Lord píše: ↑1/7/2022, 13:40
No jo no, a co až se poruší RAM, ten možná naši zvládnou opravit v klimatizovaném velkém hangáru, který v případě kalibrace nic nevydrží, na rozdíl od betonových úlů

Ale jo v něčem bojeschopnost získáme, v jiném ztratíme, stejně by jsme tak jako tak, vydrželi bojovat asi týden. I když Ukrajina mnohé překvapila, když moderně přezbrojíme BVP, tanky, PVO, tak i déle.
Elastický RAM nátěr podle všeho poškozuje i námraza na letounu, nikoliv přímo chlad, ale vznikající námraza na stroji a proto musí být chráněné proti námraze. Jestli jsem to pochopil dobře, je nátěr vlastně magnetický absorbér se silikátovou vrstvou, ve které jsou rozptýlené nanočástice, přesněji tvarované karbonylové sloučeniny železa, nikl-zinek a feritu, které jsou tvarované a nanášené ve vrstvách proti konkrétním frekvencím. Co jsem četl o působení F-35 (třeba už je to vyřešeno) na Aljašce, tak museli měnit nátěr nebývale často (plus tam byl problém s bateriemi) a tedy i když teoreticky zvládne v příznivých podmínkách i "provizorní" letiště, pokud dorazí servisní cirkus, nicméně dlouhodobě ne, protože potom přestává prakticky fungovat RAM. Smysl to dává, protože karbonylové sloučeniny jsou křehké a železo navíc těžké. Logicky by to tak mělo mít největší účinnost proti L a S band radarům a zabránit nezrcadlovému odrazu, který leze po letounu (traveling, edge, creeping). Chápu-li knížky (pro strojaře děsné čtení), potom RAM vlastně musí reflektovat i složení materiálu (vrstev) pod ním, zřejmě zalepený do vrstev nanášeného kompozitu, tedy silná vrstva pro požadovaný útlum. Jen mi není jasné, jak řeší následné zahřívání. Tedy dává smysl, že letoun vlastně musí chránit, zejména před mrazem, protože slitiny z těchto materiálů jsou relativně křehké a náchylné.
Ruský přístup má v tomto ohledu něco do sebe, k opravě stačí v podstatě kus plechu, vrtačka, kleště a přetřít základovkou. Předletová příprava po delším pobytu v ruské zimě probíhá koštětem na štaflích a aby nemuseli uklízet okolo dráhy, vymyslí sklopné mříže do sání... hrubá technika pro hrubé zacházení, pak se není čemu divit, že ani jejich nejmodernější SU-35 postrádá na vertikálních stabilizátorech hladké nýtování, respektive přesné tlakové spoje.
Zdroj:
https://www.amazon.com/Radar-Cross-Sect ... 0306303434
https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1399384
Imperio absenti chaos regit.