pravidelně. Byly místa kdy méně a kdy více, ale cvičil se.
To na druhé straně se jaksi úplně tak necvičil.
F-15D je čistě dvoumístná, cvičná F-15C.
Odkaz na válku je k čemu ? Nevím co si z něho mám vzít. Autora jsem kontaktoval už nějakou dobu zpět.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Dotazy spíš směřujte na autora článku z Valka.cz
Zřejmě to tak opravdu myslel, když tam napsal následující.
I samotná USAF přiznává, že F-15C jsou v nejlepším případě srovnatelné, ale spíše horší než MiG-29, Su-27, Su-35/37, Rafale či Eurofighter EF-2000 Typhoon.
Zřejmě to tak opravdu myslel, když tam napsal následující.
I samotná USAF přiznává, že F-15C jsou v nejlepším případě srovnatelné, ale spíše horší než MiG-29, Su-27, Su-35/37, Rafale či Eurofighter EF-2000 Typhoon.





Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Autor mi odpověděl že "článek byl poplatný době vzniku a potřeboval by přepracovat".
Právě tohle byla hlavní věc na kterou jsem se tehdy ptal, + další věci.
Je to asi dva roky zpět.
Článek je z roku 2003 ( 19 let před vyřazením F-15C ).
- tehdy byl na novinářském vrcholu Suchoj, jako nejvíce letadlo na světě. Kdo zažil tu dobu, ví

Naposledy upravil(a) Wasp dne 18/4/2022, 19:59, celkem upraveno 1 x.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Na dotaz jak si vede F-15 v manévrovém boji s EF-2000, Rafale a pod. Odpovídal bývalý pilot F-15 a letec z akrobatické skupiny Thunderbirds asi takto :
Všechna letadla 4 a 4,5 generace, mimo 5 generace jsou si hodně blízko. Dokáží se zničit navzájem. Umí se otáčet při 9G, mají JHMCS, rozdíl dělá pilot a situace, ne letadla.
Všechna letadla 4 a 4,5 generace, mimo 5 generace jsou si hodně blízko. Dokáží se zničit navzájem. Umí se otáčet při 9G, mají JHMCS, rozdíl dělá pilot a situace, ne letadla.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ten článek v odkazu je náhodou úžasný.
Tři věci co mě zaujali,
v roce 2003 (kdy vyšel článek) nebyly R-77 ve výrobě a samozřejmě ani ve výzbroji, ale už byly nejlepší na světě ...
Su-37 nikdy nebyl ve výzbroji, ale byl lepší než F-15 ...
AESA radary nemají ruSSáci dodnes, ale v době psaní článku už byly lepší než radar co měly F-15 ...
No pěkný, no.
Tři věci co mě zaujali,
v roce 2003 (kdy vyšel článek) nebyly R-77 ve výrobě a samozřejmě ani ve výzbroji, ale už byly nejlepší na světě ...
Su-37 nikdy nebyl ve výzbroji, ale byl lepší než F-15 ...
AESA radary nemají ruSSáci dodnes, ale v době psaní článku už byly lepší než radar co měly F-15 ...
No pěkný, no.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ten článek, respektive ne fakta, ale osobní hodnocení autora, je jedna velká blbost...ty největší kraviny jsi vypíchlSaburo píše: ↑18/4/2022, 21:32 Ten článek v odkazu je náhodou úžasný.
Tři věci co mě zaujali,
v roce 2003 (kdy vyšel článek) nebyly R-77 ve výrobě a samozřejmě ani ve výzbroji, ale už byly nejlepší na světě ...
Su-37 nikdy nebyl ve výzbroji, ale byl lepší než F-15 ...
AESA radary nemají ruSSáci dodnes, ale v době psaní článku už byly lepší než radar co měly F-15 ...
No pěkný, no.

Nejhorší je nebýt...
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Uvádí se, že tehdy bylo skutečným smyslem onoho prohlášení, potřeba modernizace USAF.
Ano, téma tehdy bylo, jak se F-15C hypoteticky srovná s Su-27.
Hlavní rozdíl samozřejmě spočíval v dodatečném odporu vnějších nádrží F-15C, přinejmenším do doby před jejich odhozením. Podle údajů je maximální dolet při nesení odhozových nádrží 4445 km oproti 4000 km u Su-27, a to i přes dodatečný odpor.
Díval jsem se, jestli tam má uvedené nějaké zdroje, z kterých čerpal, ale nemá.
Ano, téma tehdy bylo, jak se F-15C hypoteticky srovná s Su-27.
Hlavní rozdíl samozřejmě spočíval v dodatečném odporu vnějších nádrží F-15C, přinejmenším do doby před jejich odhozením. Podle údajů je maximální dolet při nesení odhozových nádrží 4445 km oproti 4000 km u Su-27, a to i přes dodatečný odpor.
Díval jsem se, jestli tam má uvedené nějaké zdroje, z kterých čerpal, ale nemá.





Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Autor článku sám přiznává že článek je dnes již historicky a bylo by dobré se na něj tak dívat.
Obsahuje překonané informace a nebo je někdy až moc nekritický k ruským mašinám. K F-15 naopak kritický až moc.
Ale autor to ví, napsal by ho dnes jinak, ale nemá čas.
PPN
Bavil jsem se s pilotem RAF, který byl zkušební pilot na F-15.
Říkal že v určitých scénářích, může být výhoda mít PPN ( přídavná palivová nádrž). Po jejich odhozu Eagle ztratí odpor a získá na výkonech, záleží také na konfiguraci Flankera a pod.
Nic není zadarmo.
Obsahuje překonané informace a nebo je někdy až moc nekritický k ruským mašinám. K F-15 naopak kritický až moc.
Ale autor to ví, napsal by ho dnes jinak, ale nemá čas.
PPN
Bavil jsem se s pilotem RAF, který byl zkušební pilot na F-15.
Říkal že v určitých scénářích, může být výhoda mít PPN ( přídavná palivová nádrž). Po jejich odhozu Eagle ztratí odpor a získá na výkonech, záleží také na konfiguraci Flankera a pod.
Nic není zadarmo.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Kromě německých MiGů-29 byla pro USA přínosem i akvizice moldavských letounů, na rozdíl od německých strojů (exportní verze) šlo o bývalé sovětské letouny s převahou Izdělije 9-13. Byť jejich technický stav už nebyl top. A z hlediska provedených srovnání MiGu-29 s F-15 se musí zmínit i testování tří zapůjčených polských strojů Izraelci také koncem 90. let.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Není žádné tajemství že USAF má svoje tajné jednotky s letadly "nepřítele".
V současnosti mají mimo MiG 29 asi i 4 ks Su 27.
Není žádný pochyb že piloti F-15 tyto stroje velmi dobře znají, ale je to dnes tajné.
V současnosti mají mimo MiG 29 asi i 4 ks Su 27.
Není žádný pochyb že piloti F-15 tyto stroje velmi dobře znají, ale je to dnes tajné.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Co se Moldavy tyka. Byl to za 40 milionu Dolaru skvely ulovek.Wolfhound píše: ↑19/4/2022, 17:31 Kromě německých MiGů-29 byla pro USA přínosem i akvizice moldavských letounů, na rozdíl od německých strojů (exportní verze) šlo o bývalé sovětské letouny s převahou Izdělije 9-13. Byť jejich technický stav už nebyl top. A z hlediska provedených srovnání MiGu-29 s F-15 se musí zmínit i testování tří zapůjčených polských strojů Izraelci také koncem 90. let.
Ad 1 . Stroje vybavene k neseni jaderny munice
Ad2 .Za polovinu ceny dnesniho F35 obdrželi také asi 500 střel vzduch-vzduch, včetně verzí Vympel R-13 (AA-2 Atoll), R-60 (AA-8 Aphid), R-27 (AA-10 Alamo ) a R-73 (AA-11 Archer). Mezi asi 100 R-73 se rozumí verze pozdního modelu. Nejnovější modely R-7 mají vylepšení infračerveného vyhledávače.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
USAF dělá hodně aby byly konkurenceschopní.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
USA probíhá ,,boj “- zda koupit více F-35 nebo radši F-15EX. Oba typy maj své, F-35 je více neviditelná pro radary a více manévrovatelná
v nižších letových hladinách(manévr.při zemi 16-20 st/s. , okamžitá 27+st/sek.) F-15EX má možnost nést těžké až 3500 kg budoucí hyperzvuk.
zbraně, větší akční rádius.
Tady přehled kolik stojí F-35 a F-15EX- nejlépe by bylo jich koupit co nejvíce,je potřeba odradit RuSSáky.
Tak zjistíme, že „náklady na let“ za F-35A za FY22 jsou 85,8 milionů dolarů . Za 53,4 milionů dolarů se kupuje stealth drak letadla, motor za 12,8 milionů dolarů, interní zaměřovací a infračervené vyhledávací a sledovací systémy (IRST) a balíček útočné a obranné elektroniky za 12,2 milionů dolarů. To je kompletní balíček – veškeré vybavení, které piloti potřebují k detekci, geolokaci a zasahování cílů elektronicky nebo kineticky i v prostředí s nejvyšší hrozbou.
Cena, kterou ministerstvo obrany omylem uvádí za cenu letu F15EX, je 97,9 milionů dolarů . Oprava matematické chyby v tomto dokumentu znamená náklady 89,8 milionu, které zahrnují 73,2 milionu $ netajemný drak letadla, dva motory v celkové výši 11,31 milionu $, 1,2 milionu $ v Auxiliary Mission Equipment, 1,1 milionu $ v softwarovém inženýrství.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
https://breakingdefense.com/2022/04/air ... nt-add-up/
v nižších letových hladinách(manévr.při zemi 16-20 st/s. , okamžitá 27+st/sek.) F-15EX má možnost nést těžké až 3500 kg budoucí hyperzvuk.
zbraně, větší akční rádius.
Tady přehled kolik stojí F-35 a F-15EX- nejlépe by bylo jich koupit co nejvíce,je potřeba odradit RuSSáky.
Tak zjistíme, že „náklady na let“ za F-35A za FY22 jsou 85,8 milionů dolarů . Za 53,4 milionů dolarů se kupuje stealth drak letadla, motor za 12,8 milionů dolarů, interní zaměřovací a infračervené vyhledávací a sledovací systémy (IRST) a balíček útočné a obranné elektroniky za 12,2 milionů dolarů. To je kompletní balíček – veškeré vybavení, které piloti potřebují k detekci, geolokaci a zasahování cílů elektronicky nebo kineticky i v prostředí s nejvyšší hrozbou.
Cena, kterou ministerstvo obrany omylem uvádí za cenu letu F15EX, je 97,9 milionů dolarů . Oprava matematické chyby v tomto dokumentu znamená náklady 89,8 milionu, které zahrnují 73,2 milionu $ netajemný drak letadla, dva motory v celkové výši 11,31 milionu $, 1,2 milionu $ v Auxiliary Mission Equipment, 1,1 milionu $ v softwarovém inženýrství.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
https://breakingdefense.com/2022/04/air ... nt-add-up/
Naposledy upravil(a) Pavel 15 dne 22/4/2022, 19:54, celkem upraveno 1 x.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
To bylo skoro zadarmo, vzhledem k dnešním cenám, ale Moldavsko na tom bylo hodně špatně, tak se jim dolary hodili.
Dostala Ukrajina letadla? Podle Pentagonu ano, ale Kyjev to popírá
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_jhr
Jinak třeba taky článek - MiGy nad „Oblastí 51“: Utajované zkoušky ruských stíhaček v Americe
Čerstvě samostatné Bělorusko dodalo minimálně dva výkonné stíhače Su-27P a dá se soudit, že někdy v té době Američané získali také letadla MiG-29.
A pokud ne, pak jimi disponovali nejpozději v roce 1997, kdy odkoupili všech 21 letounů, jež tehdy vlastnila Moldávie, čímž také zabránili hrozícímu scénáři, že by je Moldávie prodala Íráncům.
http://www.radiodixie.cz/clanek/migy-na ... -v-americe




