Hotové modely letadel a další létající techniky
Moderátor: jarl
- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Luppa 33
DOUGLAS SBD-2 DAUNTLESS
Dauntless sériového čísla 2106 byl v prosinci 1940 dodán námořní bombardovací peruti VB-2 na základně San Diego. Po vstupu USA do války se peruť nalodila na USS Lexington (CV-2) a v březnu 1942 se neúspěšně pokusila o zamezení japonské invaze na Lae a Salamauu. Poté byl letoun předán zvědně-bombardovací peruti námořní pěchoty VMSB-241 na Midway, kde dostal označení "bílá 6". 4. červa 1942 s ním pilot 1stLt Daniel Iverson a střelec PFC Wallace Reid provedly útok na letadlovou loď Hirjú a i přes 219 utržených zásahů se, jako jedni z pouhých osmi osádek, vrátili na základnu. Po opravě získala tento Dauntless cvičná peruť Carrier Qualification Training Unit v námořním středisku Glenview ve státě Illinois. 11. června 1943 se ním zřítil do jezera Michigan 2ndLt Donald A. Douglas během nepovedeného přistání na cvičnou letadlovou loď USS Stable (IX-81). V roce 1994 byl letoun vyzvednut, rekonstruován a od roku 2001 je vystaven v Národním muzeu námořního letectva v Pensacole.
Rozstřílená "bílá 6" po návratu z náletu 4. června 1942
Piloti VMSB-241, 1stLt Daniel Iverson klečící třetí zleva
Rekonstruobaný SBD-2 No.2106 v hale muzea
DOUGLAS SBD-2 DAUNTLESS
Dauntless sériového čísla 2106 byl v prosinci 1940 dodán námořní bombardovací peruti VB-2 na základně San Diego. Po vstupu USA do války se peruť nalodila na USS Lexington (CV-2) a v březnu 1942 se neúspěšně pokusila o zamezení japonské invaze na Lae a Salamauu. Poté byl letoun předán zvědně-bombardovací peruti námořní pěchoty VMSB-241 na Midway, kde dostal označení "bílá 6". 4. červa 1942 s ním pilot 1stLt Daniel Iverson a střelec PFC Wallace Reid provedly útok na letadlovou loď Hirjú a i přes 219 utržených zásahů se, jako jedni z pouhých osmi osádek, vrátili na základnu. Po opravě získala tento Dauntless cvičná peruť Carrier Qualification Training Unit v námořním středisku Glenview ve státě Illinois. 11. června 1943 se ním zřítil do jezera Michigan 2ndLt Donald A. Douglas během nepovedeného přistání na cvičnou letadlovou loď USS Stable (IX-81). V roce 1994 byl letoun vyzvednut, rekonstruován a od roku 2001 je vystaven v Národním muzeu námořního letectva v Pensacole.
Rozstřílená "bílá 6" po návratu z náletu 4. června 1942
Piloti VMSB-241, 1stLt Daniel Iverson klečící třetí zleva
Rekonstruobaný SBD-2 No.2106 v hale muzea

"Non je ne regrette rien"
- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
To číslo 24 na směrovce tě zavedlo špatným směrem. Il-2 od 140 Gv. ShAP na fotce má navíc pruh na trupu a na směrovce. To letadlo, co nás čeká, je celkem známý stroj, na kterém létal od dubna 1944 do února 1945 Musa Gajsinovič Garejev. V té době velel 2. letce 76. gardového bitevního pluku.zved píše: ↑18/11/2023, 19:54
Nevidím to tak tragicky. Dle např. eBaye jde v případě IL 2M přesně o tento model:
IL2M-Luppa.jpg
Takže zadní kolo je zachováno! A vypadá to, že i značení je tentokrát dobré. Viz např.:
https://www.asisbiz.com/il2/IL-2/pages/ ... ff-01.html,
https://soldat.pro/en/2018/07/09/il-2/.
Pořádně se mi nepodařilo dopátrat něco bližšího o 140 Gv. ShAP (guards ground attack aviation regiment). Z toho druhého odkazu plyne, že měl působit nad Berlínem v závěru WWII. Tam lítaly i IL-10 (respektive asi skoro vše, co mělo křídla).

"Non je ne regrette rien"
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Hmm, možná jo. Ty pluky letadla značily asi někdy dost podobně. Pro mě zůstává otázkou, jak to letadlo Garejeva skutečně vypadalo. Předloha je asi toto: https://airaces.narod.ru/all7/gareyev.htm. Podle jedné černobílé fotografie zde: https://biographe.ru/politiki/musa-gareev na trupu vzadu čouhá náznak bílého pruhu (dokonce i vzadu na směrovce)p3tris píše: ↑20/11/2023, 12:46
To číslo 24 na směrovce tě zavedlo špatným směrem. Il-2 od 140 Gv. ShAP na fotce má navíc pruh na trupu a na směrovce. To letadlo, co nás čeká, je celkem známý stroj, na kterém létal od dubna 1944 do února 1945 Musa Gajsinovič Garejev. V té době velel 2. letce 76. gardového bitevního pluku.

Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Hmm, tak to vypadá, že se pokusím najít staré vrakoviště po kitech. Anebo oslovím kamaráda se soustruhem. 

- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Jenže na té černobílé fotografii s pruhy není Il-2, ale Jak. A upřímně bych si nebyl jistý ani tím, že ten pilot je Garejevzved píše: ↑20/11/2023, 13:41 Hmm, možná jo. Ty pluky letadla značily asi někdy dost podobně. Pro mě zůstává otázkou, jak to letadlo Garejeva skutečně vypadalo. Předloha je asi toto: https://airaces.narod.ru/all7/gareyev.htm. Podle jedné černobílé fotografie zde: https://biographe.ru/politiki/musa-gareev na trupu vzadu čouhá náznak bílého pruhu (dokonce i vzadu na směrovce)A tady: https://live.warthunder.com/post/285142/en mají i nějakou verzi s číslem 30. Otázka, jestli to není jen další "fantazie".


"Non je ne regrette rien"
- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Luppa 15
ILJUŠIN Il-4
Il-4 čísla 78 patřil jedné z gardových jednotek sovětského letectva, o čemž svědčí gardové odznaky na bocích trupu pod kabinou. S největší pravděpodobností se jednalo 20. gardový letecký pluk dalekého dosahu. Pluk byl založen v květnu 1943 vyčleněním z 10. gardového leteckého pluku dalekého dosahu a vyzbrojen letouny Il-4. Během bojů o Krym operoval ze základny Jablonovka. Za své zásluhy byl 26. prosince 1944 přejmenován na 20. gardový bombardovací pluk dalekého dosahu, vyznamenán Řádem Suvorova a získal přízvisko "Sevastopolský". Poté byl přesunut do Polska, například na letiště Lublin, odkud prováděl bombardovací operace proti Německu. Tam ho také zastihl konec války a 15. prosince 1945 byl pluk transformován do 202. gardového bombardovacího pluku.
Poznámka:
Podle jednoho sovětského zdroje letoun patřil 4. GAP DD, což je ale velice nepravděpodobné, protože tato jednotka byla vyzbrojena letouny TB-3 a později Li-2. Podle porovnávaní fotografií různých bombardovacích leteckých pluků jsem došel k názoru, že by se mohlo jednat právě o 20. GAP DD, který používal stejné umístění gardových znaků, stejný druh číslic a rozlišování letek pomocí barevných vršků výškovek. Na druhou stranu, většina jeho letounů na fotkách měla větší číslo než 100. Pokud má někdo k Il-4 čísla 78 přesnější informace, rád se nechám opravit.
Il-4 číslo 78 během vzletu
Piloti 20. GAP DD před Il-4 na letišti v Lublinu
ILJUŠIN Il-4
Il-4 čísla 78 patřil jedné z gardových jednotek sovětského letectva, o čemž svědčí gardové odznaky na bocích trupu pod kabinou. S největší pravděpodobností se jednalo 20. gardový letecký pluk dalekého dosahu. Pluk byl založen v květnu 1943 vyčleněním z 10. gardového leteckého pluku dalekého dosahu a vyzbrojen letouny Il-4. Během bojů o Krym operoval ze základny Jablonovka. Za své zásluhy byl 26. prosince 1944 přejmenován na 20. gardový bombardovací pluk dalekého dosahu, vyznamenán Řádem Suvorova a získal přízvisko "Sevastopolský". Poté byl přesunut do Polska, například na letiště Lublin, odkud prováděl bombardovací operace proti Německu. Tam ho také zastihl konec války a 15. prosince 1945 byl pluk transformován do 202. gardového bombardovacího pluku.
Poznámka:
Podle jednoho sovětského zdroje letoun patřil 4. GAP DD, což je ale velice nepravděpodobné, protože tato jednotka byla vyzbrojena letouny TB-3 a později Li-2. Podle porovnávaní fotografií různých bombardovacích leteckých pluků jsem došel k názoru, že by se mohlo jednat právě o 20. GAP DD, který používal stejné umístění gardových znaků, stejný druh číslic a rozlišování letek pomocí barevných vršků výškovek. Na druhou stranu, většina jeho letounů na fotkách měla větší číslo než 100. Pokud má někdo k Il-4 čísla 78 přesnější informace, rád se nechám opravit.
Il-4 číslo 78 během vzletu
Piloti 20. GAP DD před Il-4 na letišti v Lublinu

"Non je ne regrette rien"
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Ono to může být taky záměna TB-3 za DB-3 což je původní označení Il-4.
Našel jsem tuhle kamufláž.
Tvůj temný oheň ti nepomůže, plameni Udúnu. Vrať se do stínu!


- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Kdepak. Jde skutečně o zastaralý TB-3. Brzy je nahradili Li-2 upravenými k bombardování.
Ta tvá kamufláž má jinak barevná pole. Ale máš pravdu, ta "78" může být i od 18. GAP DD, viz fotka letadel této jednotky níže. Upřímně, ona může být skoro od každého gardového pluku vyzbrojeného Il-4. Znám pouze jednu fotografii toho konkrétního letounu a u ní jsem nikde popisek s jednotkou nenašel. Škoda, že si nevybrali nějaké zbarvení s nápisem. Takových Il-4 bylo plno a hledalo by se o dost lépe.

"Non je ne regrette rien"
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Nevím proč jsem žil v domnění, že Mosquito je v měřítku 1/144
Dnes jsem obcházel trafiky (protože sehnat nějaké kousky je pořád těžké a nejisté - někdy vyprodáno, někdy některý model nepřijde, nebo prostě skončí dodávka) a náhodně jsem v jedné našel právě Mosquito a Dauntlesse. Protože je moskyt v měřítku 1/72, tak jsem ho nakonec vzal (i přes jeho nedostatky - nepřesnosti). No a příští týden snad už IL 2?

Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Tak IL-2 je doma (dokonce 2, jeden kus je na případnou výměnu
). Pár postřehů. Celkově ne vypadá špatně (za ty prachy asi OK). Teď ty hrubší chyby a vady. Některé kusy (třeba ten první co jsem viděl) mají dost špatně slepenou spodní a svrchní část křídla (vpředu), takže jsou tam viditelné mezery (možná by šlo slepit). Letadlo je celkově slepeno ze svrchního a spodního dílu a jsou tam v místě dotyku hluboké rýhy. Zvláště patrné v místě napojení křídla k trupu. Je to hodně vidět (a je to dost prasácký). A hodně hrubá je ještě absence krytů kol v podvozku a kol samotných (jejichž špičky i při uzavření čouhaly ven). Prostě jsou tam díry
Jo a ještě na trupu před kabinou (vpředu) chybí takový ten krátký sloupek trčící nahoru (nevím co je a nechce se mi to studovat). Ale asi to neměly všechny verze.


Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Kromě chyb, které uvádíš, je asi tou nejočividnější zbarvení zbraní. Především pak pohyblivý kulomet UBK ráže 12,7 mm, ve svém "módním" stříbřitém outfitu. Náprava asi nebude nejjednodušší, zkusit jej vyjmout a přebarvit, nebo nechat na místě, kabinu zevnitř zamaskovat a dlouhým jemným štečkem natřít? Obojí má své úskalí. Mnohem jednodušší bude opravit hlavně kanónů Vja-23 mm. U nich mě naopak příjemně překvapilo ztvárnění jejich výstupů z náběžné hrany křídla. Má domněnka, že model bude vybaven kanóny 11-P-37 ráže 37 mm se ukázala nesprávná, ale modely jiných výrobců je opravdu mají.
Celkově mohu říct, že model se mi líbí, přes uvedené chyby. Ovšem stejně mám pocit, že tato série je v porovnání ze sérií Amercomu víc odfláknutá. Tím mám na mysli lícování, zbarvení, provedení některých detailů a podobně. Nemluvě o absenci vytaženého podvozku u měřítka 1:72.
Celkově mohu říct, že model se mi líbí, přes uvedené chyby. Ovšem stejně mám pocit, že tato série je v porovnání ze sérií Amercomu víc odfláknutá. Tím mám na mysli lícování, zbarvení, provedení některých detailů a podobně. Nemluvě o absenci vytaženého podvozku u měřítka 1:72.
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
V neděli jsem "ulovil" časopis č. 35 s modelem Dornier Do 217 (měřítko 1/144). Je to "anonymní stroj" (bez označení), dle černého spodku asi nějaká noční verze. Ale přesnější verzi se mi zatím vypátrat nepodařilo a asi ani nepodaří. Protože "Čuňani" zřejmě zase něco zčunili. A to zejména počet a umístění kulometů/kanónů. Jejich kombinaci na modelu jsem nikde nenašel a zvláště 3 kulomety umístěné v kabině vzadu se mi zdají krajně podezřelé
A i ten čouhající z kabiny dopředu. Já mám jako bonus na přední prosklené části nakresleny přepážky skel křivě
.
EDIT. Tak jsem Číňanům možná křivdil. Vypadá to snad na Dornier Do 17 Z-2. Nicméně pak to ale není Do 217!


EDIT. Tak jsem Číňanům možná křivdil. Vypadá to snad na Dornier Do 17 Z-2. Nicméně pak to ale není Do 217!
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Nemáš fotku?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Jen abych zamezil spekulacím. Jedná se opravdu o Do 217 a to ve verzi Do 217E-4. Což je škoda, protože nějaká verze s jinou kabinou by byla lepší, takhle to vedle Do 17 vypadá skoro jako dva stejné stroje. Imatrikulace byla zastříkána těmi "hady" i na skutečném stroji. Mělo by jít o letoun 3E+HN, který v létě 1942 sloužil u 5./KG 6 se základnou Mondidier. Až seženu více informací, hodím sem klasický popis včetně fotek.

"Non je ne regrette rien"
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Díky


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Potěšilo by mě, kdybys mohl přidat i pár informací o Dornier Do 17 Z-2 a případných rozdílech od Do 217 E-4. Vypadá to, že ty letouny mají k sobě hodně blízko (no pořád je to Dornier že

EDIT. Pokud je to Do 217 E-4, tak určitě ne "typický". Ten totiž dle dostupných info na netu nemá přední kulomet v kabině, ale v čumáku a ve spodní "gondole" (možná jsem to nenazval dobře, ale určitě víte, co jsem myslel

Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Model je evidentně Do 17 Z. Rozdílů oproti Do 217 E je spousta. Primárně motory a jejich gondoly, dále pak podbradek vs vana pod kabinou, neexistence střelecké věže, jiná zadní ostruha a jiné SOP a koncové vřeteno. Z (létající tužka) je v bokoryu rovný, E prohnutý. Ony ty typy jsou si podobné jen zdánlivě. V podstatě jde o zcela odlišná éra.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- p3tris
- Kapitán
- Příspěvky: 1397
- Registrován: 24/6/2011, 12:46
- Bydliště: Vodňany
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hotové modely letadel a další létající techniky
Je to přesně jak píšeš. Tady je to celé hodně špatně. Zkrátka vzali výlisek Do 17Z a foukli na něj kamufláž z Do 217E-4. Dokud jsem neměl to letadlo v ruce, tak jsem si toho nevšimnul. Takže pokud by někdo chtěl opravdu Do 217E-4 v téhle kamo, má možnost u DeAgostini. V tom případě bych ale už asi šel radši do Do 217M-1 s jinou kabinou od Atlasu.Zemakt píše: ↑19/12/2023, 19:51 Model je evidentně Do 17 Z. Rozdílů oproti Do 217 E je spousta. Primárně motory a jejich gondoly, dále pak podbradek vs vana pod kabinou, neexistence střelecké věže, jiná zadní ostruha a jiné SOP a koncové vřeteno. Z (létající tužka) je v bokoryu rovný, E prohnutý. Ony ty typy jsou si podobné jen zdánlivě. V podstatě jde o zcela odlišná éra.
Altaya:
Atlas:

"Non je ne regrette rien"