stíhací bombardér – bitevník
wild weasel – letoun pro boj s PVO
foto-průzkumný letoun
naváděcí letoun
Už když byl Hornet jen na rýsovacím prkně počítalo se s ním jako s novým nástupcem tehdy stárnoucích strojů. F-18 znamenala nové světlo. Měl nahradit typy jako Vought A-7 Corsair II a později taky A-6 Intruder.
Po jeho příchodu začal být zkoušen a hned také používán jako stíhací bombardér a to i pro noční útoky za pomocí laserem naváděných pum LGB. Tyto zbraně však nosí jen velice vyjímečně páteří výzbroje Hornetu jako stíhacího bombardéru se staly různé řízené střely proti všem pozemním cílům,naváděné pumy a to i naváděné televizí Walleye a Walleye II, a jako vždy taky celá řada zbraní bez navádění jako jsou konvenční – nenaváděné pumy a neřízené rakety v raketových blocích. A jako vždy rychlopalný rotační kanon M61A1 Vulcan ráže 20 mm který je instalován ve špičce – tato zbraň se plně osvědčila ve válce v Iráku kde jí byly ničeny pozemní opevněná stanoviště a cíle jako automobily. Mezi AG výzbroj Hornetu patří rakety jako AGM-65 Maverick,HARM,nová AGM-84 SLAM která má údajně ve výzbroji F-18 nahradit dosud používanou proti-lodní střelu Harpoon – ta byla upravena pro použití na letadlech.
S pumové výzbroje to jsou naváděné pumy jako AGM-62 Walleye,ER/DL Walleye II,laserové GBU-12 Paveway a nově i Paveway II,dále pak třeba BLU-109 JDAM,a neznámá AGM-154 JSOW ta je ale takřka nepoužívaná. Neřízené pumy jako Mk.83,Mk.82 Snakeye a celá řada dalších neřízených pum.
Další role Hornetu je jako stíhačky. Pro tento úkol je používán v mnoha zemích a i v americké armádě. Pro tyto se F-18 naplno hodí vzhledem ke své skvělé obratnosti a možností zbraní. Základem AA zbraní jsou střely AIM-9 Sidewinder na konci křídel – na odpalovacích lištách, dalšími zbraněmi jsou střely středního dosahu AIM-7 Sparrow, nově se pro Hornet našla nová střela dalekého dosahu a to AIM-120 AMRAAM. Tohle jsou páteřní protiletecké střely na Hornetu byly zkoušeny i střely jiného dosahu a typu zaměření,ale ty nejsou používány.
Hornet je také používán pro speciální účely a to je třeba Wild Weasel. Pro tyto účely se používá vylepšená verze F-18D – ta je dvoumístná vzhledem k řadě přístrojů umožňující tohle zdokonalené využití. Pro mise WW je Hornet vybaven řadou podpůrných přístrojů které umožňují F-18 při tomto nasazení lépe vyhledávat, označovat a tedy potom i ničit protivníkovy radary a PV obranné systémy a také (a to hlavně( pomáhá Hornetu se při zaměření lépe ukrýt a uniknout na něj zaměřené střele. Na F-18D upravené pro WW je také více výmetnic kalmných dipólových cílů které jsou také silnější = větší.Dále jsou zde instalovány světlice.
Z těch systémů na palubě F-18D WW by se měly vyjmenovat třeba přístroje jako třeba základní pouzdro FLIR které je i v „normálních“ strojích které umožňuje Hornetu létat za velmi stížených podmínek a to jak za velice špatného počasí tak v noci a všechno dohromadyJ a také a to je jeho hlavní funkce umožňuje v těchto podmínkách zaměřovat nepřátelské cíle pro vlastní zbraně, nebo je jen označit pro jiná letadla nebo pozemní jednotky. Dále jsou zde pouzdra pro lokalizaci cílů a jejich zaměření pro další zničení AN/AAS-38A.Dále pak systém který se navazuje s FLIRem a je systém AN/AAR-50 který umožňuje pilotovy snímat terén a ten přenášet na TV obrazovku.Dále ještě třeba laserový označovač cílů a dálkoměr v jednom AAS-38B,výstražný radarový systém AL-50/67,systém pro elektronická klamná opatření ALQ-126B a potom ještě ty výmetnice které jsou združeny v systém ALE-39/47 tato věc umožňuje při příletu střely automaticky vypouštět klamné cíle bez přičinění pilota podle údajů z výstražných radarů o střele a tím je efektivita klamných cílů velice vysoká.
Verze F-18D se používá také jako neupravená a to pro cvičné účely,pozorovací letoun a občas i jako foto-průzkumný letoun a tyto všechny funkce vzhledem k tomu že tato verze je dvoumístná.
Plánuje se a už je i částečně zapojována nová verze a tou je F-18 E která se má dělit ve 2.Tohle je docela nepochopitelné pže letoun celkově je naprosto stejný jen se změní pohonné jednotky a to u jednoho na motory bez přídavného spalování!!(což je docela divné).No nicméně ta „druhá“ už bude mít/má motory s přídavným spalováním a může dosáhnout i rychlosti kolem Mach 2!
Tato verze je někdy označována za Super Hornet – spíš častěji

SH je o něco větší než stávající verze a to jde vidět např.na rozpětí které je větší.Na větším křídle je ještě další závěsník a tudíž má F-18 E k dispozici prostor 6-ti závěsníků pro upevnění řady zbraní a to i těch plánovaných/nových.
Dalším vylepšením na SH je jeho pokrytí částečně pohlcujícími plochami radarového záření RAM. Jsou zde nové systémy jako pokročilé rušiče ASPJ a ALQ-165 a také třeba ALE-50 a ALE-52 pro obranu před nepřátelskými střelami – tento systém je zkoordinován společně s výmetnicemi klamných cílů.
Nejlepším je údajně však dotykový,barevný displej HDD.
O SH se říká že je to stroj 21. století,určitě je to pravda a tento stroj také spadá do skupiny High-tech strojů jako je např.F-14D Hornet,F-22 Raptor,ale taky i naše stíhačky JAS-39 Gripen!
Pro další účely se používají částečně vylepšené Hornety C a to u NASA která na nich zkouší např. přetížení nebo na upraveném řízení podobném v raketoplánu jsou piloti učeni základům ovládání.
Hornet se zapojil do několika válek a ozbrojených akcí. Válka v Perském zálivu,v Afghánistánu,Bosně a nově také ve válce v Iráku. Taktika zapojení Hornetu do akcí je hlavně z letadlových lodí kde tvoří většinu „zásob“ letadel vzhledem k řadě jeho použití.Z letadlových lodí létají na útoky v kombinovaných svazech kde mají svou roli hlavně jako stíhací bombardéry a letadla pro umlčování PVO protivníka,částečně taky jako stíhací krytí ve svazu,tento úkol však nadále přebírá F-14 Tomcat.
Technické údaje: F/A-18 C/D Hornet
Motory: 2x F404-GE-400 = proudové s přídavným spalováním,tah 71,20 kN
Max. rychlost: 1 915 km/h ve v. 12 190 m
Dostup: 15 240 m
Dosah: 1 060 km
Rozměry:
rozpětí: 11,43 m
délka: 17,07 m
výška: 4,66 m
-------------------------------------------------------------------------------------
A pro srovnání napíšu ještě technické údaje Super Hornetu,aby byly vidět změny.
Technické údaje: F/A-18E Super Hornet
Motory: 2x F414-GE-400 = turbodmychadlové s přídavným spalováním,tah 97,86 kN
Max.rychlost: 1 920 km/h,ale v menší výšce – 6 090 metrech
Dolet:2 040 km
Dostup: 15 240 m
Rozměry:
Rozpětí: 13,90 m
Délka: 18,66 m
Výška: 4,73 m
F/A-18 používá také akrobatická letka námořnictva "Blue Angels"





