Wasp píše: ↑17/9/2023, 01:06
Výňatek do debaty :
- Proč spěcháme s nákupem stíhaček?
Gripeny mohou sloužit až do roku 2040. Nemáme na kvalifikované rozhodnutí ještě čas?
- Jak ovlivní obří zakázka další rozvoj armády?
Není pro obranyschopnost Česka nyní klíčová protivzdušná obrana a těžká brigáda?
Za mě naprosto zásadní otázka, pokud je ohrožení ruska takové že spěcháme s F-35, proč se tedy nevyužíjí schopnosti Gripenu které by ČR mohla mít "teď" k dispozici ? S podpisem na nákup F-35, které příjdou někdy po roce 2030, (tj. ode dnes za7-8 let), to klade otázku na to jak moc bude F-35 v té době efektivní. Pokud si hrajeme na studenou válku 2,0, vývoj půjde velmi rychle vpřed. A co když by se našla lepší alternativa?
Nájem končí v roce 2027. Při rychlosti dodávek současných moderních bojových letounů je naopak nejvyšší čas. BTW švédské letectvo teď po Saabu požaduje urychlení dodávek Gripenů E, což při současných dodávkách pro Brazílii a modernizaci C/D mají co dělat.
K tomu viz:
https://scramble.nl/military-news/swede ... g-aircraft
@Wasp - F-35 bude efektivní i za 20 let, stejně, jako jsou dnes stále efektivní i F-16. Lepší alternativa v budoucnu bude možná, ale sotva levnější. Nové hlavní bojové systémy v letectvu, pokud byly skutečně lepší než ty stávající, tak, navzdory politickým proklamacím, nikdy nebyly levnější.
- Umíme využít dostatečně schopnosti stávající platformy?
Potenciál stávajících Gripenů C není plně využit. Budeme umět naplno využívat schopnosti platformy nové, pro což je klíčová modernizace dalších složek armády?
Gripen C se nevyužívá ani na 30% jeho možností a F-35 potřebuje kolem sebe vybudovat digitální systém ve kterém funguje
Pokud se mají Gripeny využít plně, tak je načase začít s hloubkovou modernizací stávajících strojů, pořízením další letky, spíše dvou, a především s budováním sítě nouzových dálničních a silničních letišť, protože to je přeci hlavní přednost Gripenů, která se v ČR opravdu nevyužívá.
- Dokážeme přechod na zcela jiný typ letounu zabezpečit i personálně?
S astronomickými provozními náklady u F-35 se pojí i personální náročnost. Nejde jen o výcvik, ale i o počty. Bude Česko takový personál schopno včas zajistit?
Zajistit ano, i přes 100% -tní nárust personálu. A včas na co ? Pokud příjdou první F-35 někdy v roce 2031, tak potrvá asi 2roky aby se tento zbrojní systém trochu více operativně rozeběhl, tedy včas asi ano.
Souhlas. Argumentovat u 10milionového národa s nejistými počty personálu dvou taktických letek je směšné.
- Umíme dostatečně přesně odhadnout skutečné náklady spojené s provozem F-35?
Zkušenosti jiných zemí ukazují, že skutečné náklady se liší o desítky procent od hodnot prezentovaných při podpisu smlouvy. Nestojí to za hlubší analýzu?
Ne, nedokážeme dostatečně přesně odhadnout náklady, zveřejněné tendry jsou různorodé a bez hlubší znalosti není vůbec lehké se v tom vyznat
Souhlas, ale to platí i o Gripenech E. Švédové mají jen pár kusů ověřovací série a Brazilci je teprve zavádějí.
- Jsme schopni vůbec vybudovat odpovídající infrastrukturu?
Nevyvstane s přechodem na zcela jiný typ supersoniku potřeba dobudování dalších základen? Jak se vypořádáme s nadměrnou hlučností? A co transportní a logistická infrastruktura? Disponujeme jí vůbec?
Vše se postupně vybuduje, ale bude to náročné a drahé a nebude to hned, potrvá to.
Pokud se to s obranou bude myslet vážně, tak investice do infrastruktury budou nutné jak u F-35, tak u JAS-39. Viz výše.