skelet píše: ↑19/1/2024, 10:49
v reálu to vypadá, že někdo bude mít Bushmaster, někdo LMV, někdo Dingo, někdo Mars. Což prostě budí dojem přinejlepším chaosu, přinejhorším úplatkářství
Tohle z hlediska provozu a hlavně servisu nesmysl. Zvláště v podmínkách AČR, kde těch vozidel není tolik, je takové množství typů nesmysl. Jasné, jsou skupiny, které z takové pestrosti techniky mají radost - zbrojaři, lobbisté, návštěvníci Bahen a Dnů NATO, modeláři. Možná někteří státní úředníci, protože mají práci.
Je opravdu potřeba se zamyslet a vymyslet, jak dál. Sjednocení platformy obrněnců 4x4, pokud v nich AČR vůbec chce pokračovat, je krok, který v důsledku ušetří čas i finance a zvýší schopnosti armády. A co je nejdůležitější, jednotná platforma bude šetřit životy vojáků díky vyšší provozuschopnosti umožněné jednotným servisem a jednodušší logistikou dílů. Samozřejmě za předpokladu, že bude vybrána dobrá platforma a management servisu a náhradních dílů nepovedou diletanti.
Osobně si myslím, že zavedení nově vyvinutého a ještě nevyzkoušeného typu je nejvíce rizikové a potenciálně jedno z nejdražších řešení. V prvé řadě jde o čas, upřímně řečeno začátkem roku 2024 jen odhadujeme, kolik času ještě zbývá do větší eskalace. Zcela nový typ musí být důkladně vyzkoušen, musí se doladit “dětské nemoci” a stále je riziko, že se ve službě nakonec projeví vlastnosti, které použitelnost typu omezí. To všechno stojí finance a především čas. Obojí se dá ušetřit použitím již odladěné a vyzkoušené platformy, kde už většinu práce odvedli jiní. Další věcí je průmysl. Rozhodně je potřeba usilovat o maximum lokalizace výroby a servisu, ale na druhou stranu, pokud bude do služby zaveden endemit, který nikdo jiný nevyrábí ani neprovozuje, tak při vyřazení příslušné zbrojovky (což jsou prioritní cíle, ČR je v dostřelu potenciálního agresora a úroveň zdejší PVO už nebudu rozvádět) bude další provoz takového endemitu poněkud komplikovaný.
K vlastnímu typu. Ideálně je samozřejmě rozšířit již zavedenou platformu, protože u ní už AČR důvěrně zná klady i zápory výroby, provozu a servisu. Dingo zjevně v AČR neoslnilo. Co LMV?
Z novych typů tu zní Bushmaster a Mars, případně další české produkty. Mars je zcela nový stroj české výroby, na ktery lze vztáhnout řadu výhrad uvedených výše. Bushmaster - ten je jeden z těch již vyzkoušených, slouží v několika státech a zjevně to není propadák. Je schopen tento typ splnit požadavky AČR na jednu platformu?
A jsou ještě další typy, o kterých se uvažuje?