F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Je úplně jedno, zda máme 12 nebo 24 nadzvukových strojů. Do války je takový počet zanedbatelný, stejně jako 60 tanků, 24 vrtulníků a 50 děl z Francie. To jsou počty zničitelné za jeden až dva dny. Zatím naší zemi, pohlédneme li do minulosti, nebyly nic platné nijaké spojenecké organizace či smlouvy.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Zatím NATO funguje jako odstrašující prvek. Samostatně dvě letky opravdu není velké množství, ale ve spojení s ostatními uživateli je to síla se kterou se musí počítat. Zvlášť pokud by jsme se zapojili do nuclear sharing programu. Minimálně poláci o to určitě mít zájem budou.
Počty techniky je potřeba vnímat v rámci společné obrany. Samostatně by naše území neubránila ani ČSLA na vrcholu Studené války.
Počty techniky je potřeba vnímat v rámci společné obrany. Samostatně by naše území neubránila ani ČSLA na vrcholu Studené války.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Samozřejmě že ne. Proč asi Rusům šlo o to sem přemístit svojí Střední skupinu vojsk.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
I tak se to dá říct, ale Sověti nikdy ČSLA zcela nevěřili že bude smotaně schopná splnit stanovené úkoly.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
ČSLA byla něco jiného, tu sem nyní netahej.
Ty počty jsou nedostatečné právě v rámci zapojení do operací NATO. Stále musíme počítat s nebojovými ztrátami a také můžeme mít něco na odpis na zemi, ještě než to odstartuje. Nemusí být vše zničeno stoprocentně, ale tento systém zabezpečení oprav je vhodný k vedení bojových operací někde hodně daleko, ne za našimi humny. Bojovat sami, je po celé AČR během dvanácti hodin bojových operací.
Soudruzi ze SSSR toužili pobývat na našem území již od roku 1948. Dvacet let jim trvalo, než si našli důvod sem vlézt, bohužel, za pomoci politiků a vnitřních zrádců. Armáda by bojovala, kdyby jí byl vydán rozkaz, stejně tak v r. 1938.
Ty počty jsou nedostatečné právě v rámci zapojení do operací NATO. Stále musíme počítat s nebojovými ztrátami a také můžeme mít něco na odpis na zemi, ještě než to odstartuje. Nemusí být vše zničeno stoprocentně, ale tento systém zabezpečení oprav je vhodný k vedení bojových operací někde hodně daleko, ne za našimi humny. Bojovat sami, je po celé AČR během dvanácti hodin bojových operací.
Soudruzi ze SSSR toužili pobývat na našem území již od roku 1948. Dvacet let jim trvalo, než si našli důvod sem vlézt, bohužel, za pomoci politiků a vnitřních zrádců. Armáda by bojovala, kdyby jí byl vydán rozkaz, stejně tak v r. 1938.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Opravdovou nedůvěru v činnost ČSLA měli maršálové až po srpnu 1968. Tak antisovětskou náladu mezi obyvatelstvem opravdu nečekali. Nejvíc je štvalo, že lidé přestali být SSSR vděčni za osvobození v r. 1945.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ano, to tu bylo už v 1938: jsme slabí, nemá cenu se bránit, nevěrná Francie a zrádný Albion. Říká se tomu defétismus a nepřátelská propaganda to intenzivně šíří ještě před útokem.Flogger G píše: ↑25/6/2022, 19:44 Je úplně jedno, zda máme 12 nebo 24 nadzvukových strojů. Do války je takový počet zanedbatelný, stejně jako 60 tanků, 24 vrtulníků a 50 děl z Francie. To jsou počty zničitelné za jeden až dva dny. Zatím naší zemi, pohlédneme li do minulosti, nebyly nic platné nijaké spojenecké organizace či smlouvy.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Zatím nikdo nenapsal nic co by vyvrátilo nevhodnost F-35 pro ukrajinský scénář, tedy že jde o drahé a složitě udržovatelné letadlo pro boje nad svým územím.
Přednosti F-35 jsou lépe využitelné při útočných operacích ze svého území, se zabezpečeným týlem. Nikoliv na opotřebovávací válku a nikoli pokud by měl být sám.
Přednosti F-35 jsou lépe využitelné při útočných operacích ze svého území, se zabezpečeným týlem. Nikoliv na opotřebovávací válku a nikoli pokud by měl být sám.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Prostě bombardér.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jediné co je pro Ukrajinu nevhodné je jejich pořizovací cena a infrastruktura která by musela být na naprosto jiné úrovni než jsou zvyklí. Se západními stroji by měli začínat postupně. Prvně se naučit na F-16/15 jejich "filozofii". Přechod rovnou na F-35 by byl přeci jen velký kulturní šok. Ovšem rozhodně by to pro ně nebylo neužitečné nebo nepoužitelné letadlo.Wasp píše: ↑27/6/2022, 17:01 Zatím nikdo nenapsal nic co by vyvrátilo nevhodnost F-35 pro ukrajinský scénář, tedy že jde o drahé a složitě udržovatelné letadlo pro boje nad svým územím.
Přednosti F-35 jsou lépe využitelné při útočných operacích ze svého území, se zabezpečeným týlem. Nikoliv na opotřebovávací válku a nikoli pokud by měl být sám.
Na likvidaci zásobovacích kolon, které jsme viděli na začátku války) je to letadlo jak dělané. Dnes by mohli dělat to samé, ale na ruském území.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
No právě, ideální stroj pro ortodoxní cementové hlavy. Chápu třeba Polsko nebo Německo, PVO F-16, resp. Eurofighter, specializované údery F-35. F-35 není stroj, který během pár minut od přistání znovu frčí proti nepříteli.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jeho operační schopnost bude na srovnatelné úrovni jako u všech soudobých letadel. Vyžaduje schopné techniky kteří se budou podílet na jeho údržbě to bezesporu, ale říct že to co stráví F-16 ve vzduchu to F-35 prosedí na opravách není pravda.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Záleží Scotty co si také pod operační schopností představuješ. Já třeba nejen odlétat misi, ale odlétat mise v nějakém čase, mj.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
F-35 stráví ve vzduchu méně času než F-16, ale za daleko větší peníze ( větší počet lidí k údržbě, dražší výcvik pilotů a obsluhujícího personálu, drahé technologie) Ukrajině by se hodil, ale jako doplněk, ne jako nosný typ.
Jeho "udržovatelnost" vzhledem k náročnosti by byla v delším konfiktu problémovější než u jakéhokoliv jiného letadla.
S tím se pojí že by byl i méně a méně schopný plnit své mise - nedostatečně opravený nebo neopravený RAM nátěr způsobí že bude svítit na radarech na větší a větší vzdálenosti. A F-35 nemá tak úplně schopnosti fungovat bez stealth.
S dobrým plánem nasazení F-35 a v součinosti s dalšími stroji by to nemuselo představovat tak moc veliký problém, samozřejmě by nesměl mít F-35 zázemí v blízkosti fronty - pak by zůstával více méně na zemi.
Musí operovat ze dobrého zázemí mimo linii boje.
Jeho "udržovatelnost" vzhledem k náročnosti by byla v delším konfiktu problémovější než u jakéhokoliv jiného letadla.
S tím se pojí že by byl i méně a méně schopný plnit své mise - nedostatečně opravený nebo neopravený RAM nátěr způsobí že bude svítit na radarech na větší a větší vzdálenosti. A F-35 nemá tak úplně schopnosti fungovat bez stealth.
S dobrým plánem nasazení F-35 a v součinosti s dalšími stroji by to nemuselo představovat tak moc veliký problém, samozřejmě by nesměl mít F-35 zázemí v blízkosti fronty - pak by zůstával více méně na zemi.
Musí operovat ze dobrého zázemí mimo linii boje.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Máne data evropských armád které provozovali F-16 a přechází na F-35 o počtu hodin stavených na údržbě u obou letadel? Víme jak často je třeba a jak časově náročné je údržba nátěru F-35?
To že by musela F-35 fungovat pouze s jiným letadlem není pravda. Viz. letectva které na ně plně přecházejí.
To že by musela F-35 fungovat pouze s jiným letadlem není pravda. Viz. letectva které na ně plně přecházejí.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Data nemáme, ale máme jiné info o náročnosti systému samotného. V podstatě je to jako když porovnáváš Gripena a F16C.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"