Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Problem s omezenim rychlosti u B a C verze se tyka deformace nateru okolo trysky, pravdepodobne vyskovky. A projevilo se o jen po dlouhodobem testovani na hranicich obalky. Myslim ze i psali o tom, ze se jim to nepodarilo zreprodukovat.

Puchyre na krytu kabiny jsou uplne jiny problem.

K tem F-35 zadne info nemam, ale po vc jak 6 mesicich na mori vypadaji vic jak dobre, otazka je, proc se tohle nestalo i F-35B.

Povrch F-35 je proste dalsi system, ktery se musi udrzovat, takze to jsou samozdrejme naklady navic.
Na mereni poskozeni RAM povchu je prenostna merici "pistole"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3813
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

Jihokorejská obranná agentura podporuje nákup dalších 20 letounů F-35 ke 40 již dodaným. Letouny by měly být dodány do roku 2030 ve specifikaci Block 4.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Piere Sprey jako člen Fighter Mafie je pro mě kontroverzní člověk. Některé jeho názory a i názory celého jejich spolku byly po prověření časem spíše mimo ale některé se ukázaly jako naprosto vystihující problémy USAF.
Obvykle ta o příliš velké ceně nových letadel, příliš zdlouhavém vývoji, přílišné složitosti tedy tak zvané -Gold plating, "pozlacování letadel" používání ne tak potřebnými technologiemi, které vlastně nejsou nezbytně nutné, které jsou navíc extrémně drahé a jejich důvod použití je čistě lobby za co nejvíce peněz pro jejich vývojáře a pro lidi napojené na veliký moloch Pentagon - firma.

A F-35 je nejdražší program letectva, a vývoj nemá ukončen, tedy je jasné že "FM "se zaměří na tento složitý a drahý letoun, který vystihuje všechny věci které Stíhací mafie nemá v lásce.

F-35 tedy není opravdový dogfighter ? Mířim tím na to že ani v čisté konfiguraci to nemá jednoduché proti letadlům starší generace které jsou ověšené výstrojí. Tedy musí o to více dělat toho " zadáka". Jde o takový návrat idově k F-4 Phantom II který měl výbornou technologii, byl drahý, složitý, ale dostal se do války kde jeho výhody nešly použít ?
https://theaviationgeekclub.com/heres-w ... htning-ii/
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 5/7/2022, 06:05 Piere Sprey jako člen Fighter Mafie je pro mě kontroverzní člověk. Některé jeho názory a i názory celého jejich spolku byly po prověření časem spíše mimo ale některé se ukázaly jako naprosto vystihující problémy USAF.
Obvykle ta o příliš velké ceně nových letadel, příliš zdlouhavém vývoji, přílišné složitosti tedy tak zvané -Gold plating, "pozlacování letadel" používání ne tak potřebnými technologiemi, které vlastně nejsou nezbytně nutné, které jsou navíc extrémně drahé a jejich důvod použití je čistě lobby za co nejvíce peněz pro jejich vývojáře a pro lidi napojené na veliký moloch Pentagon - firma.

A F-35 je nejdražší program letectva, a vývoj nemá ukončen, tedy je jasné že "FM "se zaměří na tento složitý a drahý letoun, který vystihuje všechny věci které Stíhací mafie nemá v lásce.

F-35 tedy není opravdový dogfighter ? Mířim tím na to že ani v čisté konfiguraci to nemá jednoduché proti letadlům starší generace které jsou ověšené výstrojí. Tedy musí o to více dělat toho " zadáka". Jde o takový návrat idově k F-4 Phantom II který měl výbornou technologii, byl drahý, složitý, ale dostal se do války kde jeho výhody nešly použít ?
https://theaviationgeekclub.com/heres-w ... htning-ii/
Waspe, tak tohle je fakt "Golden"... Ironie od nejvetsiho fanouska F-15.. F-15 je zosobneni cisteho zla proti kteremu figter mafie sla... gold plated, drahy stroj, ktereho by nejradeji nahradili imaginarni F-16, ktera by nemela ani radar a jen dve 2x Sidewinder...

A realita je takova, ze gold plated F-15 je diky tomu nejuspesnejsi stihac a F-16 uz od prvni verze je taky uplne jinde, nez si figter mafie predstavovala. A i u te F-4, to co byl ten nejvetsi problem byl vycvik posadek a pozemniho personalu, taktika a to ze to byl stroj urceny pro jiny ukol, byl az ten posledni problem. IAF je napr pouzivala velmi efektivne...

Sprey je navic byl pouze okrajova figurka FF, ktery na tom cely zivot profitoval, placanim nesmyslu v dokumentech a pak novinarum hledajicim spinu na JSF.

JSF/F-35 je nejvetsi probram jen diky inflaci a taky tomu, ze se to spojeny program zahrnujici nejen letadlo, ale i vse okolo a pocita se s tim az do konce zivotnosti stroje... V minulosti tohle vsechno bylo rozdeleno do desitek programu, stoje se objedvali po stovkach kusu a a z pak se resila dalsi seria a modifikace, atd. Nemluve o dalsich vecech co se vedli pod jinou polozkou...
Takze kdyby se spocitali penize co sli na F-4, F-16 a nebo F-15, bylo by to hodne podobne...

Dobry pilot v F-35 je vic jak rovnoceny souper jakemukoliv 4gen stroji se stejnou vyzbroji a palivem..., pokud pujdou na "ferovku", v realnem boji ten 4 gen nema prakticky sanci...

A Waspe, uz asi 6 mesicu nemas zadnou vymluvu, aby jsi stale neco placal o dogfightech, kdyz je zcela jasne videt, z konfliktu na ukrajine, ze nad bojistem se nikdo o dogfigt pokouset nebude... Dogfight je zcela okrajova zalezitost v takovem konfliktu a 4gen stroje strili na max vzdalnost a pak se stahuji... pkrakticky nemozne, aby 4gen se pokousel o dogfight nad frontou, natoz nepratelskym uzemim.

Ten clanek je totalni stracka, titulek clickbait odkazujici se v roce 2022 na Davida Exe z 2015... Kvalitni novinarina...
Realita z 2018 je: https://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=54012 Out of the shadows pdf

F16 vs F-35 dogfight s GBU-12 v pumovnici. kdyz to pak pilot F-16 zjistil, jen mlcky ziral...

A dalsi F-16 zacinaly sebevedome BFM s EFT a raketami, koncem tydne uz litali jen s centralni EFT a stale delali vse co umeli, aby jsme je nerozstrileli... na konec letali v ciste konfiguraci, a to pak bylo |BFM zajimave.

"The first time the opponents showed up [in the training area] they had wing tanks along with a bunch of missiles. I guess they figured that being in a dirty configuration wouldn’t really matter and that they would still easily outmaneuver us. By the end of the week, though, they had dropped their wing tanks, transitioned to a single centerline fuel tank and were still doing everything they could not to get gunned by us. A week later they stripped the jets clean of all external stores, which made the BFM fights interesting, to say the least…"

Realita je tedy takova, ze F-16 musi byt v temer ciste konfiguraci, aby F-35 vubec stacili, v bojove konfiguraci si je F-35 namaze na chleba...

Edit: btw nahrada te drahe a slozite F-4 = F-15, F-16, F-14... obvzlast F-14 jeden z nejslozitejsich a nejdrazsich zbranovych systemu vubec, Grumman nakonec zachranila pouze objednavka obou stroju od sejka...
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Shania:
Waspe, tak tohle je fakt "Golden"... Ironie od nejvetsiho fanouska F-15.. F-15 je zosobneni cisteho zla proti kteremu figter mafie sla... gold plated, drahy stroj, ktereho by nejradeji nahradili imaginarni F-16, ktera by nemela ani radar a jen dve 2x Sidewinder..

No, ale i díky FM byl F-15, EM teorie, důraz na co nejlehčí a jednoduchou konstrukci, tyto věci se tehdy koncem šedesátých let staly jako gro pro F-15.
Spolu s tehdy nejmodernější avionikou ( která ale prošla "odlehčením" a proto se plno věci dovybavilo až později, tedy některou plánovanouavioniku F-15 nedostal nikdy, ATAR/TISEO třeba..) také AIMVAL/ACEVAL testy vedly nakonec k AIM-120/AIM-9L, ano, F-15 nedostal AIM-95 ale to je jiný příběh. Zase se můžeme bavit o tom že něco na tom co chtěla FM bylo a stále je, doporučuji knihu Pentagon Paradox autora James P. Stevenson, kde je to pěkně popsané a jak celá ta mašinerie zbrojních zakázek funguje, což byl hlavní protihráč FM a to co vadí dodnes.

"A realita je takova, ze gold plated F-15 je diky tomu nejuspesnejsi stihac a F-16 uz od prvni verze je taky uplne jinde, nez si figter mafie predstavovala. A i u te F-4, to co byl ten nejvetsi problem byl vycvik posadek a pozemniho personalu, taktika a to ze to byl stroj urceny pro jiny ukol, byl az ten posledni problem. IAF je napr pouzivala velmi efektivne..."

Jak jsem psal, část věcí FM byla časem překonána, ale další části jsou pořád aktuální - viz kritika zbrojních zakázek...

F-4 při manévrování byl problémový, výcvik překoná vše, ale kdo dnes ví že F-35 bude v příští válce ten super stíhač a ne z různých důvodů další Phantom ve Vietnamu. To nikdo to neví. Phantom i F-35 byly hi tech nejdražší stroje svých dob, u prvního víme že jeho efektivita byla menší z důvodů za které nemůže on, ale opět, víme že tato doba pomalu nenastává ? Mám na mysli autonomní drony, nebo drony operující díky pozemním operátorům. Jsou levnější, výkonější, lepší a udělají to stejné. Projekty Sky Borg a Loyal Wingmann velmi rychle postupují vpřed. A nahrazení pilotem ovládaných letadel těmi bezpilotními je otázka ne tak vzdálené doby.

"JSF/F-35 je nejvetsi probram jen diky inflaci a taky tomu, ze se to spojeny program zahrnujici nejen letadlo, ale i vse okolo a pocita se s tim az do konce zivotnosti stroje... V minulosti tohle vsechno bylo rozdeleno do desitek programu, stoje se objedvali po stovkach kusu a a z pak se resila dalsi seria a modifikace, atd. Nemluve o dalsich vecech co se vedli pod jinou polozkou...
Takze kdyby se spocitali penize co sli na F-4, F-16 a nebo F-15, bylo by to hodne podobne..."


Tady poprosím o zdroj nějakého porovnání celkové ceny těchto programů, protože nejdražší by měl být s velkým odskokem F-35.

"Dobry pilot v F-35 je vic jak rovnoceny souper jakemukoliv 4gen stroji se stejnou vyzbroji a palivem..., pokud pujdou na "ferovku", v realnem boji ten 4 gen nema prakticky sanci...
"

Internet říká že to tak tak jasné není , asi si počkám na F-35 v ČR.
Ve WVR sestřelí F-35 všechno co potká a naopak je to úplně stejný, tedy F-35 bude sestřelen vším co lítá. V BVR je F-35 ve výhodě, nevím jak jsou dobré ty nové ECM/RWR věci typu Arexis a EPAWS v ochraně letadel proti hrozbám a ..jak si vede F-35 proti EF-2000/Rafale ?

"Grumman nakonec zachranila pouze objednavka obou stroju od sejka..."
Grumman měl problém hned od začátku ve fixní ceně bez ohledu na inflaci, tedy to byl kámen úrazu který začal Grumman pokládat.


Waspe, tak tohle je fakt "Golden".
Omlouvám se, nejsem tak chytrý jako Ty.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

http://elementsofpower.blogspot.com/201 ... orter.html

F-16 R&D stalo 13.8 miliard usd jen do 1986> to je 54.7 v 2015 vs 107 za F-35.

Vzhledem k tomu, ze F-35 nahrazuje minimalne F-16, F/A-18, AV-8, treba i tu A-10 a castecne F-15. Tak kombinovana cena za R&D bude podstatne vetsi, nez u F-35.

A pred 1980 se provozovali desitky ruznych typu vyrabene ve velkych seriich...
To stejne provoz a udrzba, provozovalo se daleko vic stroju na vice zakladnach...

Takze v kontextu nejdrazsiho programu vsech dob, vs realita to zas takova hruza neni, je to bohuzel/bohudik pod jednou skatulkou, takze pak reporteri muzou lehce delat clickbait clanky a politici, kteri maji zajem podporit konkurenci maji take snadny cil a naopak JSF je tak velky program, ze ma hodne politickych zastancu...

Jako vetsina vojenskych akvizic tam najdes problemy, ale otazka je, slo by to realne udelat lip? Mensi program by mohl byt snadneji zrusen, osekan ci zmenen. Mohlo by se snadno stat, ze USMC vlastne STVOL nepotrebuji... atd... tak treba priste... treba to udelaji jako B-21 o kterem nevime skoro nic.

Sprey byl proste ten nejslabsi clanek FM, pokud k nim vubec patril...

Je to clovek, co rikal, ze F-35 cant climb/cant turn.. coz se ukazalo jako totalni nesmysl...

takze nevim co rika internet o F-35 v BFM, ale piloti jasne rikaji, co co rikam ja... F-35 sice neni F-22, ale je postavena tak, aby mela kombinovane vlastnosti F-16 a FA-18 v bojove konfiguraci...

Takze fakt nevim co jsi na internetu nasel a hlavne od koho, ale piloti od 2018, kdy se jim otevrela obalka a zacali mit nejake zkusenosti s BFM mluvi jasne..

Co bude v budoucnu nikdo poradne nevi, mas jen jistotu ze F-35 bude mit nejvetsi sanci se s tim vyporadat. Bude jich nejvic, nejkratsi modernizace a aktualizace softwaru, hodne provozovatelu a my se stejne jen povezem...
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Třeba pokud si rozklikneš ten článek co jsem poslal, najdeš tam tvrzení že v japonsku roku 2018 byl F-15 i úspěšný proti F-35, můžeš najít více ?

Oni to ale nejsou jenom novináři kdo kope do F-35, kopou do něj i lidi z letectva, samozřejmě část lidí z letectva, určitě víš jak to tam je.
Moje rozhovory s piloty se ohledně F-35 moc netočí, ale když na to dojde tak se to celkem dělí na dva tábory.
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Xant »

Zaslepená víra v božskou F-35 mně nepřestává překvapovat, po přečtení celého vlákna skoro až nabývám dojmu o platnosti fyzikálních zákonů, které platí pro všechny, jen ne pro F-35. Absurdní čtení o zachycení, skrytí a při nejhorším odkázat na AWACS … jako kdyby protivník létal vždy osamocen proti celému orchestru a AWACS, respektive vzájemně propojené detekční prostředky protivník nikdy neměl.

Fyzikální vlastnosti elektromagnetického vlnění platí i pro božskou F-35, tedy jakmile začne vysílat elektromagnetické vlnění, okamžitě se prozrazuje a celý prostor zbystří. Zachytit lze nejen aktivní radar, snažící se vysílat počítačem generované schéma náhodných pulzů v celém rozsahu 8-12 GHz, ale také LINK16 960-1215 MHz a přirozeně i výkonnější MADL 20-30 GHz. Aby božská F-35 zůstala skrytá, nesmí nic vysílat a tedy ani komunikovat s dalšími systémy. Koneckonců, zvládá to i AN/ASQ-239 integrovaný v F-35 a to má oproti pozemním (statickým/mobilním) prostředkům tristní výkonnost.

Dobré, nikoliv božské a všechno ostatní je rázem zastaralé. To fakt ne, stejně tak neplatí, že každá střela zasáhne cíl, vlastně na velkou vzdálenost proti současným letounům prakticky nelze a šance na zásah rapidně klesají se vzdáleností. Když si dvě AIM120C (26.3. 1999) dokázali vylámat zuby na 26 km vzdálené devětadvacítce (exportní a značně zastaralý zázrak ze SSSR) vymanévrováním z letové obálky, tak na vlhký sen o sestřelech na 80+ km pro cíle s nízkým RCS je hodné přitažené za vlasy. Třeba se to změní s integrací Meteoru a budoucích střel, ale ani tak nebude zásah jistý a s narůstající vzdáleností bude klesat šance na zásah.

Dobrá ano, božská ani omylem.
Imperio absenti chaos regit.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Už tady vyřčená paralela s F-15 ukazuje, že pokud bude mít F-35 dobře vymyšlenou taktiku a trochu štěstí, bude fungovat dobře. Pokud ne, bude sestřelen jako cokoliv jiného.
F-15 dokázal ve WVR sestřelit dodnes vše, a být i sestřelen vším. V BVR to je už trochu jiný příběh, ale i tam jde a šlo primárně o výcvik a neustálé učení se z proher, které dělalo nakonec zkušené a pro nepřítele nebezpečné piloty. EF-2000 dokázal F-15 v BVR sem tam překonat, ovšem šlo to i naopak.

Tedy já beru skóre F-35 ze cvičeních jenom jako propagaci, úplně stejně se to dělalo u F-15 své doby. 24:1, 35:1 a pod. To byly čísla pro kongres, pro daňové poplatníky. Realita je barevnější, zajimavější.

Tedy F-35 je sestřelitelný vším ve WVR a v BVR bude silnější, ale i tam bude prohrávat a jeho piloti se učit.
A naopak sestřelí všechno.

Primární problém F-35 je cena a provoz, a FM zde má pravdu.
Nepřesvědčil mě psaný popis od Shanii toho že asi 6 letý kontrakt na F-16 stál zhruba polovinu toho co asi 20 letý kontrakt F-35, který dodnes má problémy s cenou a ti co rozhodují o tom co bude objednáno mají s F-35 a LM problémy, protože chtějí záruky toho že F-35 Block 4 bude levnější na provoz a sliby asi už za 20 let tak nestačí.
Odkaz porovnání mezi cenou letadel bohužel nepřišel.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 5/7/2022, 21:09 Třeba pokud si rozklikneš ten článek co jsem poslal, najdeš tam tvrzení že v japonsku roku 2018 byl F-15 i úspěšný proti F-35, můžeš najít více ?

Oni to ale nejsou jenom novináři kdo kope do F-35, kopou do něj i lidi z letectva, samozřejmě část lidí z letectva, určitě víš jak to tam je.
Moje rozhovory s piloty se ohledně F-35 moc netočí, ale když na to dojde tak se to celkem dělí na dva tábory.
Story o F-35 vs F-15 v japonsku bylo o tom, ze elitni piloti F-15 ne vzdy dokazali vyhrat v BFM proti novackum v F-35, ale jiste, ze to muzes otocit.

To ze se neco deli na dva tabory? jak velkej ten tvuj tabor je? Mezi piloty co na F-35 litaji?

Rozhovoru je samozdrejme spousta, ale nejlepsi porovnani je zde
https://www.heritage.org/sites/default/ ... BG3406.pdf
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti

51 pilotu ve 100% vybere F-35 v BVR, Pro BFM uz to takova slava neni, ale faktor v tom ma hlavne to, ze 4gen meli HMDS + AIM-9X a F-35 ne.
Zaslepená víra v božskou F-35 mně nepřestává překvapovat
Me zas neprestava udivovat, ze s naprostou stejnou kritikou vzdy jednou za cas nekdo prijde, pokud jsi to cetl, tak tu stejna konverzace byla uz hodnekrat...

Ale pridam k tomu nejake "novinky"

Ve videu o sensor fusion, o stranku zpet, na ktere by se kazdy mel podivat...

pilot si vybere rezim v jakem chce aby stroj operoval a tedy jak moc bude vysilat.
MADL je smerovy datalink, takze je daleko obtiznejsi ho zachytit a triangulovat.
mluvil tam o tom, ze dokaze prenest 100 TIER 1 tracku/cilu za sekundu.
TIER 1 jsou ciste data z palubnich senzoru F-35, takze bez datalinku a ty se pres MADL prenesou na dalsi F-35, aby s tim mohli pracovat.
TIER 2 je pro budouci MADL platformy
TIER 3 jsou zkombinovana onboard + offboard data urcene pro dalsi assety, prenasene napr pres link 16.

Z pohledu 4gen stroju a soucasne ruske PVO je F-35 extremne tvrdy orisek. A samozdrejme ze piloti trenuji jak maximalni zpusobem vyuzit vsechny svoje prednosti a vyuzit nepratelske slabiny.

Sice nejsem pilot, ale jasne vidim vyhody toho, kdyz mam informacni prevahu a dokazu omezit to co nepritel vidi... Uz jen ty moznosti lecek a diverzi jsou obrovske...

BTW ja napriklad vubec nepovazuju vzdusny boj u F-35 za neco relevantniho, nad cim bych se mel vzrusovat a uz vubec si ty stroje porizovat pro tyto ucely, ja proste pracuju s tim, ze pro F-35 tu zadna vzdusna opozice vubec neni, tohle jsou jen nahodne setkani, kdy je bud sestreli/ donuti odpoutat onboard rakety a nebo to udela nejaky 4gen spolupracujici s F-35, nejlepe je sejnout jeste na zemi.

To co naopak za relevantni u F-35 povzuju je vyhledavani a potlaceni PVO, a podpora a a zlepsovani celkoveho povedomi vsemu v okoli. To je hlavni benefit F-35 a to je proc by jsme je meli take mit a i bez munice ty stroje budou stale k necemu...

Ale jsem v NATO, takze si klidne muzeme poridit grypeny a benefitovat z toho, ze tu F-35 budou mit nasi partneri, otazka je, jestli proste nemame ambice byt trochu lepsi partner, nez jsme ted..

Piloti v tom pruzkumu samozdrejme nepovazuji simulatory jako nahrada za letove hodiny, samozdrejme chteji letat a pokud maji cvicny prostor kde muzou efektivne trenovat... to se u nas nestane a s F-35 maji nasi piloti sanci, si pokrocilejsi scenare aspon nasimulovat a pak pravdepodobne moznost kouknout jednou za cas na redflag a podobne...
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Shania,
dej mi prosím zdroj F-35vs F-15 v japonsku, pokud je. Zužitkoval bych ho.
Ten první obrázek je strašně starý, jeho nevýhoda je to že není relevantní. Třeba oslovení piloti dříve létající na F-15C byly : dva - 2. Více asi netřeba psát a obrázek si udělá každý sám.

Tábor je celkem veliký, protože F-35 má v zámoří nejednoznačné postavení vlivem jeho ceny a provozních nákladů a nekonečných slibů Lockheed Martin.
Své hraje i to že F-15 dokázal za cca 9 let fungovat a sestřelovat, kdežto F-35 za cca 20 let je stále ve vývoji.
Tedy USAF na jedné straně nemůže příjít o program F-35 protože je to jeho výkladní skříň, je to vývod peněz na který už funguje půl světa a na druhé straně už potřebuje aby i už fungoval za nižší ceny. Které se zatím nedaří dát tam kde je USAF chce mít.

F-35 je ale dobrý a výjimečný technoogický letoun, to je jasné. Jenom to je spíše F-14 než F-16. Cenou
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Tady je zpráva od U.S. Government Accountability Office, která říká
- F-35 je nejdražší zbrojní program v historii ministerstva obrany US. Celkově.
- mluví o problémech F-35 s cenou, provozem, výkony a také některé důvody k tomu.
- F-35 se sice vyrábí, ale není schválen pro sériovou výrobu a rizika tohoto řešení
a mnohem více.
Není to důveryhodný zdroj ?
https://www.gao.gov/products/gao-22-105128
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4277
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Alfik »

Shania píše: 5/7/2022, 10:10 Waspe, tak tohle je fakt "Golden"... Ironie od nejvetsiho fanouska F-15.. F-15 je zosobneni cisteho zla proti kteremu figter mafie sla... gold plated, drahy stroj, ktereho by nejradeji nahradili imaginarni F-16, ktera by nemela ani radar a jen dve 2x Sidewinder...
Tzv. "fajtr mafie" jsou prostě (mentálně) dědci. Každá nová věc je "horší než to staré", každá generace je "zkažená", a tudíž, když se pracovalo na P-51, tak to bylo "golden plated" a stačily by dvojplošníky, když se pracovalo na Sabre tak to bylo golden plated a stačila by P-51...
Podle tohoto vzoru: když se pracovalo na F-15, byla golden plated, ale teď je v poho a golden plated je cokoli novějšího. Až bude F-35 ve výzbroji a bude se pracovat na něčem novějším, stane se F-35 etalonem a to nové bude Golden plated :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Alfik,
taky tak jak píšeš.
Ale něco je pořád velmi aktuální, ideální stíhač dnes podle FM je Gripen, především lehce dokáže být neustále ve vzduchu při nízkých nákladech, což je při dlouhodobé válce +.
Fighter mafie vznikla na základě sovětského přístupu k letectvu, vznikla u MiGu 15 a 21.

Studie a simulace ukazovali že dlouhodobě je lepší mít tyto letadla než málo drahých a složitých. Kompromisem vznikl koncept
Mix Hi - low. Tedy drahý a levný.
F-15 a F-16.
F-22 a F-35, pardon, to je HI - HI :D
Ne jako hihi, jako že se směješ, ale jako drahý - drahý.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

Při pořizování nového typu letadla se na věc nelze dívat úzkým pohledem pilota, technika a letovoda. Tady je třeba velitelský přístup. Mám nějaké zadání pro ozbrojené síly od vlastní vlády, také nějaké vyplývající z operačních plánů NATO. K tomu musím mít určitý počet letadel "X" s jistými minimálními schopnostmi a minimální počet rozlétaných pilotů "X+Y" - vždy musíš mít víc pilotů než letadel. K tomu potřebuji takové a takové zabezpečení ve všech potřebných oblastech k udržení bojeschopnosti. Podle norem NATO by měl pilot ročně nalétat alespoň 140 hodin, standard je 180. A teď se velitel musí ptát: S jakým typem letadla na to budu mít peníze?

Naše politické špičky tohle nechápou.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Tady je asi nejlepsi clanek o tom eventu:
Valeria je jedna z mala, co umi napsat solidni clanek...
https://www.defensenews.com/smr/kadena- ... -in-japan/
pro srovnani konkurence
https://theaviationgeekclub.com/kadenas ... dogfights/
a pak totalni odpad
https://www.businessinsider.com/f-35-vs ... hts-2018-3

heritage report z 2016 tam mel 3 F-15C piloty.
Wasp píše: 6/7/2022, 10:41 Tady je zpráva od U.S. Government Accountability Office, která říká
- F-35 je nejdražší zbrojní program v historii ministerstva obrany US. Celkově.
- mluví o problémech F-35 s cenou, provozem, výkony a také některé důvody k tomu.
- F-35 se sice vyrábí, ale není schválen pro sériovou výrobu a rizika tohoto řešení
a mnohem více.
Není to důveryhodný zdroj ?
https://www.gao.gov/products/gao-22-105128
GAO rozhodne neni duveryhodny zdroj, politicka organizace, ktera tyhle veci vydava za ucelem ovlivnovani senatororu atd.

Nicmene nektery ty data pouzit muzes, protoze jim je vzdycky nekdo leakne pred slysenim v senatu.

nejdrazsi zbrojni program > hele pokud mas program, ktery ma nahradit vic jak polovinu stihacu 1700+ v US, program ma vysoke pozadavky a je v nem zahrnuto upne vsechno po dobu 70 let, tak to fakt neni problem z toho udelat nejdrazsi zbrojni program...

Driv se vse pocitalo uplne jinak a vse bylo rozfrcane do mensich programu atd...

Zrovna US stezovani na "cenu provozu" je fakt k smychu... provozuji ted zlomek stroju, minimum rozdilnych typu, zlomek personalu a zakladen co meli, takze jestli maji existenci problem to ted uzivit a predtim to problem nebyl, tak delaji neco spatne... je to hlavne politicky tlak na LM, coz je spravne.
A samozdrejme dnes nainvestovane miliony do zefektivneni udrzby, jsou usetrene miliardy v budoucnu.
Nejvetsi problem jsou omezene vyrobni kapacity, malo opraven a nahradnich dilu, tohle vse je v reseni.
Covid problem se zasobovanim jeste zhorsil, a kde ne?

Full rate production je prakticky razitko pro uredniky, v realnem svete je to velkoseriova vyroba uz par let...

15/17 a 21, tak i grypen jsou stihace pro bodovou ochranu, snad ale nepredpokladame, ze se v NATO budeme branit, nase grypeny by poslali hlidat nejakou diru, zatimco zbytek by delal neco uzitecneho, realny prinos v realnem boji je nekde jinde pro F-35...
Podle norem NATO by měl pilot ročně nalétat alespoň 140 hodin, standard je 180. A teď se velitel musí ptát: S jakým typem letadla na to budu mít peníze?

Naše politické špičky tohle nechápou.
A kolik hodin maji nasi piloti ted? A to se ptam, protoze to fakt nevim a rad bych to vedel...
cim vetsinu tech hodin stravi? Plnit nejaky predpisy je jedna vec, pripravenost na skutecny boj druha... Kolik hodin nasi piloty stravi vycvikem A/G napr. jak casto se dostanou k tomu, nacvicovat neco slozitejsiho?
Jen aby pilot F-35, co stravi minimum casu ve vzduchu, nemel na simulatorech daleko vetsi pripravenost na komplexni scenare, nez ta elita s 180h...
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Shania,
Zajimalo by mě jestli něco nevíš o Wing Rock a buffetu u F-35, něco jsem zaznamenal ale ještě moc nepropátral.
Wing rock mě překvapil, úplně jsem ho nečekal ale proč ne- Zajimal by mě způsob jeho řešení, typuji softwarové aktualizace FCS a buffet by měl být u SOP.

Taká by mě zajimaly nějaké odkazy na vývrtkové testy a AoA testy.

Ustálené zatáčení by neměla být dominantní vlastnost u F-35. nebo ano ?
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Flogger G »

Předně byl JAS-39 postaven tak, aby zvládal ochranu vzdušného prostoru Švédského království, tedy velikou rozlohu, nic bodového. Vzor ve filozofii MiGů je pouze ve schopnostech operační způsobilosti z nestálých základen nebo nouzových ploch s minimem obsluhujícího odborného personálu a zabezpečovací techniky, s minimální dobou strávenou na zemi během přípravy k opakovanému vzletu.

Dále: Vzhledem ke "štědrosti" české pokladny vůči obrannému rozpočtu, většina pilotů má těch 140 hodin ročně. Výše jsem psal, že standard v tradičních zemích NATO je 180 hodin ročně.
Sebelepší simulátor Tě do boje opravdu nepřipraví. Můžu nacvičit nouzové postupy, naučím se tak dobře cockpit drill, že se mi o tom bude pořád zdát, naučím se zpamětí úhly sestupu a stoupání vůči čáře horizontu, budu umět systémem zachytit různé cíle, přesně podle předpisů a příručky výrobce. Na co simulátor nepřipraví, je přetížení v průběhu manévrů. Co uvidím, když mne honí samonaváděcí střela a musím utíkat s přetížením 7g, co se se mnou děje, když přecházím z jednoho obratu do druhého. Těžko nadřu na simulátoru NTP a VTP, kromě skutečného letu nenacvičím prostorovou orientaci třeba v průběhu série kosých přemetů, to je opravdová chuťovka, atd. atd. Prostě si tělo musí zvyknout a naučit se bojovat s přetížením, abych zachoval schopnos bojovat a ovládat letoun. Mozek se musí naučit orientaci v prostoru v takových zátěžových situacích, abych se nerozstřík o zem.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Zrovna jsem četl článek s rozhovorem pilota F-35
Článek byl o kokpitu F-35 a tam jeho pilot říká věci které se nasimulovat nedají, cituji :
Kdykoli je letadlo v pohybu, může být náročné stisknout správné tlačítko na displeji, protože let je někdy docela divoký. V současné době mačkám za letu špatnou část displeje asi ve 20 % případů, a to buď kvůli špatné identifikaci, nebo častěji kvůli tomu, že se mi prst rozkmitá v turbulencích nebo při G manévrování. Jednou z největších nevýhod je, že si při "tukání"nemůžete o nic opřít rukou - vzpomeňte si, o kolik jednodušší je psát na chytrém telefonu palcem než se snažit bodat do virtuální klávesnice na velkém tabletu jen ukazováčkem.

Dále :
Hlasové zadávání je další funkcí letadla, která se mi však nejeví jako užitečná. Možná funguje dobře na zemi v testovacím zařízení, ale za letu při G přetížení jsem nezjistil, že by fungoval dostatečně konzistentně, abych se na něj mohl spolehnout. Nesetkal jsem se s nikým, kdo by ji používal.

Také :
Technologie přilby je skvělá, ale já bych bral HUD (F- 35 nemá HUD) kdykoli. Všechno se odvíjí od fyziky - věci můžete zmenšit jen do té míry, než se začnou znehodnocovat, a HUD má větší optiku než helma... v současné době.

Také říkal plno pozitivních věcí, aby to nevyznělo jako že jenom haní, to vůbec ne.

Cituji :
Poté, co jsem se seznámil s rozhraním, je způsob, jakým vám tento letoun zobrazuje informace, neuvěřitelný. Obrovské množství situačního povědomí, které získávám díky tomuto letadlu a jeho displejům, se nevyrovná ničemu, co jsem dosud zažil. Přilba mimo obzor je mnohem přesnější než starší systémy JHMCS a připadá mi přehlednější (i když bych stále chtěl širokoúhlý HUD pro letové a bojově kritické údaje! ). Asi jediné, co mi v celém kokpitu chybí, je nedostatek "citu".
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Xant »

Shania píše: 6/7/2022, 09:27
Zaslepená víra v božskou F-35 mně nepřestává překvapovat
Me zas neprestava udivovat, ze s naprostou stejnou kritikou vzdy jednou za cas nekdo prijde, pokud jsi to cetl, tak tu stejna konverzace byla uz hodnekrat...

Ale pridam k tomu nejake "novinky"

Ve videu o sensor fusion, o stranku zpet, na ktere by se kazdy mel podivat...

pilot si vybere rezim v jakem chce aby stroj operoval a tedy jak moc bude vysilat.
MADL je smerovy datalink, takze je daleko obtiznejsi ho zachytit a triangulovat.
mluvil tam o tom, ze dokaze prenest 100 TIER 1 tracku/cilu za sekundu.
TIER 1 jsou ciste data z palubnich senzoru F-35, takze bez datalinku a ty se pres MADL prenesou na dalsi F-35, aby s tim mohli pracovat.
TIER 2 je pro budouci MADL platformy
TIER 3 jsou zkombinovana onboard + offboard data urcene pro dalsi assety, prenasene napr pres link 16.

Z pohledu 4gen stroju a soucasne ruske PVO je F-35 extremne tvrdy orisek. A samozdrejme ze piloti trenuji jak maximalni zpusobem vyuzit vsechny svoje prednosti a vyuzit nepratelske slabiny.

Sice nejsem pilot, ale jasne vidim vyhody toho, kdyz mam informacni prevahu a dokazu omezit to co nepritel vidi... Uz jen ty moznosti lecek a diverzi jsou obrovske...

BTW ja napriklad vubec nepovazuju vzdusny boj u F-35 za neco relevantniho, nad cim bych se mel vzrusovat a uz vubec si ty stroje porizovat pro tyto ucely, ja proste pracuju s tim, ze pro F-35 tu zadna vzdusna opozice vubec neni, tohle jsou jen nahodne setkani, kdy je bud sestreli/ donuti odpoutat onboard rakety a nebo to udela nejaky 4gen spolupracujici s F-35, nejlepe je sejnout jeste na zemi.

To co naopak za relevantni u F-35 povzuju je vyhledavani a potlaceni PVO, a podpora a a zlepsovani celkoveho povedomi vsemu v okoli. To je hlavni benefit F-35 a to je proc by jsme je meli take mit a i bez munice ty stroje budou stale k necemu...

Ale jsem v NATO, takze si klidne muzeme poridit grypeny a benefitovat z toho, ze tu F-35 budou mit nasi partneri, otazka je, jestli proste nemame ambice byt trochu lepsi partner, nez jsme ted..

Piloti v tom pruzkumu samozdrejme nepovazuji simulatory jako nahrada za letove hodiny, samozdrejme chteji letat a pokud maji cvicny prostor kde muzou efektivne trenovat... to se u nas nestane a s F-35 maji nasi piloti sanci, si pokrocilejsi scenare aspon nasimulovat a pak pravdepodobne moznost kouknout jednou za cas na redflag a podobne...
Budeš se divit, ale četl a jsem si vědom toho, že podobná debata tu už byla a pokaždé, když tvou víru někdo zpochybní, změníš směr a ihned se vydáš jinou cestou.

Nerad vyrušuji taktické uhýbání, ale o jakých dalších senzorech to přesně mluvíš, protože bez toho aktivního radaru toho F-35 neuvidí více, než jakýkoliv jiný moderní letoun, který taktéž dokáže přijímat data z jiných zdrojů. Nerozumím proč se snažíš vysvětlovat zřejmé, nikdo nepopírá, že jako komunikační platforma je F-35 na špici. Vlastně rozumím, protože bez radaru je stejně slepá, jako ostatní stroje a s aktivním radarem se opět prozradí. O tom raději mlčíš, ačkoliv bych ti mohl vyhledat odvážná tvrzení a místo toho se snažíš uhrát do autu přes vysvětlování MADL a kolik toho dokáže přenést za vteřinu. Co vlastně přenáší, když toho zase tolik nevidí? Mimochodem dosahuje toho s použitím ekvivalentu 1024 bit šifrovacího klíče koprocesoru.

První instancí PVO zůstává letectvo v součinnosti s pozemními prostředky a zpravodajskými informacemi. Otázka se přímo nabízí, tedy jakými prostředky bude F-35 bojovat proti leteckým silám protivníka a kterého protivníka, protože se klidně může stát, že „zítra“ rupne v kebuli Turkovi a Řecko vyšle své F-35 proti vyspělému protivníkovi vyzbrojeného systémy západní výroby. Že si koupili S-400 z Ruska nechám být, převážně je vyzbrojený a vycvičený západním světem. F-35 by tu měla být do roku 2070, tedy dost dlouhá doba na to, aby se mohlo stát cokoliv a nikdo neví, jestli NATO bude existovat ještě za 20 let, natož v roce 2070. Stejně tak se může stát, že F-35 půjdou proti Číně, ale tam budou mít minimálně tu výhodu, že USA na rozdíl od Evropy nesází všechno na F-35, ale pokládají jí pouze za užitečné kolečko v celém soukolí, kdežto tvoje vize je F-35 nacpat naprosto všude, bez ohledu na její schopnosti. Možná si to neuvědomuješ, ale přes to děláš.

Dost možná dojde na scénář bezpilotních dronů (wingmanů), tedy ozbrojených prodloužených prstů létajícího mozku F-35, ale také se může ukázat jako chybná, nebo naopak natolik schopná, že F-35 bude k ničemu, protože její úlohu zastane komunikační dron. Co když bude lepší pro pátrání a mapování rozsáhlého prostoru dron s moderní elektrooptikou, který ve vzduchu díky solárním panelům a vodíkovým článkům Solid Oxide Fuel Cell (že to funguje se vyzkoušelo už v roce 2013), tedy PoC už máme a realizace takových strojů s neomezenou výdrží je tedy možná. Vlastně za tím stojí USA a jejich původní myšlenka vytvořit globální záložní komunikační systém pro případ zničení satelitů. Dostane-li se takový dron do praxe a za přijatelnou cenu.

Ty nepovažuješ hodně věcí za důležité, zejména realitu a ihned všechno bereš jako útok na božskou F-35. Vlastně si ani neuvědomuješ, že s rozvoje STEALTH se k sobě letadla paradoxně budou neustále přibližovat a má-li být F-35 tak rozšířená, jak si přeješ, zákonitě přijde na přímou konfrontaci.

Nicméně zpět k původní otázce, co teda sama o sobě vidí a jak daleko bez aktivního radaru? Tedy proč je takovým trhákem. Zatím beru stealth, sice nespasí, ale pořád je výhodou. Nechci číst další důvody, proč odbočit.
Imperio absenti chaos regit.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“