
Britský tank Mk.IV
Tank MK.IV byl vyvinut jako náhrada za tanky Mk.I (+MK.II a III, které byly od Mk.I jen málo odlišné). Tank Mk.I představoval skutečnou revoluci na bojišti jako první použitelný tank, ovšem měl celou řadu problémů (viz. tank Mk.I, II, III). Vývoj stroje Mk.IV začal v říjnu 1916 a byly v něm zohledněny zkušenosti z bojového nasazení prvních tanků. Pohon tanku obstarával stejný motor ( Foster- Daimler o výkonu 78 kW) a převodovka jako v Mk.I. Motor však byl opatřen výfukem s tlumičem hluku. Výrazně byla upravena palivová soustava. U Mk.I byla nádrž uvnitř vozidla a palivo dodáváno samospádem. Při poškození prosakovalo palivo do tanku a při překonávání překážek docházelo často k přerušení jízdy z důvodu zastavení dodávky paliva. Proto byla u Mk.IV nádrž přemístěna na vnější stranu vozidla mezi dva záďová výstupy, byla opancéřována a také zvětšena na 318 l, čímž stoupl dojezd na 56 km (na silnici). Motor byl doplněn čerpadlem paliva pro eliminaci výpadků jeho dodávky. Síla pancéřování stoupla na až 16 mm. Barbety byly na spodní části upraveny tak, aby nedocházelo k jejich zanášení bahnem. Zlepšeno bylo vnitřní uspořádání, ventilace a chlazení. Na část článků pásů byly připevněny výstupky pro zlepšení tažné síly. Na konzolách nad horní částí tanku byl nesen trám pro samovyproštění. Upravena byla také výzbroj. Zavedeny byly kanony Hotchkiss s kratší hlavní (D/23), aby nedocházelo k nabírání bahna do ústí. Místo kulometů Hotchkiss se montovali zbraně Lewis s vyšší pohyblivostí. Ukázalo se však, že nejsou příliš vhodné, neboť jejich vzduchové chlazení naplňovalo tank dýmem a také jejich lefetace byla zranitelná. Proto byly později opět vráceny Hotchkissy, ovšem s upravenou lafetací s vyšší pohyblivostí.
Dodávka tanků Mk.IV začala v dubnu 1917, celkem vzniklo 1015 kusů. Opět se vyráběli v provedení Male a Female a to v poměru 2:3. Tanky Female se odlišovali mělčími a užšími barbetani, díky čemuž bylo možno instalovat dva boční vstupy a hmotnost klesla na 26420 kg oproti 28450 kg tanků Male. Při střetech s německými tanky (poprvé v dubnu 1918) se ukázala zranitelnost tanků Female z důvodu slabé výzbroje. Vznikl proto tank Mk.IV Hermaphrodite, což byl tank Female s jednou barbetou z tanku Male s kanonem. Pro překonávání velmi širokých zákopů vznikl tank Mk.IV Fascine. Ten vezl na speciálních držácích svazky latí o délce 3 m a průměru 1,4 m. Ty byly shazovány řidičem přes příď tanku, vyplnili zákop a tank mohl jet dále. Později se používaly dřevěné či ocelové výztuhy namísto svazku latí. Nejbizarnější variantou tanku Mk.IV byl Beutepanzerwagen IV. Jednalo se o Němci ukořistěné stroje. Německo při vývoji a výrobě tanků totálně zaspalo a nemělo dostatek vlastních strojů. Ukořistěné tanky byly proto opravovány na základně v Charleroi a zařazovány k jednotkám. Jedinou změnou byla výzbroj. Kanony Hotchkiss byly nahrazeny kořistními ruskými kanony Sokol ráže 57 mm, kulomety pak vlastními MG08 ráže 7,92 mm. V listopadu 1917 byly čtyři ze sedmi tankových rot německé armády vyzbrojeny kořistními tanky!

Verze tanků Mark:





