Bojový tank T-80 - pokračování - 5. část
Část čtvrtá : Další vozidla na konstrukci tanku T-80

Velitelská varianta tanku - T-80UK
Velitelský tank T-80UK : velitelská varianta T-80U s navýšenou komunikační výbavou, radiostanicí R-163-50K a R-163-U, navigačním zařízením TNA-4-3, vlastním generátorem AB-1-P28 a s obranným rušícím systémem TŠU-1 Štora. Tato výbava se podepsala na snížení vezené munice na 30 nábojů do kanonu (pravděpodobně i do kulometu ráže 12,7 mm). Tato velitelská verze byla nabídnuta na vývoz v roce 1990, od standardní varianty se odlišoval velkou „krabicí” na přední části věže a několika prutovými anténami. Velitelský tank byl vyvinut k zajištění velení a řízení podřízených jednotek, k udržení komunikace s vyšším velením, zároveň se však účastnit bojových akcí.
Technická data tanku T-80UK :
> hmotnost : bojová 46 t
> posádka : 3 muži
> rozměry : délka (s kanonem dopředu) 9654 mm, šířka 3603 mm, výška 2002 mm,
> měrný výkon : 27,2 kW/t
> výzbroj : kanon ráže 125 mm (30 nábojů), spřažený kulomet PKT ráže 7,62 mm (1250 nábojů), protiletadlový kulomet NSVT ráže 12,7 mm (450 nábojů)
> pohon : plynová turbína GTD-1250 o výkonu 919 kW (1250 HP)
> rychlost : silnice 70 km/h
> dojezd : silnice 440 km
> překážky : příkop 2,81 m, kolmá stěna 1,0 m, stoupavost 40%, boční náklon 36% , brod 1,80 m

< Tank T-80UK. Velitelský tank verze T-80U má nainstalován elektronický obranný systém Štora-1.
> Tank T-80UK se vyznačuje velkou dynamikou pohybu.
Bojový tank verze T-80UA : Po roce 2000 došlo v Rusku k hospodářskému vzrůstu, což se odrazilo na zvýšení vojenských výdajů a armáda se rozhodla zmodernizovat stávající tankovou techniku elitních jednotek s cílem obstát na moderním bojišti. Vylepšená varianta dostala označení T-80UA, v kódu NATO T-80U Model 2006. Stroj byl vyzbrojen kanonem 2A46M-4, s delší životností hlavně. Konstrukce kanonu je vytvořena tak, aby bylo možné vyměnit její hlaveň v polních podmínkách (bez nutnosti demontáže celého kanonu) do 2 hodin. Byla vyvinuta nová munice pro kanon mimo již používaných typů 3BM46, 3BK25, 3VOF36, 9M119M, 3UBK20M.
Vozidlo je mimo jiné vybaveno novějším systémem řízení palby 1A45M (systém 1A42, termovize T01-PO2T, pozorovací systém PNK-4S, stabilizátoru 2E42-4, meteosenzory).
Samozřejmostí je reaktivní pancíř Relikt, systém aktivní ochrany Arena-E a dalších vylepšení ochrany. Pohon zajišťuje plynová turbína GTD-1250G s výkonem 918,75 kW (1250 HP).
Střelec má mimo jiné k dispozici nové pozorovací přístroje, termovizi a dvoukanálový laserový dálkoměr. Systém řízení palby obsahuje automatické sledování cíle, což výrazně urychluje ničení pohyblivých cílů a celkově byl zvýšen dostřel od předchozích verzí o 1000 metrů.
Posádka používá nový pozorovací komplex PNK-4S, obsahující mimo jiné gyrostabilizátor, přístroje pro noční vidění a dálkoměr s termální kamerou. Ruské tanky používají nejnovější reaktivní pancíř „Relikt”, aktivní systém ochrany „Arena-E” a automatický hasící systém. Mimo standardní odminovací prostředky KMT-6M, , KMT-7, KMT-8, které lze na tank instalovat, k likvidaci magnetických min slouží elektromagnetický trall, který vytváří náhradní magnetické pole a způsobuje spuštění magnetických min před tankem a po jeho bocích. Proti minám bylo upraveno dno korby a řidičova sedačka má úchyt na stropě korby. Vozidlo využívá systém aktivní ochrany detekce laserového osvitu, který je v součinnosti s SŘP a zajišťuje automatické nebo ruční odpálení maskovacích dýmových granátů ZD17 tlumících infračervené vyzařování do směru ozáření. Kouř granátu má nové složení, které pohlcuje nejen laserové paprsky, ale i tepelné záření. Tank zacloněný dýmem zmizí z protivníkových termovizních pozorovacích a pátracích soustav.
Pro zlepšení mobility tanku T-80UA se počítá s montáží výkonnější plynové turbíny s výkonem 918,75 kW (1250 HP), posádka má k dispozici i pomocný generátor GTA-18 (18 kW), vylepšen je podvozek (zavěšení).

Tank verze T-80UD
Bojový tank verze T-80UD : Tato varianta tanku vznikala na počátku 80. let v konstrukční kanceláři charkovského závodu pod velením hlavního konstruktéra N.A.Šomina. Stroj vycházel z předchozích vozidel Objekt 478 a tanku T-80U, který byl v tom čase produkován. Vývoj trval téměř sedm let, sériová výroba byla zahájena na začátku roku 1987 (jiný zdroj uvádí zahájení výroby v roce 1985). Tank je vyzbrojen kanonem KBA-3 ráže 125 mm s hladkým vývrtem hlavně, spřažený s kulometem PKT ráže 7,62 mm a protiletadlovým kulometem NSVT ráže 12,7 mm. Samozřejmostí je automatické nabíjení kanonu a hlaveň má tepelnou ochranu. Střelbu z kanonu mimo střelce může zahájit i velitel tanku, shodně mohou použít i spřažený kulomet. Protiletadlový kulomet se nachází na velitelské věžičce a velitel tanku jej ovládá dálkově. Jeho náměr je od -5° do +70°, odměr pak 75° na obě strany, nebo 360° pohybem celé věže. Vertikální stabilizátor kulometu poskytuje stabilizaci v rozmezí -3° do +20°.
Moderní systém řízení palby tvoří denní zaměřovač střelce 1G46, systém pro noční vidění TO1-KO1E, pozorovací systém velitele PNK-4S, balistický počítač 1V528-1 a stabilizátor 2E42.
O pasivní ochranu tanku se dělí vrstvený a reaktivní pancíř, vozidlo má úchyty na odminovací zařízení typu KMT-6 a KMT-7. Výrobce dokládá, že vozidlo je použitelné v rozsahu teploty od -40° do +55°C.
Technická data tanku T-80UD :
> hmotnost : bojová 46 t
> posádka : 3 muži
> rozměry : délka (s kanonem dopředu) 9720 mm, délka korby 7085 mm, šířka 3560 mm, výška (s kulometem) 2740 mm, světlost 515 mm
> měrný výkon : 21,7 kW/t
> tlak na půdu : 0,93 kg/cm2
> výzbroj : kanon KBA-3 ráže 125 mm (45 nábojů - 28 v automatu), spřažený kulomet PKT KT ráže 7,62 mm (1250 nábojů), protiletadlový kulomet KT ráže 12,7 mm (450 nábojů)
> pohon : vznětový 6-ti válcový kapalinou chlazený motor 6DT-1 o výkonu 750 kW (1006 HP), spojený s 7-mi stupňovou převodovkou
> rychlost : silnice 65 km/h, terén 45 km/h
> dojezd : silnice 580 km, terén od 360 do 450 km
> překážky : příkop 2,81 m, kolmá stěna 1,0 m, stoupavost 63%, boční náklon 36%, brod 1,80 m (s přípravou) 5,0 m

Tanky T-80UD. Stroj může používat radlici, se kterou si sám vyhloubí bojové postavení. Nyní je ve výzbroji armád Ruska, Ukrajiny a Pákistánu.
BREM-80U : Servisní vozidlo Brem-80U bylo vyvinuto na základě tanku T-80U a tím převzalo všechny dobré schopnosti tohoto tanku jako jsou obratnost, rychlost, překonávání překážek či ochrana posádky. Na jeho vývoji pracovala od roku 1995 shodná konstrukční kancelář, která předtím vyvinula předchozí speciální vozidla na konstrukci tanků T-55, T-72 jako byla Brem-1, IMR či MTU ..., které doposud slouží v ruské armádě. V případě Brem-80U byly použity moderní technická řešení a modernější materiály. Sériová výroba byla zahájena koncem roku 1997 a do výzbroje ruské armády byl speciál přijat o rok později.
Vozidlo Brem ovládá tříčlenná posádka, velitel, řidič-technik a mechanik-svářeč, mimo jmenovanou základní posádku zde mají vytvořené místo další odborníci přes elektroniku a zbraně. Na podvozku tanku je v přední polovině postavena velká nástavba, na zadní části pak nákladová plošina. Na takto upravené korbě je na levé straně nainstalován jeřáb se základní nosností 18 tun, s pomocí pomůcek až 30 tun. Na přední části korby je uchycena dozérová radlice, ovládaná hydraulikou. Stroj slouží také k vyproštění vozidel, k tomu používá hlavní naviják o tahu 35 tun, s využitím kladek až 140 tun. Vozidlo je vybaveno tak, že je posádka schopná provádět veškerou základní údržbu a nezbytné opravy tanků přímo v terénu. Mimo boxy s náhradními díly a další nářadí převáží také svařovací zařízení. Speciál je používán k vyproštění uvízlé, a k odtahu poškozené techniky, mimo to může zastoupit ženijní vozidlo při zemních pracích a likvidaci zátarasů. Speciál Brem je uzpůsoben tak, že v případě překonání vodního toku má stejné možnosti jako standardní bojový tank. Pohon vozidla, na běžící na jakýkoli typ paliva, zajišťuje rychlost až 70 km/h. Mimo osobní zbraně posádky (i ruční granáty) má vozidlo na otočné věžičce nainstalován kulomet ráže 12,7 mm, používaný hlavně jako protiletadlový. Prostor pro posádku obsahuje ochranu proti zbraním hromadného ničení, klimatizaci, celé vozidlo hlídá protipožární systém. Vhodná „deformující" kamufláž v kombinaci s nízkou hlučností motoru pomáhá vozidlu být nenápadné při přesunu, kvalitní podvozek umožňuje plynulou jízdu a jmenované zařízení staví speciál Brem-80 jako nepostradatelný pro posádky bojových tanků.
Technická data tanku BREM-80U :
> hmotnost : bojová 46,8 t
> posádka : 3 +1/2 muži
> rozměry : délka 8350 mm, šířka 3730 mm, výška (s kulometem) 2350 mm, světlost 430 mm
> výzbroj : protiletadlový kulomet NSVT ráže 12,7 mm (840 nábojů), 2x4 vrhače dýmových granátů ráže 81 mm
> pohon : turbína GTD-1250 o výkonu 919 kW (1250 HP), pomocný agregát o výkonu 24,5 kW
> rychlost : silnice až 70 km/h, při použití radlice 10 km/h
> dojezd : silnice 550 km
> překážky : příkop 2,91 m, kolmá stěna 0,80 m, brod 1,4 m (s přípravou) do 5,0 m
> radlice : šířka 3500 mm, výška 950 mm
> pracovní výkon radlice : asi 200 m3/h
> naviják : o tahu 35 tun, délka lana 160 m
> pomoc. naviják : o tahu 1 tuny, délka lana 320 m
> zvedák (jeřáb) : nosnost 18 tun

Servisní vozidlo BREM-80U

Vozidlo BREM-80U při předváděcích testech.
Mostní tank MTU-80U : Speciální tank upravený jako nosič mostovky, se zařízením na ukládání a opětovné složení. Slouží na překlenutí přírodních překážek, jako jsou úzké vodní toky, hluboké příkopy a strže do šířky 24 metrů. Mostní tank zajišťuje rychlé překonání překážek pro ostatní techniku, za všech povětrnostních podmínek, i v zamořeném terénu.
Technická data tanku MTU-80U :
> hmotnost : bojová 44,8 t
> délka korby 7050 mm, výška 3200 mm, šířka 3680 mm, světlost 440 mm
> posádka : 2 muži
> šířka překážky : max. 24 m
> nosnost mostu : 60 t
> pohon : turbína GTD-1250 o výkonu 919 kW (1250 HP)
> rychlost : silnice až 70 km/h
> dojezd : silnice 440 km
> položení mostovky : 3 minuty

Mostní tank MTU-80U na polygonu.
Objekt 640 "Черный орел" (Black Eagle) : Vývoj tanku byl pravděpodobně zahájen na začátku 90. let. Přes velké množství novinek je znát, že to není kompletně nová konstrukce,ale že se na tanku podepsalo použití prvků jeho předchůdců, tanků T-72, T-90, hlavně však T-80U, ne zbytečně se začíná používat také označení T-80UM. Prototypové vozidlo bylo poprvé spatřeno na omském polygonu v roce 1997, jak bylo později zjištěno, byly postaveny dva stroje, odlišující se délkou, a počtem pojezdových kol. Jeden z nich měl sedm párů, což se při testech odrazilo na plynulejší jízdě, druhý prototyp byl postaven na podvozku tanku T-80U.
Věž tanku, pravděpodobně svařovaná, se vůbec nepodobá věžím svých předchůdců. Přední část věže má sklon asi 120°, je osazena reaktivním pancířem a na jejím vrcholu má instalováno čidlo laserového osvitu.
Na každé ze stran věže je uchycen raketomet, pravděpodobně pro vypouštění střel komplexu Drozd-M. Vnitřní uspořádání věže se také velmi odlišuje od předchozích modelů sovětských tanků. Munice bude kompletně uložena v zadní části věže ve zvláštním „boxu”, oddělena od bojového prostoru posádky. V případě zásahu do muniční části, exploze by neměla nijak vážně ohrozit posádku. Posádka je standardní tříčlenná, jak v posledních typech, avšak při bojovém postavení se všichni nachází v korbě a to díky nastavitelným sedačkám. Bojový prostor posádky je oddělen také od palivových nádrží a hlavní zbraně.
Ráže hlavní zbraně ještě nebyla definitivně určena, spekulace či plány se rozcházejí, měla to být ráže 135 mm či dokonce 152 mm, prototypy avšak byly osazeny známým kanonem 2A46-M ráže 125 mm. Automatické nabíjení je nového typu, od vertikálního uložení se přešlo k horizontálnímu, což se kladně projevilo na rychlosti palby (až 12 ran/min), použití delších střel APFSDS a nižší siluetě tanku. Prototyp v roce 1999 nedisponoval žádnou další výzbrojí, ale kresby či makety obnášely nejméně velkorážným kulometem (asi ráže 12,7 mm) na střeše věže. Není vyloučen spřažený kulomet ráže 7,62 mm. Tank je chráněn vrstveným pancířem, na určitých částech pak reaktivním, pravděpodobně typu Kaktus a nakonec systémem aktivní ochrany Drozd-2.
Velitel i střelec s určitostí používají laserové a termo přístroje, oba mají pak souhrnné informace na displei. Hmotnost stroje se pohybuje od 48 do 50 tun, a k pohonu plynová turbína o výkonu 1500 HP. Ruská armáda s tím vozidlem ve výzbroji pravděpodobně nepočítá, má být vyráběn pouze pro export.
Technická data tanku Objekt 640 („Černý Orel”) :
> hmotnost : bojová 46 t
> posádka : 3 muži
> rozměry : délka korby asi 7000 mm, šířka 3852 mm, výška asi 1800 mm, světlost 451 mm
> výzbroj : kanon ráže 125 mm (45 nábojů), spřažený kulomet PKT KT ráže 7,62 mm ( nábojů), protiletadlový kulomet KT ráže 12,7 mm ( nábojů), 8 vrhačů dýmových granátů
> pohon : 16-tiválcový turbodiesel o výkonu 919 kW (1250 HP)
> rychlost : silnice 70 km/h
> dojezd : silnice 400 km
(téměř všechny zdroje uvádí nepodložené či pravděpodobné informace)

Objekt 640 "Черный орел"

< Objekt 640 "Черный орел"
> Testovaný prototyp T-84 Oplot
Tank T-84 : Nesplést si tuto ukrajinskou verzi s jugoslávskou variantou M-84. Tank T-84 vznikl pokračováním vývoje sovětského tanku T-80. Vývoj probíhal v letech 1993 až 1994 v charkovské konstrukční kanceláři, následovaly náročné testy, vylepšování a odstraňování nedostatků, do armády bylo vozidlo přijato v roce 1999. Tank vychází z konstrukce tanku T-80UD, a jeho výkonný motor ho řadí k nejrychlejším tankům. Cílem nového projektu byla nezávislost zbrojního průmyslu na Rusku, neboť předešlá zakázka tanků T-80UD pro Pákistán byla problematická, díky části ruských dílů. Od tanku T-80UD se tank T-84 viditelně odlišuje novou svařovanou ukrajinskou věží, část tanků pákistánské zakázky dostala novou věž, ale bez dalšího vylepšení tanku T-84. Tank svým měrným výkonem 26 HP/t získal přezdívku „Létající tank”, pro porovnání ruský tank T-90 má 18 HP/t, novější T-90S pak 22 HP/t. Stroj T-84 byl vyvinut i pro službu v tropických oblastech. Rozpad Sovětského svazu se podepsal na problémech s pancéřováním, pouze první sériové verze dostaly „ruský” vrstvený pancíř, další kompozitní pancíř s použitím gumy, oceli a slitin, což může zavádět „snížením” pancéřové ochrany. Ukrajina vyvinula několik modernizovaných prototypových vozidel pro domácí a zahraniční trh. Jedná se tank T-84-120 „Oplot”, kterých bylo pravděpodobně vyrobeno asi deset pro ukrajinskou armádu. Dalším byl prototyp T-84-120 „Yatagan”, což byl vylepšenou variantou předchozího tanku, určeného pro konkurz vyhlášený tureckou armádou.
Technická data tanku T-84 :
> hmotnost : bojová 46 t
> posádka : 3 muži
> rozměry : délka korby 7086 mm, šířka 3775 mm, výška 2215 mm, světlost 515 mm
> měrný výkon : 19 kW/t
> obsah nádrží : 1300 l
> výzbroj : kanon KBA-3 ráže 125 mm (43 nábojů), spřažený kulomet PKT KT ráže 7,62 mm ( nábojů), protiletadlový kulomet KT ráže 12,7 mm ( nábojů)
> náměr kanonu : od -6° do +13°
> pohon : vznětový 6-ti válcový kapalinou chlazený motor KMDB 6TD-2 o výkonu 890 kW (1200 HP)
> rychlost : silnice 65 km/h
> dojezd : silnice 540 km
< Ukrajinský tank T-84
> Modernější verze tanku T-84-120 Oplot
Tank T-84-120 „Oplot" : Projekt ukrajinského tanku „Oplot" vychází konstrukce tanku T-84U, od kterého se odlišuje ráží hlavní zbraně zacílené na standard armád NATO, tedy ráže 120 mm. Při stavbě byly použity zkušenosti z vývoje tanku T-72-120, avšak veškeré díly použité při stavbě prototypu tanku jsou domácí výroby. Podvozek tanku se od T-84U příliš neodlišuje, věž ale zaznamenala velkou změnu, hlavně její zadní část, která byla kompletně přestavěna na pancéřový zásobník s upraveným nabíjecím automatem z tanku T-72-120. Prototyp byl označen jako T-84 KERN2-120. Výrobce v prospektu uvádí, že se nebrání instalaci libovolného zahraničního vybavení dle přání zákazníka. Projekt byl zahájen na začátku roku 2000, a stavba prvního prototypu byla pravděpodobně ukončena téhož roku.
Korba tanku je svařena z pancéřových desek, přičemž na čele korby byl použit navíc vrstvený pancíř, který chrání také čelo a část boků věže. Pancéřování vozidla doplňuje přidavný reaktivní pancíř nového typu (Nož), nachází se na přední části korby, na věži pak na jejím čele, částečně na bocích a stropě. Dynamický pancíř doplňují zástěry z texgumoidu (speciální mix textilu a gumy), shodný materiál je použit v pásech na krytí boků korby. Boky přední části korby jsou na každé straně obloženy třemi bloky reaktivního pancíře. Ochrana horní větve pásu slouží také na snížení prašnosti.
Do nově vyvinuté věže byl nainstalován kanon domácí výroby ráže 120 mm s hladkým vývrtem hlavně. Hlaveň kanonu je samozřejmě osazena ejektorem, tepelnou ochranou a plnou stabilizací. Kanon má automatické nabíjení, uložené v zadní části věže obsahující 22 nábojů, další náboje v počtu 16 kusů je uloženo v kontejneru a pouze dva náboje se nachází v bojovém prostoru. Posádka může ke střelbě použít jak standardní munici NATO ráže 120 mm, tak ukrajinskou, shodné ráže 120 mm. Dále může vypouštět protitankové řízené střely, návázené laserem a nově vyvinutou municí s časovačem. Hlavní zbraň je vyrobena tak, že výměna jeho hlavně v polních dílnách nepotřebuje demontáž celého kanonu. Sekundární výzbroj zastupují kulomety, spřažený ráže 7,62 mm a protiletadlový ráže 12,7 mm.
Jako pohon novému tanku byl vybrán dieselový motor 6TD-2 s výkonem 895 kW (1220 HP), ve spojení s mechanickou převodovou skříní. Další vybavení motoru obsahuje ohřev pro zimní období, čištění vzduchu a další filtry na zachycení prachu a písku. Zásoba paliva je rozdělena, v hlavní nádrži 850 litrů, v záložních pak 450 ltrů, stroj může převážet dalších 400 litrů v barelech. Podvozek je složen ze šesti párů pojezdových kol, páru hnacích a napínacích kol, přičemž horní část pásu by mělo podpořit pět kladek. Pásy jsou celokovové nebo kovově s gumovými patkami. Veškeré systémy spolehlivě fungují v rozpětí teplot od -40° do +55°C.
Vybavení systémy a přístrojů je následné, střelcův zaměřovač 1G46M (dvourovinná stabilizace, laserový dálkoměr), termokamera Buran-Katherine-E, velitel má k dispozici pozorovací přístroj TKN-5 a senzor pozice kanónu. Další výbava tanku, zaměřovač protiletadlového kulometu PZU-7, balistický počítač LIO-V, stabilizátor výzbroje 2E46M, senzory vstupních dat, navigace, pro řidiče pasivní noktovizor. Pro ochranu tanku je zde aktivním ochranným systémem Varta (detektor ozáření laserem, infračervený rušící zařízení a vrhače dýmových granátů. Ty mohou být podle potřeby odpáleny ručně a používají se dýmové a aerosolové. Vozidlo má zařízení pro tvorbu kouře, ochranu proti zbraním hromadného ničení, kevralovou vložkou pro střepinám, automatickým hasícím zařízením a tzv. odfukovací panely při zásahu munice. Přežití na moderním bojišti pomáhá nátěr pohlcujícím záření radaru, stínění motoru, chlazení výfukových plynů a snížení hlučnosti.
Dalším vylepšením pro nabídku turecké armádě vznikl prototyp Yatagan.
Technická data tanku T-84-120 Oplot :
> hmotnost : bojová 48 t
> posádka : 3 muži
> rozměry : délka (s kanonem dopředu) 9664 mm, délka korby 7705 mm, šířka 3775 mm, výška (s kulometem) 2215 mm, světlost 515 mm
> měrný výkon : 18,65 kW/t
> tlak na půdu : 0,93 kg/cm2
> výzbroj : kanon ráže 120 mm (40 nábojů), spřažený kulomet PKT KT ráže 7,62 mm (4000 nábojů), protiletadlový kulomet KT ráže 12,7 mm (450 nábojů), vrhače dýmových granátů 2x6
> pohon : vznětový 6-ti válcový kapalinou chlazený motor o výkonu 895 kW (1220 HP)
> rychlost : silnice 65 km/h, terén až 50 km/h
> dojezd : silnice 540 km, terén až 400 km
> překážky : příkop 2,85 m, kolmá stěna 1,0 m, stoupavost 63% , boční náklon 36% , brod 1,80 m (s přípravou) 5,0 m
> zásoba paliva : 1300 l

< T-84-120 Oplot
> Tank verze T-80U

Tank ve variantě T-84 Yatagan
Pokračování ve 6. části