Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Moderátor: jarl
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Dodám, z těch dvou kreseb lodí, je patrné, že třetí dělová věž u Jamaširo je posunutá oproti pozici na Fuso, více dopředu, děla míří dozadu.
viewtopic.php?p=409829#p409829
Jde o to jak se otáčely děla. U Fuso by dělům vadila zadní část pagody, kdyby nebyla "vykrojená".
Jamaširo má pro pagodu více místa, protože děla se otáčela v zadním vějíři.
Pravděpodobně při přestavbě u Jamaširo museli posunout barbetu a věž dopředu. Co si o tom myslíš? Naopak asi ne?
Šlo by to zjistit porovnáním fotek před přestavbou.
viewtopic.php?p=409829#p409829
Jde o to jak se otáčely děla. U Fuso by dělům vadila zadní část pagody, kdyby nebyla "vykrojená".
Jamaširo má pro pagodu více místa, protože děla se otáčela v zadním vějíři.
Pravděpodobně při přestavbě u Jamaširo museli posunout barbetu a věž dopředu. Co si o tom myslíš? Naopak asi ne?
Šlo by to zjistit porovnáním fotek před přestavbou.





Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Ano, to je přesně ten důvod - Fusó skutečně měla (díky orientaci té třetí 356 mm věže) na palubě pro základnu té pagody o něco méně místa.
Jinak umístění jednotlivých věží se při té přestavbě v 30. letech určitě neměnilo, obrácenou orientaci té třetí 356 mm věže Jamaširo dostala již během stavby (Jamaširo se stavěla až cca 2 roky po Fusu, takže mezitím evidentně došlo k určitým úpravám projektu).
Jinak umístění jednotlivých věží se při té přestavbě v 30. letech určitě neměnilo, obrácenou orientaci té třetí 356 mm věže Jamaširo dostala již během stavby (Jamaširo se stavěla až cca 2 roky po Fusu, takže mezitím evidentně došlo k určitým úpravám projektu).
Naposledy upravil(a) Raiden dne 17/8/2023, 21:47, celkem upraveno 1 x.
雷電
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Aha, myslel jsem, že byly skoro identické, a oni už to měly v původním projektu, dobře tím se to vysvětluje!
Přesný důvod nevíš ? To už bych chtěl asi moc.
Přesný důvod nevíš ? To už bych chtěl asi moc.





Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
No, tak jsem po tom koukal a ono to bylo poněkud jinak: k určitým drobným úpravám projektu při stavbě Jamašira skutečně došlo, nicméně orientaci té třetí dělové věže obě lodě měly společnou: hlavně u obou mířily dozadu. Až během té modernizace v 30. letech došlo u lodě Fusó k obrácení orientace (pouze to, poloha barbety se určitě neměnila), přičemž důvodem měla být snaha o získání více místa v oblasti komínu mezi třetí a čtvrtou dělovou věží, kde byly zřízeny plošiny pro umístění světlometů (důležitá součást vybavení vzhledem k japonské orientaci na noční boj), nicméně to zjevně zkomplikovalo strukturu té pagody, pro jejíž základnu tak zbylo méně místa. Snad proto zůstala orientace té třetí věže u Jamašira zachována.
Jamaširo v roce 1917
Fusó v roce 1928: Obrázek je z doby před zahájením té celkové modernizace, nicméně již před ní došlo k několika úpravám, jak je zde vidět.
Jamaširo v roce 1917
Fusó v roce 1928: Obrázek je z doby před zahájením té celkové modernizace, nicméně již před ní došlo k několika úpravám, jak je zde vidět.
雷電
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Měnit barbetu by bylo opravdu příliš složité, při přestavbě z těch lodí zůstaly skoro jen trupy. Japonci šetřili, než aby lodě sešrotovali, asi se jím to "vyplatilo", ale jak pak dopadly lodě v bitvě víme.
Ale nějaký rozdíl v prostoru je u těch původních lodí mezi komíny. Celkovou délkou asi byly víceméně stejně dlouhé obě lodě?
Díky za fotografie, z nich je mnohé poznat. Možná že u Fuso stavěli pagodu i kolem původního stožáru, komín šel pryč, pak tam navařili další konstrukci.
Ale to už je jedno, takto mi to stačí, díky.
Další šílená přestavba byla třeba letadlovka Akagi, která by šla řešit v patřičném vláknu
Ale nějaký rozdíl v prostoru je u těch původních lodí mezi komíny. Celkovou délkou asi byly víceméně stejně dlouhé obě lodě?
Díky za fotografie, z nich je mnohé poznat. Možná že u Fuso stavěli pagodu i kolem původního stožáru, komín šel pryč, pak tam navařili další konstrukci.
Ale to už je jedno, takto mi to stačí, díky.
Další šílená přestavba byla třeba letadlovka Akagi, která by šla řešit v patřičném vláknu






Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Přední komín šel pryč u obou lodí, u Fusa takto uvolněný prostor zabraly hlavně těch 356 mm děl při změně orientace té třetí dělové věže, zatímco u Jamašira byl tento prostor využit ke zvětšení základny pagody. Naproti tomu se v případě Fusa díky změně orientace té věže uvolnil prostor před druhým (po modernizaci jediným zachovaným) komínem, který byl využit k instalaci plošin se světlomety, což u Jamašira nebylo, tam díky těm 356 mm hlavním té třetí dělové věže zbylo pro plošiny se světomety daleko méně místa. Jinak délka trupů obou lodí byla stejná.Lord píše: ↑17/8/2023, 22:19 Ale nějaký rozdíl v prostoru je u těch původních lodi mezi komíny. Celkovou délkou asi byly víceméně stejně dlouhé obě lodě?
Díky za fotografie, z nich je mnohé poznat. Možná že u Fuso stavěli pagodu i kolem původního stožáru, komín šel pryč, pak tam navařili další konstrukci.
No, třeba tam k tomu někdy něco i napíšu, neboť letadlové lodě Akagi a Kaga v jejich původních podobách se třemi letovými palubami byla kapitola sama pro sebe, to snad mohli vymyslet opravdu jen Japonci

雷電
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
K těm pagodám lodí třídy Fusó jsem u sebe ještě našel tyto dobré obrázky:
雷電
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Ty pagody a nástavby mně zajímají, zdá se že stačí jedna náhodná dávka z šesti 0,5" Corsaira, nebo Hellcata a je celé velení v pánu. Zdá se, že predreadnoughty měly pancéřovanou citadelu (doufám, že to jmenuju správně) - velitelskou věž , kam se mohlo velení uchýlit. Další vývojové stupně už to neměly?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Dreadnoughty pancéřovanou velitelskou věž pochopitelně mívaly také. Pagody japonských bitevních lodí ji také obsahovaly, jen se pod tou změtí těch všech můstků a plošin mnohdy ztrácejí. Na tom prvním obrázku v mém předchozím příspěvku to je vidět, tam je pancéřovanou velitelskou věží ta struktura označená písmenem "D".
雷電
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Nicméně se stejně zdá, že nebylo srovnatelné se ctí důstojníků tam doběhnout - u samurajů bez diskuze a u spojenců jsem o tom taky nečetl.Raiden píše: ↑18/8/2023, 19:26 Dreadnoughty pancéřovanou velitelskou věž pochopitelně mívaly také. Pagody japonských bitevních lodí ji také obsahovaly, jen se pod tou změtí těch všech můstků a plošin mnohdy ztrácejí. Na tom prvním obrázku v mém předchozím příspěvku to je vidět, tam je pancéřovanou velitelskou věží ta struktura označená písmenem "D".
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Raidene, ještě se ti začnou líbit, dej tomu čas
Vysoké pagody měly kvůli lepšímu pozorování, ale v éře radarů to neplatilo, nemělo význam.
Vizuální porovnávačky mám rád, super! Chybí jen popisky částí pagody.
Každopádně Jamaširo měl pagodu mnohem lepší.
Jen bych poukázal, že zadní část pagody Fuso viz odkaz - detail.
viewtopic.php?p=409690#p409690
Je trošku jiná, než máš na druhé fotce modelu, kde robustní šikmé nosníky jsou "zabalené" do plošin se zábradlím.
Tento model Fuso nějak nesedí... ale třetí obrázek je dobře
Nic jen detaily.

Vizuální porovnávačky mám rád, super! Chybí jen popisky částí pagody.
Každopádně Jamaširo měl pagodu mnohem lepší.
Jen bych poukázal, že zadní část pagody Fuso viz odkaz - detail.
viewtopic.php?p=409690#p409690
Je trošku jiná, než máš na druhé fotce modelu, kde robustní šikmé nosníky jsou "zabalené" do plošin se zábradlím.
Tento model Fuso nějak nesedí... ale třetí obrázek je dobře






Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Dreadnought - uspořádání
Citadela se obvykle nazývá střední větší pancéřovaná část lodi - pancéřový pás a paluby.
Při delším pojetí pásu u modernějších bitevních lodí - také barbety, a může do citadely patřit i pancéřový můstek - angl. Conning tower - řídicí, velitelská věž. Němci označovaný jako kapitánský můstek.
KONGO popis částí.
sledovali někteří bitvu nahoře s lepším výhledem, na krytých leč málo pancéřovaných místech.
Uvádí se, že i Lütjens na Bismarcku. Extrémem byl admirál Tógó, který velel bitvě u Cušimy v roce 1905 z horní otevřené paluby Mikasy.
viewtopic.php?p=338484#p338484
HMS Prince of Wales to koupil do vrchního můstku - Compass platform.
Třída King George V měla oproti Bismarcku slabší pancéřované stěny velitelské věže (jen 70 mm), protože britští důstojníci byli zvyklí používat jiné můstky. Omezení výtlaku bylo dáno také Washingtonskou námořní smlouvou, a tak byla i kratší příď lodě. Nové bitevní lodě neměly mít větší výtlak než 35 000 tun. To pak Bismarck překonával, tak i velitelská věž měla sílu.
viewtopic.php?p=338481#p338481
Podle námořních dohod byly celkové tonáže států následující...
Bitevní lodě a bitevní křižníky - 525 000 tun USA, a 525 000 tun Velká Británie. Japonsko bylo oproti nim ve značné nevýhodě, jen něco málo přes 300 tun tonáže. Británie se musela smířit se zrovnoprávněním Spojených států.
Londýnská smlouva určovala celkové tonáže nižších tříd národních loďstev jednotlivých států.
Např. torpédoborce 150 000 tun USA, 150 000 tun Velká Británie, 105 500 tun Japonsko.
Londýnská konference doplnila Washingtonskou smlouvu, která zůstala v platnosti až do nástupu nacistů v Německu a v Asii do zvýšené militarizace Japonska od roku 1935, kdy tyto dva státy porušily ustanovení Washingtonské smlouvy. A zase začaly závody ve zbrojení.
Citadela se obvykle nazývá střední větší pancéřovaná část lodi - pancéřový pás a paluby.
Při delším pojetí pásu u modernějších bitevních lodí - také barbety, a může do citadely patřit i pancéřový můstek - angl. Conning tower - řídicí, velitelská věž. Němci označovaný jako kapitánský můstek.
KONGO popis částí.
Pokud chtěl mít admirál přehled, tak byl na horním můstku v době míru. Počas bitvy se to nedoporučovalo, ale v době první i druhé světové válkyseabee píše: ↑Nicméně se stejně zdá, že nebylo srovnatelné se ctí důstojníků tam doběhnout - u samurajů bez diskuze a u spojenců jsem o tom taky nečetl.Raiden píše: ↑18/8/2023, 19:26 Dreadnoughty pancéřovanou velitelskou věž pochopitelně mívaly také. Pagody japonských bitevních lodí ji také obsahovaly, jen se pod tou změtí těch všech můstků a plošin mnohdy ztrácejí. Na tom prvním obrázku v mém předchozím příspěvku to je vidět, tam je pancéřovanou velitelskou věží ta struktura označená písmenem "D".
sledovali někteří bitvu nahoře s lepším výhledem, na krytých leč málo pancéřovaných místech.
Uvádí se, že i Lütjens na Bismarcku. Extrémem byl admirál Tógó, který velel bitvě u Cušimy v roce 1905 z horní otevřené paluby Mikasy.
viewtopic.php?p=338484#p338484
HMS Prince of Wales to koupil do vrchního můstku - Compass platform.
Třída King George V měla oproti Bismarcku slabší pancéřované stěny velitelské věže (jen 70 mm), protože britští důstojníci byli zvyklí používat jiné můstky. Omezení výtlaku bylo dáno také Washingtonskou námořní smlouvou, a tak byla i kratší příď lodě. Nové bitevní lodě neměly mít větší výtlak než 35 000 tun. To pak Bismarck překonával, tak i velitelská věž měla sílu.
viewtopic.php?p=338481#p338481
Podle námořních dohod byly celkové tonáže států následující...
Bitevní lodě a bitevní křižníky - 525 000 tun USA, a 525 000 tun Velká Británie. Japonsko bylo oproti nim ve značné nevýhodě, jen něco málo přes 300 tun tonáže. Británie se musela smířit se zrovnoprávněním Spojených států.
Londýnská smlouva určovala celkové tonáže nižších tříd národních loďstev jednotlivých států.
Např. torpédoborce 150 000 tun USA, 150 000 tun Velká Británie, 105 500 tun Japonsko.
Londýnská konference doplnila Washingtonskou smlouvu, která zůstala v platnosti až do nástupu nacistů v Německu a v Asii do zvýšené militarizace Japonska od roku 1935, kdy tyto dva státy porušily ustanovení Washingtonské smlouvy. A zase začaly závody ve zbrojení.





Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Uvidíme

Pagoda Jamašira se mi také líbí mnohem více.
Podobně jako Tógo u Cušimy, tak během Rusko-japonské války v bitvě ve Žlutém moři nevelel ruský admirál Vitgeft z chráněné velitelské věže, ačkoliv v jeho případě příčinu byl čistě jeho fatalismus - na prosby podřízených, aby se uchýlil do velitelské věže, jen odsekl že je mu jedno kde zemře.Lord píše: ↑22/8/2023, 19:45 Pokud chtěl mít admirál přehled, tak byl na horním můstku v době míru. Počas bitvy se to nedoporučovalo, ale v době první i druhé světové války
sledovali někteří bitvu nahoře s lepším výhledem, na krytých leč málo pancéřovaných místech.
Uvádí se, že i Lütjens na Bismarcku. Extrémem byl admirál Tógó, který velel bitvě u Cušimy v roce 1905 z horní otevřené paluby Mikasy.
Ten obrázek s popisky pagody Konga je skvělý

雷電
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Děkuju za poučení, takže jsem si to pamatoval špatně. Ale chybama se člověk učí, když nepracuje s dynamitem, že.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
U moderních vojenských lodí je už řídící centrum uvnitř lodě v jakési citadele. Díky radarům a dalším senzorům, není problém mít přehled o situaci.
Admirál Vitgeft - těžko říct zda fatalismus, i když Rusové tím jsou známí, ale prostě měl lepší přehled na všechny strany. Když tam nebyl admirál, tak by průběh bitvy třeba sledovali důstojníci, ale chtěl jít příkladem. Každopádně admirál Vitgeft a jeho bezprostřední štáb byli brzy zabiti. Japonský admirál Togo měl větší štěstí, ačkoliv Mikasa byla během bitvy zasažena.
Video vysvětluje v čem byla japonská výhoda. Japonci dali za Mikasu balík, 6 procent vládního rozpočtu, ale věděli, že to je nutnost, pokud si chtějí osvojit pokročilé zahraniční (britské) technologie.
Nutno dodat, že pancéřová věž na Mikase byla malá, a nebyla dostatečně vybavena pro řízení bitvy.
Od času 12:29 pak o bitvě ve Žlutém moři u Cušimy. Později však vypukl na lodi požár v muničním skladu.
Admirál Vitgeft - těžko říct zda fatalismus, i když Rusové tím jsou známí, ale prostě měl lepší přehled na všechny strany. Když tam nebyl admirál, tak by průběh bitvy třeba sledovali důstojníci, ale chtěl jít příkladem. Každopádně admirál Vitgeft a jeho bezprostřední štáb byli brzy zabiti. Japonský admirál Togo měl větší štěstí, ačkoliv Mikasa byla během bitvy zasažena.
Video vysvětluje v čem byla japonská výhoda. Japonci dali za Mikasu balík, 6 procent vládního rozpočtu, ale věděli, že to je nutnost, pokud si chtějí osvojit pokročilé zahraniční (britské) technologie.
Nutno dodat, že pancéřová věž na Mikase byla malá, a nebyla dostatečně vybavena pro řízení bitvy.
Od času 12:29 pak o bitvě ve Žlutém moři u Cušimy. Později však vypukl na lodi požár v muničním skladu.





- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4273
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Japonské bitevní lodě třídy Fuso
Ve speciálním čísle polského časoposu Morze Statki i Okrety věnovanému válce v Pacifiku je i článek o bitvě v úžině Surigao. Popisuje se tam i to údajné rozlomení bitevní lodě Fusó a na plánku bitvy jsou i časy potopení jednotlivých jejích částí a jejich poloha během potopení. Dnes už však víme, že to bylo poněkud jinak.


Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!