Sian píše:Třeba úplně nechápu po rozkliknutí infa mé jednotky, třeba tanku, co všechny ty údaje znamenají. Mohl bych poprosit o vysvětlení? Nebo není někde na netu názorný obrázek, který je vysvětlený v češtině? Je mi jasné, že pochopení je důležité k dalšímu postupu v bitvě. Hledal jsem na internetu, ale v CZ nikde nic není. :/
A taky jsem koukal, že mám v boji jakéhosi HQ tedy velitele? K čemu přesně je?
Vezmu to ze screenshotu detailu jednotky z netu, takže:
Název jednotky, hodnost, to je jasné.
HQ link: Spojení s velením - buď je nebo není. Jednotky v SP mají svojí strukturu. Vrchní velitelství praporu je jednotka A0. Pak máš jednotlivé celky, které pod něj spadají. Struktura může mít mnoho podob. Typický větší celek je rota. Rota má svého velitele s jeho družstvem a má dále tři čety pěchoty a pár minometů. Jednotlivé čety mají také své velitele (vždy je to jednotka s číslem 0 v označení).
Takže druhé družstvo první čety první roty (říkejme jí třeba C2) má několik nadřízených složek Jednak je to velitel dané čety (jednotka C0), jejím nadřízeným je velitel roty (B0) a jeho nadřízeným je velitelství praporu (A0). Takže HQ link udává, zda má jednotka spojení se svým přímým nadřízeným. Pokud ho nemá, má to v podstatě dva důsledky: jednotka získává každý tah supression (popíšu níže) a pokud je to dělostřelectvo nebo letectvo tak s ním nemůžeš komunikovat. Zda jednotka má nebo nemá spojení závisí na více faktorech, zpravidla lze tvrdit to, že pokud je daná jednotka vybavená radiem (je to vidět v detailu), může se po mapě pohybovat a být vzdálena libovolně daleko od své nadřízené jednotky a bude mít většinu času spojení a tím pádem nebude získávat supression. Každý tah je určitá šance, že i jednotka s rádiem bude mít výpadek v komunikaci a bude považována za jednotku bez kontaktu s velením. Na druhou stranu i jednotka bez rádia, která je od svého velitele velmi vzdálená v kontaktu naopak může být - je zde do jisté míry abstraktována funkce motospojek a jiné komunikace mezi jednotkami. Jednotky bez rádia (zpravidla družstva pěchoty) je však dobré držet na dohled svého velitele, pak se mohou dorozumívat a jsou v kontaktu a nezískávají suppression.
Suppresion - jelikož se to nedá přesně přeložit, použijme pro to termín organizovanost jednotky. Rozsah je 0 - 99. Pokud je jednotka perfektně organizovaná a ve stavu ready, má suppression 0. Může každý tah pokročit o maximální počet hexů a může vést bojovou činnost v maximálním možném rozsahu (to záleží opět na zkušenostech dané jednotky, veterán je zpravidla schopen toho za tah udělat víc než rekrut, i když se jedná o tentýž typ jednotky. Pokud se jednotka dostává pod palbu, má ztráty, případně není v kontaktu s velením, suppression číslo postupně narůstá. Pokud to přeroste přes určitou mez (řekněme 10-20), tak se jednotka dostává do stavu "pinned", kdy už nemůže provádět pohyb a je schopna vést bojovou činnost pouze omezeně. Pokud se toto číslo zvýší ještě výš, jednotka se dostává do stavu "retreating" a stahuje se na pozici, která je určená jako shromaždiště (rally point), nedá se však již ovládat a nemůže vést bojovou činnost. Za tím je ještě horší stav - "routed". Platí pro něj v podstatě to samé co pro retreating, ale s jednotkou se v boji nebude dát na dlouhou dobu počítat. Pokud je takto pomuchlaná jednotka v klidu a v kontaktu s velením, suppression postupně ubývá a jednotka se dostává postupně mezi jednotlivými stavy zpět k 0 a stává se opět bojeschopnou. Pokud však utrpí velké ztráty, nemusí se v průbehu bitvy stát bojeschopnou už vůbec. Druhým řešením, jak dostat jednotku do bojeschopného stavu, je vybrat ji a zmáčknout R (rally, je na to i ikona), Pokud je v kontaktu se svým velením, může se velitel pokusit daný tah o její reorganizaci a tím snížit suppression (toto závisí na jeho rally ratingu + náhodě), pokud se to veliteli nepodaří, ale je ve spojení s nadřízeným velením, může se o reoganizaci pokusit vyšší velení. Pokud se některému z velení toto podaří, může se celá věc opakovat znovu (nový stisk R) a pokus o reorganizaci zase proběhne celou strukturou až k velení praporu (pokud je spojení). Pokud však některé z velení v tomto selže, považuje se pro daný tah za vyčerpané a nemůže už reorganizovat další jednotky. Snad to dává smysl.
Pak jsou tam zbraně dané jednotky, typy munice HE, AP, APCR (což je zpravidla SABOT), HEAT a Range (dostřel v hexech, vynásobit číslo 50 a máš reálný dostřel v metrech (jeden hex je 50 metrů). S tím pak souvísí tabulka penetrací na různé vzdálenosti pancíře při kolmém dopadu.
Smoke ammo - v podstatě dýmovnice. Každá jednotka může po stisku X zadýmit vedlejší hex.
Smoke discharger - odpalovače dýmovnic, (tuším klávesa D) - obrněná jednotka je schopna zadýmit většinou prostor před sebou. Může tak i reagovat na náhlou palbu nepřítele, typicky AT kanony z neznámé pozice.
Experience, morale - zkušenost, morálka - toto ovlivňuje veškerou činnost jednotky, přesnost, nárůst a pokles suppression, kadenci palby, atd.
Damage - poškození jednotky, u pěchoty je počet ztracených mužů, u techniky v podstatě totéž, jednotka se stává méně efektivní, některé zbraně nemusí jít ovládat (např. mrtvý střelec, velitel tanku), ale řidič může stále vést palbu např. svým kulometem.
Speed - rychlost, před dvojtečkou rychlost po asfaltu, za dvojtečkou ve vodě. Kvalitou terénu úměrně klesá počet hexů, které jednotka může překonat.
Men - počet mužů v jednotce, případně počet členů posádky.
Radio - přítomnost radia (1-ANO, 0-NE)
Fire control - určitá abstrakce systému řízení palby, u obrněné techniky to ovlivňuje přesnost, u pěchoty to znamená míru sofistikace jejího vybavení. Např. ostřelovači mívají vyšší číslo než běžní pěšáci.
Size - velikost jednotky - poměrně důležitý údaj. Jednak určuje jak je jednotku jednoduché zasáhnout (4-5 velký tank, 3 např. Stug nebo jiný stroj s nižším profilem, 1 - pěchotní družstvo, 0 - průzkumný oddíl, AT oddíl, atd.). Sekundárně určuje jak je jednoduché jednotku na bojiští odhalit. Pomalu se pohybující jednotky s velikostí jednotky 0 nemusí být spatřeny i na bezprostřední vzdálenost. Např. průzkumný oddíl o čtyřech mužích v budově.
Cost - cena jednotky při jejím nákupu a v podstatě i bodové ohodocení pokud tuto protovník zničí.
Carry cost - náročnost nakládání jednotky do jiného vozidla - pokud je malá, jednotka se může naložit a vozidlo do kterého byla naložena je schopno ještě daný tah něco dělat. Pokud je velká, jednotka se daný tah pouze naloží, ale vozidlo již není schopno nic dělat.
Carry capacity - Přepravní kapacita, popsal jsem v předchozím příspěvku.
Set range - je možné jednotce nastavit vzdálenost na kterou má odpovídat na nepřátelskou palbu. Toto je možné nastavim i filtrem, ale v SPWAW můžeš odpovídat na nepřátelskou palbu interaktivně. V SPWW2/SPMBT toto nelze a jednotka odpovídá automaticky v závislosti na nastavení, které jí dáš.
Pak je tam pancéřování F S R T (předek, boky, zadek a horní část trupu/věže a slope - sklony pancíře), toto se vždy porovnává s penetrací dané zbraně a úhlem dopadu.
Pak jsou tam ještě Inf/At/Arm command, což je u velitelských oddílu ještě další modifikátor toho, jak efektivní je daný velitel ve velení pěchotě/dělostřelectvu/obrněným jednotkám. To pak nepřímo opět ovlivňuje bojovou efektivitu podřízených jednotek.
If you're going through hell, keep going. -- Winston Churchill