OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Asi ako tvoje vysnívané F50, T72, BVP Sakal, a podobne. Ty si sa už vyfauloval..
- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1403
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Sak este si sa netrafil ani raz, tak aka je sanca, ze budes mat tento raz pravdivy predpoklad ... ?
Jedine, ze vyhraju tvoji rozpoctovo dodpovedni Fico s Uhrikom.

Jedine, ze vyhraju tvoji rozpoctovo dodpovedni Fico s Uhrikom.
- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1403
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Patrie 8x8 a CV-90 som dal z prvej. Sú takí predvydatelní.
Proste tých našich NATO hujerov mám prečítaných už dávno
Proste tých našich NATO hujerov mám prečítaných už dávno

Arthur Pressburger
- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1403
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Veľmi zaujímavé zistenie v člankoch denníka Štandard o viacúčelových vrtuľníkoch UH-60 vo verzii BattleHawk
BUDÚCNOSŤ VRTUĽNÍKOVĚHO LETECTVA NA SLOVENSKU: MOŽNOSTI, ALTERNATÍVY, ODPORÚČANIA
autori:
Marian Majer, Jaroslav Naď, Milan Šuplata (SSPI)
Obnova útočných vrtuľníkov
To, či sa Slovensko nakoniec rozhodne pre obnovu útočných vrtuľníkov je zatiaľ otázne (aj viaceré európske štáty nimi nedisponujú). Vzhľadom na zhoršené bezpečnostné prostredie by však cesta obnovy tejto spôsobilosti bola žiadúca. Rozhodnutie o obnove spôsobilosti v oblasti útočných vrtuľníkov má byť podľa koncepčných materiálov uskutočnené do roku 2024.
Vo všeobecnosti môže byť palebná podpora pozemných síl realizovaná niekoľkými spôsobmi, a to prostredníctvom špecializovaných útočných vrtuľníkov (napríklad Boeing AH-64 Apache, Airbus Helicopters EC665 Tiger, AgustaWestland A129 Mangusta, Bell AH-1Z Viper); modifikovanými viacúčelovými vrtuľníkmi (v podmienkach Slovenskej republiky UH-60M Black Hawk); vo veľmi obmedzenej miere stíhacími lietadlami, alebo lietadlami určenými na priamu podporu pozemných síl (napríklad Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II).
Z hľadiska možností a potrieb Vzdušných síl OS SR možno za najefektívnejšie riešenie považovať dokúpenie bojovej verzie vrtuľníkov UH-60 pod označením BattleHawk. Minimálny počiatočný počet takýchto strojov sa odhaduje na 4-6 kusov (nad rámec stanoveného počtu 18 viacúčelových vrtuľníkov), pričom v prípade iného typu by minimálne počty bojových vrtuľníkov museli byť vyššie, čo by bolo finančne náročné. Z hľadiska formy obstarania by bolo možné zakúpiť aj staršie rámy vrtuľníkov Black Hawk a tie následne zmodernizovať na bojové verzie, no ako efektívnejší by sa mohol opäť ukázať nákup nových strojov, ktoré by mali bez generálkovú údržbu a mohli by byť nakúpené cez FMS systém.
ODPORÚČANIA
4) Prijať jasné a definitívne politické rozhodnutie o budúcnosti bojových vrtuľníkov, ktoré musí vychádzať z vojenskej doktríny, koncepcie rozvoja ozbrojených síl, a širšej odbornej diskusie. Jednotlivé dokumenty a vyhlásenia súvisiace s modernizáciou musia byť vzájomne konzistentné a zrozumiteľné. Z hľadiska efektívnosti zvoleného riešenia v podmienkach Slovenskej republiky vychádza ako prirodzené dokúpiť vrtuľníky UH-60 vo verzii BattleHawk (schopnej zabezpečiť palebnú podporu pozemných síl).
zdroj: https://slovaksecurity.org/wp-content/u ... online.pdf

BUDÚCNOSŤ VRTUĽNÍKOVĚHO LETECTVA NA SLOVENSKU: MOŽNOSTI, ALTERNATÍVY, ODPORÚČANIA
autori:
Marian Majer, Jaroslav Naď, Milan Šuplata (SSPI)
Obnova útočných vrtuľníkov
To, či sa Slovensko nakoniec rozhodne pre obnovu útočných vrtuľníkov je zatiaľ otázne (aj viaceré európske štáty nimi nedisponujú). Vzhľadom na zhoršené bezpečnostné prostredie by však cesta obnovy tejto spôsobilosti bola žiadúca. Rozhodnutie o obnove spôsobilosti v oblasti útočných vrtuľníkov má byť podľa koncepčných materiálov uskutočnené do roku 2024.
Vo všeobecnosti môže byť palebná podpora pozemných síl realizovaná niekoľkými spôsobmi, a to prostredníctvom špecializovaných útočných vrtuľníkov (napríklad Boeing AH-64 Apache, Airbus Helicopters EC665 Tiger, AgustaWestland A129 Mangusta, Bell AH-1Z Viper); modifikovanými viacúčelovými vrtuľníkmi (v podmienkach Slovenskej republiky UH-60M Black Hawk); vo veľmi obmedzenej miere stíhacími lietadlami, alebo lietadlami určenými na priamu podporu pozemných síl (napríklad Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II).
Z hľadiska možností a potrieb Vzdušných síl OS SR možno za najefektívnejšie riešenie považovať dokúpenie bojovej verzie vrtuľníkov UH-60 pod označením BattleHawk. Minimálny počiatočný počet takýchto strojov sa odhaduje na 4-6 kusov (nad rámec stanoveného počtu 18 viacúčelových vrtuľníkov), pričom v prípade iného typu by minimálne počty bojových vrtuľníkov museli byť vyššie, čo by bolo finančne náročné. Z hľadiska formy obstarania by bolo možné zakúpiť aj staršie rámy vrtuľníkov Black Hawk a tie následne zmodernizovať na bojové verzie, no ako efektívnejší by sa mohol opäť ukázať nákup nových strojov, ktoré by mali bez generálkovú údržbu a mohli by byť nakúpené cez FMS systém.
ODPORÚČANIA
4) Prijať jasné a definitívne politické rozhodnutie o budúcnosti bojových vrtuľníkov, ktoré musí vychádzať z vojenskej doktríny, koncepcie rozvoja ozbrojených síl, a širšej odbornej diskusie. Jednotlivé dokumenty a vyhlásenia súvisiace s modernizáciou musia byť vzájomne konzistentné a zrozumiteľné. Z hľadiska efektívnosti zvoleného riešenia v podmienkach Slovenskej republiky vychádza ako prirodzené dokúpiť vrtuľníky UH-60 vo verzii BattleHawk (schopnej zabezpečiť palebnú podporu pozemných síl).
zdroj: https://slovaksecurity.org/wp-content/u ... online.pdf
Ako rozumná kompenzácia by sa preto namiesto Viperov javila skôr dodávka vrtuľníkov BattleHawk, za ktoré by už Slovensko nemuselo priplácať dodatočných 340 miliónov, nehovoriac o drahom servise. Prípadne iná podpora spôsobilostí, ktorých budovanie rezort obrany Naďovým podpisom len nedávno odsúhlasil. Takto to totiž nevyzerá ako sebavedomé rozhodnutie vlády, ktorá má s Washingtonom dobré vzťahy, ale ako zúfalé konanie krajiny, ktorá berie to, čo zostalo v sklade.
zdroj: https://standard.sk/394990/ale-ano-oklamali-nas



Arthur Pressburger
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
autor:
Peter Števkov ako zástupca šéfredaktora pôsobí od založenia Štandardu v novembri 2020. V médiách začínal v televízii TA3, založil a viedol mediálny startup Denník Slovensko. Pracoval ako konzultant pre zahraničných investorov. Donedávna sa venoval najmä akademickej činnosti. Doktorát z medzinárodných vzťahov dokončil na Masarykovej univerzite v Brne. Publikoval články vo viacerých odborných recenzovaných časopisoch. Okrem medzinárodných vzťahov vyštudoval aj hospodársku politiku, bezpečnostné a strategické štúdia a ruský jazyk a literatúru. Absolvoval stáž na Uralskej štátnej univerzite v Jekaterinburgu. Je ženatý, s rodinou žije neďaleko Bratislavy.



Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Nezhodli sme sa tu vsetci, asi pred dvoma rokmi, ze Battlehawk je v pomere cana-kvalita najhorsie riesenie ? Ako morska svinka - ani morska, ani svinka. Zly co do prepravnych kapacit (4 PAX), zly co do utocnych schopnosti. A to pisem ako vtedajsi zastanca Battlehawku.
Okrem toho, uz su ti Athur dobre aj rusacke podrztasky, len aby si si tu isiel svoje ?
Okrem toho, uz su ti Athur dobre aj rusacke podrztasky, len aby si si tu isiel svoje ?
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Niko: ten text ako je spomenuté pochádza z pera J. Naďa, M. Majera a to boli /sú ľudia s kompetenciami. Takže by som tu Arthur zrovna za tento príspevok nepranieroval.
Lebo zatiaľ to tak vyzerá, že za S300 nemáme - nedostaneme nič, a za Mig29 tiež nič. Aj to je výsledok bývalej vlády.
Lebo zatiaľ to tak vyzerá, že za S300 nemáme - nedostaneme nič, a za Mig29 tiež nič. Aj to je výsledok bývalej vlády.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Akurát tu ten dokument zavesený už X krát. Je totiž niekedy z roku 2016-17.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Pokiaľ si dotyčný nevšimol absolútnu zmenu bezpečnosti v Európe, tak by som ho skutočne nepranieroval.
Niektoré riešenia proste už nestačia.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Stačia / Nestačia - to by bolo asi na hlbšiu debatu. Napr UA bitevne vrtulniky tiež nemá - v zmysle špecializovaných strojov ako Ah64, Ah1, ka52, mi28 a bojuje. A aj Rusi až po roku začali ako tak efektívne používať svoje bitevne stroje.
Takze v poriadku, uznavam, že bitevne stroje sú vhodnejšie na plnenie svojich úloh, no nie som si už tak istý, či by ich prevádzka bola tak efektívna v rámci celého komplexu OSSR.
Takze v poriadku, uznavam, že bitevne stroje sú vhodnejšie na plnenie svojich úloh, no nie som si už tak istý, či by ich prevádzka bola tak efektívna v rámci celého komplexu OSSR.
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
UA nemá bitevní vrtulníky? Tak to je dobře, že jim ČR nějaké pošle...
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Majú keď tak Mi24 (nie Ka52, nie mi28) - a to je vlastne taký ekvivalent BattleHawku - t. z. aj nejaký vysadok unesie a tiež to nie je extra efektívne voči mechanizovaným formáciam.
Alebo Vy ste videli nasadenie UA Mi24 s ATGM? Nie?
Alebo Vy ste videli nasadenie UA Mi24 s ATGM? Nie?
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Lynx: Tak maju, ci nemaju ?
Kazdopadne ma zaujala veta, ze "uznavam, že bitevne stroje sú vhodnejšie na plnenie svojich úloh, no nie som si už tak istý, či by ich prevádzka bola tak efektívna v rámci celého komplexu OSSR.". To co si mam pod tym predstavit ? Ze kedze nas system CAS je nastaveny na 4xL-39 ZAM a 4xMi-17M, tak si niesi isty, ci by to fungovalo, ak by sme ich vymenili za 12xAH-1 ?
Kazdopadne ma zaujala veta, ze "uznavam, že bitevne stroje sú vhodnejšie na plnenie svojich úloh, no nie som si už tak istý, či by ich prevádzka bola tak efektívna v rámci celého komplexu OSSR.". To co si mam pod tym predstavit ? Ze kedze nas system CAS je nastaveny na 4xL-39 ZAM a 4xMi-17M, tak si niesi isty, ci by to fungovalo, ak by sme ich vymenili za 12xAH-1 ?
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
UA ma Mi24 (rôznych verzií) - ktore nie sú zrovna ekvivalentom Ah64, Ah1, ka52, mi28, atď.niko píše: ↑19/7/2023, 11:51 Lynx: Tak maju, ci nemaju ?
Kazdopadne ma zaujala veta, ze "uznavam, že bitevne stroje sú vhodnejšie na plnenie svojich úloh, no nie som si už tak istý, či by ich prevádzka bola tak efektívna v rámci celého komplexu OSSR.". To co si mam pod tym predstavit ? Ze kedze nas system CAS je nastaveny na 4xL-39 ZAM a 4xMi-17M, tak si niesi isty, ci by to fungovalo, ak by sme ich vymenili za 12xAH-1 ?
Vysvetlim - ak má byť prevádzka rôznych verzií Uh60m efektívnejšia ako kombinácia uh60m+AH1z, prečo ísť druhou cestou? Len preto, že to USA ponúkli? Keby bola situácia taká jasná, úradnícka vláda by to urýchlenie schválila a podpísala. Namiesto toho tu je isté váhanie, vajatanie.., že to radšej necháme na novú vládu a podobne. Pritom pri vozidlách 4x4 rozhodli expresne..
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Mi-24 má rozhodně blíž ke klasickým bitevním vrtulníkům než k BattleHawku 

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Efektivita Battlehawk je velká neznámá, protože s podobnými verzemi má zkušenost jen Kolumbie (Arpia) a 160th Special Operations Aviation Regiment. Jedni ji používají pro COIN operace, druzí podporují speciální jednotky.



Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
Efektivita nasadenia, či efektivita prevádzky.. To su 2 rozdielne veci.
KOLT - na základe čoho tak usudzujes? Mi24 môže niesť vysadok, tuším 8 osôb rovnako ako BattleHawku, na rozdiel od ah
KOLT - na základe čoho tak usudzujes? Mi24 môže niesť vysadok, tuším 8 osôb rovnako ako BattleHawku, na rozdiel od ah
Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper
efektivita provozu se odvíjí od efektivity nasazení. Není efektivní provozovat něco co v nasazení shoří jako papír.
Mi-24 není ekvivalentem Battlehawk. Ekvivalentem Battlehawk je Mi-8AMTŠ.
Mi-24 není ekvivalentem Battlehawk. Ekvivalentem Battlehawk je Mi-8AMTŠ.


