F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od alibaba »

Dzine a Zemakt. Ještě bych mrknul na tento rozhovor s profesorem Justinem Bronkem.

https://youtu.be/9QKdnJU982E

Co se týče zdrojů, tak pro dost přesné monitorování ztrát je dobrá tato stránka ....

https://www.oryxspioenkop.com/2022/03/l ... 2.html?m=1
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3858
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

alibaba píše: 7/7/2023, 23:55
Scotty87 píše: 7/7/2023, 22:20 Ovšem zcela prokazatelně se s dokumenty po úniku manipulovalo. Věrohodnost je tedy značně sporná.
Naštěstí jsi to objasnil :up:
Pokud používají stejně kvalitní práci se zdroji i jinde, tak už se ničemu nedivím.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Scotty, dej mi prosím Tě link na Tvůj fundovaný rozbor který strčí RUSI do kapsy.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11660
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

alibaba píše: 7/7/2023, 20:56 Bronk se vyjádřil několik krát že Rusové jsou schopni zasáhnout statické cíle přesně co prokázali víc krát. Problém je že nejsou konzistentní a disciplína Rusů stojí za starou bačkoru. Například byli nahlášené případy že piloti ani nezameřili cíle a jen schodily munici co nejdřív to mohli a zpátky na základnu. Taky mluvil o zajatém Ruském pilotovi který zfalšoval papíry potvrzující nalétáné hodiny (proklamoval 5-6x víc než reálně nalétal ).
To je obecně problém výcviku.. Ruská armáda obecně cvičí resp. cvičila dost špatně a strašně schématický. Možná bych to nenazval ani výcvikem, spíše divadlem. Z toho potom pramení ona nedisciplinovanost.
Na druhé straně uniklé informace se objevili u více zdrojů a momentálně únik vyšetřuje americká jurisdikce. O zarušení se taky mluví pravidelně a taky v souvislosti že to způsobilo značné problémy samotným Rusům protože to netrénují s jinými složkami. Problém je, že těžko najdeš přímé porovnání. Maximálně tak na reklamních stránkách funboyů Lockheedu. V reálu je značné množství proměnných které nemají přímé porovnání takže černo-bílý svět je utopie.
Rozhodne ale stojí zato si prostudovat reporty RUSI a FASI.
S tím souhlasím. Rozhodně Rusové nasazují REB a ruší široké elektromagnetické spektrum. Jen si nejsem právě jistý onou účinností zarušení JDAM resp. GPS. Problém je, že dost věcí u toho je tajná a stejně tak i informace z bojiště nejsou tak rozsáhlé a precizní, aby to bylo možno určit jednoznačně. Beru to proto tak, že pro jakoukoliv státní administrativu či armádu je lepší brát jako směrodatné informace "ty horší" a na ně se připravovat.

Reporty si pročítám jak mi čas dovolí, kdyby si chtěl nějaký speciálně vypíchnout, pošli link. Jinak oryx znám a Bronka se podívám.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3744
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od seabee »

O schopnosti Rusů rušit GPS se ví už několik let. Západ zjistil, že jsou rušením zabezpečované cesty a místa pobytu Putina tak před třemí lety a ruskému rušení GPS se přičítala i ztráta navigace a najetí na útes tuším norského torpédoborce (fregaty?). Proto mají poslední modifikace řízené munice i inerciální a IR zaměřování, ale nevím, jestli tyhle verze už mají i Ukrajinci. Spíš ne, ty budou dost náročnější na spolupráci s avionikou letounu, tam to klempířská práce nezastane. Jinak Američani už distribuují GPS odolné proti rušení, ale je to v začátcích a z NATO myslím potřebné přijímače objednalo jen Německo.

Ale ten rušič je pořád jenom vysílač, takže pro denní práci dobrý ale snadno zaměřitelný, ale v případě větší ofenzivy si Ukrajinci vyčistí cestu rojem ADM-160 MALD který EW obranu rozkryje a pak HARMy - představuje si vojevůdce z gauče :D

Jinak Rusové se už naučili (po roce a něco!) rušit malé komerční amatérsky upravené drony jak zvědné, tak s přivěšenou náloží. Těch údajně Ukrajina ztrácí až 100 týdně. Aby ne, když si frekvence jde najít na Alibabě.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

alibaba píše: 7/7/2023, 00:51
Shania píše: 4/7/2023, 10:22
Dostrel neni jedina vec na ktere zalezi, technologicky jsou ty strely 30let pozadu...
Ukrajinci ted nelitaji vysoko, protoze nemaji dostrel, s AIM-120C8 tohle neplati a podstatne by to ztizilo rusum situaci.. byl by to pro ne dost velky gamechanger, obzvlast schopnost navadet je z offboad senzoru..
Znamenalo by to taky velky problem pro ruske vrtulniky.

R-37M maji par ks...
Dostřel je jedna z primárních vlastností protože je jedna z hlavních proměnných v případe bezúnikové zóny. Střele je celkem k hovnu jestli cíl je XY když kontrolní jednotka není schopna vypočitat kolizní kurz v letové obálce střely.

Nevim odkuď jsi nabral tu perlu že "Ukrajinci teď nelitají vysoko protože nemají dostřel" ale dobře pobavila. Jednoznačne zobrazuje že nemáš ponětí o kinematice AA střel. Modernejší verze AIM-120 používaji tkzv " LOFT" pro navedení na cíl. Problém je, že v případě že cíl je velkých výškách, střela nemá dostatek kinetické energie k navedení na cil obzvlášt když je cíl manévrovatelný, vysoce nadzvukový. I když D/C8 verse má dualní motor, druhý/finální impulz je výrazně kratší t.j. nedokáže získat potřebnou energii protože nemá možnost proměnit gravitační energii na kinetickou. Další problém je že ve velkých výškách se létá jinými rychlostmi než v malých co taky značný vliv na kinematiku.
Ukrajinci nelétají vysoko protože Ruské sytémy PVO jsou efektivnejší z větší výškou - lepší rozlíšení/dosah pro radar. Samostné systémy S300/S400 mají značný dostřel a maximální výškový dosah předčí jakékoliv bojové letadlo. Systém vytvořil nový rekord když sestřelil Ukrajinské Su-27 na Kijevem z území Bieloruska ( cca 150km ).
Analytici se schodli že i dodání zapadních letadel se střelami AIM-120 není "gamechanger" ale spíš politické gesto. Aby to mělo výrazný vliv na situaci, počet letadel by musel být značný. Další problém je, že použití střel poslední vývojové řady se spojuje s rizikem že Rusové by mohli získat tuto verzi a předat informace/střelu Číně.To by způsobilo značné problémy s operacemi v Ázii.

Počítám, že čerpáš "znalosti" o počtu R-37M v Ruských skladech ze stejných zdrojů jako o R-77 anebo jak cool je AIM-120C8. Analýzi potvrzují že Rusové jich mají dostatek protože je používaji celkem pravidelně ( bylo zaznamenáno až 6 denně ).
C8 a ani D nemaji dual pulse motor - dual pulse motor je motor, co dokaze zazehnout druhou fazi v terminalni fazi. AIM-120 ma dva druhy palivovych granuly, prvni faze je silnejsi a druha slabsi udrzovaci, ale jen po asi 6s po odpaleni. Jinde jsem videl, ze u D udrzovaci fazi odstranili, aby byl silnejsi pocatecni impulz pro loft. Kazdopadne motor zcela vyhori po par sekundach po odpalu.

Oboustrany datalink, gps, software jsou to co zvysuje dostrel verze D a ten se neustale s kazdou verzi zvysuje.
Takze neboj, o loft profilu toho vim dost a prakticky to znemana nemanevrujici cil ktery o utoku ani nevi... i z nizke vysky je dostrel diky loft profilu dost velky...

Jisteze to proc litaji nizko je ruska PVO... ale rusove tyhle systemy mimo belorusko nemuzou mit v blizkosti fronty hlavne je nemaji aktivni... proti branicimu se cily je ten dostrel maly...

Ted je PSU s SARH AAM jsou prakticky bez sance. S AIM-120C8 muzou delat prepady ruskych stroju 100km od fronty a rusove ani nebudou tusit, ze se po nich strili, stejne jak jim udeali prepad s patriotem a budou s tim muset pocit a prizpusobit taktiku...

Takze zapadni letadla a zbrane rozhodne gamechanger pro PSU jsou... a dost zasadni problem pro VKS stroje utocici na fronte.

BTW a zdroj o tom kolik R-77-1 maji rusove je Tom Cooper a ACIG..
Naposledy upravil(a) Shania dne 8/7/2023, 15:34, celkem upraveno 3 x.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

KOLT píše: 6/7/2023, 22:56
alibaba píše: 6/7/2023, 22:43 Efektivita ruských REB se potvrdila například tím, že přesnost Ukrajinských JDAMů je horší než ruských "blbých" bomb.
Máš k tomu nějaký relevantní zdroj?
takze presnost ruskych bomb ze stredni vysky v hladinovem letu jsou stovky metru (syrie bez ruseni gps/glonas) vs 30m JDAM jen s INS..

A ani z nizke vysky netrefi cil velikosti hadiho ostrova...
Na ukrajine situace, kdy si mohli neco dovolit bombardovat ze strednich vysek bylo jen par..., kdy lokalne potlacili PVO a pouzivali i kobercove bombardovani.

Jinak je to bud spray and pray raketami z nizkeho letu (stejne jako PSU) a nebo pouzivaji ty jejich frankenstain glide bomby a jinou sovetskou smart munici...
Co je jeste lepsi, rusove o necem tak zasadnim jako lobing hloupych bomb ani neslyseli.. a takto PSU dnes pouzivaji jeste presneji JDAM a JDAM ER..
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

mrfelix píše: 6/7/2023, 13:06 Dle mínění youtubera Growling Sidewindera je F-35 lepší než Eurofighter (v BVR, v boji mimo vizuální kontakt). Ale není lepší, než F-22.
S F-22 ozbrojenou jediným AMRAAMem dokázal sestřelit F-35 vyzbrojenou více střelami a jednou se zničili navzájem.
Samozřejmě, je to hra a jsou to modely letadel jen vzdáleně odpovídající tajné skutečnosti. Ale za mě jsou to dobré modely, proto o nich hovořím.

https://www.youtube.com/watch?v=R-yF_3mmb94
To neni F-35 a F-22 a ani jejich skutecne zbrane, takze to neni moc relevantni.
Wasp píše: 5/7/2023, 20:06 Dohledáno, cituji :
Představitelé letectva po léta prezentovali F-35 jako letadlo které by mohlo proniknout do nepřátelského vzdušného prostoru a nepozorovaně vyřadit některé hrozby . Ve válečné hře však tuto roli sehrál NGAD který má vyšší schopnost přežití v takto chráněné PVO. F-35 toto nedělal částečně proto, že nedokáže překonat dlouhé vzdálenosti v Pacifiku bez tankeru v blízkosti, řekl Hinote.

Místo toho F-35 útočil na čínské hladinové lodě a pozemní cíle, chránil americké a tajwanské cíle před čínskými letouny a během cvičení zajišťoval obranu proti řízeným střelám. Ale "není to ten, který by se tlačil až do čínského vzdušného prostoru, nebo dokonce nad čínské území," řekl Hinote.

Zajimavostí je že letouny F-35 použité během válečné hry byly pokročilejší letouny F-35 - Block 4 které jsou teprve ve vývoji. Tyto modernější verze F-35 budou mít nového výpočetního vybavení jako vylepšení radaru a systémů elektronického boje a také nové zbraně.

"Se současnou verzí F-35 bychom si ani nezahráli," řekl Hinote. "Nestálo by to za to. ... Každá stíhačka, která dnes sjíždí z výrobní linky, se do těchto scénářů neodstane, protože by to nemělo význam".
https://www.defensenews.com/training-si ... a-in-2030/
Waspe opet jsi prehlidl dulezitou vec a to ze lode maji dalko lepsi IADS nez na pevnine.. Takze pokud se strali jen o lode, obzvlast u taiwanu, kde je pruliv siroky pod 180km... tak sli proti spickove IADS... takze ten dolet tam asi hral dost zasadni roli.. a ten potrebny dolet pro utoky na kontinentalni cinu nema zadna soucasna stihacka.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Shania, přes Tvůj skvělý postřeh a ochranitelský instinkt na F-35 si opět nedokázal vůbec nic. Možná ano a možná ne. Já osobně si myslím že veliký vliv má to, že chtějí více peněz na F-35 a nebo NGAD a proto ukazují F-35 ve špatném světle. Děje se to pravidleně a je to tedy stará písnička.
Také opravdu to může být tak, že teď když příjde NGAD s drony, se s F-35 úplně tak nepočítá jako s tím "kdo se žene dopředu", naopak bude dělat to co dělat má, tedy proti vyspělé PVO si bude vzadu "šontat svoje".
Když jseš tady, co ten Block 4, četl jsem že má zase, opět, nebo pořád ?? Problémy s překročením ceny a vlastně všeho dalšího a že pentagon nebude brát letadla.
https://www.defenseone.com/business/202 ... 5s/388068/
Skelet by Ti napsal, se s tím smiř.

Pro neangličtináře, přelož si to zde :
https://www.deepl.com/translator
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 8/7/2023, 14:59 Shania, přes Tvůj skvělý postřeh a ochranitelský instinkt na F-35 si opět nedokázal vůbec nic. Možná ano a možná ne. Já osobně si myslím že veliký vliv má to, že chtějí více peněz na F-35 a nebo NGAD a proto ukazují F-35 ve špatném světle. Děje se to pravidleně a je to tedy stará písnička.
Také opravdu to může být tak, že teď když příjde NGAD s drony, se s F-35 úplně tak nepočítá jako s tím "kdo se žene dopředu", naopak bude dělat to co dělat má, tedy proti vyspělé PVO si bude vzadu "šontat svoje".
Když jseš tady, co ten Block 4, četl jsem že má zase, opět, nebo pořád ?? Problémy s překročením ceny a vlastně všeho dalšího a že pentagon nebude brát letadla.
https://www.defenseone.com/business/202 ... 5s/388068/
Skelet by Ti napsal, se s tím smiř.

Pro neangličtináře, přelož si to zde :
https://www.deepl.com/translator
Tak pokud jsi mel nekdy predstavu, ze si F-35 budou jen tak litat uprostred netknute IADS... Proces rozbiti a zniceni jednotlivych systemu je a bude dost narocny proces na cas a munici. To co budou F-35 delat ve spolupraci s dalsimi systemy je pronikat v prostoru, kde se podari IADS potlacit a tento prostor udrzovat otevreny a rozsirovat a nakonec provokovat a lovit to co z PVO prezije.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11660
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

seabee píše: 8/7/2023, 12:37Jinak Američani už distribuují GPS odolné proti rušení, ale je to v začátcích a z NATO myslím potřebné přijímače objednalo jen Německo.
Američané to už distribuují dávno, otázka spíše je účinnost této odolnosti. Ta se neustále vylepšuje vzhledem k protiopatřením.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od alibaba »

Dzine mohl jsem postnout New York Times článek který popisoval ten dokument detailně ale i když toto médium celkem dobře ošetřuje pravdivost zdrojů tak RUSI je na úplně jiné úrovni. Právě epilóg je toho jasným důkazem. I díky tomu pokud by byli pochybnosti s dodanými údaji tak RUSI by nedovolilo jakékoliv spojení s článkem.
Co se týče kalkulací velkým problémem je utajení, takže například se nedovíš jak špatně na tom jsou britské f35. Něco se dozvíš protože profesor Bronk a doktorka Antrobus se několikrát vyjádřili že jeden z problému f35 je nedostatek náhradních dílů ( ostatní problémy se týkají více-méně celého letectva ) Další vyjádření je že Eurofighter je nejspolehlivější stíhačka ve výzbroji. K tomu se hodí vyjádření MOD při loňské objednávce na další f35 kdy je plánováno že 1/4 stavu bude v opravě.

K tomu tvrzení ( f35 fanklubu ) jak by f35 rozprášila Rusáky tak je dobré se zamyslet nad vyjádřením Profesora Bronka před Parlamentní komisí pro Ozbrojené složky Velké Británie na mýtinku kde se probírala připravenost ozbrojených složek. Na otázku jestli je Britské letectvo adekvátně odpovědět v případě přímého konfliktu s Ruskem tak Bronk odpověděl že i když f35 je primárně konstruována pro takový typ operací (SEAD & DEAD) i Britský průmysl připravil zbraňový systém speciálně pro takový typ operací tak Britské f35 nebudou úspěšně schopny provádět DEAD operace ( i kdyby se dostali dostatečně blízko k cíli ) z více důvodů jakým jsou nedostatek zbraňových systémů, nedostatek náhradních dílů, nedostatek techniků a hlavně nedostatečný trénink z důvodů plánování jiných typů misí pro tento typ letadla.
A podobná situace je podle profesora Bronka i v jiných zemích Evropy, kdy například Holaňdané a Italové mají v plánu se specializovat na takový typ operací ( DEAD ) ale Italové mají stejné problémy jako Británie s podobným rozpočtem ale hlavně je to problém u Holanďanů kde f35 kvůli velikosti letectva bude plnit všechny úkoly požadované od letectva. ( co bude celkem problém i u nás )

https://parliamentlive.tv/event/index/5 ... ea58da1f1a
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Nedá mě to abych i v tuto pozdní hodinu trochu nezareagoval a neukázal na problém který pozoruji a který je v rozporu s módní univerzálností pilotú a strojů.
Aby byl pilot dobrý, musí cvičit. Pokud bude pilot cvičit 3 věci, bude v těch třech věcech dobrý na 33%. Pokud bude pilot dělat dvě věci, bude je umět na 50% a pokud bude výlučně trénován na jeden úkol, bude ho umět nejlépe.
A teď jde o to, že se nedají všechny věci dělat při jednom stylu výcviku a dostat se na výbornou úroveň. Univerzálnost je na úkor kvality.
Třeba v případě ČR je pěkně vidět, že skoro výlučný výcvik se zaměřením na vzdušný boj se projevil dobrými výsledky v této oblasti u Gripenů ČR.
V případě F-15A/C vedl k dobrým výsledkům ve vzdušných bojích atd.
Šlo o specializovaný tréning který má výsledky.
Jistě není špatné mít mašinu která umí více věcí, ale stejně je třeba piloty cvičit blíže ke specializaci a používat ten typ letadla různě.
Možná si myslíte že je to přece jasné a o čem že to vlastně píši, ale některé prezentace moderní techniky vypadají jako že pilot vše zvládne s prstem v nose a vše za něj udělá zázračná technologie, to je ovšem pěkná reklamní kampaň. První je člověk s jeho zkušenostma a výcvikem, druhá je vyspělost jeho techniky.

To je asi tak to nejdůležitější co jsem chtěl vypíchnout, problémy F-35 nemá cenu komentovat. Pozlacení něco stojí a Shania jistě příjde se zabetonovanou obranou. Shania, Tvůj příspěvek o roli F-35 proti zbytkům PVO schvaluji :up:
Musím uznat že některé příspěvky Alibaby jsou pěkně široké a za mě ukazují věci více reálně :lej:
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11660
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

alibaba
Ano tomu rozumím a některá vyjádření znám. Ovšem k tomuhle všemu je třeba podotknout jednu věc. V těchto analýzách a vyjádření se reflektuje tzv. ideální stav. Tedy upozorňuje se, jaké jsou nedostatky v dosažení ideálních schopností, abychom mohli uspět proti stanoveným hrozbám. Jenže ty jsou také ideální, tedy se v nich počítá, že protivník disponuje ideálními schopnostmi. Netvrdím, že je to špatně, ale je třeba si toto uvědomovat.

Protivník obvykle ale nedisponuje ideálními schopnostmi. Většinou je to naopak, disponuje schopnostmi velmi zaostávajícími za ideálem. Empiricky toto prokázalo nyní Rusko. Podobně je na tom i Čína, kdy přes veškerý nárůst síly v rámci svých schopností strašně zaostává.

Dobrá ukázka toho, jak to potom vypadá v reálném střetu, je právě Kosovo. Letectvo NATO na tom bylo v té době podobně "špatně", stačí si přečíst některé analýzy, kde je kritizováno za poměrně vážné nedostatky mnohdy ne nepodobné tomu, co se objevuje nyní. Srbská PVO byla naopak papírově poměrně silná. Ale výsledek střetu byl neadekvátní tomuto, tedy sestřel nebo poškození tuším 5ti letadel a neschopnost Srbů zabránit alespoň na lokální úrovni leteckým operacím, které se zase ukázaly daleko méně destruktivní pro Srbskou armádu. Celkově to byl naprostý rozdíl od ideálního konfliktu, kde buď letectvo vyhledá a zničí PVO nepřítele nebo naopak to způsobí letectvu kritické ztráty a výsledek před válkou nikdo nepredikoval.

Takže plně rozumím a akceptuji to co píšeš. Podobně i ty analýzy jsou zajímavé a plně opodstatněné i se svými závěry. Ale současně je nutno si je zařadit do celkového obrazu a chápat je v kontextu. Jejich primárním účelem je upozornit na nedostatky a popsat jak by se měly napravit a ne realisticky zhodnotit výsledek střetu dvou konkrétních armád.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od alibaba »

Dzine ne, právě že rozebírána situace je daná aktuálním stavu letectva v přímém porovnání s tím jak je Rusko efektivní. V diskusi se to několikrát porovnávalo vůči těm papírovým předpokladům.
Nezapomeň že v 90-tých letech mělo RAF 36 squadron ( se specializací na SEAD/DEAD ) dnes má 6 multirole. Tato situace je více méně stejná po celé Evropě včetně Francie.
Taky se často zapomíná že NATO zatím nebojovalo s pier to pier oponentem.

Tyto analýzy je potřebné zařadit do kontextu jen s analýzami jiných agentur které taky připravují analýzy pro vlády nebo samotné ozbrojené složky ( jako FASI pro RAF ) ne v kontextu reklamních letáčků Lockheedu, Raytheonu, atd. Tyto analýzy sa zabývají skutečnou situací vůči těm papírovým možnostem.
Naposledy upravil(a) alibaba dne 9/7/2023, 08:57, celkem upraveno 1 x.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3858
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Wasp píše: 9/7/2023, 01:31 Aby byl pilot dobrý, musí cvičit. Pokud bude pilot cvičit 3 věci, bude v těch třech věcech dobrý na 33%. Pokud bude pilot dělat dvě věci, bude je umět na 50% a pokud bude výlučně trénován na jeden úkol, bude ho umět nejlépe.
A teď jde o to, že se nedají všechny věci dělat při jednom stylu výcviku a dostat se na výbornou úroveň. Univerzálnost je na úkor kvality.
Třeba v případě ČR je pěkně vidět, že skoro výlučný výcvik se zaměřením na vzdušný boj se projevil dobrými výsledky v této oblasti u Gripenů ČR.
V případě F-15A/C vedl k dobrým výsledkům ve vzdušných bojích atd.
Šlo o specializovaný tréning který má výsledky.
Ovšem filozofie letadel od čtvrté generace přichází s tím že samotný stroj pilotovy splnění jeho úkolu co nejvíce usnadňuje. U páté generace je to zase o kus dál. Tedy i náročnost výcviku se logicky snižuje. U F-35 se dá téměř vše plnohodnotně trénovat na simulátoru.
U Gripenů to bylo dané tím že to letadlo dlouhou dobu plnit jiné úkoly než AA vůbec neumožňovalo. Stále je problém s přídělem pronajatých letových hodin a počtem pilotů. Takže to co se dělalo nás je spíš velká ostuda a rozhodně ne nějaký ideální příklad hodný následování.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11660
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

alibaba píše: 9/7/2023, 08:50 Dzine ne, právě že rozebírána situace je daná aktuálním stavu letectva v přímém porovnání s tím jak je Rusko efektivní. V diskusi se to několikrát porovnávalo vůči těm papírovým předpokladům.
To je právě ten problém, že Rusko dle toho, co je vidět na bojišti moc efektivní není. Rusko papírově disponuje přes 1000 bojových letadel a 500 bitevními vrtulníky. Podobně i ruské PVO disponuje několika tisíci PLRK a PL kanony a stovkami kompletů balistických raket. Což je síla, která by se přes ukrajinskou PVO měla prostě "převalit" a ukrajinské letectvo zcela zlikvidovat. Nebo ho alespoň potlačit stylem, jako předvedlo NATO v Kosovu (navíc k tomu mohlo využít opět papírově obrovskou sílu svojí pozemní armády). Jenže ani jedno nenastalo naopak. Už jen to, že Ukrajinci jsou schopni podnikat nějaké lety ukazuje hroznou neefektivitu ruských jednotek.

Nebo takhle, tu diskuzi jsem neviděl, co přesně se tam tedy o efektivitě ruských vojsk říká? Abych tedy věděl, na co přesně narážíš.
Nezapomeň že v 90-tých letech mělo RAF 36 squadron ( se specializací na SEAD/DEAD ) dnes má 6 multirole. Tato situace je více méně stejná po celé Evropě včetně Francie.
Taky se často zapomíná že NATO zatím nebojovalo s pier to pier oponentem.
To ale z moderních armád nikdo, dokonce i to Rusko nyní bojuje se slabším protivníkem, alespoň papírově.

Ano, letectva NATO prošla velkým úpadkem schopností oproti studené válce či krátce po ní. Ale totéž platí i pro spoustu ostatních armády. A ty, které naopak zaznamenali růstu se spíše stále ještě jen blíží. Nemůžeme se tím samozřejmě nijak utěšovat, naopak, je to důvod k obavám a měla by být všeobecná snaha tento stav napravit.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

alibaba píše: 9/7/2023, 00:41 Dzine mohl jsem postnout New York Times článek který popisoval ten dokument detailně ale i když toto médium celkem dobře ošetřuje pravdivost zdrojů tak RUSI je na úplně jiné úrovni. Právě epilóg je toho jasným důkazem. I díky tomu pokud by byli pochybnosti s dodanými údaji tak RUSI by nedovolilo jakékoliv spojení s článkem.
Co se týče kalkulací velkým problémem je utajení, takže například se nedovíš jak špatně na tom jsou britské f35. Něco se dozvíš protože profesor Bronk a doktorka Antrobus se několikrát vyjádřili že jeden z problému f35 je nedostatek náhradních dílů ( ostatní problémy se týkají více-méně celého letectva ) Další vyjádření je že Eurofighter je nejspolehlivější stíhačka ve výzbroji. K tomu se hodí vyjádření MOD při loňské objednávce na další f35 kdy je plánováno že 1/4 stavu bude v opravě.

K tomu tvrzení ( f35 fanklubu ) jak by f35 rozprášila Rusáky tak je dobré se zamyslet nad vyjádřením Profesora Bronka před Parlamentní komisí pro Ozbrojené složky Velké Británie na mýtinku kde se probírala připravenost ozbrojených složek. Na otázku jestli je Britské letectvo adekvátně odpovědět v případě přímého konfliktu s Ruskem tak Bronk odpověděl že i když f35 je primárně konstruována pro takový typ operací (SEAD & DEAD) i Britský průmysl připravil zbraňový systém speciálně pro takový typ operací tak Britské f35 nebudou úspěšně schopny provádět DEAD operace ( i kdyby se dostali dostatečně blízko k cíli ) z více důvodů jakým jsou nedostatek zbraňových systémů, nedostatek náhradních dílů, nedostatek techniků a hlavně nedostatečný trénink z důvodů plánování jiných typů misí pro tento typ letadla.
A podobná situace je podle profesora Bronka i v jiných zemích Evropy, kdy například Holaňdané a Italové mají v plánu se specializovat na takový typ operací ( DEAD ) ale Italové mají stejné problémy jako Británie s podobným rozpočtem ale hlavně je to problém u Holanďanů kde f35 kvůli velikosti letectva bude plnit všechny úkoly požadované od letectva. ( co bude celkem problém i u nás )

https://parliamentlive.tv/event/index/5 ... ea58da1f1a
fanklub F-35 nemluvi o UK F-35B, ktere jiste nebudou nasazeny z polnich letit nekde na ukrajine a pokud ano, tak ano je jich malo... Spis by byli v pripade konfliktu pouzity uplne jinak...
Evropani meli stejny problem i behem Libye atd...

USAF/USN/USMC + spojenecke F-35A a dalsi stroje NATO zcela jiste muzou totalne rozdrtit schopnost rusu vest operace na ukrajine behem par tydnu a zcela jasne umoznit ukrajincum rozvinou nynejsi ofenzivu... minimalne by to znamenalo zlikvidovani ruske logistiky, schopnost vest jakykoliv protiutok, eliminace delostrelectva a drzet opevnene pozice... A tohle by dokazali i bez F-35, jen by to bylo tezsi..



Jinak operace poustni boure ma kilometrove seznamy nedostaku, neefektivit a vseho co bylo na strane spojencu spatne a vysledek byl...
https://www.reddit.com/r/F35Lightning/c ... h_figures/
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 577
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wolfhound »

Článek prof. Kříže k výpočtu nákladů na provoz JAS-39C/D Gripen:

https://www.armadninoviny.cz/letova-hod ... olaru.html
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Wolfhound píše: 10/7/2023, 09:10 Článek prof. Kříže k výpočtu nákladů na provoz JAS-39C/D Gripen:

https://www.armadninoviny.cz/letova-hod ... olaru.html
Tady je muj trochu starsi kalkulator ceny

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Ulozte si to jako vlastni verzi a muzete si menit hodnoty.
+ Samozdrejme diky za feedback...
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“