Lockheed Martin F-35 Lightning II
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Jasně, že když bude hustá PVO, dostane na zadek každé letadlo letící nízko. Proto je primárním cílem potlačit PVO tak, aby buď nebyla, nebo musela neustále měnit polohu a tím zeslabila krytí. Je putna, jestli nízko letí Su-25, Su-34, A-10 nebo F-16, všechny budou mít problémy. Jasně, ty rychlejší se aspoň můžou spíš odpoutat, tam A-10 tahá za hodně krátký kus provazu. Nicméně třeba proti IR střelám zas tahá za kratší konec F-16. Takže to není zas tak jednoznačné a dramatické. Jiná věc je, že dneska už vypadá CAS a bojiště celkově jinak než v 80. letech, takže provozování takové platformy přestává mít smysl.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Brt mytus vznik uz v DS, dalnice smrti a podobne, bezohledu na to, ze to Maverick odvedl vic prace jak brt, ale ten pocit kdyz vidis davku z avengera proste zadna raketa nenahradi:D.skelet píše: ↑12/7/2022, 09:11 ad A-10: Tak ten Maverick měla používat prioritně, že? Brr mýtus vznikl až díky v Afghánistánu. Alespoň lokální potlačení protiletadlové obrany potřebuješ prakticky vždy. proto ty A-10 dostávaly a běžně lítaly i s rušícími a střeleckými kontejnery.
ad F-20: nejnáročnější byla a je elektronika. F-20 měla motor F404, tedy stejný jako používal Hornet a v podstatě Gripen. A elektronikou se F-20 plus mínus vyrovnal F-16 své doby. Takže by to bylo na stejné brdo.
Podstatné je, že s rozšířováním možností a přesnosti protizemních zbraní ty lehké stíhačky přestávají vyhovovat. Leteckou základnu potřebuješ mít takových 300km od frontové linie, ideálně 600+, tak aby nebyly v dosahu operačně-taktických raket. K tomu tam musí odtáhnout takových dvě tuny nákladu a ideálně tam nějakou dobu pobývat. Rázem zjistíš, že časy "fighter mafie" zemřely v padesátých letech.
Po 11. zari vznikla predstava, ze nic lepsiho na CAS neni, protoze pilot musi byt nizko a blizko atd... Takze to je proste vliv dekad COIN operaci.
Problem s potlaceni pvo je ten, ze ty mensi hrozby jako manpady a osy jen tak nepotlacis. Pomalejsi stroj je proste delsi dobu v obalce nepritele.
A-10A proste nemala vybaveni, mimo max pave peny, aby mohla uspesne provadet udery z delsi vzdalenosti, mimo mavericku samozdrejme, ale to tam muze dopravit bezpecneji F-16.
Mluvim tu o prvnich vezich, tech co meli zastavovat VS kolony v nemecku, ne A z 90 let s modernizacemi, kdy uz to byl stroj na uplne jine urovni, s CCIP atd.. Proto rikam sen FF, stroj i bez tech nejnutnejsich veci, v praxi ale tyhle veci delaji hrozne moc i u "nestihace"...
F-20 je v podstate Grypen A

Kolt: vyhoda umisteni motoru u A-10 proti manpadum, to platilo jen u rannych verzi manpadu.
A to ze dneska litaji u zeme je jen diky totalni neschopnosti obou stran s tim udelat a z ruske strany to vubec nechapu. Sejmout nizkoletici cile prestal byt pro stihace problem pred hodne dlouhou dobou...
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Shania, to není jen o umístění motorů, ale třeba i o jejich tepelné stopě a snadnosti jejího „skrytí“ pomocí flérů. A třeba u Starstreak je skoro jedno, jak rychle letíš, páč tě dožene tak jako tak.
Každopádně já tu za holátka rozhodně nebojuju, to bych nebyl pro F-35 v AČR
Prostě jsme v jiné době, máme jiné prostředky a jiné hrozby. A-10 by IMHO právě teď na UA mohla udělat hezkou tečku za svou existencí, ale není to reálné, protože vycvičit pilota na používání všech těch serepetiček trvá poměrně dost dlouho. A bez nich, jak píšeš, je to dost sebevražda.
Mmchd, že Rusáci nejsou schopni zcela zamezit působení UA letectva je IMHO kombinace horšího výcviku a toho, že jejich prostředky tu schopnost sejmout nízkoletící cíle buď mají omezenou nebo ji nemají zas tak dlouho (nebo obojí). A samozřejmě rozloha Ukrajiny taky hraje svoji roli.
Každopádně já tu za holátka rozhodně nebojuju, to bych nebyl pro F-35 v AČR

Mmchd, že Rusáci nejsou schopni zcela zamezit působení UA letectva je IMHO kombinace horšího výcviku a toho, že jejich prostředky tu schopnost sejmout nízkoletící cíle buď mají omezenou nebo ji nemají zas tak dlouho (nebo obojí). A samozřejmě rozloha Ukrajiny taky hraje svoji roli.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Novejsi manpady musi byt schopny zamerit letadlo ze vsech uhlu, na motory uz se nenavadni hodne dlouho (80leta). Maximalne se ti povede zamerit letadlo ze zadu na delsi vzdalenost, ale to neni pro manpad idealni pozice pro odpal.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Vím, že se nesleduje tepelná stopa jen motoru, nicméně ty fléry se vystřelují z nějakého důvodu, že jo ;) A letadlo s menší tepelnou stopou má v tomhle jednoduše výhodu.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Pokud je MANPAD infranaváděný, tak jednoznačně na motory. Novější systémy ale ve finále užívají i radarový impuls, aby eliminovaly efekt vystřelení flér. Tepelnou stopu netvoří jenom výtokový proud spalin, ale i tělo trysky a její okolí.
Ale možná, že jsou moderní systémy infranavádění tak citlivé, že zachytí i výdech chlazení radiolokátoru???
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
napr stinger ma IR/UV, podle instruktora, se nejdriv podivas na ciste nebe, tim se resetuje seeker a pak se zamiri na cil. Je to full aspect seeker. Takze lze pouzit i ze predni polosfery aniz by byl viden motor.
Cvicne cile jsou drony s malym motorkem, ktery nemuze mit zadnou poradnou IR stopu ( navic za tech par sekund provozu).
Stinger s proxy roznetkou na drony
nejmodernejsi seeakery dokonce rozpoznaji i tvar letadla, takze pak uz pak potrebujes oslepovat DIRCM.
Flary jednak poskytuji vice cilu pro seaker a pak take v idealnim pripadem prehradni seakeru pohled na cil. Jak kdyby jsi sledoval letadlo a pak preletelo pres slunce. Zalezi na typu svetlice, typu seakeru atd.
Ve vietnamu byli AAM schopne videt jen motor a mohl jsi je zmast i sluncem napr. Pak prisli all aspect seakery a s IR raketami lze utocit i ze predu a dnes i na znacne vzdalenosti.
Takze to ze vidis motor, znacne zvysuje vzdalenost detekce, ale i z te predni polosfery ty vzdalenosti dalece prekracuji nad dostrelem manpadu.
STINGER NIGHT SIGHT (AN/PAS 18) ma napr detekci s pohledme na motor 20-30km a kdyz ho nevidi 8-10km
https://man.fas.org/dod-101/sys/land/docs/ch2.pdf
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Každé letadlo se za letu o pár stupňů zahřívá, i větroň - díky odporu. Motorové, a tedy rychlejší, pochopitelně víc (myslím tím i když není vidět IR od motoru), protože se přenese něco tepla od motoru na drak.
Pokud má čip seekeru chlazení byť jen několik stupňů pod okolí, což má, tak těch pár stupňů stačí.
To je technologie známá dejme tomu od 60. let, a s příchodem CCD a stálým vylepšováním elektroniky může být rozdíl třeba "jen" 4 st. - tj. třeba -2 na straně seekeru a +2 na straně letadla.
Pokud má čip seekeru chlazení byť jen několik stupňů pod okolí, což má, tak těch pár stupňů stačí.
To je technologie známá dejme tomu od 60. let, a s příchodem CCD a stálým vylepšováním elektroniky může být rozdíl třeba "jen" 4 st. - tj. třeba -2 na straně seekeru a +2 na straně letadla.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
https://www.youtube.com/watch?v=nWG2PkwKiaQ
https://web.archive.org/web/20061201005 ... thon5.html
Hlavice pracuje v rozlišení 480x480 px s databází cílů (LOAL). Sundá to i malý dron nad rozpálenou pouští. Pro porovnání IRS-T disponuje rozlišením "jen" 128x128 pc se schopností snést 60G přičemž ztrácí energii vektorováním tahu rychleji, než Python 5 (100 G), který je větší a schopný opakovat útok. AIM-9X vymanévruješ z letové obálky, s P5 a IRS-T už docela těžko.
https://web.archive.org/web/20061201005 ... thon5.html
Hlavice pracuje v rozlišení 480x480 px s databází cílů (LOAL). Sundá to i malý dron nad rozpálenou pouští. Pro porovnání IRS-T disponuje rozlišením "jen" 128x128 pc se schopností snést 60G přičemž ztrácí energii vektorováním tahu rychleji, než Python 5 (100 G), který je větší a schopný opakovat útok. AIM-9X vymanévruješ z letové obálky, s P5 a IRS-T už docela těžko.
Imperio absenti chaos regit.
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Přeneseno z... Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Zájem má hlavně námořnictvo do verze F-35C, do verze F-35B s kolmým startem se nevejde.
Ale možná XA100 v rámci programu AETP bude někdy v budoucnu alternativa k P&W, ovšem je otázka jestli i pro "chudé země".
Inovace spočívá v zavedení třetího proudu vzduchu, který je možný adaptivně regulovat.
V režimu "Turbojet" má motor od GE větší tah asi o 10%. Při nižších rychlostech obtéká vzduch jádro motoru větším průtokem, motor se chladí a zvyšuje se hospodárnost, à la princip turbofan.
Zatímco u výkonných proudových motorů "turbojet" prochází veškerý nasávaný vzduch kompresorem a spalovací komorou, u turbofanu část vzduchu tyto komponenty obchází, přitom se také podílí na tahu.
Motory, které využívají více tryskového tahu v poměru k tahu ventilátoru, se označují jako nízkoobtokové turbodmychadlové motory, a naopak motory, které mají výrazně více tahu ventilátoru než tahu tryskového, se označují jako vysokoobtokové - TURBOFAN.
V rámci programu AETP (Adaptive Engine Transition Program) vznikají prototypy tříproudových adaptivních motorů připravených k letu, které mají vyšší výkon a schopnosti.
Díky třetímu proudu vzduchu, který lze dynamicky modulovat mezi jádrem motoru a obtokovým proudem, může adaptivní motor zajistit vyšší tah za bojových podmínek a vyšší účinnost paliva za cestovních podmínek.
Zavedení adaptivních motorů do výzbroje letounu F-35A umožní zvýšit tah a dolet, snížit nároky na tankování a získat dodatečný chladicí vzduch pro tepelný management motoru.
https://www.safie.hq.af.mil/OpEnergy/Fu ... itiatives/
Již několik měsíců hovoří členové Kongresu, představitelé letectva, průmysloví partneři a Společná programová kancelář pro F-35 o možných změnách motoru F135 vyráběného společností Pratt & Whitney.
Varianty zahrnovaly buď modernizovaný "Enhanced Engine Package" pro F135, nebo pokročilý motor od AETP, který by zajistil podstatné zvýšení výkonu a účinnosti.
Motory AETP budou pravděpodobně pohánět plánovaný stíhací letoun šesté generace, platformu Next Generation Air Dominance. Kongres i letectvo však projevily zájem dostat tyto motory i do F-35.
Zákonodárci předložili legislativu, která takovou změnu požaduje od roku 2027, a Kendall na začátku svého působení řekl, že by to rád udělal, pokud to bude cenově dostupné.
https://www.airforcemag.com/decision-on ... se-budget/
Taky si myslím, že ho NEdostaneme, a navíc že se i vývoj motoru protáhne. Rozhodně nebude ani levný, sofistikované materiály.Obávám se, že nás se to netýká a budeme mít ještě ten starý
Zájem má hlavně námořnictvo do verze F-35C, do verze F-35B s kolmým startem se nevejde.
No, k tomu motoru XA100 jsem už napsal něco tady.Jak je uvedené ve vlákně o F-35, nový motor je ve vývoji a má být k dispozici v roce 2027.
Vede se debata, jestli bude použitý jen pro nové F-35, nebo jestli budou přestrojeny i stávající F-35.
Motor bude s adaptivním průtokem a na vývoji pracují oba tradiční dodavatelé - P&W i GE.
Ale možná XA100 v rámci programu AETP bude někdy v budoucnu alternativa k P&W, ovšem je otázka jestli i pro "chudé země".
Inovace spočívá v zavedení třetího proudu vzduchu, který je možný adaptivně regulovat.
V režimu "Turbojet" má motor od GE větší tah asi o 10%. Při nižších rychlostech obtéká vzduch jádro motoru větším průtokem, motor se chladí a zvyšuje se hospodárnost, à la princip turbofan.
Zatímco u výkonných proudových motorů "turbojet" prochází veškerý nasávaný vzduch kompresorem a spalovací komorou, u turbofanu část vzduchu tyto komponenty obchází, přitom se také podílí na tahu.
Motory, které využívají více tryskového tahu v poměru k tahu ventilátoru, se označují jako nízkoobtokové turbodmychadlové motory, a naopak motory, které mají výrazně více tahu ventilátoru než tahu tryskového, se označují jako vysokoobtokové - TURBOFAN.
V rámci programu AETP (Adaptive Engine Transition Program) vznikají prototypy tříproudových adaptivních motorů připravených k letu, které mají vyšší výkon a schopnosti.
Díky třetímu proudu vzduchu, který lze dynamicky modulovat mezi jádrem motoru a obtokovým proudem, může adaptivní motor zajistit vyšší tah za bojových podmínek a vyšší účinnost paliva za cestovních podmínek.
Zavedení adaptivních motorů do výzbroje letounu F-35A umožní zvýšit tah a dolet, snížit nároky na tankování a získat dodatečný chladicí vzduch pro tepelný management motoru.
https://www.safie.hq.af.mil/OpEnergy/Fu ... itiatives/
Již několik měsíců hovoří členové Kongresu, představitelé letectva, průmysloví partneři a Společná programová kancelář pro F-35 o možných změnách motoru F135 vyráběného společností Pratt & Whitney.
Varianty zahrnovaly buď modernizovaný "Enhanced Engine Package" pro F135, nebo pokročilý motor od AETP, který by zajistil podstatné zvýšení výkonu a účinnosti.
Motory AETP budou pravděpodobně pohánět plánovaný stíhací letoun šesté generace, platformu Next Generation Air Dominance. Kongres i letectvo však projevily zájem dostat tyto motory i do F-35.
Zákonodárci předložili legislativu, která takovou změnu požaduje od roku 2027, a Kendall na začátku svého působení řekl, že by to rád udělal, pokud to bude cenově dostupné.
https://www.airforcemag.com/decision-on ... se-budget/





Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Jo jednou třeba po roce 2040 je vymění, situace je zatím nejistá a vývoj motorů není ukončen.
Společnosti mají rozdílné názory na to, zda je adaptivní motor pro F-35 vhodný.
GE Aviation tvrdí, že XA100 - její verze adaptivního motoru - by výrazně zlepšil tah, rychlost, dolet a řízení tepla letounu a umožnil by mu obsluhovat pokročilejší systémy.
Společnost Pratt & Whitney si sice stojí za svou prací na adaptivním motoru XA101 a dokonce předpokládá, že bude pohánět vyvíjenou platformu Next Generation Air Dominance, ale představitelé společnosti tvrdí, že je chybou dávat do jednomotorové stíhačky zcela nový motor.
Pokud by nový adaptivní motor jednomotorového letounu F-35 selhal ve vzduchu, mohlo by podle společnosti Pratt & Whitney dojít k ohrožení letadla i pilota. A pokud by se problém objevil na zemi, společnost varuje, že by to mohlo vyřadit rozhodující část stíhací flotily letectva.
Takže tady máme konkurenci dvou firem GE Aviation a Pratt & Whitney. Armáda a námořnictvo, by pochopitelně chtěli lepší motor, ale je otázka, jak se chtějí podílet na nákladech.
Místo toho společnost Pratt & Whitney navrhuje "drop-in" vylepšený balíček motorů F135, který by zlepšil tah a dolet o 10 % a zároveň nabídl o 50 % lepší tepelný management.
To sice nedosahuje cíle AETP, kterým je 25% zlepšení palivové účinnosti, ale společnost Pratt & Whitney tvrdí, že úspory by stály za to, a odhaduje náklady na vývoj AETP pro F-35 až na 40 miliard dolarů.
Pratt & Whitney vyvíjí adaptivní motor, ale zároveň navrhuje vylepšenou verzi motoru F135, která by podle jejího názoru poskytla Pentagonu nejvíce peněz.
Podle Davida Tweedieho, vedoucího oddělení pokročilých bojových motorů GE, je XA100 "drop-in" kompatibilní s konvenčním typem F-35A používaným letectvem a většinou zahraničních zákazníků, stejně jako s letadlovou variantou F-35C.
Ale navzdory příslibům zlepšení výkonů a snížení provozních nákladů u motorů s adaptivním cyklem, které jsou v současné době vyvíjeny, může být možnost přezbrojení současné flotily F-35 těmito motory příliš nákladná.
Společnosti mají rozdílné názory na to, zda je adaptivní motor pro F-35 vhodný.
GE Aviation tvrdí, že XA100 - její verze adaptivního motoru - by výrazně zlepšil tah, rychlost, dolet a řízení tepla letounu a umožnil by mu obsluhovat pokročilejší systémy.
Společnost Pratt & Whitney si sice stojí za svou prací na adaptivním motoru XA101 a dokonce předpokládá, že bude pohánět vyvíjenou platformu Next Generation Air Dominance, ale představitelé společnosti tvrdí, že je chybou dávat do jednomotorové stíhačky zcela nový motor.
Pokud by nový adaptivní motor jednomotorového letounu F-35 selhal ve vzduchu, mohlo by podle společnosti Pratt & Whitney dojít k ohrožení letadla i pilota. A pokud by se problém objevil na zemi, společnost varuje, že by to mohlo vyřadit rozhodující část stíhací flotily letectva.
Takže tady máme konkurenci dvou firem GE Aviation a Pratt & Whitney. Armáda a námořnictvo, by pochopitelně chtěli lepší motor, ale je otázka, jak se chtějí podílet na nákladech.
Místo toho společnost Pratt & Whitney navrhuje "drop-in" vylepšený balíček motorů F135, který by zlepšil tah a dolet o 10 % a zároveň nabídl o 50 % lepší tepelný management.
To sice nedosahuje cíle AETP, kterým je 25% zlepšení palivové účinnosti, ale společnost Pratt & Whitney tvrdí, že úspory by stály za to, a odhaduje náklady na vývoj AETP pro F-35 až na 40 miliard dolarů.
Pratt & Whitney vyvíjí adaptivní motor, ale zároveň navrhuje vylepšenou verzi motoru F135, která by podle jejího názoru poskytla Pentagonu nejvíce peněz.
Podle Davida Tweedieho, vedoucího oddělení pokročilých bojových motorů GE, je XA100 "drop-in" kompatibilní s konvenčním typem F-35A používaným letectvem a většinou zahraničních zákazníků, stejně jako s letadlovou variantou F-35C.
Ale navzdory příslibům zlepšení výkonů a snížení provozních nákladů u motorů s adaptivním cyklem, které jsou v současné době vyvíjeny, může být možnost přezbrojení současné flotily F-35 těmito motory příliš nákladná.





Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
IMHO budou chtít politici USA udržet „ve hře“ obě společnosti. Potřebují dva výrobce, aby byla konkurence. Takže buď bude F-35 létat s oběma motory, nebo se XA-101 dostane do nástupce F-22. Podobný postup mi přijde, že volí i u vrtulníků a draků letadel (jen tam jsou výrobci minimálně 3).
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Není důvod se domnívat, že F-135 se bude otrocky stále vyrábět v původním provedení,pokrok nezastavíš, viz např. F-100-PW-100 z roku 1972 měl tah 55,27 kN, od roku 1989 má PW-229 tah 79 kN a to nepočítám meziverze PW-200 a PW-220E, u kterých byla přednostně řešena spolehlivost.
A věštění, že rok 2027 se nepodaří u vývoje nového motoru splnit a bude to až roku 2040 - no kolego, křišťálovou kouli ti závidím.
A věštění, že rok 2027 se nepodaří u vývoje nového motoru splnit a bude to až roku 2040 - no kolego, křišťálovou kouli ti závidím.
Naposledy upravil(a) seabee dne 18/7/2022, 17:02, celkem upraveno 1 x.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Toho se taky nebojím
Ostatně, F-16 létá s motory obou hlavních výrobců a je na zákazníkovi, který si vybere.

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Je ale pravda, že se zatím neví jak dál. Ani USAF, ani Pentagon, o politicích ani nemluvě není rozhodnutý, jestli všechno vsadit na nový adaptivní motor, nebo se spolehnout na vylepšení stávajícího F-135. Lord má pravdu, že rozdílná stanoviska mají i výrobci. Zatímco GE by svůj XA100 cpala všude, P&W preferuje použití XA101 jenom na NGAD letounu.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Jinými slovy budeme mít F-135 a není co řešit 

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Tak je zcela jasne, proc PW chce jen vylepsovat stavajici motor a GE ho zase chce nahradit:Dseabee píše: ↑18/7/2022, 19:08Je ale pravda, že se zatím neví jak dál. Ani USAF, ani Pentagon, o politicích ani nemluvě není rozhodnutý, jestli všechno vsadit na nový adaptivní motor, nebo se spolehnout na vylepšení stávajícího F-135. Lord má pravdu, že rozdílná stanoviska mají i výrobci. Zatímco GE by svůj XA100 cpala všude, P&W preferuje použití XA101 jenom na NGAD letounu.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Pentagon a LM dosiahli dohodu na ďalšiu výrobnú sériu F-35.
Počas 3 rokov sa vyrobi 375 kusov.
Cena za kus najlacnejšej verzie vzrástla z dovodu spomalenia produkcie a inflácie.
https://www.reuters.com/business/aerosp ... 022-07-19/
Počas 3 rokov sa vyrobi 375 kusov.
Cena za kus najlacnejšej verzie vzrástla z dovodu spomalenia produkcie a inflácie.
https://www.reuters.com/business/aerosp ... 022-07-19/
Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
KOLT píše: ↑ IMHO budou chtít politici USA udržet „ve hře“ obě společnosti. Potřebují dva výrobce, aby byla konkurence. Takže buď bude F-35 létat s oběma motory, nebo se XA-101 dostane do nástupce F-22. Podobný postup mi přijde, že volí i u vrtulníků a draků letadel (jen tam jsou výrobci minimálně 3).
ANO, konkurence může být občas prospěšná, přijde mi že GE je možná v tom vývoji úsporného proudového motoru lepší než Pratt & Whitney.
P&W si chce zase udržet výhradní postavení a kšefty pro F-35.

Ale vývoj musí někdo zaplatit, samozřejmě z rozpočtu Pentagonu. A když běží dvě vývojové větve, tak to je nákladné, no ale amíci na to asi mají.
Úsporný motor může zvýšit dolet stíhačky až o třetinu, což je pro rozlehlý Pacifik v boji proti Číně plus.
Ale prý F-35 Block 4 má mít zvětšené nádrže o 25 %, což zní taky zajímavě.
-----
Očekává se, že nejnovější varianta stíhacího letounu, F-35 Block 4, již bude mít mnohem lepší výkony než varianta Block 3, která je zatím nejschopnější, jakou americké letectvo dostalo.
Vylepšení konstrukce jsou tak významná, že budou radši uvolňována ve vlnách, takže první F-35 nového výrobního bloku budou mít označení F-35A Block 4.1, následovat bude Block 4.2, který bude ještě o něco lepší.
Některá vylepšení konstrukce jsou velmi významná, například nový systém palivových nádrží umístěných v křídlech by měl zvýšit dolet stíhačky o 25 %, což kompenzuje její mimořádnou slabinu ve srovnání s konkurenčními konstrukcemi stealth stíhaček, které mají všechny mnohem delší dolet.
Dalším významným vylepšením, které přinese F-35 Block 4, je nová a mnohem výkonnější sada hlavních počítačů, která umožní stíhačce přijímat 25krát více instrukcí než ty, které jsou na palubě v současnosti.
To bude přínosem, až bude stíhačka zpracovávat více dat jak z vlastních senzorů, tak z datových spojení s doprovodnými drony a dalšími pilotovanými letouny. Rychlejší počítač také výrazně zvýší schopnosti F-35 v oblasti elektronického boje.
Varianta nw F-35 (myslí tím námořní F-35C nebo i pozemní F-35A ?, do B se nevejde) má také dostat nový odpalovací systém střel "Sidekick", který zvýší palebnou sílu stíhačky na dlouhé vzdálenosti o 50 % - zvýší její vnitřní kapacitu pro střely ze čtyř na šest aktivních radarem naváděných střel AIM-120.
Tím se částečně vyrovná rozdíl mezi F-35 a ostatními stíhačkami typu stealth - F-22 a čínský J-20 nesou po osmi raketách a ruský Su-57 až deset.
Nižší nosnost F-35 je důsledkem toho, že se jedná o menší jednomotorový letoun na rozdíl od těžké dvoumotorové konstrukce.
Americký stíhací letoun stealth zaznamenává stále rostoucí počet exportních objednávek, protože jeho schopnosti se stále zlepšují, ačkoli ještě Block 4 zdaleka není připraven pro boj vysoké intenzity a musí ještě projít testy Pentagonu, které jsou nutné pro schválení jeho výroby v plném rozsahu.
https://militarywatchmagazine.com/artic ... -much-more





Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II
Lord: Diky za praci s prekladem
Takze nejspis jde o 1t pridavne nadrze.
Su-57 muze nest o 2t vic paliva navic (pokud to nebude stejny jako u Su-35/27 a je to jen pro prelety), ale taky je o 5t tezsi, dva motory, extra vaha paliva. Takze mnohem delsi dolet ma jen tezko.
J-20 o 4t vic a je jen o 4t tezsi, dva motory, ale horsi jak SU-57, takze bych byl take dost opatrny s tim mnohem delsim doletem.
J-20 a Su-57 pumovnice vypadaji, ze jsou podobne tem u F-22, uvidime az ukazou nejake fotky, co to opravdu unese uvnitr.
nicmene max nosnost (maximalni vzletova nosnost - prazdny storj, coz udava max paliva + vyzbroje co unesou)
F-35A 18,5t (8t palivo, 10t vybroje, interni AG tezka vyzbroj vazi jen 2,2t, 6 aim-120 900kg)
Su-57 17t
F-22 18,3t
J-20 20t
Su-35 15t
F-15E 22,4t
Rafale B 15t
Typhoon 12,5t
F-16bk50 10,6t
Jas 39C 8,5t
Jas 39E 8,5t
Nektere stroje se k te maximalce ani nepriblizi a jine budou nahrane, protoze budou muset nest i pridavne nadrze,
Na 99% jde o drop tanky pro israel a jejich fantazie o utoku na Iran, na 1% o CFT a o 0% ze se naslo misto na tolik paliva v kridle.Některá vylepšení konstrukce jsou velmi významná, například nový systém palivových nádrží umístěných v křídlech by měl zvýšit dolet stíhačky o 25 %,
Takze nejspis jde o 1t pridavne nadrze.
Autor se asi podival an wiki:D F-35 ma delsi dolet jak F-22, maji stejne paliva.což kompenzuje její mimořádnou slabinu ve srovnání s konkurenčními konstrukcemi stealth stíhaček, které mají všechny mnohem delší dolet.
Su-57 muze nest o 2t vic paliva navic (pokud to nebude stejny jako u Su-35/27 a je to jen pro prelety), ale taky je o 5t tezsi, dva motory, extra vaha paliva. Takze mnohem delsi dolet ma jen tezko.
J-20 o 4t vic a je jen o 4t tezsi, dva motory, ale horsi jak SU-57, takze bych byl take dost opatrny s tim mnohem delsim doletem.
Do pumovnice F-35B se nevleze, ta neunese 2000lb bomby, ale jen 1000lb. A a C maji stejnou pumovnici.Varianta nw F-35 (myslí tím námořní F-35C nebo i pozemní F-35A ?, do B se nevejde) má také dostat nový odpalovací systém střel "Sidekick", který zvýší palebnou sílu stíhačky na dlouhé vzdálenosti o 50 % - zvýší její vnitřní kapacitu pro střely ze čtyř na šest aktivních radarem naváděných střel AIM-120.
Je to mimo te velikosti take o umisteni a pozadavcich. F-35 ma hlubokou pumovnici pro velkou a tezkou vyzbroj, ktera se do melke pumovnice F-22 nevleze.Nižší nosnost F-35 je důsledkem toho, že se jedná o menší jednomotorový letoun na rozdíl od těžké dvoumotorové konstrukce.
J-20 a Su-57 pumovnice vypadaji, ze jsou podobne tem u F-22, uvidime az ukazou nejake fotky, co to opravdu unese uvnitr.
nicmene max nosnost (maximalni vzletova nosnost - prazdny storj, coz udava max paliva + vyzbroje co unesou)
F-35A 18,5t (8t palivo, 10t vybroje, interni AG tezka vyzbroj vazi jen 2,2t, 6 aim-120 900kg)
Su-57 17t
F-22 18,3t
J-20 20t
Su-35 15t
F-15E 22,4t
Rafale B 15t
Typhoon 12,5t
F-16bk50 10,6t
Jas 39C 8,5t
Jas 39E 8,5t
Nektere stroje se k te maximalce ani nepriblizi a jine budou nahrane, protoze budou muset nest i pridavne nadrze,
Naposledy upravil(a) Shania dne 19/7/2022, 19:27, celkem upraveno 1 x.