Ale laser je na střílení, ne na zjišťování stealth letounů. 5. generace je především (ale ne zcela) o snížené zjistitelnosti/zaměřitelnosti.
Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Jak píše niko, bude to drahé. Kdo ví, kolik takových laserových podvěsů si budou moci dovolit letecké složky amerických ozbrojených sil, o našich středoevropských pidi rozpočtech na armády ani neuvažuji.
Jistě takový zbraňový systém byl vyvinut především pro nově nastupující generaci letadel, ale bojovým laserem se stává mnohem nebezpečnější i generace odcházejících strojů. Navíc je zatím podvěs značně objemný a bude muset být zavěšován na vnější závěsníky (nepletu si s podvěsem pouzdra GAU-13). Tedy opět narušení čisté konfigurace letounu s vlastnostmi stealth. Buď se časem podaří systém značně zmenšit, aby se vešel do stávajících zbraňových prostorů letadel F-22/F-35 a provedou úpravu na vysouvání pouzdra za letu nebo dojde k překonstruování těchto strojů a získají středový zbraňový prostor větších rozměrů s vysouvatelným laserovým pouzdrem - tuto variantu u stávajících stealth strojů nepředpokládám.
Kolego seabee, nepamatuji se, že bych tu někde psal o zjišťování letadel stealth pomocí laserového střeleckého systému.
Jistě takový zbraňový systém byl vyvinut především pro nově nastupující generaci letadel, ale bojovým laserem se stává mnohem nebezpečnější i generace odcházejících strojů. Navíc je zatím podvěs značně objemný a bude muset být zavěšován na vnější závěsníky (nepletu si s podvěsem pouzdra GAU-13). Tedy opět narušení čisté konfigurace letounu s vlastnostmi stealth. Buď se časem podaří systém značně zmenšit, aby se vešel do stávajících zbraňových prostorů letadel F-22/F-35 a provedou úpravu na vysouvání pouzdra za letu nebo dojde k překonstruování těchto strojů a získají středový zbraňový prostor větších rozměrů s vysouvatelným laserovým pouzdrem - tuto variantu u stávajících stealth strojů nepředpokládám.
Kolego seabee, nepamatuji se, že bych tu někde psal o zjišťování letadel stealth pomocí laserového střeleckého systému.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Flogger G: drahe to bude.
Mas F-16, ktorá ta stala 60mil dolarov, v nej skuseneho pilota, do ktorého výcviku si uz vrazil 25 milionov dolarov, pod lietadlom podvesena vyzbroj za 4 milióny dolárov.
Aka cena bude akceptovateľná aby si toto všetko ochránil (za predpokladu funkčnosti) Milion? Tri? Päť?
Mas F-16, ktorá ta stala 60mil dolarov, v nej skuseneho pilota, do ktorého výcviku si uz vrazil 25 milionov dolarov, pod lietadlom podvesena vyzbroj za 4 milióny dolárov.
Aka cena bude akceptovateľná aby si toto všetko ochránil (za predpokladu funkčnosti) Milion? Tri? Päť?
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Jak jinak si jde vysvětlit tvoje tvrzení, že slovenské letectvo svými lasery na F-16 vytře zrak našim F-35. Jak, když je "neuvidí"? Rozveď to prosím.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Jak znám naše politiky, po ukončení bojových operací na Ukrajině a v západním Rusku, kdy dojde k mírnému poklesu napětí, přestanou mít zájem na kvalitní armádě a pro naše nové bojové letouny pořídí minimum řízených střel, raket a pum - možná to nebudou ani dva úplné palebné průměry na letoun. Jestli vůbec pořídíme nějakou protizemní inteligentní munici, bez které jsou bojové schopnosti F-35 nevyužité.
A nyní k F-16 s bojovým laserem.
Vzhledem k tomu, že lze starší generaci bojových strojů za relativně slušný peníz modernizovat, je možné vybavit letadlo optoelektronickým sledovacím zařízením, spojeným se zaměřovacími IR senzory. Navedení proběhne pomocí pasivních RL systémů. Jen zvolit odpovídající taktické postupy.
A nyní k F-16 s bojovým laserem.
Vzhledem k tomu, že lze starší generaci bojových strojů za relativně slušný peníz modernizovat, je možné vybavit letadlo optoelektronickým sledovacím zařízením, spojeným se zaměřovacími IR senzory. Navedení proběhne pomocí pasivních RL systémů. Jen zvolit odpovídající taktické postupy.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Toto je více než pravděpodobné, a dá se to rovněž aplikovat na AČR jako celek. S tím ovšem asi těžko co uděláme.Jak znám naše politiky, po ukončení bojových operací na Ukrajině a v západním Rusku, kdy dojde k mírnému poklesu napětí, přestanou mít zájem na kvalitní armádě a pro naše nové bojové letouny pořídí minimum řízených střel, raket a pum - možná to nebudou ani dva úplné palebné průměry na letoun. Jestli vůbec pořídíme nějakou protizemní inteligentní munici, bez které jsou bojové schopnosti F-35 nevyužité.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Od "lze modernizovat" po "vytření zraku" je dost dlouhá cesta, nemyslíš?Flogger G píše: ↑4/9/2022, 09:12 Vzhledem k tomu, že lze starší generaci bojových strojů za relativně slušný peníz modernizovat, je možné vybavit letadlo optoelektronickým sledovacím zařízením, spojeným se zaměřovacími IR senzory. Navedení proběhne pomocí pasivních RL systémů. Jen zvolit odpovídající taktické postupy.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Tak v našem případě se jedná vždy o dlouhou cestu. A nejde jen o politické špičky, ale i o naší generalitu.
Když jsme v r. 1992 úspěšně odzkoušeli francouzké A-A střely Matra na našich MiG-23ML, také je nakonec nepořídili, protože se nesypalo do kapsiček.
Pokud je bojový laser skutečně k mání, bylo by nejlepší jej namontovat rovnou na výrobní lince. My to jinak nepořídíme.
Optoelektronika a IR senzory jsou k mání a jen to počítačem sladit a zakomponovat do zbraňového systému. Ale jak píšeš seabee, je to zatím jen myšlenka, které se již chytli třeba právě u LM coby modernizační program F-16 nebo u Boeingu pro F-15 či F/A-18.
Když jsme v r. 1992 úspěšně odzkoušeli francouzké A-A střely Matra na našich MiG-23ML, také je nakonec nepořídili, protože se nesypalo do kapsiček.
Pokud je bojový laser skutečně k mání, bylo by nejlepší jej namontovat rovnou na výrobní lince. My to jinak nepořídíme.
Optoelektronika a IR senzory jsou k mání a jen to počítačem sladit a zakomponovat do zbraňového systému. Ale jak píšeš seabee, je to zatím jen myšlenka, které se již chytli třeba právě u LM coby modernizační program F-16 nebo u Boeingu pro F-15 či F/A-18.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Konec konců, proto se ty nejdražší věci nakupují rychle a tak, aby se platily léta - kdy s tím nikdo už nic nenaděláZemakt píše: ↑4/9/2022, 09:21Toto je více než pravděpodobné, a dá se to rovněž aplikovat na AČR jako celek. S tím ovšem asi těžko co uděláme.Jak znám naše politiky, po ukončení bojových operací na Ukrajině a v západním Rusku, kdy dojde k mírnému poklesu napětí, přestanou mít zájem na kvalitní armádě a pro naše nové bojové letouny pořídí minimum řízených střel, raket a pum - možná to nebudou ani dva úplné palebné průměry na letoun. Jestli vůbec pořídíme nějakou protizemní inteligentní munici, bez které jsou bojové schopnosti F-35 nevyužité.

"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
22.11. byl vytažený první F-16 Block 70/72 z nové finální montáže fy Lockheed Martin v Greenville v Jižní Karolíně. Letoun je určený pro Bahrajn a zalétaný bude začátkem roku 2023 ze základny Edwards Air Force Base v Kalifornii. Závod v Greenville má zakázkové krytí na zatím 129 letounů Block 70/72 pro Bahrajn, Slovensko, Bulharsko,Taiwan a pátého, nezveřejněného zákazníka. Výrobní závod ve Fort Worth v Texasu si tak uvolní kapacity pro zvýšení výroby F-35.
F-16 pro Bahrajn Zdroj: Lockheed Martin
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Hledám dobré články nebo studie o Boydovi. Dávám to do tohoto vlákna protože lidé mají spojené letadlo F-16 a Boyda.
Našel jsem kritiku na jeho práci a odkaz, která je zajimavá a staví tohoto muže do střetu s tím co se o něm běžně říká.
Našel jsem kritiku na jeho práci a odkaz, která je zajimavá a staví tohoto muže do střetu s tím co se o něm běžně říká.
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1920
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
F-16 FIGHTER JET EPU H-70 HYDRAZINE FUEL HAZARDS TITAN MISSILE FUEL 67584
F-16 FIGHTER JET EPU H-70 NEBEZPEČÍ HYDRAZINOVÉHO PALIVA PALIVO RAKET TITAN 67584
F-16 FIGHTER JET EPU H-70 NEBEZPEČÍ HYDRAZINOVÉHO PALIVA PALIVO RAKET TITAN 67584

"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Lidi, čtete vůbec ty články, než na ně reagujete? Ten laserový pod je na obranu proti IR střelám, kterým oslepí senzor. Fakt není určený na sestřelování letadel a se stealth nemá společného už vůbec nic.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
V Greenville, South Carolina vzlétl ke zkušebnímu letu první letoun série Block 70/72. Je to první ze 16 letounů určených pro Bahrajn. Ke 128 dřív objednaným letounům přibylo 8 + 4 opce pro Jordánsko.
Zdroj: Lockheed Martin
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
U výrobního závodu fy Lockheed Martin v Greenville v Jižní Karolíně je ke dnešnímu dnu objednaných 128 letounů Block 70/72. Zákazníky jsou Bahrajn, Slovensko, Bulharsko, Maroko a největší se 66 stroji Tchajwan. V jednání je také dalších 8 pro Bulharsko a 12 pro Jordánsko. Požadavek na 40 strojů pro Turecko je zatím úřady USA blokovaný.
Stroje Block 70 mají motor General Electric F110-GE129D, a stroje Block 72 alternativní Pratt&Whitney F100-PW-229.
Stroje Block 70 mají motor General Electric F110-GE129D, a stroje Block 72 alternativní Pratt&Whitney F100-PW-229.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Jak je to vůbec s těmi motory, v čem je jeden lepší než druhý a obráceně?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Zemakt velmi zjednodusene GE je vykonnejsi a P&W zase uspornejsi. F-16 s GE by mala mat mierne lepsie vykony kvoli motoru.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Hlavní důvody pro zavedení dvojích motorů byly politicko-ekonomické, uplatňované příznivci obou firem a lokálními reprezentanty a senátory. Technické rozdíly byly nepodstatné, i když dneska, po padesáti letech průběžného vývoje a zlepšování můžou být výraznější. Na začátku montovaný PW-220 měl tah 106 kN, nynější PW-229 už má přes 140 kN, obdobně se vyvíjely i F110 - GE-129 má teď 131 kN.
Už jsme tu řešili ( a nevyřešili), jestli si zahraniční zákazníci zákazníci můžou motor vybrat, nebo ho dostanou přidělený.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
PW-229 má ťah 129kN
rovnako ako GE-129.
https://prattwhitney.com/products-and-s ... 229-ENGINE
https://www.geaerospace.com/sites/defau ... GE-129.pdf
Jediný rozdiel čo som si všimol je Bypass ratio. GE 0.76 a PW 0.36. A aj to som si celkom istý, že to bude chyba v texte.
rovnako ako GE-129.
https://prattwhitney.com/products-and-s ... 229-ENGINE
https://www.geaerospace.com/sites/defau ... GE-129.pdf
Jediný rozdiel čo som si všimol je Bypass ratio. GE 0.76 a PW 0.36. A aj to som si celkom istý, že to bude chyba v texte.
Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Různé materiály uvádějí různé hodnoty: "motory 229 dodané v roce 1992 mohou snadno vyvinout tah přes 133,42 kN" Doug Richarson, F-16, Salamander Books Ltd. ,1992.Juraj Tichý píše: ↑3/3/2023, 13:21 PW-229 má ťah 129kN
rovnako ako GE-129.
https://prattwhitney.com/products-and-s ... 229-ENGINE
https://www.geaerospace.com/sites/defau ... GE-129.pdf
Jediný rozdiel čo som si všimol je Bypass ratio. GE 0.76 a PW 0.36. A aj to som si celkom istý, že to bude chyba v texte.
"The Increased Performance Engine (IPE) program led to the 29,588 lbf (131.6 kN) F110-GE-129 on the Block 50" - Wikipedia atd.
Ale je možné, že jsem zaznamenal rekordní hodnoty na stendu a ne montované do letadel. Tak sorry!
Edit: Zdroj chyby nalezený: tah 144,6 kN má model F100-PW-229A (Advanced), nyní značený F-100-PW-232. USAF nebyl přijatý pro zvýšenou náročnost na údržbu. Obtokový poměr řady F100 je podle literatury 0,7:1.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),