Váhal jsem, jestli to dát sem nebo do hospody

. Je to vážnej článek, ale o tématu, které není uplně standartní. Pokud to není "ono" tak to klidně přesuňte do hospody.
Ne každá bitva se rozhoduje na bitevním poli v realitě. I virtuální prostor se stal bojištěm. Vítejte v 21. století
https://archive.ph/gmmyl#selection-779.0-799.1
"Obvykle vyjadřujeme vděčnost našim mezinárodním partnerům za bezpečnostní pomoc," uvedlo 28. srpna na Twitteru ukrajinské ministerstvo obrany. "Dnes však chceme vyslovit uznání jedinečnému subjektu - organizaci North Atlantic Fellas Organisation #nafo." Pod zprávou byl obrázek psa, oblečeného v uniformě ukrajinské armády, který se tvářil klidně, zatímco za ním k nebi šlehaly rakety z odpalovacího zařízení himars. "Díky za váš urputný boj proti kremelské propagandě &trollům." Tweet pokračoval. "Vzdáváme vám hold, chlapci!"
The North Atlantic Fella Organisation (hláskování se liší) jazykově laděné označení, kterou přijala virtuální armáda, jež se zasazuje za věc Ukrajiny a obtěžuje své nepřátele na sociálních sítích. Její členové nosí avatar kresleného psa shiba inu - plemeno vypůjčené ze staršího memu z roku 2013. Zveřejňují jízlivé, obvykle humorné memy zesměšňující vojenské výkony Ruska a obskurní tvrzení jeho představitelů a propagandistů.
Jejich kampaň má své fanoušky i ve vyšších patrech ukrajinské vlády. Ukrajinský ministr obrany Oleksij Reznikov 30. srpna poděkoval "každému člověku, který stojí za [karikaturou] Shiba Inu". Poté změnil svůj profilový obrázek na Twitteru na psí verzi, kterou vytvořil jeden z občanů, s charakteristickou kozí bradkou a miniaturním odpalovačem himarů. "O rozšíření nafo se nevyjednává!" dodal (psáno takto), čímž zopakoval jedno z hesel skupiny, což je jízlivá narážka na předválečný požadavek Ruska, aby se Ukrajina vzdala členství v NATO, (nesouvisející) vojenské alianci.
Navzdory Reznikovově podpoře nemá NAFO žádnou formální organizaci ani vedení. Zkratku a obrázky vymyslel a na Twitteru zveřejnil uživatel jménem @Kama_Kamilia koncem května, dva měsíce po invazi. Rychle se staly virálními. Kombinace chytlavého názvu, hravých obrázků a satirického ostří poskytla kolektivní identitu podobně smýšlejícím aktivistům - mnozí z nich byli skutečnými vojáky ve válce -, kteří mohli své rozhořčení nad ruskou invazí vyjádřit s neúctou a ironií. Smyslem však bylo také shromáždit dary pro Ukrajinu.
Vynálezce NAFO začal kreslit personalizované avatary shiba inu neboli "fellas" pro ty, kteří přispěli na gruzínskou legii, skupinu zahraničních vojenských dobrovolníků na Ukrajině. Tyto snahy zaujaly Christiana Borise, kanadského novináře žijícího v Kyjevě a zakladatele organizace Saint Javelin, která se zabývá sbírkou pro Ukrajinu a jejímž logem je podobně vzletný obrázek Panny Marie kolébající protitankovou střelu Javelin. Pan Borys původně věnoval peníze na neprůstřelnou vestu, poté si pořídil vlastní avatar. Nyní zaměstnává @Kama_Kamilia (jméno je pseudonym) ve společnosti Saint Javelin, která na humanitární a vojenskou podporu vybrala přes 1,5 milionu dolarů. Kanál na sociální síti Discord, která slouží k zasílání zpráv, hostí prosperující komunitu více než 1 500 pro-nafo členů, kteří se nadšeně účastní sbírek.
Stejně jako mnoho jiných online komunit si i NAFO libuje v odkazech a frázích, které se nezasvěceným jeví jako nesmyslné. Když Michail Uljanov, vysoký ruský diplomat ve Vídni, v červnu obvinil Ukrajince z ostřelování civilistů, ocitl se pod palbou NAFO. Jeho pofidérní odpověď na příval posměšků - "Vy jste vyslovil tento nesmysl. Ne já" - se rychle stala leitmotivem hnutí. Na webových stránkách Saint Javelin se nyní prodávají trička a hrnky s touto větou. Další populární slogan - "Co dělá protivzdušná obrana?" - si utahuje z neschopnosti ruské protivzdušné obrany zabránit útoku na leteckou základnu Saky na Krymu 9. srpna.
V mnoha ohledech zastírá lehkovážnost nafo jeho roli jako pozoruhodně úspěšné formy informační války. "Efektivně nedovolila Rusku, aby se v informační válce prohánělo tak divoce jako dříve," říká Peter W. Singer, autor knihy "LikeWar", která se zabývá využitím sociálních médií ve válce. Dává to do kontrastu s tím, jak se Rusku dařilo podněcovat nejistotu a zmatek v roce 2014, během své dřívější invaze na Ukrajinu. nafo také pomohlo pozvednout roli Ukrajiny v populární kultuře. "Existuje obrovská část lidí, kteří chtějí mít informace jen v memech, a to je v podstatě mezera, kterou vyplňujeme," říká pan Borys. "Lidé se přestali o Ukrajinu tolik zajímat a my jsme je dokázali zaujmout, protože jsme byli vtipní."
Mnohé ozbrojené síly by mohly tento úspěch závidět. V posledních letech armády investují velké prostředky do psychologických operací, aby zmátly, dezorientovaly a uvedly v omyl protivníka, obvykle kybernetickými prostředky. Mnozí si uvědomují potenciální význam memů v tomto úsilí. V roce 2006 Michael Prosser, tehdy major americké námořní pěchoty, navrhl, aby americké ozbrojené síly vytvořily Centrum pro boj s memy, které by "radilo velitelům a poskytovalo nejvhodnější možnosti boje s memy". Vojenské organizace však obvykle postrádají chaotickou energii, která je pro nafo charakteristická.
Vytváření "memů ve výboru" má tendenci přinášet nevalné výsledky, poznamenává Nick Waters z investigativní skupiny Bellingcat. Poukazuje na příklad kybernetického velitelství Pentagonu, které v říjnu 2020 zveřejnilo obrázek nešťastného kresleného medvěda s cílem zesměšnit ruské hackery. Dokumenty ukázaly, že Pentagonu trvalo více než tři týdny, než mem navrhl. Zpočátku byl retweetován méně než 200krát - tedy řádově méně než příspěvek pana Reznikova. Jiní byli pohotovější. Pan Singer poznamenává, že izraelská armáda, která se v posledních letech zapojila do svých vlastních memových válek s Hamásem, se naučila, že musí rychle reagovat a posunout autoritu až k důstojníkům ve věku 20 a 30 let - což by u mnoha generálů vyvolalo úlek.
Poučení může spočívat v tom, že virtuální komunity, které se sdružují spontánně a bez jakéhokoli řízení, mohou snadno předčit i ty největší a nejlépe vybavené armády. "Prezident Putin zcela prohrál informační válku na Ukrajině i na Západě," soudí Jeremy Fleming, šéf britské zpravodajské agentury gchq, v srpnovém článku pro The Economist. Samozvaní bojovníci nafo by si mohli nárokovat trochu zásluh na tomto výsledku.
Mimochodem, jedna z věcí, co NAFO dělají je, že provádějí nájezdy na chatboty Rusáků na telegramu. Proruské velké Telegram kanály mají chatboty a žádají lidi aby tam posílali informace o UA armádě
https://twitter.com/wartranslated/statu ... OLsR66EVoQ
Také jsem si všiml několika ruských kanálů, které, jak bych to popsal, horečně žádají svědky ukrajinských jednotek, munice, vozidel, protivzdušné obrany, aby se přihlásili a poskytli údaje tomuto telegramovému botovi: @zov_sirius_bot
Možná by se hodil nějaký zásah NAFO?
Vážně, nejméně 5-6 velkých kanálů se najednou probudilo ve 3 ráno moskevského času a žádalo o data.
a výsledek