Saab JAS-39 Gripen
Re: Saab JAS-39 Gripen
Z části ano, ale také na nemalém vlastním výzkumu. Fotka dobrá.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Omlouvám se za zpoždení...
Nemám zkušenosti s EKRANem ale myslím že jsou tady jiní co mají ( nebo aspoň před několika lety byli )
Asi největší rozdíl je propojení s TILDS kde pozemní personál ví který modul je chybný a je potřeba vyměnit před návratem letounu na základnu. Celkové propojení systému je podobné ALISU u F-35
BIT je schopný diagnostikovat chybu jen do určité úrovně a k přesné lokalizaci je potřebna opakovaná diagnostika. "Pilot Fault List Display" u F16 zobrazí jen chybu a u kterého systému se nachází. U Gripenů ( už v Charlie/Delta verzi ) pilot na dedikované obrazovce vidí kromě chyby i doporučenou změnu letové obálky.
Jak už jsi se snažil vysvětlit, methodika výpočtu ceny je stejně podstatná jako samotné dáta. Ku příkladu cena dílu, paliva a údržby se zásadně liší mezi například 15 letadly nebo 75 letadly. To byl jeden z důvodů proč se zvažovala "Vyšegrátska spolupráce". Mohla by snížit náklady až o 40-50%.
Jane's analytika bude přesná jen se budou muset zapožítat dnešní ceny.
Krome provozních nákladů, schopnosti operovat mimo lětišť ( u F16 velmi limitovaná konstrukcí a závislosti na infrastruktuře/údržbě), hlavní výhoda je i Gripenů C/D je TILDS. Díky tomuto datalinku jsou schopné si poradit i s více progresívními stíhači. Díky datalinku můžou efektivně vyhledat i cíle s velmi malou odrazovou plochou. V dnešní době i České Gripeny můžou používat informace i s pozemních radarů. Gripeny procházejí pravidelními modernizacemi. Díky konstrukci, instalace a hlavně certifikace nových systémů je nejednoduchší ze všech stíhačů 4 a 5 generace.
Slováci kromě "zvláštních" TTD a jiných základních informací neoperují s informacemi které jsi ty i já napsal.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Re: Saab JAS-39 Gripen
Děkuji.
TILDS a avionika JAS-39C tedy dává Gripenu možnosti být lépe servisován, díky oboustranému spojení letadlo dává vědět pozemní obsluze před příletem na letiště co se má vyměnit a pilotovi dává vědět co dělat a nedělat ve vzduchu. To zní jako velká výhoda.
TILDS a avionika JAS-39C tedy dává Gripenu možnosti být lépe servisován, díky oboustranému spojení letadlo dává vědět pozemní obsluze před příletem na letiště co se má vyměnit a pilotovi dává vědět co dělat a nedělat ve vzduchu. To zní jako velká výhoda.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Saab JAS-39 Gripen
Firemná knižnica je plná manálov a štúdií. Bohužial keď sa tieto údaje prekladajú do Slovenčiny na Slovensku, tak hodnoty/údaje sa kúzelne zmenia.

Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Re: Saab JAS-39 Gripen
EKRAN dělá, nebo aspoň může dělat, to samé. Zda, a nakolik, to i využívají, je samozřejmě jiná otázka.
Obecně jsou Ruské (ex SSSR) stroje konstruovány velmi "natvrdo", pro možnost že budou muset fachčit bez údržby a oprav i v nevyhovujících podmínkách způsobem "na krev", tedy jinak řečeno "teď to urvem mohutným Urrrá a zítra ať ten stroj třeba vezme čert".
Ke strojům se prostě chovají némlich tak jak k lidem.
Obecně jsou Ruské (ex SSSR) stroje konstruovány velmi "natvrdo", pro možnost že budou muset fachčit bez údržby a oprav i v nevyhovujících podmínkách způsobem "na krev", tedy jinak řečeno "teď to urvem mohutným Urrrá a zítra ať ten stroj třeba vezme čert".
Ke strojům se prostě chovají némlich tak jak k lidem.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Saab JAS-39 Gripen
Cena ve slovenské zprávě má být odhadnutá ( kým?) a počítá se s provozem alespoň do roku 2048.
A neověřeně slovensku mělo být nabídnuto několik variant vlastnění a nebo pronájmu Gripenu C/D i E.
Nemyslím si že F-16V bude mít vyspělejší systém údržby než co má Legacy Gripen. Nic pro to nemám, ale bude nejvíce stejný.
A neověřeně slovensku mělo být nabídnuto několik variant vlastnění a nebo pronájmu Gripenu C/D i E.
Nemyslím si že F-16V bude mít vyspělejší systém údržby než co má Legacy Gripen. Nic pro to nemám, ale bude nejvíce stejný.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Saab JAS-39 Gripen
Neoverene, myslím, nemám dôkaz ale...Wasp píše: ↑26/5/2022, 11:44 Cena ve slovenské zprávě má být odhadnutá ( kým?) a počítá se s provozem alespoň do roku 2048.
A neověřeně slovensku mělo být nabídnuto několik variant vlastnění a nebo pronájmu Gripenu C/D i E.
Nemyslím si že F-16V bude mít vyspělejší systém údržby než co má Legacy Gripen. Nic pro to nemám, ale bude nejvíce stejný.
To mi je debata.

Odhadnutá?
To už asi bude problém so slovenčinou, tak teda nech sa páči:
NKÚ SR také požádal švédskou (JAS-39) i americkou (F-16) stranu o informace o provozních nákladech. Švédská strana (SAAB) uvedla v současnosti průměrné operační náklady na letovou hodinu JAS-39 ve výši 175 000 SEK (17 328 EUR), americká strana (velvyslanectví USA v BA) 25
000 USD (20 641 EUR).
Re: Saab JAS-39 Gripen
Jak odhadli cenu do roku 2048 ?
Na základě ceny ze současných švédských Gripenů ( tehdy byly modernizovány nebo ne ?) a pro F-16Vvzali cenu z jakých F-16 a co v ceně je ? Jde o nové stroje ?
Na základě ceny ze současných švédských Gripenů ( tehdy byly modernizovány nebo ne ?) a pro F-16Vvzali cenu z jakých F-16 a co v ceně je ? Jde o nové stroje ?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Wasp...
Jak už bylo řečeno, jedna z obrovských výhod Gripenu je datalink který je cca 10-15 let do předu vůči NATO. Jedine F22 a F35 mají podobný datalink jaký je na C/D verzích. MADL v určitých oblastech předčil verzi použitou u C/D verze ( K-band directional beam ) ale verze E/F to rychle dotáhly.
Použití datalinku umožňuje si úspešne poradit i s daleko pokrovými stíhačemi ( F15, EF2000, SU30 ) co bylo opakovně prokázano.
Česko a Slovensko ( pokud se něco za posledních 20 let nezměnilo ) mají jednu obrovskou výhodu kde všechny radary a systémy letového zabezpečení ( i pasivní systémy, Dalná, bližná, civilní radary, atd ...) jsou propojené do jedné sítě. To dá přesný obraz o situaci ve vzduchu se schopností monitorovat i cíle s minimální odrazovou plochou ( střely s plochou dráhou letu, UAV, stealth, ..). Při použití pozemnich terminálů jsou i starší Gripeny schopny příjímat tyto data v realném čase. To při použití moderních střel s dvoucestním datalinkem ( Meteor, Amraam verze D ) umožnuje útočít na jakýkoliv cíl .
Jak už bylo řečeno, jedna z obrovských výhod Gripenu je datalink který je cca 10-15 let do předu vůči NATO. Jedine F22 a F35 mají podobný datalink jaký je na C/D verzích. MADL v určitých oblastech předčil verzi použitou u C/D verze ( K-band directional beam ) ale verze E/F to rychle dotáhly.
Použití datalinku umožňuje si úspešne poradit i s daleko pokrovými stíhačemi ( F15, EF2000, SU30 ) co bylo opakovně prokázano.
Česko a Slovensko ( pokud se něco za posledních 20 let nezměnilo ) mají jednu obrovskou výhodu kde všechny radary a systémy letového zabezpečení ( i pasivní systémy, Dalná, bližná, civilní radary, atd ...) jsou propojené do jedné sítě. To dá přesný obraz o situaci ve vzduchu se schopností monitorovat i cíle s minimální odrazovou plochou ( střely s plochou dráhou letu, UAV, stealth, ..). Při použití pozemnich terminálů jsou i starší Gripeny schopny příjímat tyto data v realném čase. To při použití moderních střel s dvoucestním datalinkem ( Meteor, Amraam verze D ) umožnuje útočít na jakýkoliv cíl .
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Saab JAS-39 Gripen
Datalink už dnes majú aj helikoptéry. Nerobme z toho nejakú novinku, ktorú má len Gripen...
Re: Saab JAS-39 Gripen
Není datalink jako datalinl, chápuli dobře.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Saab JAS-39 Gripen
http://czechairforce.com/news/link-16-n ... e-gripeny/Švédský datalink TIDLS je bezesporu špičkovým systémem, má však jednu podstatnou vadu na kráse. Je nekompatibilní s obdobným zařízením protokolu Link 16. Tento problém si samozřejmě švédská strana plně uvědomovala...
Švédský úřad FMV (Försvarets materielverk) následně uzavřel smlouvu na nákup terminálů MIDS-LVT v hodnotě 29,6 milionu USD, kterou získala společnost Data Link Solutions (DLS). Dodávky probíhaly v letech 2011- 2012 a terminály byly instalovány na stíhacích letounech JAS-39C/D Gripen, letounech včasné výstrahy S100D ”Argus” (SAAB 340 AEW) a různých pozemních a námořních platformách.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Přesně, TIDLS funguje v realném čase s větší přenosovou rychlostí než Link16. Je schopný kompletně propojit systémy 4-5 letadel v reálnem čase a to včetně radarů. Díky tomu se můžou sdílet data s jednoho letounu na zbylé ve skupině která může operovat s radarem v pasivním režimu vzdálené až 500km od letadla v aktivím režimu. Nebo jednotlivé letadla skupiny můžou kombinovat rozličení radarů. To je taktika která se i cvičí. Datalink je schopný přijímat a odesílat informace od/do vetšího počtu letadel nebo pozemního termínalu podobně jako Link 16 ale s větší přenosovou rychlostí, lepším kryptováním, a s větším počtem dat.
Link 16 je jen schopný zasílat balíčky dat každých 14 sekund. Co je dost limitující na použití. Další problém v Link 16 je množství dat schopné přenášet.
Při zkouškách sice F18 dokázala odpálit střelu při použití balíčku dat z jiného letadla ale proti TILDS je reakční doba značne pomalejší a použití je velmi limitované ( komunikace se se samotnou střelou ). Stejný problém mají i F35 pokud operují s F16 a F18 kde je přenos dat vytvořených F35 je daleko větší než u amerických letadel 4 generace.
Link 16 je potřebný pro operace NATO aby stroj mohl získavat i informace od jiných zařízeních v rámci NATO infrastruktury ale TIDLS posunuje Gripen do úrovně stroje 5 generace co se týče kolekce a přenosu dat.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Re: Saab JAS-39 Gripen
Keď sa tak zamyslím nad logikou niektorých Slovenských spoluobčanov, tak mi prijde že Slovensku bude aj stačit B52. Ma väčší dolet, nosnosť, dajaký datalink a môže vzlietnuť aj z cesty keď je treba ( ale vlastne netreba lebo je všade veľa letísk ) 

Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Re: Saab JAS-39 Gripen
TIDLS je na Gripenu od začátku, mám pravdu ? Spolu se systémem HUMS to byly nejméně dvě věci které předběhly svoji dobu.
Re: Saab JAS-39 Gripen
V datalinku předběhli Švédové svět téměř o parník. Měl ho už i Viggen pokud se nemýlím.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Saab JAS-39 Gripen
Bolo bolo. Nikto im prvenstvo nebere. Svet ich vsak najprv dobehol a dnes už aj predbehol.
Link16 tak isto prepája jednotlivé lietadlá.
Tuto techniku, ked Dčko je "navádzač" pre Cčka vyuziva Izrael so svojími F-16.
S AESA radarom to pojde ešte o niečo jednoduchšie.
Dnes Link16 uz neprepaja len lietadla, ale aj lode či pozemné sily. A tak si F35 môže prevziať M31 vystrelenu z M270 a naviesť ju na cieľ.
Alibaba: to ze niekto s tebou nesúhlasí nie je potrebné aby si napádal jeho logiku. Ak nie si schopný stráviť oponentúru, nelez na diskusné fórum.
Link16 tak isto prepája jednotlivé lietadlá.
Tuto techniku, ked Dčko je "navádzač" pre Cčka vyuziva Izrael so svojími F-16.
S AESA radarom to pojde ešte o niečo jednoduchšie.
Dnes Link16 uz neprepaja len lietadla, ale aj lode či pozemné sily. A tak si F35 môže prevziať M31 vystrelenu z M270 a naviesť ju na cieľ.
Alibaba: to ze niekto s tebou nesúhlasí nie je potrebné aby si napádal jeho logiku. Ak nie si schopný stráviť oponentúru, nelez na diskusné fórum.

Re: Saab JAS-39 Gripen
No to asi ne, když reálný přenos to neumí. Asi oba čteme jiný text. Píše se to i v tebou postovaném zdroji na CAF.CZ.Svet ich vsak najprv dobehol a dnes už aj predbehol.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Saab JAS-39 Gripen
Juraj říká že Gripeńáci jsou nějaká sekta, ale dělá to stejný při obhajobě slovenské volby a F-16. Asi tak.
Navíc, Gripen by měl být schopen používat datalink bez zapnutého radaru, což u F-15, ze zpráv co mám jaksi nejde. Tím spíše to nemá F-16.
F-16V třeba ano ( možná) ale v podstatě to Gripen má už nějakou dobu k dispozici.
Ještě to budu ověřovat.
Navíc, Gripen by měl být schopen používat datalink bez zapnutého radaru, což u F-15, ze zpráv co mám jaksi nejde. Tím spíše to nemá F-16.
F-16V třeba ano ( možná) ale v podstatě to Gripen má už nějakou dobu k dispozici.
Ještě to budu ověřovat.