Ano, letoun ztrácí původně deklarovanou schopnost stealth. O kolik? To bude záležet na kombinaci podvěsů a asi to nebude veřejně dostupné.Když namontuji pod křídla F-35 závěsníky a podvěsím výzbroj,zřejmě se efektivní odrazová plocha stroje podstatně zvětší oproti proklamovanému údaji výrobce 0,005m2?
F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Tzn. pokud bude F-35 použit v roli obranného stíhacího letounu, potom potřebuje i střely kategorie vzduch - vzduch krátkého či velmi krátkého dosahu a ty se obecně nevypouští z krytého zbraňového úseku (krytá pumovnice), ale odpalují napřímo proti cíli bez zpoždění iniciace raketového motoru. Tedy musíme namontovat podkřídlové závěsníky, odpalovací zařízení (LAU) a samotnou střelu. A máme po stealth letadle. Jedna z předností F-35 je ztracena.
Zase na druhou stranu, když bych byl útočníkem s možností rychlého ústupu pod ochranu normálních stíhačů nebo za linii raket země - vzduch vlastní PVO, potom F-35 je velmi dobrý stroj. Ale já musím útočit a nejsem obránce, jak je deklarováno v dokumentech NATO. Navíc potřebuji krytí něčím jiným.
Zase na druhou stranu, když bych byl útočníkem s možností rychlého ústupu pod ochranu normálních stíhačů nebo za linii raket země - vzduch vlastní PVO, potom F-35 je velmi dobrý stroj. Ale já musím útočit a nejsem obránce, jak je deklarováno v dokumentech NATO. Navíc potřebuji krytí něčím jiným.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
F-35 nemůže používat AIM-9X interně, může jej mít pouze na externích závěsnících. Interně se podvěšují jen AIM-120 a Meteor. Britové chtějí (chtěli) používat interně AIM-132 ASRAAM, ale jak je to daleko netuším.



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
O speciálních velikostech zmíněných zbraní pro zbraňové šachty F-35 - tedy jejich vývoji, jsem už psal na vlákně Ozbrojené síly USA kam kráčíte, zkus si to dohledat. Stejně tak o krocích evropských výrobců k integraci jejich ŘS na F-35. Takže jestli to nejde teď, tak to půjde za půl roku, za rok.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Švédům začíná téct do bot.
Švédsko České republice nabídne bezplatný převod nyní používaných stíhacích letounů Gripen, potvrdil ČTK švédský velvyslanec Fredrik Jörgensen.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Scotty: Tak tomu hovorim dobra ponuka.
Aj ked je jasne, ze predstava 24 novych F-35 je emotivne velmi lakava, 12 Gripen C/D a 12 Gripen E/F povazujem za rozumnejsi deal.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
tak tohle začíná být hodně zajímavá nabídka a půjde velmi těžko odmítnout. Otázkou je kolik by stála modernizace na IRIS-T, Meteor, AESA apod.
edit: originál článek
edit: originál článek



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
To je naprosto nezajímavá nabídka. Současné Gripeny toho nají už hodně odlétáno a v blízké budoucnosti by je čekala nákladná oprava/nezbytná modernizace. Navíc poptáváme 24 letadel. Společný provoz Gripenu C a E je další nesmysl. Jsou to dvě naprosto odlišná letadla a náklady na takový provoz budou velké s minimální přidanou hodnotou.
Navíc podle všeho je už rozhodnuto a vláda má nákup letadel projednat v červenci.
Navíc podle všeho je už rozhodnuto a vláda má nákup letadel projednat v červenci.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ovšem možná by bylo dobré tuto nezištnou švédsku nabídku využít a letadla poté obratem darovat Ukrajině. 

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Za túto cenu sa o české Gripeny určite rado postará aj Maďarsko.. 

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Dostat zadarmo 14 lietadiel aj so zazemim je ponuka all in. Pri kupeni dalsich 12 Gripen E/F sa dostanete mozno na polovicu ceny akvizicie F-35.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Obhajoba nákupu F-35 bude chtít velmi zdatného politika. Jak píše Niko, tak je to přímo vražedná nabídka, rozhodně politicky.



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
To v čase všeobecného uťahovania opaskov a príhovoroch premiéra o tom, ako nedokážu zachrániť každého bude ťažko obhájiteľné.
Ale občas sa nájde politik, čo myslí ďalej ako po najbližšie voľby...
Ale občas sa nájde politik, čo myslí ďalej ako po najbližšie voľby...
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Dneska Fiala na tiskovce říkal že největší problém při zvýšení rozpočtu na obranu na 2% bude najít dostatek investičních projektů které by se dali v blízké budoucnosti realizovat. Nákup stíhaček od USA je nepochybně tím hlavním.
Celá tahle nabídka je ze Švédské strany evidentně vyjádření zoufalství a toho že už není jak rozhodnutí zvrátit. Jejich osvědčená korupce asi tentokrát nezabrala.
Celá tahle nabídka je ze Švédské strany evidentně vyjádření zoufalství a toho že už není jak rozhodnutí zvrátit. Jejich osvědčená korupce asi tentokrát nezabrala.

- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Možno už vedel, o Švédskej ponuke a Fiala tak zistil, že miesto 5 miliard € budú stačiť dve a nevie kde utratiť zvyšok 
Veď ono sa to rýchlo rozlúskne.
Ako som to tvrdil pri Leo, netreba hneď skočiť na ponuku "zadarmo"

Veď ono sa to rýchlo rozlúskne.
Ako som to tvrdil pri Leo, netreba hneď skočiť na ponuku "zadarmo"

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
U tanků to smysl dává jako přechodové řešení. Tady to smysl nedává.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Po pravdě dává..
211 letka zůstává na Gripen C, které bude provozovat dalších patnáct let, pak přechod na jiný typ (F-35, UCAV?)
212 letka se přezbrojí na Gripen E
Fiala rázem neřeší jak utratí 100 mld.Kč za letadla v době hrozící se recese a blížících se dvou voleb, ale "jen" 50 mld.Kč, přičemž ho za nákup bude opozice horko těžko napadat. Naopak se bude moct prsit, že získal letku zadarmo.
Jasně, že je F-35 lepší kup, ale vysvětli to politicky..
211 letka zůstává na Gripen C, které bude provozovat dalších patnáct let, pak přechod na jiný typ (F-35, UCAV?)
212 letka se přezbrojí na Gripen E
Fiala rázem neřeší jak utratí 100 mld.Kč za letadla v době hrozící se recese a blížících se dvou voleb, ale "jen" 50 mld.Kč, přičemž ho za nákup bude opozice horko těžko napadat. Naopak se bude moct prsit, že získal letku zadarmo.
Jasně, že je F-35 lepší kup, ale vysvětli to politicky..



Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
To právě nedává. Mít 24 letadel a dva typy je nesmysl. Provozně by to byl neuvěřitelně drahé a přínos žádný.
Kdo se vsadí že se stejně koupí F-35? Je to geopolitický nákup ne jen finanční nebo technický.
Kdo se vsadí že se stejně koupí F-35? Je to geopolitický nákup ne jen finanční nebo technický.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Doufám, že se nakoupí F-35 a nebude se vymýšlet nějaká pitomá "česká" cesta založená na 14 starých letadlech, která dostaneme "grátis"...

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Vysvětlovat politicky bych to taky nechtěl. Nicméně ono to darování je drobet danajský dar ;) V roce 2029 budou ty stroje olítané hodně přes 2/3 životnosti. Budou potřebovat hodně významný repas a netriviální modernizaci. A je jasné, že ani jedno nebude dělat Saab zadarmo
) Když vezmu v úvahu, že AČR potřebuje fofrem spoustu věcí a zdroje jsou omezené...
K tomu, že vlastně budeme provozovat dva typy – ani ne, ona je spousta věcí a postupů, přípravků atd. stejná u versí C i E. Náhradní díly budou jiná věc, tam toho moc společného nebude. A i teď provozujeme dva typy ;)
Doteď jsem jednoznačně upřednostňoval F-35, protože budoucnost a spojenci. Ale tahle nabídka je hodně lákavá a její nevyužití potenciálně politicky velmi problematické.

K tomu, že vlastně budeme provozovat dva typy – ani ne, ona je spousta věcí a postupů, přípravků atd. stejná u versí C i E. Náhradní díly budou jiná věc, tam toho moc společného nebude. A i teď provozujeme dva typy ;)
Doteď jsem jednoznačně upřednostňoval F-35, protože budoucnost a spojenci. Ale tahle nabídka je hodně lákavá a její nevyužití potenciálně politicky velmi problematické.