Stíhací letoun Boeing F-47 (NGAD)
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Ministr leteckých sil -Secretary of the Air Force - Frank Kendall uvedl v Kongresu, že jednotková cena letounů NGAD bude přibližně dvojnásobná v porovnání s F-35 (dneska cca 80 mil. USD).
Vyvolalo mi to vzpomínku na povzdech jednoho kongresmana, když uviděl cenu F-14, že v roce 20XX bude možné pořídit pro celé ozbrojené síly jenom jedno letadlo, to bude mít USAF k dispozici pondělí až středu, NAVY čtvrtek a pátek dopoledne a MARINES v pátek odpoledne.
Jsem zvědavý, kdy vznikne nový Lightweight Fighter program (plánovaná cena F-16 v roce 1971 byla 3 mil. USD, cena verze C/D je 18,8 mil. USD v dolarech r. 1998)
Vyvolalo mi to vzpomínku na povzdech jednoho kongresmana, když uviděl cenu F-14, že v roce 20XX bude možné pořídit pro celé ozbrojené síly jenom jedno letadlo, to bude mít USAF k dispozici pondělí až středu, NAVY čtvrtek a pátek dopoledne a MARINES v pátek odpoledne.
Jsem zvědavý, kdy vznikne nový Lightweight Fighter program (plánovaná cena F-16 v roce 1971 byla 3 mil. USD, cena verze C/D je 18,8 mil. USD v dolarech r. 1998)
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
NGAD- ukrývá minimálně 2 typy stíhacích letadel, vlastně 3- stíhačku pro US.NAVY + drony, možná několik desítek
různých typů. Třeba v budoucnu bude některý stíhací dron upraven , aby vznikla levná pilotovaná stíhačka pro
vybojování vzdušné převahy. Moc v to nevěřím..prototypy již ve výrobě, rok 2025 -vzlet prototypů a zavedení
do výzbroje v polovině 30 let.Za 15 let bude lidský pilot nedostatkový...USAF má něco přes 13 000 pilotů a přesto
ji chybí více jak 1600 pilotů, nabízí statisíce dolarů aby piloti prodloužili smlouvy.
různých typů. Třeba v budoucnu bude některý stíhací dron upraven , aby vznikla levná pilotovaná stíhačka pro
vybojování vzdušné převahy. Moc v to nevěřím..prototypy již ve výrobě, rok 2025 -vzlet prototypů a zavedení
do výzbroje v polovině 30 let.Za 15 let bude lidský pilot nedostatkový...USAF má něco přes 13 000 pilotů a přesto
ji chybí více jak 1600 pilotů, nabízí statisíce dolarů aby piloti prodloužili smlouvy.
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
seabee:
Potom mi přijde ta cena lepší než co stály svého času F-22. Ostatně nemálo moderních strojů je dražších než F-35.
Potom mi přijde ta cena lepší než co stály svého času F-22. Ostatně nemálo moderních strojů je dražších než F-35.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Poučení z programu F-35 :
Rozdělení kontraktů NGAD otevře dveře menším firmám, aby soutěžily o nejlepší možné nové stíhačky
Další stíhací letoun Air Force, který je vyvíjen v rámci programu NGAD, již postupuje velmi odlišně než F-35, a to díky rozhodnutí rozdělit jeho kontrakt do tří různých soutěží.
Na rozdíl od F-35 , kdy Lockheed Martin kontroluje každý aspekt programu, Pentagon rozdělil program NGAD na smlouvy o designu, výrobě a údržbě. To znamená, že jedna firma může navrhnout letadla, ale jiná je může sériově vyrábět. Další může zajistit udržovací smlouvu potřebnou k údržbě těchto nových stíhaček.
To umožňuje mnohem širší konkurenci (málo firem by mohlo navrhnout, sériově vyrábět a udržovat flotilu stíhaček, ale mnoho firem by dokázalo velmi dobře vyrobit jen jednu z těchto tří). Je možné, že příští americký stíhač vzdušné převahy by mohl být navržen společností Lockheed Martin, postavený Northrop Grumman a podporován jinou firmou, jako je General Dynamics. To nutí společnosti nabízet nejen nejschopnější návrhy, ale také nejkonkurenceschopnější přístupy k výrobě a jejich údržbě.
Aby bylo možné držet krok s rychlým vývojem technologií protivzdušné obrany a stále schopnějšími zahraničními stíhačkami, výkonný ředitel akvizice Air Force Will Roper říká , že se chce odklonit od masivních programů, které trvají desítky let, a přejít k menším objednávkám nových stíhaček – pouhých 50 až 100 nebo tak – každých pět až 12 let.
To by Spojeným státům umožnilo každé desetiletí nasadit nové návrhy stíhaček, začlenit nejnovější design a letecké technologie do nových draků letadel a donutit opoziční síly neustále upravovat taktiku a potenciálně i vybavení, aby udržely tempo. Tyto rychle nasazené návrhy by nemusely vydržet 50 let s novými návrhy, které by přišly krátce poté, takže letectvo mohlo ušetřit miliardy na nákladech na údržbu napříč flotilou.
https://www.19fortyfive.com/2022/04/how ... -a-winner/
Rozdělení kontraktů NGAD otevře dveře menším firmám, aby soutěžily o nejlepší možné nové stíhačky
Další stíhací letoun Air Force, který je vyvíjen v rámci programu NGAD, již postupuje velmi odlišně než F-35, a to díky rozhodnutí rozdělit jeho kontrakt do tří různých soutěží.
Na rozdíl od F-35 , kdy Lockheed Martin kontroluje každý aspekt programu, Pentagon rozdělil program NGAD na smlouvy o designu, výrobě a údržbě. To znamená, že jedna firma může navrhnout letadla, ale jiná je může sériově vyrábět. Další může zajistit udržovací smlouvu potřebnou k údržbě těchto nových stíhaček.
To umožňuje mnohem širší konkurenci (málo firem by mohlo navrhnout, sériově vyrábět a udržovat flotilu stíhaček, ale mnoho firem by dokázalo velmi dobře vyrobit jen jednu z těchto tří). Je možné, že příští americký stíhač vzdušné převahy by mohl být navržen společností Lockheed Martin, postavený Northrop Grumman a podporován jinou firmou, jako je General Dynamics. To nutí společnosti nabízet nejen nejschopnější návrhy, ale také nejkonkurenceschopnější přístupy k výrobě a jejich údržbě.
Aby bylo možné držet krok s rychlým vývojem technologií protivzdušné obrany a stále schopnějšími zahraničními stíhačkami, výkonný ředitel akvizice Air Force Will Roper říká , že se chce odklonit od masivních programů, které trvají desítky let, a přejít k menším objednávkám nových stíhaček – pouhých 50 až 100 nebo tak – každých pět až 12 let.
To by Spojeným státům umožnilo každé desetiletí nasadit nové návrhy stíhaček, začlenit nejnovější design a letecké technologie do nových draků letadel a donutit opoziční síly neustále upravovat taktiku a potenciálně i vybavení, aby udržely tempo. Tyto rychle nasazené návrhy by nemusely vydržet 50 let s novými návrhy, které by přišly krátce poté, takže letectvo mohlo ušetřit miliardy na nákladech na údržbu napříč flotilou.
https://www.19fortyfive.com/2022/04/how ... -a-winner/
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
F-35 je nejdražším programem na světě, když tak mě opravte. NGAD může představovat odklon od navyšování ceny a vývoje do nekonečna - F-35.
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
F-35 je velmi drahý, to je fakt. Má více příčin jeden z nich - vývoj rozdělen mezi více států-zbytečně drahé. Všimni si jak se hádají
Německo, Francie, Španělsko. Letoun moc složitý a tudiž se vývoj opozdil o více jak 10 let a již to přišlo na více jak 60 miliárd dolarů.
Vývoj nové verze F4- má stát 14 miliárd dolarů, výroba od roku 2029-konečně vlastnosti co se čekalo od začátku programu.
Vývoj do nekonečna- vzpomeń s i na své mládí jak v 70 letech Brežněv ve svých projevech mluvil ,, o jaderném nosiči F-4, kde Američani
pomalu použili celou abecedu pro jednotlivé verze .
Francouzi budou mít kolem roku 2035- již 6 verzi stíhačky Rafal, Rusové a hafo verzi MiG-21, MiG-29, Suchoj a verze SU-27,30,33,34,35....
Máš pravdu ,že program NGAD by mohl přinést novou změnu.
Ohledně nejdražšího programu, v celkových číslech anno-protože jich bude vyrobeno velké množství. Jinač náklady na údržbu
v USAF- letoun F-15- 7,7 milión dolar ročně, F-35- 7milión dolar ročně.
Stíhačka Typhoon v Německém letectvu a Španělském letectvu- 10-10,5 milión euro ročně...Američani roční nálet 240 hodin,
německém a španělském letectvu- nevím kolik hodin...asi podobně.
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Našel další údaje o stíhačce NGAD
sériová výroba do 100 ks , a začne se vyrábět jiný typ....
stíhačky NGAD budou mít manévrovatelnost jen průměrnou.
Svými vlastnostmi budou blízké Ruskému stíhači MiG-31,
to je rychlost až M-2,8
max.dostup- 70 000 stop
https://www.airforcemag.com/app/uploads ... ssue-1.pdf
To by znamenalo ,že stíhačka F-35 bude nejvíce manévrovatelný typ v arzenálu
USAF, nejméně do roku 2040+.
sériová výroba do 100 ks , a začne se vyrábět jiný typ....
stíhačky NGAD budou mít manévrovatelnost jen průměrnou.
Svými vlastnostmi budou blízké Ruskému stíhači MiG-31,
to je rychlost až M-2,8
max.dostup- 70 000 stop
https://www.airforcemag.com/app/uploads ... ssue-1.pdf
To by znamenalo ,že stíhačka F-35 bude nejvíce manévrovatelný typ v arzenálu
USAF, nejméně do roku 2040+.
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
NGAD- něco málo o tomto systému :
údajně první práce začali v roce 2014 a výroba X-demonstrátoru v roce 2015
Centrální platforma systému Air Dominance nové generace s posádkou se nebude řídit ranými jízdními řády, které vyžadovaly nasazení nových verzí zhruba každých pět let, protože je to prostě příliš složité, prozradil ministr letectva Frank Kendall. A i když program vstoupil do formálního vývoje, stále není rozhodnuto kdo nový letoun vyrobí.
Bývalý výkonný ředitel akvizice letectva Will Roper si představoval program NGAD v rychlém rytmu poskytování nové základní platformy každých pět let, s výrobními sériemi až 100 letadel, což průmyslu dává pravidelné a časté příležitosti navrhovat a stavět další letadla. Když jeden typ vstoupil do výroby, další už byl ve vývoji, podle Roperovy vize .
Ale zatímco Kendall řekl: „Velmi si vážím Willa Ropera. Hodně jsem s ním pracoval a myslím si, že má opravdu zajímavé nápady… Myslím, že si musíte dávat pozor, kde tyto nápady aplikujete.
https://www.airforcemag.com/kendall-dis ... o-complex/
údajně první práce začali v roce 2014 a výroba X-demonstrátoru v roce 2015
Centrální platforma systému Air Dominance nové generace s posádkou se nebude řídit ranými jízdními řády, které vyžadovaly nasazení nových verzí zhruba každých pět let, protože je to prostě příliš složité, prozradil ministr letectva Frank Kendall. A i když program vstoupil do formálního vývoje, stále není rozhodnuto kdo nový letoun vyrobí.
Bývalý výkonný ředitel akvizice letectva Will Roper si představoval program NGAD v rychlém rytmu poskytování nové základní platformy každých pět let, s výrobními sériemi až 100 letadel, což průmyslu dává pravidelné a časté příležitosti navrhovat a stavět další letadla. Když jeden typ vstoupil do výroby, další už byl ve vývoji, podle Roperovy vize .
Ale zatímco Kendall řekl: „Velmi si vážím Willa Ropera. Hodně jsem s ním pracoval a myslím si, že má opravdu zajímavé nápady… Myslím, že si musíte dávat pozor, kde tyto nápady aplikujete.
https://www.airforcemag.com/kendall-dis ... o-complex/
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Tak přestože nové motory s proměnným obtokem AETP GE Aviation XA-100 a Pratt&Whitney XA-101 už běží na zkušebních stendech, nebude létat v novém letounu NGAD ani jeden z nich. Předenost dostane úplně nový, zatím tajně vyvíjený motor z programu NGAP - Next Generation Adaptive Propulsion. Jeho vývoj byl tak utajovaný, že neměl ani vlastní rozpočtovou položku a byl financovaný z prostředků programu AETP. Je projektovaný na očekávanou maximálku NGAD M=2,8 a má mít takovou efektivitu a spotřebu, že zajistí NGAD takový dolet, že asi nebude nutné vyvíjet původně plánovaný stealth bezpilotní tankovací letoun.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/a ... status-quo Možný NGAD - Obr. z reklamního videa Northrop Grumman
https://www.thedrive.com/the-war-zone/a ... status-quo Možný NGAD - Obr. z reklamního videa Northrop Grumman
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Americké letectvo USAF oficiálně vypsalo tendr na novou stíhačku pro vybudování vzdušné nadvlády NGAD. Zveřejněná zpráva "formálně zahajuje proces výběru", ale neuvedla žádné technické podrobnosti. USAF zmínila pouze to, že vítěz by měl být vybrán v roce 2024. Soutěž se netýká "spolupracujících bojových letadel", takzvaných loajálních wingmanů, tedy bezpilotních letadel doprovázejících bojové letouny. Letectvo už požádalo Kongres o 1,9 miliardy dolarů (zhruba 42 mld Kč) na výzkum a vývoj projektů NGAD pro rok 2024.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Tak já měl za to, že už to létá 


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Takže se to dá chápat jako zoficiálnění?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
to nevím, ale ten harmonogram je dosti napnutý. Pochybuju, že už by něco nelítalo..



Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Podle webu Military.com USAF již postavila technologický demonstrátor stíhače nové generace a létá s ním. Z vystoupení Dr. Willa Ropera, pracovníka oddělení USAF pro nákup, technologie a logistiku vypývá, že se jedná o součást programu NGAD (Next Generation Air Dominance) - Nová generace vzdušné převahy, který "překonává tradiční kategorizaci generací stíhacích letounů".
Ve vystoupení na virtuální konferenci Space, Air and Cyber uvedl, že koncept NGAD již natolik pokročil, že demonstrátor už skutečně létá. Koncept kybernetické konstrukce, uplatněný v programu NGAD umožňuje pružná kontinuální konstrukční řešení bez dosud obvyklých mezistupňů a integrace uzlů. To umožňuje "přeskočit" obvyklé výrobní postupy. Odmítl ale sdělit, do jaké míry se na programu podílí letečtí výrobci.
US NAVY zatím pracuje na vlastním programu NGAD, jehož výsledkem má být zavedení nové generace letounů do roku 2030.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Zajímavé jsou změny názorů hlavounů. Podle Franka Kendalla už se nebude jednat o soubor různých letounů ale pouze o jeden, superstíhač, který má nahradit F-22. Finální počet letounů ve službě bude 200, s pětiletými periodami doplnění a obnovy flotily. Bude pořízen jeden typ od jednoho výrobce (vývoj přitom vedli tři - Lockheed, Northrop Grumman a Boeing). Vypsaný tendr má tajnou ZD a nijak se nedotýká dalších programů - 1000 spolupracujících bojových dronů, dozbrojení letouny F-35, pilotní a bezpilotní B-21, pilotní a bezpilotní tanker, lehký "frontový" stíhač atd. - viz seznam výše na vláknu.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Spekulace a věštění z křišťálové koule pokračují:
Silueta z článku k 80. výročí vzniku Skunk works: A spotterské záběry: Autor: David Cenciotti
Silueta z článku k 80. výročí vzniku Skunk works: A spotterské záběry: Autor: David Cenciotti
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Šéf oddělení vývoje a akvizice tryskových motorů USAF John R. Sneden, nazývaný "Car tryskového pohonu" se zmínil, že motor pro budoucí letoun NGAD bude mnohem menší, než dneska vyvíjené motory s proměnným obtokem AETP, aby se vůbec do NGAD vešel. V důsledku zvyšování obtokového poměru (a tím zvyšování účinnosti) motorů se průměr dmychadla v průběhu let zvýšil z 88,4 cm u F100 ze sedmdesátých let na 111,7 cm u F135 a až na 116,84 cm u motorů AETP. AETP motory Pratt & Whitney XA100 a General Electric XA101 byly vyvíjené se záměrem upgrade F-3A a mimo jiné proto, že by si vyžádaly další vývoj a náklady, aby mohly být použité i v STOVL F-35B a "lodní" F-35C, zvažuje USAF objednat spíš úpravu/upgrade stávajících i budoucích F135 Engine Core Upgrade.
Tříproudá kompresorová část motoru GE AETP na zkušebním stendu v J2 Engine Test Facility na Arnold Air Force Base Zdroj: General ElectricSlyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Boeingu bych tu zakázku hodně přál, jejich řešení mi přišla vždycky tak nějak zajímavější.Pavel 15 píše: ↑6/11/2023, 14:46 tohle je zajimave-ta nova generace stihacek neni urcena pro manevrovy boj...
manevrovatelnost není pro boj s jinymi letadly, ale o preziti: konkretne o unik raket
https://www.flightglobal.com/defence/fr ... 89.article
podle jistych uniku -stihacky z USA budou nadale spolehat na steath a MAXIMAL rychlost...NGAD verze USAF rychlost Mach 3 a vice
US.NAVY NGAD nebude v rychlosti zaostavat- vraci se 60 leta-az tak moc neveri v stealth technologii budoucnu
podle zvesti USAF NGAD -vyhral Boeing, na rozdil od LockheedMartin nabidl ciste novou konstrukci...
LockheedMartin vyvinul uderny/pruzkumny dron- rychlost Mach 6 a vice -tajemny objekt nad Francii vyska 70 000stop, Mach 14
https://www.reddit.com/r/flightradar24/ ... ?rdt=35547

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"