F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Shania, dotaz, pokud je F-35 lepší v AoA než jakýkoliv jiný stroj ( Flinn) - jak to že to není vidět v tebou udaných hodnoceních u pilotů ? - Instantaneous turn rate potřebuje dobré AoA .
Napadá mě že se jeho výborné AoA ukáže jenom v malých rychlostech, třeba menších než u F-16, protože jinak by přece měl nad ním v hodnocení ITR navrch, ne ?
Napadá mě že se jeho výborné AoA ukáže jenom v malých rychlostech, třeba menších než u F-16, protože jinak by přece měl nad ním v hodnocení ITR navrch, ne ?
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Je to EX, a říká spíše jako že je i v pomalých rychlostech výborný. Což je zvláštní tvrzení, protože Eagle vždycky byl výborný v pomalých rychlostech. Ale asi myslel že je to ještě lepší. Což je vzhledem k vývoji pochopitelné.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Shania:
To mi rekni ty, jestli maji SE rozsirenou letovou obalku a FBW naklada s ridicimi plochami jinak, nez puvodni system, rek bych ze ne, predelali puvodni system na digitalni, s tim ze dela v podstate to stejne a minimum testovani.
Test pilot taky tvrdi, ze se mu nepovedlo dostat letadlo do vyvrtky. to je vse co o tom vim.
Zkusím přidat pár postřehů jako Eagle Man.
F-15 má výhodu oproti F-35 v tom že je tu 50 let a ví se za ta léta o chování letadla z praxe opravdu hodně. Ve skutečnosti je úprav hodně už u původního CAS a pak digitálního CAS.
Už od samého začátku měl F-15 vyspělý systém ovládání velice podobný analogickým FbW, byť jeho systém neměl 100% -tní autoritu.
Dostat F-15 do vývrtky nebylo nikdy lehké, s novým FbW bude úplně care free a v pomalých rychlostech to bude zajimavé.
To mi rekni ty, jestli maji SE rozsirenou letovou obalku a FBW naklada s ridicimi plochami jinak, nez puvodni system, rek bych ze ne, predelali puvodni system na digitalni, s tim ze dela v podstate to stejne a minimum testovani.
Test pilot taky tvrdi, ze se mu nepovedlo dostat letadlo do vyvrtky. to je vse co o tom vim.
Zkusím přidat pár postřehů jako Eagle Man.
F-15 má výhodu oproti F-35 v tom že je tu 50 let a ví se za ta léta o chování letadla z praxe opravdu hodně. Ve skutečnosti je úprav hodně už u původního CAS a pak digitálního CAS.
Už od samého začátku měl F-15 vyspělý systém ovládání velice podobný analogickým FbW, byť jeho systém neměl 100% -tní autoritu.
Dostat F-15 do vývrtky nebylo nikdy lehké, s novým FbW bude úplně care free a v pomalých rychlostech to bude zajimavé.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Shania:
Takze dost pochybuju, ze to bylo hlavne kvuli temto problemum..
Jako, taky mě napadlo že se software dělal tak dlouho pro nějaké problémy s letadlem. Proč by to jinak trvalo tak strašně dlouho ?
Takze dost pochybuju, ze to bylo hlavne kvuli temto problemum..
Jako, taky mě napadlo že se software dělal tak dlouho pro nějaké problémy s letadlem. Proč by to jinak trvalo tak strašně dlouho ?
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Protoze soubezny vyvoj (aka concurrency), muzes dlouze debatovat jestli je to leps/horsi. Nicmene budouci programy pujdou urcite pujdou jednodussi cestou a prvni verze bude mene schopna nez soucasne stroje a postupne to vyplepsi, jako napr ted KF-21.
Takze v ramci SDD se schopnosti rozsirovali v blocich, aby se mohl stroj zacit vyrabet. Takze to, ze se letova obalka rozsirovala postupne, neni zpusobeno chybami, ale bylo to tak naplanovano.
A samozdrejme problemy se softwarem program problem mel a ma, ale to se tyka prevazne avioniky a ne FBW a CLAW.
Nejvetsi byl pri prechodu na tech refresh 2.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
To určitě, pokud by se Rusové rozhodli nás navštívit a pokud by to bylo vůbec konvenční tak letiště už dávno nebude existovat i z celou speciální infrastrukturou pro kšunt f35. O to se postarají střely s plochou dráhou letu.
Jo Irák je opravdu perfektní příklad vedení operaci v Evropě.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Stejně jako se postarali o letiště na Ukrajině?
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
1. vyradit letiste, specialne ranvej vyzaduje neustale utoky a letist a ploch, kde by mohla operovat i F-35A mame hodne..alibaba píše: ↑7/8/2022, 19:45To určitě, pokud by se Rusové rozhodli nás navštívit a pokud by to bylo vůbec konvenční tak letiště už dávno nebude existovat i z celou speciální infrastrukturou pro kšunt f35. O to se postarají střely s plochou dráhou letu.
Jo Irák je opravdu perfektní příklad vedení operaci v Evropě.
2. F-35A dokaze operovat stejne jako grypen z jinych ploch, akorat potrebujes delsi runway/zpevnenou plochu. A tento problem nemaji ani jine stroje.
3. pozadavky na infrastrukturu pro bojove operace jsou uplne stejne, dovez palivo, munici, nahradni dily...
4. jugoska by asi taky nebyl dobry priklad z evropy co...
Ale pointa prispevku byla, ze tu tezko budes litat 30-60min mise s Grypenem, o tomhle muzou uvazovat Swedi, kdyz uz probiha invaze.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Shania,
mě osobně příjde takto dlouhý vývoj spíše jako továrna na peníze pro zúčasněné. Chápu že technologie je nová.
Ale ve studené válce by byl takto dlouhý a ještě nedokončený vývoj úplně nemyslitelný. Ale to byla jiná doba a svět letectví.
F-14,15 byly své doby taky na špici tehdejší technologie.
mě osobně příjde takto dlouhý vývoj spíše jako továrna na peníze pro zúčasněné. Chápu že technologie je nová.
Ale ve studené válce by byl takto dlouhý a ještě nedokončený vývoj úplně nemyslitelný. Ale to byla jiná doba a svět letectví.
F-14,15 byly své doby taky na špici tehdejší technologie.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Otázkou proč nezničit runway a současně i letouny. Hranice Ruska a NATO je velice dlouhá a útok může přijít odkudkoliv, třeba v nedávno probíraném útoku vedeného stroji Tu-160, které mohou zaútočit na velkou vzdálenost a prakticky kdekoliv. Logicky bude NATO své stroje dislokovat mimo dostřel zbraní dlouhého dosahu.
Ano a dokonce to cvičí jako jednorázové působení. Jakkoliv to zní dobře, už jen hmotnost stroje a tedy požadavek na pevnost dráhy, společně podstatně delší dráhou prakticky vylučuje většinu "alternativních", nebo řekněme provizorních ploch. Švédsko je na tento druh operací a působení naprostý specialista s dlouhodobými zkušenostmi.
Co vím o RAM materiálech a nátěrech, budou obsahovat elastické vrstvy s vlákny a tvarovanými částicemi (vhodný materiál se zdá ferit) a také vím, jak dokáže působit přímá námraza (led a sníh). Samotný chlad nevadí, ovšem přímá námraza ano a dojde k poškození minimálně nátěru. Všechny absorbční materiály jsou konstruovány z diskrétních vrstev. Místo tloušťky budou používat tenké elastické a přesné vrstvení, aby tím dosáhly stejného útlumu, kterého bys jinak dosáhl tloušťkou materiálu. Pro frekvence do 8 GHz budou vrstvy jisto jistě obsahovat lineární, kdežto od 9 GHz exponenciální řešení. To je fyzika, jak přesně to dělají, jaké používají materiály, vrstvení, obohacené pryskyřice vlákný/částicemi mezi jednotlivými vrstvami kompozitu. Konstrukce absorbérů se učí na vysokých školách, používá se v mnoha průmyslových odvětvích - stejná fyzika, to stejné počítání. Jenže na letadlo nenaskládáš 5-10 cm vrstvu absorbéru a také potřebuješ jiný rozsah frekvencí a v tom je to tajemství, které zůstane ještě dlouho tajné. Potíž je, že jakmile se poškodí jedna vrstva, přestane to celé efektivně a účinně fungovat (permitivita je prevít). Čím pokročilejší, tím šetrnější zacházení.
Imperio absenti chaos regit.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
krater na ranvej ti opravi za par hodin... nejvic sorties v DS slo na letiste, jeden nalet za druhym a stejne je uplne nevyradili.Xant píše: ↑7/8/2022, 22:23Otázkou proč nezničit runway a současně i letouny. Hranice Ruska a NATO je velice dlouhá a útok může přijít odkudkoliv, třeba v nedávno probíraném útoku vedeného stroji Tu-160, které mohou zaútočit na velkou vzdálenost a prakticky kdekoliv. Logicky bude NATO své stroje dislokovat mimo dostřel zbraní dlouhého dosahu.
Ano a dokonce to cvičí jako jednorázové působení. Jakkoliv to zní dobře, už jen hmotnost stroje a tedy požadavek na pevnost dráhy, společně podstatně delší dráhou prakticky vylučuje většinu "alternativních", nebo řekněme provizorních ploch. Švédsko je na tento druh operací a působení naprostý specialista s dlouhodobými zkušenostmi.
Co vím o RAM materiálech a nátěrech, budou obsahovat elastické vrstvy s vlákny a tvarovanými částicemi (vhodný materiál se zdá ferit) a také vím, jak dokáže působit přímá námraza (led a sníh). Samotný chlad nevadí, ovšem přímá námraza ano a dojde k poškození minimálně nátěru. Všechny absorbční materiály jsou konstruovány z diskrétních vrstev. Místo tloušťky budou používat tenké elastické a přesné vrstvení, aby tím dosáhly stejného útlumu, kterého bys jinak dosáhl tloušťkou materiálu. Pro frekvence do 8 GHz budou vrstvy jisto jistě obsahovat lineární, kdežto od 9 GHz exponenciální řešení. To je fyzika, jak přesně to dělají, jaké používají materiály, vrstvení, obohacené pryskyřice vlákný/částicemi mezi jednotlivými vrstvami kompozitu. Konstrukce absorbérů se učí na vysokých školách, používá se v mnoha průmyslových odvětvích - stejná fyzika, to stejné počítání. Jenže na letadlo nenaskládáš 5-10 cm vrstvu absorbéru a také potřebuješ jiný rozsah frekvencí a v tom je to tajemství, které zůstane ještě dlouho tajné. Potíž je, že jakmile se poškodí jedna vrstva, přestane to celé efektivně a účinně fungovat (permitivita je prevít). Čím pokročilejší, tím šetrnější zacházení.
https://www.reddit.com/r/F35Lightning/c ... t/csu1mty/
The Gulf War Air Power Survey 1993
Bezne, ze se pocita s rozptylenim vsech stroju na mensi zakladny. V tichomori tohle trenuji roky.237: attacking airfields: a way of limiting the interceptors that the Iraqis could put into the air at any time to numbers that Coali¬tion fighters could readily handle... hardened aircraft bunkers (HABs) and shel¬ters (HASs)
234: Enemy airfields, as Figure 12 highlights, received more strikes during Desert Storm than any other target category except the Iraqi field army in the Kuwait theater. [more than one way to achieve air superiority]
242: 40,000 strikes
250: limited numbers of F-111 and F-117 bombers to target all airfields
581: F 117s dropped eighty five bombs on Baghdad over the last week... attacked only 5 targets, and one of those targets was Muthena airfield, which drew nearly one third of their effort.
237: útok na letiště: způsob, jak omezit počet stíhaček, které by Iráčané mohli kdykoli vyslat do vzduchu, na počet, který by stíhačky koalice snadno zvládly... zpevněné letecké bunkry (HAB) a kryty (HAS)
234: Nepřátelská letiště, jak ukazuje obrázek 12, obdržela během Pouštní bouře více úderů než kterákoli jiná kategorie cílů s výjimkou irácké polní armády v kuvajtském divadle. [více než jeden způsob dosažení vzdušné převahy].
242: 40 000 úderů
250: omezený počet bombardérů F-111 a F-117 k zasažení všech letišť.
581: F 117 shodily na Bagdád za poslední týden osmdesát pět bomb... zaútočily pouze na pět cílů a jedním z těchto cílů bylo letiště Muthena, které odčerpalo téměř třetinu jejich úsilí.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Kolik ze tu mame civilnich letist se zpevnenou drahou?
A co s tim ma spolecneho RAM? Uvedomujes si, ze ty stroje stoi venku na Aljasce a v Nevade? Ze jsou permanentne venku na LHD a CVN? Zadny problem v CR s mirnym pocasim mit fakt RAM nebude...
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Takze Finove si jen tak z prdele priplati 2.4 Miliardy USD za specialni infrastrukturu pro ksunt f35 i kdyz maji uz vybudovanou infrastrukturu pro F/A-18. Chlape tohle musis zdelit Finum. Urcite je potesi ze muzou usetrit 2.4 milliardy USD ze specialni infrastrukturu kdyz pozadavky na infrastrukturu jsou uplne stejne jak pises v bode 3.Shania píše: ↑7/8/2022, 20:071. vyradit letiste, specialne ranvej vyzaduje neustale utoky a letist a ploch, kde by mohla operovat i F-35A mame hodne..alibaba píše: ↑7/8/2022, 19:45To určitě, pokud by se Rusové rozhodli nás navštívit a pokud by to bylo vůbec konvenční tak letiště už dávno nebude existovat i z celou speciální infrastrukturou pro kšunt f35. O to se postarají střely s plochou dráhou letu.
Jo Irák je opravdu perfektní příklad vedení operaci v Evropě.
2. F-35A dokaze operovat stejne jako grypen z jinych ploch, akorat potrebujes delsi runway/zpevnenou plochu. A tento problem nemaji ani jine stroje.
3. pozadavky na infrastrukturu pro bojove operace jsou uplne stejne, dovez palivo, munici, nahradni dily...
4. jugoska by asi taky nebyl dobry priklad z evropy co...
Ale pointa prispevku byla, ze tu tezko budes litat 30-60min mise s Grypenem, o tomhle muzou uvazovat Swedi, kdyz uz probiha invaze.

Dokazou pravidelne? Jaky bude vliv vybraci na elektroniku nebo motor?
Je znacny rozdil jednou si vyzkouset f16 vzletnout ze silnice a operovat denne timto spusobem za jakykoliv podminek. Ty propravy tam jsou celkem jine. Taky jaky je stav vozovky nebo VPP.
I Reliant Robin dokaze letat. S letanim pravidelne to uz tak horke nebude.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jednak tam maji IRT temer stejne a F-16 piloti josu asi nauceny drzet si vic energie.Wasp píše: ↑7/8/2022, 13:42 Shania, dotaz, pokud je F-35 lepší v AoA než jakýkoliv jiný stroj ( Flinn) - jak to že to není vidět v tebou udaných hodnoceních u pilotů ? - Instantaneous turn rate potřebuje dobré AoA .
Napadá mě že se jeho výborné AoA ukáže jenom v malých rychlostech, třeba menších než u F-16, protože jinak by přece měl nad ním v hodnocení ITR navrch, ne ?
mimo pedal turn je to ukazen napr zde
Tactical pitch aka dojo drift
Tady mas ukazku pri 310uzlech +135 stupnu pod 3s, zpomaleni na 150uzlu a prechod do stoupani.
vysvetleni
tady je to videt asi nejip
z kabiny
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Porad jsi nenapsal, co ta jejich infrastruktura zahrnuje, kolik z toho je jen rekonstrukce... aby to nebylo jak u nas s tou rekonstrukci zakladen...alibaba píše: ↑7/8/2022, 23:00Takze Finove si jen tak z prdele priplati 2.4 Miliardy USD za specialni infrastrukturu pro ksunt f35 i kdyz maji uz vybudovanou infrastrukturu pro F/A-18. Chlape tohle musis zdelit Finum. Urcite je potesi ze muzou usetrit 2.4 milliardy USD ze specialni infrastrukturu kdyz pozadavky na infrastrukturu jsou uplne stejne jak pises v bode 3.Shania píše: ↑7/8/2022, 20:071. vyradit letiste, specialne ranvej vyzaduje neustale utoky a letist a ploch, kde by mohla operovat i F-35A mame hodne..alibaba píše: ↑7/8/2022, 19:45
To určitě, pokud by se Rusové rozhodli nás navštívit a pokud by to bylo vůbec konvenční tak letiště už dávno nebude existovat i z celou speciální infrastrukturou pro kšunt f35. O to se postarají střely s plochou dráhou letu.
Jo Irák je opravdu perfektní příklad vedení operaci v Evropě.
2. F-35A dokaze operovat stejne jako grypen z jinych ploch, akorat potrebujes delsi runway/zpevnenou plochu. A tento problem nemaji ani jine stroje.
3. pozadavky na infrastrukturu pro bojove operace jsou uplne stejne, dovez palivo, munici, nahradni dily...
4. jugoska by asi taky nebyl dobry priklad z evropy co...
Ale pointa prispevku byla, ze tu tezko budes litat 30-60min mise s Grypenem, o tomhle muzou uvazovat Swedi, kdyz uz probiha invaze.![]()
Dokazou pravidelne? Jaky bude vliv vybraci na elektroniku nebo motor?
Je znacny rozdil jednou si vyzkouset f16 vzletnout ze silnice a operovat denne timto spusobem za jakykoliv podminek. Ty propravy tam jsou celkem jine. Taky jaky je stav vozovky nebo VPP.
I Reliant Robin dokaze letat. S letanim pravidelne to uz tak horke nebude.
Co by tak F-35 asi potrebovala na nutny provoz a ne ten dlouhodoby, asi nepotrebujes kasarna, administrativni budovy, simulatory na vycvik nekde u dalnice a nebo uloziste dat, sklady nahradnich dilu, ty si tam dovezes.
Belgie:
https://www.jandenul.com/news/jan-de-nu ... ghter-jets
THE F-35-COMPLEX IN FLORENNES AND KLEINE-BROGEL
Jednak Grypeny startuji a pristavaji na letistich, nic jineho ty jejich "silnice" nejsou...F-35-KOMPLEX VE FLORENNES A KLEINE-BROGEL
V roce 2025 očekává belgická obrana první dodávku zbrusu nových stíhaček F-35A. Současná infrastruktura však pochází z 50. a 60. let a neodpovídá potřebám moderního stíhacího letounu. Ministerstvo obrany angažovalo společnost Jan De Nul, aby zajistila novou infrastrukturu pro umístění a údržbu letounů.
Po více než ročním intenzivním přípravném procesu zadalo ministerstvo obrany tuto zakázku Design-Build-Maintain společnosti Jan De Nul. Celková hodnota studie, výstavby a údržby činí 650 milionů EUR bez DPH.
Základny se budou skládat ze čtyř velkých částí:
Administrativní část zahrnuje kromě kancelářských a zasedacích místností také veškerou infrastrukturu pro personál se sprchami, jídelnou, kávovými koutky atd.
Logistická část zahrnuje sklad náhradních dílů a infrastrukturu pro údržbu letounů F-35A. Ta se skládá ze šesti údržbářských doků a několika dílen.
Zařízení pro zvláštní přístup (SAPF) je nejbezpečnější částí komplexu F-35. Zde budou k dispozici čtyři letové simulátory a plánuje se zde i výcvik a provoz. Tato část infrastruktury musí splňovat vysoké bezpečnostní standardy USA a specifické technické požadavky.
V "letové linii" komplexu se nachází prostor pro šestnáct letových úkrytů (Flightline Aircraft Shelters - FAS), kde mohou být stíhačky umístěny v bezpečném prostředí za účelem údržby.
Tato významná investice potvrzuje ambice Belgie jako domovské základny NATO. Jedná se o pevný základ pro budování operačních znalostí a zkušeností v oblasti obrany na příštích 40 let.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Pak F-35A sice nepristava na lodich, ale velka cast konstrukce a avioniky je stejna jako u B/C...
Ani Grypen a ani F-35 tohle nebudou provozovat dlouhodobe.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Na lodích máš slušnou VPP. Silnice jsou o něčem jiném.
Švédské Gripeny a jejich piloti pravidelně používají silnice k tréninku. Takže používají dlouhodobě.
Takže kšunty f35 potřebují speciální údržbu. To bude prdel v polních podmínkách bez US infrastruktury. V dnešní době ( v době MÍRU ) to amici nezvládají na méně strojích než je plánováno v budoucnosti. To teprve bude prdel pro České letectvo. V době míru budeme mýt při troše štěstí funkční 1/4. Hurá do sraček
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
ale blbost je nekonečná....
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Shania,
říkal jsem si kde je na videu 135 st. AoA a ona říká že AoA sníží při 135 uzlech
Je to moc pěkný, ale nevysvětluje to proč je F-16 v ITR o něco lepší a nebo stejný, což je vzhledem k možnostem F-35 zvláštní.
F-16 není žádný trhač v ITR, spíše je slabší v této disciplíně. To neznamená že ale nemůže vyhrávat i v této disciplíně díky lepšímu tréningu jeho pilota. Ale mi se bavíme o mašinách a tady mě překvapilo že je F-35 vlastně minimálně nastejno jako stroj který zde je spíše slabší.
Napadá mě že při povelu maximální G a AoA ve větších rychlostech( nepůjde zdaleka o 50 AoA v této rychlosti, drak by se přetížil a nepřežil by to) , asi nad 400 uzlu, FCS F-35 povede stroj při stejných anebo o něco nižších hodnotách než FCS F-16.
Při nižších rychlostech by už měl F-35 kralovat a dostáváme se do klasiky - Hornet s Nose pointing nebo rychlík s energií -Viper.
říkal jsem si kde je na videu 135 st. AoA a ona říká že AoA sníží při 135 uzlech

Je to moc pěkný, ale nevysvětluje to proč je F-16 v ITR o něco lepší a nebo stejný, což je vzhledem k možnostem F-35 zvláštní.
F-16 není žádný trhač v ITR, spíše je slabší v této disciplíně. To neznamená že ale nemůže vyhrávat i v této disciplíně díky lepšímu tréningu jeho pilota. Ale mi se bavíme o mašinách a tady mě překvapilo že je F-35 vlastně minimálně nastejno jako stroj který zde je spíše slabší.
Napadá mě že při povelu maximální G a AoA ve větších rychlostech( nepůjde zdaleka o 50 AoA v této rychlosti, drak by se přetížil a nepřežil by to) , asi nad 400 uzlu, FCS F-35 povede stroj při stejných anebo o něco nižších hodnotách než FCS F-16.
Při nižších rychlostech by už měl F-35 kralovat a dostáváme se do klasiky - Hornet s Nose pointing nebo rychlík s energií -Viper.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Tak jsem si o belgických plánech přečetl nejdříve anglický text a potom si potvrdil v překladu, že jsem dobře porozuměl. Jen aby zase Saburo neměl strach z nevzdělaných ex-lampasáků, kteří činí politrukům radost.
Tedy dle předpokladů, výstavba nových objektů a celková rekonstrukce základen budou pro státní pokladnu značně nákladné a daňový poplatník z toho bude dělat radostí do kalhot.
Tedy dle předpokladů, výstavba nových objektů a celková rekonstrukce základen budou pro státní pokladnu značně nákladné a daňový poplatník z toho bude dělat radostí do kalhot.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 8/8/2022, 01:12, celkem upraveno 1 x.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Vlastně docela dost, zejména se zaměř na námrazu a provozní postupy i složení odmrazovacích směsi, které pro udržení F-35 praktikuje Eielsonova letecká základna a protože mluvíš i o ČR, tak paradoxně u nás riziko námrazy hrozí mnohem, ale mnohem více. Podnikni inspekční cestu po našich letištích a dostaneš jednoduchou odpověď. Námraza se nejčastěji tvoří v rozmění 0°C až -5°C, protože čím níže klesnou teploty, tím méně vlhkosti a přirozeně také méně námrazy. Pro zajímavost - při rozhovorech s techniky odmrazovacích souprav jistě zaslechneš případy letního odmrazování křídel plných podchlazeného leteckého paliva a také o vlastnostech glykolu.
Nedělej to, zapláčeš. Švédsko dotáhlo dlouhodobý provoz z polních letišť, což jsou úplně obyčejné silnice uprostřed lesu k dokonalosti, nejen pro přezbrojení, ale také pro delší dislokace, výstavby improvizovaných přístřešků a ukrývání strojů v takovýchto nepříznivých podmínkách v delším časovém úseku. Mistrovská disciplína Švédska.
Imperio absenti chaos regit.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jj. námraza je prevít a občas, při silné vlhkosti se stane, že se objeví i na lopatkách kompresoru motoru - mám ještě v živé paměti. Ale to byly skutečně extrémní podmínky.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 8/8/2022, 01:20, celkem upraveno 1 x.