Jako jo, ale ani tak ti to nevychází. Jak by mohl stroj se prakticky shodnými motory, navíc stavěný na horší zacházení a o nějakou tu tunu lehčí, mít 4násobně dražší provoz?
Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
já se nijak nepřu.. jen podotýkám, že porovnávat flotilu H-60 patřící US Army a USAF není to pravé ořechové.



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
pretože stojí asi 4x viac, ako základny UH-60. Údržba 100vky špecializovaných zariadení verzie HH-60, bude oveľa drahšia ako údržba 2100 štandardných, ktoré sú v každom jednom UH-60.
Naposledy upravil(a) Juraj Tichý dne 6/6/2023, 15:43, celkem upraveno 1 x.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
To bylo myšleno na AH-1 a AH-64 ;)
-
- podporučík
- Příspěvky: 660
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Tak jsem vytáhnul zdrojová data (str. 500+) z zprávy GAO WEAPON SYSTEM SUSTAINMENT pro nás zajímavých vrtulníků (AH-1Z, UH-1Y, AH-64D/E, UH-60M a CH-47F) a dal je do tabulky pod sebe. Na dalších listech jsou pak rozpočítané náklady na LH a na stroj za rok,
Pro dokreslení obrazu pak doplním pár informací z SARů pro Kongres.
Pro AH-1Z se počítalo s ročním provozem 296,4 letových hodin, pro Venom 224,4, Operační potřeba USMC byla 145 AH-1Z a 119 UH-1Y, zbytek strojů je určen na vykrývání údržby. Oba stroje mají životnost 10 000 letových hodin, Pro Viper bylo požadováno na 1 letovou hodinu do 3,6 h údržby a minimálně 35 letových hodin mezi poruchou znamenající přerušení mise, přičemž bylo dosaženo hodnoty 2,5 hodin údržby na hodinu letu a 63,8 letových hodin do poruchy znamenající přerušení mise. Venom pak má poptávané a dosažené hodnoty 2,9 a 2,0 hodin údržby a poptávaných 40,2 a dosažených 55,6 letových hodin mezi poruchou. U armádních UH-60M pak byl záměr dosažení 4,6 hodin údržby na LH a dosaženo bylo 2,3. Zde je třeba připomenout, že
se jedná o hodnoty odpovídající mírovému provozu, ale pro porovnání provozní náročnosti stačí.
Když se s těmito znalostmi podíváme na jednotlivé sloupečky z výše uvedené zprávy, začne člověk o její kvalitě pochybovat.
Ještě přidám metodiku (str. 25+) určování nákladů, ať se můžete podívat, u čeho mají armádní vrtulníky 0, a tedy co nepotřebují.
Pro dokreslení obrazu pak doplním pár informací z SARů pro Kongres.
Pro AH-1Z se počítalo s ročním provozem 296,4 letových hodin, pro Venom 224,4, Operační potřeba USMC byla 145 AH-1Z a 119 UH-1Y, zbytek strojů je určen na vykrývání údržby. Oba stroje mají životnost 10 000 letových hodin, Pro Viper bylo požadováno na 1 letovou hodinu do 3,6 h údržby a minimálně 35 letových hodin mezi poruchou znamenající přerušení mise, přičemž bylo dosaženo hodnoty 2,5 hodin údržby na hodinu letu a 63,8 letových hodin do poruchy znamenající přerušení mise. Venom pak má poptávané a dosažené hodnoty 2,9 a 2,0 hodin údržby a poptávaných 40,2 a dosažených 55,6 letových hodin mezi poruchou. U armádních UH-60M pak byl záměr dosažení 4,6 hodin údržby na LH a dosaženo bylo 2,3. Zde je třeba připomenout, že
se jedná o hodnoty odpovídající mírovému provozu, ale pro porovnání provozní náročnosti stačí.
Když se s těmito znalostmi podíváme na jednotlivé sloupečky z výše uvedené zprávy, začne člověk o její kvalitě pochybovat.
Ještě přidám metodiku (str. 25+) určování nákladů, ať se můžete podívat, u čeho mají armádní vrtulníky 0, a tedy co nepotřebují.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Ty výpočty jsou jednoznačně špatně, protože jinak by těžko měly úplně jiné náklady vrtulníky postavené na platformě UH-60 u US Army, Navy a Air Force. Je tedy pravda, že u AF a částečně i u Navy se jedná o mnohem vybavenější stroje, než je průměr u Army, ale i tak jsou tam 3-4 násobné rozdíly. Což odpovídá i rozdílu UH-1 (USMC) x UH-60 (Army). Nemluvě o tom, že u námořních jednotek se tam musí propsat působení na moři (a to jak v nákladech na údržbu/ceně dílů, tak v celkovém zabezpečení provozu na lodi).
Ale jinak tabulka je dobrá práce
Ale jinak tabulka je dobrá práce

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Tak co první AH-1Z? Červen 2023, kdy má být dodán, končí v pátek. 

Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Pravděpodobně přiletí až v červenci.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Tak už je 22. července a AH-1Z stále v Texasu?
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Pořád je ještě červenec. Zatím jediné na čem to stojí je volná kapacita C-17.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
První C-17 už sedí v Náměšti.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Tak první dva Vipery už jsou doma:) https://www.army.cz/informacni-servis/z ... cr-245318/
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Jsou fakt v té kamufláži parádní!
https://twitter.com/praisethesteph/stat ... 0145/photo
https://twitter.com/praisethesteph/stat ... 0145/photo
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
To jo. Jsou to fešáci. Tak hlavně ať pilotům dobře a dlouho slouží.
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Daník píše:Takže k Viperům a Venomům.
Se dvěma vrtulníky do ČR dorazila i početná skupina amerických specialistů, kteří s českými kolegy v následujících dvou týdnech vrtulníky zkompletují, zprovozní a takzvaně zalétnou. Společně pak také na strojích provedou certifikaci. V průběhu srpna přiletí z USA mobilní výcvikový tým (MTT – Mobile Training Team), jenž od 1. září začne cvičit letecký personál 22. základny vrtulníkového letectva. Oficiální představení vrtulníků se v Náměšti uskuteční 17. srpna za účasti ministryně obrany, náčelníka Generálního štábu a dalších představitelů resortu a armády.
Piloti a technici z Náměště se na nové stroje sedm měsíců přeškolovali na základně americké námořní pěchoty Pendleton. Další kurzy budou pokračovat už v ČR pod vedením amerického mobilního výcvikového týmu po dobu dvou let, než si piloti a technici zcela osvojí systém provozu a údržby strojů.
V ČR už je také první ze dvou výcvikových trenažérů, které bude LOM Praha provozovat v nedávno dokončeném simulačním centru přímo na 22. základně. V budově budou k dispozici učebny, místnost pro plánování misí i zázemí. Simulátor nabízí veškeré ovládací prvky a zbraňové systémy jako ve skutečném vrtulníku. 22. základna vrtulníkového letectva je v tuto chvíli vybavena bitevníky Mi-24V/35, s nimiž se nicméně brzy rozloučí. Ve výzbroji jí zůstává víceúčelový Mi-171Š. Oba typy přitom začaly oficiálně dosluhovat už před mnoha lety. Oficiální rozloučení s vrtulníkem Mi-24V/35 proběhne na zářijových Dnech NATO v Ostravě.
Do poloviny září převezme náměšťská základna další čtyři stroje: dva Vipery a první dva Venomy UH-1Y.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
V Texasu už létá i první Venom v naší kamufláži, s trupovým číslem 0490.
https://twitter.com/praisethesteph/stat ... 1944383488
https://twitter.com/praisethesteph/stat ... 1944383488