DH.98 Mosquito (díl druhý: stíhací, bitevní, palubní atd.)
Premyslim jestli melo Mosquito efektivni vyhodu (diky sve konstrukci s velkym podilem nekovovych materialu), z pohledu snizeni detekce pri ozareni tehdejsim radarem (at uz vcasne vystrahy nebo navadecim), oproti celokovovym letadlum. Je to komplexni otazka a argumentu proc ne je asi hodne... Najdou se i pro ? Vzpominky ucastniku, dokumenty, testy...
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Diskuse o (ne)zachytitelnosti Mosquita se rozvinula poměrně dávno ZDE. Osobně patřím ke skeptikům, tedy neočekávám u Mosquita výrazně menší odrazivost, než u jiných letounů podobné koncepce (resp. zatím jsem nenarazil na nic "hmatatelného", co by obtížnost zachycení těchto letounů radarem alespoň naznačovalo).Batjuska píše:Premyslim jestli melo Mosquito efektivni vyhodu (diky sve konstrukci s velkym podilem nekovovych materialu), z pohledu snizeni detekce pri ozareni tehdejsim radarem (at uz vcasne vystrahy nebo navadecim), oproti celokovovym letadlum. Je to komplexni otazka a argumentu proc ne je asi hodne... Najdou se i pro ? Vzpominky ucastniku, dokumenty, testy...

Osobní vzpomínku mám,v 1960 na závodech v Hořicích místní montovali do větronů Šohaj plechové koutové odražeče právě pro zvětšení odrazové plochy,která byly příliš malá pro tehdejší radary.Vše další jsou moje domněnky a proto předem přijímám jejich kritiku od každého odborníka.
Ano,dřevo jako nekovový materiál v konstrukci Mosquita určitě snižovalo odraznou plochu,ale byly tam další kovové části.např.motory,nádrže a chladiče,které radarové paprsky odrážely.Také zásada vyloučit plochy a přímky kolmé na směr letu (náběžné hrany,příd) u Mosquita nebyla uplatněna.
Kulatý trup a oblé plochy také nejsou pro stealth příliš vhodné.Odraz také zvyšují rotující díly (vrtule),podvěšená výzbroj ,ústí hlavní a osádka(pokud není zlacený kryt kabiny),to vše u Mosquita se vyskytovalo.
Můj závěr - konstruktéři Mosquita odvedli skvělou práci,ale na stealth tehdy ještě nebylo ani pomyšlení ani dost praxe a teorie kolem radaru. Porovnání efektivní radarové plochy Mosquita např.s Me-410 nebo Beaufighterem by mne také zajímalo.
Islandan
Ano,dřevo jako nekovový materiál v konstrukci Mosquita určitě snižovalo odraznou plochu,ale byly tam další kovové části.např.motory,nádrže a chladiče,které radarové paprsky odrážely.Také zásada vyloučit plochy a přímky kolmé na směr letu (náběžné hrany,příd) u Mosquita nebyla uplatněna.
Kulatý trup a oblé plochy také nejsou pro stealth příliš vhodné.Odraz také zvyšují rotující díly (vrtule),podvěšená výzbroj ,ústí hlavní a osádka(pokud není zlacený kryt kabiny),to vše u Mosquita se vyskytovalo.
Můj závěr - konstruktéři Mosquita odvedli skvělou práci,ale na stealth tehdy ještě nebylo ani pomyšlení ani dost praxe a teorie kolem radaru. Porovnání efektivní radarové plochy Mosquita např.s Me-410 nebo Beaufighterem by mne také zajímalo.
Islandan
Jen malá poznámka - to co tu píšeš je obecně řečeno nesmysl. Stačí se podívat na B-2 Spirit. Krom náběžné a odtokové hrany křídla a jeho konců je na tomhle letadle oblé vše (tedy ještě kromě hran všech otevíratelných krytů + vstupních a výstupních kanálů motorů).Islandan píše: ...
Kulatý trup a oblé plochy také nejsou pro stealth příliš vhodné.
...

Ono totiž záleží jak na "radarově odrazných charakteristikách" materiálu potahu a vnitřní konstrukce, tak i na tvarování všech ploch. Problém rovných ploch je v tom, že sice z některých úhlů je takové letadlo radarově takřka neviditelné, avšak pokud dojde k odrazu radarového signálu do místa výskytu jiného detekčního zařízení (pasivní sledovací mód radaru jiného letadla, pasivní pozemní radar), tak je naopak takové letadlo velmi viditelné. To je také důvodem, proč se od "hranaté konstrukce" přešlo k jiným řešením.
Nebát se a nekrást!
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
V tomto směru jsem zatím našel jediný, zcela irelevantní zdroj, kde by byla ostuda ho sem dávat. V několika diskusích je zmiňován výkrut přibližně na úrovni P38, ale neviděl jsem tam žádné podklady.
btw: ale jak zuřivě jsem hledal graf na 110, tak jsem našel jiný, dlouho hledaný - a to graf výkrutu Bf 109 G
btw: ale jak zuřivě jsem hledal graf na 110, tak jsem našel jiný, dlouho hledaný - a to graf výkrutu Bf 109 G


- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: DH.98 Mosquito (díl druhý: stíhací, bitevní, palubní atd
Přátelé, potřeboval bych pomoct s jedním detailem. Jakou měl v červnu 1945 hodnost John Needham "Johnny" Sleight, který v té době létal jako operátor na Mosquitech 211. perutě?
Jde o tohoto pána:
http://www.marketrasenmail.co.uk/news/f ... -1-6927309
Mnoho informací se nachází na stránkách http://www.211squadron.org, ale tuhle konkrétní jsem tam bohužel nikde nenašel.
Jde o tohoto pána:
http://www.marketrasenmail.co.uk/news/f ... -1-6927309
Mnoho informací se nachází na stránkách http://www.211squadron.org, ale tuhle konkrétní jsem tam bohužel nikde nenašel.

"Non je ne regrette rien"