Stejny problem? jako s chlazemim? Ma ho tedy i F-22? Spis bych rek, ze tady je problem v tom, jako u paliva, bez ohledku kolik ho maji, chteji vic.. a v tom rozhodne GaN pomuze.
Ja taky nepisu, ze by jsou na tom evropsti vyrobci lip/hur.. protoze to proste nevime. US ma jen proste podstaten delsi operacni zkusenost a to dela v tehle oblasti hodne. Vzdy je to o tom, kdy se technologie objevi a je pripavena do seriove vyroby. A pak jak pises, jestli jim ty vykony staci a nebo je nutne investovat do modernizaci...Na těch prototypech je vidět kdy vývoj začal a jak daleko se dostal. V Evropě se začali zabývat vývojem AESA jen několik let po USA. Mimochodem Leonardo se zabývá vývojem radarů 75 let. Švédský Saab ( předtím Ericsson ) dělá radary jen o několik let méně. Thomson ( dnes Thales ) začal vyrábět vlastní radary jen pár let po Ericssonu.Block 60 APG-80 je na tom lepe.
Kdy poprve nejaky radar v prototypu letel je irelevantni, v prototypu neni problem mit nejmodernejsi techologie a vyrobit to v par kusech nikdy problem neni.
Dostat neco do seriove vyroby, vychytat potize a masivne to nasadit je pak uplne jina vec a zde ma US zcela jasne dekady naskok... Kolik Gripenu, EF, Rafale a nebo cehokoliv jineho s AESA radary lita proti superhornetum, F-15, F-22 a F35?
GaN technologie se dostala do faze, kdy je mozne ji seriove vyrabet a postupne to nahradi stare technologie..
Gripen E ma proste jen stesti, ze se zacina vyrabet v dobe, kdy jde GaN do mainstreamu... a dalsi vlna technologii zase vyjde na nejaky jiny stroj.
Tyto evropské firmy mají AESA radary v nabídce několik let a taky se jich už několik prodalo. Leonardo a Saab nabízí obě technologie GaAs i GaN. I americké námořnictvo nakupuje AESA radary od Saabu.
To že uživatelé Gripenu do nedávná nenakupovali AESA radary není dáno technologií ale požadavky zákazníka ( Češko si původně nepronajalo i některé základní prvky ). Hlavní uživatel Švédsko je používá jen čistě k obraně kde kombinace datalinku a jiných systémů REB je dostačující. Vstup do NATO změní požadavky takže se budou muset prásknout po kapse.
Mimochodem jaka je tedy role Leonarda v Ravenu? Neni to nakonec jejich technologie?
Ano to je presne ten pripad, maloseriova vyroba nic neznamena, a je to videt i u F-16block 60, kde kdyz jsou penize, lze si nechat postavit custom luxusni stroj se schopnostmi dalece prevysujici puvodni model... Pak kdyz jde o modernizaci par stovek ks, tak se sahne po levnejsim reseni...Mimochodem, už to tady někdo psal...Sovieti zavedli do výzbroje ( ne prototypy ) první stíhačku s X-band radarem. To ale zdaleka neznamená že jsou dnes špička.
Edit: Operacni zkusenost je dulezita, trvalo roky vyresit problemy s AESA radarem supehornetu a zcela jiste se tak deje u vsech stroju.
GaN uz se pouziva skoro dekadu u pozemnich radaru, takze mi neprijde pravdepodobne, ze by US meli potreba kupovat tuhle technologii od SaaB.