Pavel 15 píše: ↑9/3/2022, 20:01F-35 ani F-16 jak si nejsou určeny pro vybojování vzdušné nadvlády- od toho máš stíhačky F-15, F-22, SU-27, SU-35Juraj Tichý píše: ↑9/3/2022, 18:57![]()
![]()
Ja tomu nerozumiem.
Drvivá väčšina krajín Európy a polka sveta k tomu kupuje jednomotorove F-35 a F-16.
Ale Francúzsko, Nemecko a uz ani nestíham sledovať kto ďalší si budu vytvárať vnútornú konkurenciu dvojmotorovych stihacov.
Evropský letoun nové generace FCAS
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4273
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Pročištěno!


Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4273
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Přesunuto do vlákna Válka na Ukrajině: https://www.palba.cz/viewtopic.php?t=9294


Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Maketa letounu FCAS- veletrh ILA Německu
celková cena programu FCAS se nyní odhaduje na 200 miliard euro, z teho vývoj letadla
a dronů na 90 miliard euro.
https://twitter.com/GarethJennings3/sta ... 9415296%2F
možná podoba demonstrátoru letounu FCAS ,a též podoba francouzského plánu stíhačky B.
asi program FCAS pokračovat , tak sériové stíhačky ve výzbroji po roce 2050- již 10 let skluz
stíhačka bude velmi drahá...spekulace kolem 300 milion euro ...
celková cena programu FCAS se nyní odhaduje na 200 miliard euro, z teho vývoj letadla
a dronů na 90 miliard euro.
https://twitter.com/GarethJennings3/sta ... 9415296%2F
možná podoba demonstrátoru letounu FCAS ,a též podoba francouzského plánu stíhačky B.
asi program FCAS pokračovat , tak sériové stíhačky ve výzbroji po roce 2050- již 10 let skluz
stíhačka bude velmi drahá...spekulace kolem 300 milion euro ...
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Návštěva pavilónu Airbus- https://twitter.com/AirbusDefence/statu ... 1496216579
jiný koncept nové stíhačky a lacinější neboli méně stealth....
vstupy k motorům již klasické, nemá DSI, zato LEVCON a svislé dvojité plochy...ala F-15 ?
: Letmý pohled na ty přívody vzduchu nám ukazuje, že nevsadili na konfiguraci DSI a pokračují ve svém klasickém distančním designu ohraničení vrstva méně nenápadná a složitější- letoun díky tomuto uspořádání mohl dosáhnout rychlosti hodně přes M2+...
Letoun vypadá jako z 90 let ..asi toto vyberou
na další vývoj...
jiný koncept nové stíhačky a lacinější neboli méně stealth....
vstupy k motorům již klasické, nemá DSI, zato LEVCON a svislé dvojité plochy...ala F-15 ?
: Letmý pohled na ty přívody vzduchu nám ukazuje, že nevsadili na konfiguraci DSI a pokračují ve svém klasickém distančním designu ohraničení vrstva méně nenápadná a složitější- letoun díky tomuto uspořádání mohl dosáhnout rychlosti hodně přes M2+...
Letoun vypadá jako z 90 let ..asi toto vyberou

Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Hrozí odstoupení Německa z projektu FCAS
Generální ředitel Dassaultu Éric Trappier otevřeně požaduje pro svou společnost roli jediného průmyslového lídra pro vývoj letounu, a to navzdory menšinovému třetinovému podílu na programu, přičemž většina patří Airbusu (Německo a Španělsko). řevnivost mezi firmami nyní hrozí rozbitím celého projektu. Oba giganti spolu soupeří především o vůdčí pozici v klíčových schopnostech jako je řízení letu, schopnosti stealth, rozhraní člověk-stroj a funkční architektura. Ve prospěch Dassaultu hovoří, že byli vždy schopní samostatně vyvíjet stíhačky, kdežto Airbus pouze ve spolupráci s dalšími partnery, což ale chtějí změnit. Pokud má ale program zdárně pokračovat, bude nutné udělat oboustranné ústupky, což ale bude těžko proveditelné. Dle Tappiera musí k hlavnímu rozhodnutí o podepsání zakázky a patřičných smluv dojít ještě letos. Tlaky jsou vyvíjeny rovněž na Airbus, jelikož program FCAS bude v roce 2025 ověřovat německý parlament. Neshody mezi Dassaultem a Airbusem zpožďují zahájení další fáze vývoje a německé ministerstvo obrany varuje, že pokud nebude dosaženo dohody bude spolupráce ukončena. Nemluvě o tom že Německo pořizuje stíhačky F-35, které Francie chápe jako přímou konkurenci svému leteckému průmyslu (viz vyhrožování Belgii když pořizovala tyto stroje). Obecně se dá říct, že Francie chce v programu FCAS pokračovat za každou cenu. Vzhledem k výpadku velké části finančních prostředků by asi musel být letoun méně "revoluční", ale zase by jej samotný Dassault dokázal vyvinout mnohem rychleji (patrně ve spolupráci s dalšími společnostmi). Osobně se mi jejich koncepty líbí mnohem více než od Airbusu.
https://www.lesechos.fr/industrie-servi ... re-1412517
https://www.iiss.org/blogs/research-pap ... and-future
https://www.armadninoviny.cz/vystoupi-n ... letos.html
Generální ředitel Dassaultu Éric Trappier otevřeně požaduje pro svou společnost roli jediného průmyslového lídra pro vývoj letounu, a to navzdory menšinovému třetinovému podílu na programu, přičemž většina patří Airbusu (Německo a Španělsko). řevnivost mezi firmami nyní hrozí rozbitím celého projektu. Oba giganti spolu soupeří především o vůdčí pozici v klíčových schopnostech jako je řízení letu, schopnosti stealth, rozhraní člověk-stroj a funkční architektura. Ve prospěch Dassaultu hovoří, že byli vždy schopní samostatně vyvíjet stíhačky, kdežto Airbus pouze ve spolupráci s dalšími partnery, což ale chtějí změnit. Pokud má ale program zdárně pokračovat, bude nutné udělat oboustranné ústupky, což ale bude těžko proveditelné. Dle Tappiera musí k hlavnímu rozhodnutí o podepsání zakázky a patřičných smluv dojít ještě letos. Tlaky jsou vyvíjeny rovněž na Airbus, jelikož program FCAS bude v roce 2025 ověřovat německý parlament. Neshody mezi Dassaultem a Airbusem zpožďují zahájení další fáze vývoje a německé ministerstvo obrany varuje, že pokud nebude dosaženo dohody bude spolupráce ukončena. Nemluvě o tom že Německo pořizuje stíhačky F-35, které Francie chápe jako přímou konkurenci svému leteckému průmyslu (viz vyhrožování Belgii když pořizovala tyto stroje). Obecně se dá říct, že Francie chce v programu FCAS pokračovat za každou cenu. Vzhledem k výpadku velké části finančních prostředků by asi musel být letoun méně "revoluční", ale zase by jej samotný Dassault dokázal vyvinout mnohem rychleji (patrně ve spolupráci s dalšími společnostmi). Osobně se mi jejich koncepty líbí mnohem více než od Airbusu.
https://www.lesechos.fr/industrie-servi ... re-1412517
https://www.iiss.org/blogs/research-pap ... and-future
https://www.armadninoviny.cz/vystoupi-n ... letos.html

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
V pátek bylo dosaženo dohody o pokračování projektu FCAS do další fáze. Oficiální prohlášení nebylo vydané, ale německá MO Christine Lambrecht řekla, že: "Dohoda je báječný posun a, zvláště v této době, závažný signál o třístranné spolupráci." Obdobně se vyjádřili i zástupci Airbusu. To umožňuje projektu postoupit do fáze 1B, jejímž výsledkem by mělo být dokončení prototypu do roku 2027. Není jasné, jestli předchozí tahanice tento termín ohrozily.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Nebyli by to Francouzi, aby do obecného optimismu nehodili vidle. CEO Dassaultu Eric Trappier nazval společné německo-španělské prohlášení "pseudopolitickým aktem" vzniklým pro potřebu Německa, přičemž rozhodující bude teprve ekonomická smlouva. Na otázku RTL Radio France, jestli si myslí, že bude podepsaná odpověděl: "Uvidíme".
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Tak zřejmě jsou oni ti realističtější. Prohlášení je prohlášení, ovšem smlouva obsahující mimo jiné i sankční podmínky apod. je přece jen o něčem jiném.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
1.12. byla konečně uzavřená smlouva o o vyřešení patentových a ekonomických podrobností pokračování ve vývoji evropského FCAS. CEO Dassaultu Eric Trappier jí označil za "win-win" řešení pro všechny zůčastněné, komentátoři jí ale označují za německou kapitulaci.
Termín startu demonstrátoru byl stanovený na rok 2029.
Termín startu demonstrátoru byl stanovený na rok 2029.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Tak ani jedna ze stran by projekt nedokázala dotáhnout do konce sama. Francouzi sice mají hodně slušné know-how, ale nemají peníze. Němci mají peníze, ale zase jim chybí politická vůle ("nedokážou být sami"). Tedy tenhle základ je velmi důležitý pro obě zúčastněné strany.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Velmi zajimavy koncept ...nepravdepodobne jako vybran pro dalsi vyvoj [drahe]
jen nemci zverejnily ochotu na projekt do rok 2042 uvolnit 40 miliard euro...
vyvoj fcas + dronu odhad 100 miliard euro...odhad pocet vyrobenych 300 ks
neskutecne drahy to bude letoun... yankeeove za vyvoj NGAD 30 miliard ? jiste vic stat..
jen nemci zverejnily ochotu na projekt do rok 2042 uvolnit 40 miliard euro...
vyvoj fcas + dronu odhad 100 miliard euro...odhad pocet vyrobenych 300 ks
neskutecne drahy to bude letoun... yankeeove za vyvoj NGAD 30 miliard ? jiste vic stat..
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
To je daň za přeskočení 5. generace, v USA se můžou opřít o poznatky z vývoje F-22, F-35 a B-21. Evropa nic takového nemá. Pokud se ale na FCAS vykašleme, tak nám ujede vlak.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
NGAD. Paklize bude v kratkem obdobi,tak vlak jiz ujel ale je sance ho jeste dohnat a aplikovat jiz vymyslene.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Hlavouni obou konkurenčních evropských programů - FCAS a Tempest (GCAP) nezávazně mluví o sdílení vývojových výsledků a technologií. Francouzský genmjr Maj Gen Jean-Luc Moritz, národní šéf vývoje FCAS sní: Mým snem je, že zítra by mohl Tempest převzít kontrolu nad prostředkem NGWS [zbraňový systém nové generace]," řekl generálmajor francouzského letectva Jean-Luc Moritz, šéf budoucího bojového leteckého systému (FCAS), během summitu o budoucnosti bojového letectva, který dnes pořádala Královská letecká společnost v Londýně.
NGWS zahrnuje tři hlavní části širšího francouzsko-německo-španělského úsilí FCAS, a to stíhací letoun nové generace (NGF), dálkové nosiče (RC), známé také jako věrné bezpilotní letouny (loyal wingmen), a síťovou schopnost Air Combat Cloud (ACC).
Richard Berthon, ředitel Future Combat Air na britském ministerstvu obrany, uvedl, že mezi partnery GCAP a personálem FCAS pokračuje "silná technologická spolupráce", která se týká "některých komunikačních technologií" a budoucích zbraní, ale potvrdil, že požadavky na zbraně pro GCAP ještě nebyly stanoveny.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Že by záblesk racionality v nakládání s veřejnými prostředky? Společnou zbraň pro oba systémy - KS vyvíjí třeba MBDA. (Pozn. přispěvatele)
NGWS zahrnuje tři hlavní části širšího francouzsko-německo-španělského úsilí FCAS, a to stíhací letoun nové generace (NGF), dálkové nosiče (RC), známé také jako věrné bezpilotní letouny (loyal wingmen), a síťovou schopnost Air Combat Cloud (ACC).
Richard Berthon, ředitel Future Combat Air na britském ministerstvu obrany, uvedl, že mezi partnery GCAP a personálem FCAS pokračuje "silná technologická spolupráce", která se týká "některých komunikačních technologií" a budoucích zbraní, ale potvrdil, že požadavky na zbraně pro GCAP ještě nebyly stanoveny.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Že by záblesk racionality v nakládání s veřejnými prostředky? Společnou zbraň pro oba systémy - KS vyvíjí třeba MBDA. (Pozn. přispěvatele)
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Že by záblesk racionality v nakládání s veřejnými prostředky?
Tam to asi nezajiskri. Spis si uvedomili,ze trh neni nafukovaci a naklady budou obrovske..Takze souhra a kooperace alespon v podsystemech by se hodila.
Tam to asi nezajiskri. Spis si uvedomili,ze trh neni nafukovaci a naklady budou obrovske..Takze souhra a kooperace alespon v podsystemech by se hodila.
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Belgie vážně zvažuje přistoupení k programu FCAS, kde má zatím statut pozorovatele. U managementu FCAS to ale nebudí žádné nadšení. Šéf Dassault Aviation, Éric Trappier řekl, že si nedovede představit spolupráci s lidmi, současně zapojenými do programů okolo F-35 - Belgie má objednaných 34 F-35A. Ale belgická MO Ludivine Dedonder opáčila, že není překvapená takovou pozicí a že ve slovech Tappiera cítí uraženost, nad minulou neochotou Belgie spolupracovat na FCAS. Domnívá se ale, že FCAS je natolik významným programem s potřebou zapojit strukturovaně všechny dostupné High-Tech kapacity, že se bude další vývoj řídit racionálně a ne emocemi managerů. Není také jesné, proč německá a španělská účast v programu F-35 nevadí a belgická by měla.
Každopádně Belgický zájem zatím není oficiální, jedná se spíš o tlak belgických výrobců na vládu, kteří by rádi věděli, kterým směrem se orientovat.
Každopádně Belgický zájem zatím není oficiální, jedná se spíš o tlak belgických výrobců na vládu, kteří by rádi věděli, kterým směrem se orientovat.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Další hezký modýlek FCAS, tentokrát na Pařížském aerosalónu:
Náčelník generálního štábu francouzských vzdušných a kosmických sil generál Stéphane Mille, náčelník generálního štábu německých vzdušných sil generálporučík Ingo Gerhartz a náčelník generálního štábu španělských vzdušných a kosmických sil generál Javier Salto Martínez-Avial podepsali ve středu dopoledne během malého ceremoniálu, který se konal každé dva roky v rámci pařížského leteckého veletrhu, dokument o "spolupráci ve vzdušném boji". Generál francouzského letectva Jean-Luc Moritz, ředitel služby FCAS, popsal dokument jako "společnou operační vizi", která zdůrazňuje hlavní požadavky a úkoly při navrhování "bojového systému nové generace vhodného pro tento budoucí kolaborativní boj".
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Ale i posun na vyšší úroveň koordinace:Náčelník generálního štábu francouzských vzdušných a kosmických sil generál Stéphane Mille, náčelník generálního štábu německých vzdušných sil generálporučík Ingo Gerhartz a náčelník generálního štábu španělských vzdušných a kosmických sil generál Javier Salto Martínez-Avial podepsali ve středu dopoledne během malého ceremoniálu, který se konal každé dva roky v rámci pařížského leteckého veletrhu, dokument o "spolupráci ve vzdušném boji". Generál francouzského letectva Jean-Luc Moritz, ředitel služby FCAS, popsal dokument jako "společnou operační vizi", která zdůrazňuje hlavní požadavky a úkoly při navrhování "bojového systému nové generace vhodného pro tento budoucí kolaborativní boj".
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Švédsko, ústy gen. Larse Helmricha, ředitele úseku "air and space systems" ve Swedish Defence Material Administration - Administraci švédských obranných materiálů tvrdí, že v současné době nevidí potřebu přidat se k žádnému ze dvou programů vývoje letounu 6. generace, ani NGAD (FCAS), ani Tempest (GCAP). Podle něj vede Švédsko v současné době rozsáhlé zkušební a kooperační programy s cílem získat dostatek znalostí, které mu umožní správné rozhodnutí v budoucnu.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Evropský letoun nové generace FCAS
Poplašnická média řádí: The Times nedávno oznámily, že fáze 1B projektu FCAS je ohrožená, protože německo zvažuje vystoupení z projektu a přistoupení do konkurenčního NGAD/GCAP. Předtím zase proběhla médii zpráva o údajné roztržce mezi Airbusem a Dassaultem kvůli tomu, že Dassault se příliš věnuje dvěma příležitostem na získání nových objadnávek na Rafale od Saudské Arábie a Indie a zanedbává vývoj ve FCAS/SCAF. "Analytici" a média se musí nějak živit, že.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),