Nejstarší vraždy a masakry
Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav, Thór, Hektor
Nejstarší vraždy a masakry
Nejstarší vraždy a masakry
Pokud jde o střety mezi jednotlivci, tak nejstarší nálezy se datují již před 430 000 lety. V roce 2015 zkoumali španělští archeologové ostatky minimálně 28 neandertálců v jeskyni Sima de los Huesos v pohoří Atapuerca. Ohledání lebky číslo 17 odhalilo, že měl na čelní kosti dvě zlomeniny, které podle analýz a také forenzních testů pocházely ze dvou přesně cílených tupých ran. Jelikož byly opravdu blízko u sebe, je nález interpretován jako nejstarší doložená vražda na světě vůbec. Nejstarším dokladem lidského skupinového konfliktu, jakýmsi předchůdcem válečnictví, byl nález hromadného hrobu starého 10 000 let. V Nataruku na území dnešní Keňské republiky, byly objeveny ostatky 27 lidí včetně nejméně osmi žen (i těhotných) a šesti dětí. Archeologové z Cambridge, kteří celou lokalitu zkoumali, se domnívají, že tuto skupinu přepadla a pozabíjela jiná lovecko-sběračská skupina. Byly nalezeny proražené lebky (viz titulní obrázek), zlámané ruce, kolena, žebra, hroty šípů v kostech. Podle dvou obsidiánových hrotů šípů archeologové předpokládají, že příchozí útočná skupina pocházela z jiné oblasti, neboť obsidián se na ostatních místních lokalitách nenachází. Rovněž byl překonán názor o mírumilovných zemědělcích v období neolitu – mladší době kamenné (zhruba 8 000 až 5 000 let př.n.l.).
Talheim (Německo)
Zde byl roku 1983 nalezen masový hrob s ostatky nejméně 34 zavražděných osob (9 mužů, 7 žen a 16 dětí). Antropologické zkoumání odhalilo u většiny jedinců smrtelná zranění hlavy, způsobená údery seker a kyjů. Ve třech případech pak byly oběti popraveny výstřelem šípu z bezprostřední blízkosti do hlavy. Zavraždění nemají na pažích žádná obranná zranění. Dá se tedy s velikou jistotou předpokládat, že byli nejdříve zajati a až poté popraveni. Na skeletech také nebyly zjištěny jakékoliv stopy po okousání kostí od šelem. Oběti tedy musely byt bezprostředně po své smrti zakopány. Nápadná absence těl mladých žen a kojenců může naznačovat, že byly buď ušetřeny a odvlečeny či naopak povražděny na jiném místě.
Kilianstädten (Německo)
Zde byl objeven masový hrob s ostatky šestadvaceti osob, které nesly stopy ran po šípech a tupých úderech kamennými sekerami. Končetiny byly polámané a hojnost zlomenin, vzniklých těsně před smrtí, naznačovala mučení či zohavování. Rovněž v tomto případě téměř chybí ostatky žen a dospívajících. Zdá se, že ve společnosti kultur s lineární keramikou, tehdy došlo k významné změně, která vedla k tomu, že se jednotlivé skupiny populace surově vyvražďovaly. Konkrétní příčiny společenského kolapsu neznáme, ale dá se předpokládat, že šlo o kombinaci vlivů, jako třeba klimatické změny, změny náboženství, boj o teritorium a podobně.
Jeskyně Jungfernhӧhle (Německo)
V této v lesích ukryté jeskyni s prorockým názvem Panenská jeskyně byly v letech 1951 – 54 při výzkumu O. Kunkla nalezeny mimo velkého množství zdobené stolní keramiky a zvířecích kostí také opálené a rozlámané kosterní ostatky nejméně 41 lidí. Pouze čtyři jedinci byly identifikováni jako muži, ve všech ostatních případech se jednalo o pozůstatky žen, dívek a malých holčiček (v několika případech ještě kojenců). O. Kunkel a G. Asmus interpretovali tento nález jako posvátné místo kultury s lineární keramikou, ve kterém byly během obřadů rituálně pojídány lidské oběti. Stopy svědčící o kanibalismu byly později zpochybněny při novém antropologickém zkoumání J. Orschniedové, která došla k závěru, že k uložení pozůstatků do jeskyně mohlo dojít až delší dobu po jejich smrti a že dříve zjištěné stopy po opálení a rozlámání kostí nemusejí dokazovat kanibalské praktiky. Přestože není jisté, že dotyčné ženy a dívky byly usmrceny přímo zde, působí představa o uložení desítek z přirozených příčin zemřelých "panen" v útrobách této jeskyně již kvůli jejímu názvu velice nepravděpodobně a interpretace Jungferhӧhle jako svatyně určené k uspokojení podsvětních (chtonických) božstev je dodnes nejpravděpodobnějším vysvětlením tohoto nálezu.
Asparn-Schletz (Rakousko)
V podobě od roku 1983 H. Windlem zkoumaném, dvěma příkopy opevněném sídlišti (jednalo se o 4 m široké, 2 m hluboké příkopy vanovitého profilu chránících plochu o průměru 330 m)v rakouském Asparn-Schletz máme příklad vnějším útokem dobytého a poté vyvražděného sídliště kultury s lineární keramikou. V odkryté části tohoto sídliště byly především uvnitř obranných příkopů nalezeny různě dochované pozůstatky více než 200 mužů, žen a dětí. Mnohá těla (opět převážně lebky) nesla stopy těžkých zranění, způsobených údery kamenných seker a kyjů. Většina kosterních pozůstatků se dochovala pouze částečně a nesla stopy po okousání od zubů psů, vlků a lišek, což přesvědčivě dokládá, že oběti boje byly po své smrti ponechány na místě, kde zemřely nebo byly bez piety naházeny do příkopů, původně chránících sídliště, kde si na nich po dlouhou dobu pochutnávala dravá zvěř. Za nejpravděpodobnější interpretaci je považován scénář, že se jednalo o sídliště dobyté a vyvražděné vnějším nepřítelem v rámci nějakého lokálního či dokonce nadregionálního konfliktu.
Herxheim (Německo)
Dosud nejbizarnější a také nejtajemnější příklad hromadně praktikovaného násilí nám přinesly archeologické výzkumy v německém Herxheimu. Uvnitř dvou přerušovaných příkopů obepínajících sídliště pozdní kultury s lineární keramikou byly od roku 1996 při výzkumech A. M. Haußera a A. Zeeb-Lanze zachyceny pozůstatky více než 500 jedinců (celkově je možné odhadnout počet zde uložených lidí na více než 1000 jedinců). Naprostá většina zde nalezených lidských kostí nesla jasné stopy kuchyňského zpracování a do příkopů byla odhozena spolu s běžným sídlištním odpadem. Na kostech jsou jasně patrné stopy po ořezání masa, dlouhé kosti byly rozštípány za účelem získání morku a vršky mnohých lebek byly opracovány do podoby misek či číší. Chemické analýzy kostního kolagenu odhalily jeho rozpad v důsledku tepelné úpravy (kosti s masem tedy byly vařeny). Za velice pozoruhodnou okolnost můžeme považovat fakt, že k uložení všech dosud zjištěných lidských pozůstatků nedošlo v intervalu delším nežli 10 let. Během prvních let výzkumu této i na pravěké poměry bizarní lokality se výzkumný tým přikláněl k hypotéze, že se jednalo buď o pohřebiště s velice svérázným pohřebním rituálem anebo o nějaké velice významné kultovní místo, kam chodili přinést nejvyšší dobrovolnou oběť obyvatelé z celé západní části území osídleného kulturou s lineární keramikou. V dotyčných příkopech obsahujících lidské pozůstatky totiž byly nalezeny bohatě zdobené stolní nádoby pocházejících až z dalekých Čech či Saska. Díky izotopovým analýzám provedených na rozštípaných kostech však bylo zjištěno, že dotyční snědení pocházeli z podhorských oblastí, ze kterých doposud nálezy kultury s lineární keramikou neznáme a je tak možné předpokládat, že se s největší pravděpodobností jednalo o pozdní lovce-sběrače, žijící někde v Alpském podhůří. Vzhledem k těmto poznatkům dnes předpokládá archeolog B. Boulestin, že se jednalo o pozdní mezolitiky (muže, ženy i děti), pochytané při válečných výpravách neolitiků, kteří tyto zajatce přivedly do Herxhaimu, aby je zde zabili, naporcovali a poté v rámci blíže neznámých rituálů a slavností upekli, uvařili a snědli.
Zdroj:
http://www.virtualniarcheologie.cz/jak- ... -bojovalo/
https://www.heroine.cz/svet/509-archeol ... -internetu
https://www.cam.ac.uk/research/news/evi ... of-warfare
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kultura_s ... _keramikou
Talheim
Asparn-Schletz
Herxheim
Naposledy upravil(a) Rase dne 4/6/2023, 15:52, celkem upraveno 2 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Vlastimil Čech
- podporučík
- Příspěvky: 603
- Registrován: 3/12/2012, 16:49
- Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.
Re: Nejstarší vraždy a masakry
Hrozné... lidožrouti v Evropě... 

Re: Nejstarší vraždy a masakry
Kolego, přidej si tam n (Jungfernhöhle).Rase píše:
Jeskyně Jungferhӧhle (Německo)
... a interpretace Jungferhӧhle jako svatyně ...

-
- rotný
- Příspěvky: 88
- Registrován: 15/3/2018, 14:13
Re: Nejstarší vraždy a masakry
Mladečske jeskyně i u nasVlastimil Čech píše:Hrozné... lidožrouti v Evropě...

Re: Nejstarší vraždy a masakry
vodouch:
díky, opraveno
člověk se až diví, jak brutální byl tehdy život, lidí bylo málo, přesto se takto hubili. U nás to tehdy taky nebylo o moc lepší... V roce 1871 při průzkumu Býčí skály, nalezl archeolog Jindřich Wankel prostor, který jej zaujal značným množstvím znetvořených lidských ostatků. Většina koster měla usekané ruce nebo hlavy a jednotlivé části lidských těl byly rozházené po celé ploše jeskyně. Vedle toho identifikoval i pozůstatky zdobeného vozu a kamenný stolec. Domníval se proto, že narazil na zbytky pravěkého obřadu, jehož součástí byly lidské oběti. Čtyřicet mladých dívek a otroků bylo podle něj bez milosti zavražděno, aby po smrti doprovázeli svého pána. Utrpení lidí je podle senzibilů v blízkosti Býčí skály dodnes cítit jako výrazně negativní energie. Novější historické průzkumy jsou nicméně k původní Wankelově teorii o pohřebním rituálu skeptické a nález považují daleko spíš za důsledek dávného loupežného přepadení. Po dlouhá staletí byla jeskyně využívaná k náboženským rituálům.

díky, opraveno
člověk se až diví, jak brutální byl tehdy život, lidí bylo málo, přesto se takto hubili. U nás to tehdy taky nebylo o moc lepší... V roce 1871 při průzkumu Býčí skály, nalezl archeolog Jindřich Wankel prostor, který jej zaujal značným množstvím znetvořených lidských ostatků. Většina koster měla usekané ruce nebo hlavy a jednotlivé části lidských těl byly rozházené po celé ploše jeskyně. Vedle toho identifikoval i pozůstatky zdobeného vozu a kamenný stolec. Domníval se proto, že narazil na zbytky pravěkého obřadu, jehož součástí byly lidské oběti. Čtyřicet mladých dívek a otroků bylo podle něj bez milosti zavražděno, aby po smrti doprovázeli svého pána. Utrpení lidí je podle senzibilů v blízkosti Býčí skály dodnes cítit jako výrazně negativní energie. Novější historické průzkumy jsou nicméně k původní Wankelově teorii o pohřebním rituálu skeptické a nález považují daleko spíš za důsledek dávného loupežného přepadení. Po dlouhá staletí byla jeskyně využívaná k náboženským rituálům.


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nejstarší vraždy a masakry
Pomalu doplňuji obrázky i v této sekci, tak zde je pár co se do hlavního článku nevešly.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nejstarší vraždy a masakry
Násilí mezi obyvateli prvních měst
Pokud si idealizujeme svobodný život v prvních městech neplatila nudná pravidla a zákony, tak možná budeme překvapení. Brutální násilí totiž bylo samozřejmou součástí tehdejšího života v nejstarších městech, která vyrostla v Úrodném půlměsíci v období neolitu. Teprve až rozvoj centralizované zprávy, právních systémů, vojska a obchodu na počátku doby bronzové utlumil všudypřítomné násilí a města přestala být děsivou noční můrou. Mezinárodní tým bioarcheologů, který vedl Giacomo Benati ze španělské Universitat de Barcelona, prozkoumal pozůstatky dávných obyvatel Mezopotámie a Blízkého východu. Zjistili, že u obyvatel nejstarších měst v této oblasti došlo k dramatickému nárůstu fyzického násilí. K poklesu intenzity násilností podle nich došlo až s rozvojem centralizované vlády počátkem doby bronzové, zhruba mezi lety 3300 a 1500 před naším letopočtem. Benati a jeho kolegové analyzovali celkem 3 539 koster pocházejících z oblasti dnešního Íránu, Iráku, Jordánska, Sýrie, Libanonu, Izraele a Turecka (viz mapka). Hledali na nich stopy násilných poranění. Jejich výzkum poodhalil vývoj násilností v období zhruba mezi lety 12 000 až 400 před naším letopočtem. V tomto období došlo k řadě zásadních civilizačních změn a tlupy lovců sběračů se proměnily na obyvatelstvo monumentálních měst. Jak uvádí první autor studie Joerg Baten z německé Universität Tübingen, násilí mezi lidmi kulminovalo přibližně v letech 4500 až 3300 před naším letopočtem. Během následujících necelých dvou tisíc let, zhruba do roku 1500 př.n.l. násilí zase postupně vyhasínalo. Poté došlo kolem roku 1200 př.n.l. z ne zcela jasných důvodů ke zhroucení civilizací doby bronzové a zhruba až do roku 400 př.n.l. opět propuklo násilí. Exploze násilí v nejstarších městech zřejmě souvisela s nahuštěním mnoha lidí na malém prostoru, kde původně vládl spíše chaos než promyšlená organizace. Lidé si přestali rozbíjet hlavy až po vzniku stabilizovaných právních systémů, centrálně ovládaných armád a náboženských institucí. K utlumení násilí přispěl i rozvoj obchodu. Lidská povaha je ale stále zhruba stejná. Pokud by tedy došlo ke kolapsu dnešní civilizace a rozkladu právního systému, opět se dá očekávat propuknutí brutálního násilí jako ve zmíněném neolitu. Byť tedy často nemáme civilizaci úplně v lásce, na tohle bychom neměli zapomínat.
https://www.osel.cz/13121-mestske-nasil ... aveni.html
Pokud si idealizujeme svobodný život v prvních městech neplatila nudná pravidla a zákony, tak možná budeme překvapení. Brutální násilí totiž bylo samozřejmou součástí tehdejšího života v nejstarších městech, která vyrostla v Úrodném půlměsíci v období neolitu. Teprve až rozvoj centralizované zprávy, právních systémů, vojska a obchodu na počátku doby bronzové utlumil všudypřítomné násilí a města přestala být děsivou noční můrou. Mezinárodní tým bioarcheologů, který vedl Giacomo Benati ze španělské Universitat de Barcelona, prozkoumal pozůstatky dávných obyvatel Mezopotámie a Blízkého východu. Zjistili, že u obyvatel nejstarších měst v této oblasti došlo k dramatickému nárůstu fyzického násilí. K poklesu intenzity násilností podle nich došlo až s rozvojem centralizované vlády počátkem doby bronzové, zhruba mezi lety 3300 a 1500 před naším letopočtem. Benati a jeho kolegové analyzovali celkem 3 539 koster pocházejících z oblasti dnešního Íránu, Iráku, Jordánska, Sýrie, Libanonu, Izraele a Turecka (viz mapka). Hledali na nich stopy násilných poranění. Jejich výzkum poodhalil vývoj násilností v období zhruba mezi lety 12 000 až 400 před naším letopočtem. V tomto období došlo k řadě zásadních civilizačních změn a tlupy lovců sběračů se proměnily na obyvatelstvo monumentálních měst. Jak uvádí první autor studie Joerg Baten z německé Universität Tübingen, násilí mezi lidmi kulminovalo přibližně v letech 4500 až 3300 před naším letopočtem. Během následujících necelých dvou tisíc let, zhruba do roku 1500 př.n.l. násilí zase postupně vyhasínalo. Poté došlo kolem roku 1200 př.n.l. z ne zcela jasných důvodů ke zhroucení civilizací doby bronzové a zhruba až do roku 400 př.n.l. opět propuklo násilí. Exploze násilí v nejstarších městech zřejmě souvisela s nahuštěním mnoha lidí na malém prostoru, kde původně vládl spíše chaos než promyšlená organizace. Lidé si přestali rozbíjet hlavy až po vzniku stabilizovaných právních systémů, centrálně ovládaných armád a náboženských institucí. K utlumení násilí přispěl i rozvoj obchodu. Lidská povaha je ale stále zhruba stejná. Pokud by tedy došlo ke kolapsu dnešní civilizace a rozkladu právního systému, opět se dá očekávat propuknutí brutálního násilí jako ve zmíněném neolitu. Byť tedy často nemáme civilizaci úplně v lásce, na tohle bychom neměli zapomínat.
https://www.osel.cz/13121-mestske-nasil ... aveni.html

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nejstarší vraždy a masakry
Naši predkovia z bronzovej a železnej doby sa pekne vyznamenali. Mytologické a náboženské kulty s obetovaním zvierat aj ľudí.
Skrátka, bolo tu veselo.
https://www.csfd.sk/film/247799-stopy-d ... i/prehlad/
Silické jaskyne
https://haydenland.sk/sk/miesto/babska-diera-silica/
Archeologický výskum v tejto oblasti potvrdil, že v Babskej diere sa konali magické rituály spojené s krvavými obeťami, vrátane ľudských. Našlo sa tu viacero zaujímavých predmetov spätých s týmito obradmi.
Potvrdzujúci nález o obradoch v tejto lokalite je šamanská maska vyrobená z tvárovej časti ľudskej lebky.
https://lumyd.eu/article/praveka-obetna ... ritualu/47
https://lumyd.eu/article/hlavy-v-nadoba ... onzovej/22
Hradisko Molpír
https://refresher.sk/43731-Na-Slovensku ... -z-praveku
Názory geologa na kultové obetovenie
https://invivomagazin.sk/stvrtili-ludi, ... j_801.html
Skrátka, bolo tu veselo.
https://www.csfd.sk/film/247799-stopy-d ... i/prehlad/
Silické jaskyne
https://haydenland.sk/sk/miesto/babska-diera-silica/
Archeologický výskum v tejto oblasti potvrdil, že v Babskej diere sa konali magické rituály spojené s krvavými obeťami, vrátane ľudských. Našlo sa tu viacero zaujímavých predmetov spätých s týmito obradmi.
Potvrdzujúci nález o obradoch v tejto lokalite je šamanská maska vyrobená z tvárovej časti ľudskej lebky.
https://lumyd.eu/article/praveka-obetna ... ritualu/47
https://lumyd.eu/article/hlavy-v-nadoba ... onzovej/22
Hradisko Molpír
https://refresher.sk/43731-Na-Slovensku ... -z-praveku
Názory geologa na kultové obetovenie
https://invivomagazin.sk/stvrtili-ludi, ... j_801.html
Re: Nejstarší vraždy a masakry
Okrajově se tomu věnuje i dokument Mistři starých řemesel, díl věnující se bronzu.
Kde zhotovují repliky nožů a sekery nalezených na obětišti nedaleko moravských Hustopečí
https://www.ceskatelevize.cz/porady/132 ... 340220004/
Kde zhotovují repliky nožů a sekery nalezených na obětišti nedaleko moravských Hustopečí
https://www.ceskatelevize.cz/porady/132 ... 340220004/



Re: Nejstarší vraždy a masakry
Tato jeskynní malba zobrazující bitevní scénu ze Sefaru v Alžírsku je jedním z prvních příkladů zobrazení násilí. Zobrazuje 24 mužů na levé straně bojujících proti 13 lidem na pravé straně s luky a šípy a v jednom případě se sekerou. 5000-3500 před naším letopočtem.
https://www.researchgate.net/figure/Bat ... _319666724
https://www.researchgate.net/figure/Bat ... _319666724

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nejstarší vraždy a masakry
První zemědělci ve Skandinávii vybili lovce a sběrače
Když do Dánska před 5 900 lety dorazili první lidé neolitu, rozpoutal se masakr. Koho neskolily zbraně, ten skonal na nemoci co s sebou vetřelci přinesli. Původní lovci a sběrači zmizeli během pár generací, a to tak dokonale, že po nich nezůstala ani DNA v genomech dnešních Dánů. Vítězné zemědělce ovšem potkal stejný osud před 4 850 lety, když do Dánska dorazili nomádi od Černého moře. Mezinárodní tým odborníků uskutečnil rozsáhlý výzkum, orientovaný především na dávné genomy, díky němuž mohli vědci zhodnotit důsledky migrace neolitických populací. Vyplynulo z něj, že za posledních zhruba 8 000 let, se na území dnešního Dánska odehrály dvě zásadní populační změny. K první z nich došlo asi před 5 900 lety, když do Dánska dorazili první zemědělci. Během pár generací došlo k úplné likvidaci populací lovců a sběračů, kteří do té doby v této oblasti žili. Jak uvádí Anne Birgitte Nielsenová, vedoucí laboratoře Radiocarbon Dating Laboratory na švédské Lund University, tento scénář se dramaticky liší od původních představ, podle nichž šlo o poklidný a mírumilovný přechod k zemědělství. Byl to masakr. Neolitičtí lidé neměli lepší a určitě ani šťastnější život než lovci a sběrači. Rozhodně mnohem více trpěli nemocemi, což se ukázalo jako mocná zbraň. Zásadní výhodou neolitiků ale byl jejich počet. Lovci a sběrači neměli šanci. Zemědělci je převálcovali kvantitou. Kromě vraždění se na konci původních populací v Dánsku nepochybně podepsaly nemoci. Bylo to vlastně úplně stejné jako s indiány, jen bez pušek, střelného prachu a železnice. Vítězní zemědělci se ale neradovali příliš dlouho. Po zhruba tisíciletí, asi před 4 850 došlo na druhou zásadní populační změnu, když do Dánska dorazili z oblasti dnešní Ukrajiny a jižního Ruska pastevci jámové kultury, vybavení koňmi a vozy, kteří zmasakrovali první zemědělce v Dánsku. Opět došlo na zbraně i patogeny. Genom těchto lidí, tedy neolitických populací původem od Černého moře, dodnes v Dánech naprosto převažuje. Po lovcích a sběračích, stejně jako po první vlně zemědělců nezůstalo v dánské DNA prakticky nic. Pokud jde o další oblasti Skandinávie, jako je třeba Švédsko, podle Neilsenové sice nemáme k dispozici tolik prehistorické DNA, ale z toho, co máme, je možné vyčíst, že to tam nejspíš bylo stejné. Příchod prvních zemědělců, stejně jako vlna nomádů od Černého moře, neproběhly s večírky na uvítanou, ale jako genocida. Zabíjeli příchozí a zabíjely nemoci, které tito lidé přinesli. Náš druh je prostě takový.
https://www.osel.cz/13338-brutalni-neol ... erace.html
https://youtu.be/HZM1EbeVRLw
Neolitický "Porsmose man" z dánského rašeliniště, nalezený se šípem v obličeji (rekonstrukce vlevo)
Když do Dánska před 5 900 lety dorazili první lidé neolitu, rozpoutal se masakr. Koho neskolily zbraně, ten skonal na nemoci co s sebou vetřelci přinesli. Původní lovci a sběrači zmizeli během pár generací, a to tak dokonale, že po nich nezůstala ani DNA v genomech dnešních Dánů. Vítězné zemědělce ovšem potkal stejný osud před 4 850 lety, když do Dánska dorazili nomádi od Černého moře. Mezinárodní tým odborníků uskutečnil rozsáhlý výzkum, orientovaný především na dávné genomy, díky němuž mohli vědci zhodnotit důsledky migrace neolitických populací. Vyplynulo z něj, že za posledních zhruba 8 000 let, se na území dnešního Dánska odehrály dvě zásadní populační změny. K první z nich došlo asi před 5 900 lety, když do Dánska dorazili první zemědělci. Během pár generací došlo k úplné likvidaci populací lovců a sběračů, kteří do té doby v této oblasti žili. Jak uvádí Anne Birgitte Nielsenová, vedoucí laboratoře Radiocarbon Dating Laboratory na švédské Lund University, tento scénář se dramaticky liší od původních představ, podle nichž šlo o poklidný a mírumilovný přechod k zemědělství. Byl to masakr. Neolitičtí lidé neměli lepší a určitě ani šťastnější život než lovci a sběrači. Rozhodně mnohem více trpěli nemocemi, což se ukázalo jako mocná zbraň. Zásadní výhodou neolitiků ale byl jejich počet. Lovci a sběrači neměli šanci. Zemědělci je převálcovali kvantitou. Kromě vraždění se na konci původních populací v Dánsku nepochybně podepsaly nemoci. Bylo to vlastně úplně stejné jako s indiány, jen bez pušek, střelného prachu a železnice. Vítězní zemědělci se ale neradovali příliš dlouho. Po zhruba tisíciletí, asi před 4 850 došlo na druhou zásadní populační změnu, když do Dánska dorazili z oblasti dnešní Ukrajiny a jižního Ruska pastevci jámové kultury, vybavení koňmi a vozy, kteří zmasakrovali první zemědělce v Dánsku. Opět došlo na zbraně i patogeny. Genom těchto lidí, tedy neolitických populací původem od Černého moře, dodnes v Dánech naprosto převažuje. Po lovcích a sběračích, stejně jako po první vlně zemědělců nezůstalo v dánské DNA prakticky nic. Pokud jde o další oblasti Skandinávie, jako je třeba Švédsko, podle Neilsenové sice nemáme k dispozici tolik prehistorické DNA, ale z toho, co máme, je možné vyčíst, že to tam nejspíš bylo stejné. Příchod prvních zemědělců, stejně jako vlna nomádů od Černého moře, neproběhly s večírky na uvítanou, ale jako genocida. Zabíjeli příchozí a zabíjely nemoci, které tito lidé přinesli. Náš druh je prostě takový.
https://www.osel.cz/13338-brutalni-neol ... erace.html
https://youtu.be/HZM1EbeVRLw
Neolitický "Porsmose man" z dánského rašeliniště, nalezený se šípem v obličeji (rekonstrukce vlevo)

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nejstarší vraždy a masakry
Vědci popsali, jak zemřel pravěký Vittrupský muž
Před více než sto lety našli zemědělci na severozápadě Dánska kostru. Ležela hluboko v rašelině a na první pohled patřila někomu, kdo zemřel velmi dávno. Další výzkum odhalil, že muž, podle místa nálezu přezdívaný Vittrupský, žil a zemřel před asi 5200 lety (přibližně tedy jako slavný Ötzi). Nyní o něm díky moderním technologiím vědci dokázali zjistit mnohem víc. Kostra muže již na první pohled ukazovala, že zemřel velmi násilnou smrtí - jeho lebka byla rozbita několika silnými údery.
Vědci z Göteborské univerzity ve Švédsku vedení Andersem Fischerem tělo zkoumali všemi metodami, které má moderní archeologie k dispozici, včetně genetické analýzy. Zjistili při tom pozoruhodné podrobnosti. Například odhalili, že vůbec nepocházel z Dánska, ale narodil se pravděpodobně v severním Norsku nebo Švédsku. Do Dánska se zřejmě dostal až ve vyšším věku a začlenil se do místní zemědělské komunity. To se dalo vysledovat podle stravy, kterou konzumoval – v mládí to byly mořské ryby a divoká zvěř, až později přešel na zemědělské plodiny a domácí zvířata. Zemědělskou potravu konzumoval delší dobu, takže není úplně pravděpodobné, že by ho místní zabili hned po jeho příchodu. Tohle všechno dokázali archeologové přečíst z izotopových a proteinových analýz jeho zubů a kostí. Už jen tento detail je pro vědce zásadní: dost totiž zpochybňuje starší představy o pravěkých a starověkých obyvatelích Dánska. Až doposud se totiž předpokládalo, že tamní populace byla velmi homogenní, tedy tvořená lidmi z Dánska, a že pro cizince v ní nebylo moc místo. Studie také přinesla další argumenty pro starší teorii, která říkala, že muž z Vittrupu zemřel v roli rituální obětiny. V té době to v neolitické Evropě byla poměrně běžná praxe a osm úderů do lebky, jimž podlehl, naznačuje, že mohlo jít o něco takového. Brutální povaha jeho smrti, o níž zřejmě kyjem rozbitá hlava svědčí, se shoduje s dalšími archeologickými nálezy obětování v tomto regionu. Výzkum muže z Vittrupu vrhá světlo nejen na jeho individuální životní příběh, ale současně nabízí také širší pohled na dynamiku starověkých společností. Právě v době, kdy žil (a zemřel), totiž evropská společnost přecházela od lovecko-sběračského k zemědělskému způsobu života, který pak převládl, a vlastně tak žijeme dodnes. Čím první zemědělci dokázali lovce vytlačit a přemoci, zatím stále není úplně jasné. A právě genetické interakce mezi různými populacemi jsou velmi důležitým zdrojem informací o tom, jak toto bouřlivé období mohlo vypadat.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ve ... muz-347376
Před více než sto lety našli zemědělci na severozápadě Dánska kostru. Ležela hluboko v rašelině a na první pohled patřila někomu, kdo zemřel velmi dávno. Další výzkum odhalil, že muž, podle místa nálezu přezdívaný Vittrupský, žil a zemřel před asi 5200 lety (přibližně tedy jako slavný Ötzi). Nyní o něm díky moderním technologiím vědci dokázali zjistit mnohem víc. Kostra muže již na první pohled ukazovala, že zemřel velmi násilnou smrtí - jeho lebka byla rozbita několika silnými údery.
Vědci z Göteborské univerzity ve Švédsku vedení Andersem Fischerem tělo zkoumali všemi metodami, které má moderní archeologie k dispozici, včetně genetické analýzy. Zjistili při tom pozoruhodné podrobnosti. Například odhalili, že vůbec nepocházel z Dánska, ale narodil se pravděpodobně v severním Norsku nebo Švédsku. Do Dánska se zřejmě dostal až ve vyšším věku a začlenil se do místní zemědělské komunity. To se dalo vysledovat podle stravy, kterou konzumoval – v mládí to byly mořské ryby a divoká zvěř, až později přešel na zemědělské plodiny a domácí zvířata. Zemědělskou potravu konzumoval delší dobu, takže není úplně pravděpodobné, že by ho místní zabili hned po jeho příchodu. Tohle všechno dokázali archeologové přečíst z izotopových a proteinových analýz jeho zubů a kostí. Už jen tento detail je pro vědce zásadní: dost totiž zpochybňuje starší představy o pravěkých a starověkých obyvatelích Dánska. Až doposud se totiž předpokládalo, že tamní populace byla velmi homogenní, tedy tvořená lidmi z Dánska, a že pro cizince v ní nebylo moc místo. Studie také přinesla další argumenty pro starší teorii, která říkala, že muž z Vittrupu zemřel v roli rituální obětiny. V té době to v neolitické Evropě byla poměrně běžná praxe a osm úderů do lebky, jimž podlehl, naznačuje, že mohlo jít o něco takového. Brutální povaha jeho smrti, o níž zřejmě kyjem rozbitá hlava svědčí, se shoduje s dalšími archeologickými nálezy obětování v tomto regionu. Výzkum muže z Vittrupu vrhá světlo nejen na jeho individuální životní příběh, ale současně nabízí také širší pohled na dynamiku starověkých společností. Právě v době, kdy žil (a zemřel), totiž evropská společnost přecházela od lovecko-sběračského k zemědělskému způsobu života, který pak převládl, a vlastně tak žijeme dodnes. Čím první zemědělci dokázali lovce vytlačit a přemoci, zatím stále není úplně jasné. A právě genetické interakce mezi různými populacemi jsou velmi důležitým zdrojem informací o tom, jak toto bouřlivé období mohlo vypadat.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ve ... muz-347376

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
masakry v kulure linearnej keramiky
https://invivomagazin.sk/nejasna-vypove ... y_718.html
Jean-Paul Faruggia len relatívne nedávno, v roku 2002. Hovoril o akomsi období veľkej krízy neolitu. Prejavila sa podľa neho vysokým počtom konfliktov, štiepením kultúry s lineárnou keramikou do rôznych miestnych skupín a zvýšeným dôrazom na často bizarné rituály. Týmito rituálmi Faruggia myslel ľudské obety a zvláštne spôsoby zaobchádzania s mŕtvolami.
Nálezisko Schöneck-Kilianstädten (5200-4900 pred n. l.) nie je jediným prípadom brutálneho vyhladenia celej osady inými nositeľmi kultúry s lineárnou keramikou, azda ich neďalekými susedmi. Na nálezisku pri nemeckom Talheime (5100 pred n. l.) našli archeológovia na okraji osady jamu, do ktorej boli nahádzané pozostatky aspoň 34 ľudí – mužov, žien aj detí. Až na dvoch (či troch) jedincov, zastrelených šípmi od chrbta – celkom ako pri úteku, všetkých ubili kamennými sekerami a mlatmi. Zranenia viacerých nasvedčujú, že smrteľné rany utŕžili, keď ležali. Ako keby ich zajali a popravili2. Ohromnú agresivitu a brutalitu útočníkov dosvedčuje, že na viacerých lebkách nachádzame nie jednu, ale viacero veľkých zlomenín. Akoby raz zabiť nestačilo…
Pozoruhodný nález pochádza aj z tesnej blízkosti slovenských hraníc. V Dolnom Rakúsku (Schletz pri Asparne an der Zaya, 5070-4950 pred n. l.) sa v priekope neolitickej opevnenej osady podarilo vykopať zvyšky 66 ľudí ubitých mlatmi a sekerami. Takmer polovicu – dvadsaťsedem – tvoria nedospelí a deti (aj batoľatá!). Priekopa je preskúmaná len čiastočne, celkovo v nej skončilo zrejme viac ako sto osôb. Mŕtvi zrejme neboli pochovaní, pričom ich kosti nesú známky ohryzenia mrchožrútmi. Na tomto nálezisku, podobne ako v Talheime a Schönecku-Kilianstädtene, chýbali mladé ženy, ktoré zrejme útočníci odvliekli a začlenili do svojej komunity alebo predali do otroctva. Vzhľadom na vysoký počet obetí archeológovia uvažujú o konflikte viacerých osád.
Do konca 20. storočia sa v odborných kruhoch držala predstava o mierumilovnej povahe neolitickej spoločnosti (v popularizačnej literatúre miestami prežíva dodnes). Nové nálezy túto predstavu zmenili3. V rozpore s niektorými prehnanými interpretáciami však nie sú dôkazom „epidémie konfliktov“, ale súčasťou zložitejšieho spoločenského procesu.
Nálezisko v Herxheime (5300 až 5150 pred n. l.) podľa archeológov predstavuje zvyšky osady, ktorá slúžila ako akási nadregionálna svätyňa. Niektoré tu uložené predmety, ako aj mnohé „upravené“ kúsky ľudí, pochádzali z diaľky – v prípade keramických nádob putovali stovky kilometrov. Osadu obklopovali dve paralelné „priekopy“. V odkrytej časti ich výplne archeológovia objavili rozsekané zvyšky najmenej 500 ľudí. Celkovo v priekopách ležia kosti azda vyše 1500. Nehromadili ich tu dlho. Svätyňa zrejme slúžila menej ako 50 rokov.
Hojné sú tu predovšetkým čaše vyrobené z ľudských lebiek, často poukladané na seba do podoby akýchsi hniezd. Niektoré pozostatky dospelých aj detí nesú stopy, že ich rozsekali celkom ako pri porciovaní zvierat. Lebky stiahli z kože a vyrezali im jazyk, na ďalších kostiach pre zmenu nachádzame stopy po vyberaní špiku a dokonca stopy ohryzenia rovnaké, aké by zanechalo ľudské hodovanie.
„Násilie voči objektom a/alebo ľuďom možno chápať ako prejav hlbokej krízy v kultúre lineárnej keramiky,“ píše Zeeb-Lanzová. Táto kríza podľa nej vychádzala z ideológie a v nasledovných kultúrach neviedla k žiadnej výraznej zmene ekonomickej a spoločenskej štruktúry. Zmenila však náboženské predstavy a azda aj hodnoty či svetonázor ľudí. „A nejde iba o násilie. Môžeme uviesť rad prípadov mimoriadne neobvyklého, akúkoľvek tradíciu popierajúceho zaobchádzania s mŕtvymi,“ pripomína archeologička.
Nálezy spájané s bizarnými rituálnymi praktikami poznáme aj zo Slovenska (v našom prípade konkrétne zo želiezovskej skupiny, čo je vlastne neskorá „podskupina“ kultúry s lineárnou keramikou). Napríklad v Bajči sa podarilo objaviť masky vyrobené z tvárovej časti ľudskej lebky. Nosil ich šaman pri magických úkonoch? A v Štúrove sa v jednej zo sídliskových jám našla kostra dospelej ženy zasypaná lastúrami riečnych korýtok. Nad zásypom z mušlí ležali kosti viacerých ľudí, všetky so stopami po opálení a vyberaní špiku.
...
Kultové aktivity spojené s najrôznejšími podobami násilia, neobvyklé pochovávanie a prípady deponovania mimoriadne cenných typov keramiky podľa Zeeb-Lanzovej indikujú, že príčinou medziľudských konfliktov aj samotného zániku kultúry s lineárnou keramiky neboli klimatické zmeny či nedostatok zdrojov, ale predovšetkým náboženské a spoločenské príčiny.
Iste, posledných 150 rokov 6. tisícročia pred n. l. bolo klimaticky veľmi krušných. Polstoročie prudkých výkyvov medzi suchými a mimoriadne vlhkými letami vystriedalo polstoročie mimoriadneho sucha. V suchom závere tisícročia dochádzalo v Nemecku k osídľovaniu vyšších polôh (napr. Hesensko, Alsasko; často oblasti, ktoré sú dnes príliš vlhké pre poľnohospodárstvo) – naša bukovohorská kultúra osídľovala vrchy azda v rovnakom čase. Výrazný pokles populácie od začiatku 5. tisícročia sa podarilo zistiť okrem v predchádzajúcom článku spomenutých4 území Slovenska a Maďarska aj v Nemecku a Poľsku. Mimoriadne nízka zaľudnenosť rozsiahlych území strednej Európy, nerátajúc menšie fluktuácie, trvala takmer 1500 rokov.
Spoločenské napätie viedlo v niektorých oblastiach k intenzívnejšiemu opevňovaniu osád a častejším násilným konfliktom. Neskôr k zmenám hmotnej kultúry, ikonografie, pohrebných zvyklostí a zrejme aj ideológie. Kultúra s lineárnou keramikou, stáročia pomerne jednoliata naprieč tisíckami kilometrov, sa štiepi a postupne zaniká. Začiatkom 5. tisícročia pred n. l. z nej vznikajú nové archeologické kultúry. V Nemecku napríklad hinkelsteinská kultúra, ktorú niektoré štúdie prirovnávajú k náboženskej sekte. V Čechách sa objavila napríklad kultúra s vypichovanou keramikou a na našom území pre zmenu lengyelská kultúra.
Čo je dôležité, nepodarilo sa zistiť časovú zhodu medzi klimatickými výkyvmi a zánikom spoločenstiev kultúry s lineárnou keramikou. Výrazné klimatické výkyvy z druhej polovice 6. tisícročia pred n. l. dokonca podľa všetkého sprevádzal rast populácie, nie zánik neolitických poľnohospodárov. Spresnené datovanie (vylepšenou kalibráciou dát) navyše ukazuje, že úpadok neolitických komunít sa odohral v rôznych oblastiach Nemecka a Francúzska v rôznom čase – rozptyl dosahuje až pol tisícročia.
Ako sme videli, zistené násilné konflikty, hrôzostrašné rituály a kultúrne premeny podľa všetkého vysvetľuje ideologické a spoločenské pnutie. Ale čo drastický úbytok populácie? Archeológovia navrhujú ďalší faktor, rapídny rast populácie zrejme sprevádzalo neudržateľne intenzívne poľnohospodárstvo - jeho primitívne postupy rýchlo vyčerpali pôdu. Vysvetlenie, že úpadok populácie je prirodzeným spätným účinkom intenzívneho archaického poľnohospodárstva podporuje skutočnosť, že podobný úpadok ako v strednej Európe zažila aj severná Európa, len o 1500 rokov neskôr, čo približne zodpovedá oneskoreniu v šírení poľnohospodárstva do tejto oblasti.
Jean-Paul Faruggia len relatívne nedávno, v roku 2002. Hovoril o akomsi období veľkej krízy neolitu. Prejavila sa podľa neho vysokým počtom konfliktov, štiepením kultúry s lineárnou keramikou do rôznych miestnych skupín a zvýšeným dôrazom na často bizarné rituály. Týmito rituálmi Faruggia myslel ľudské obety a zvláštne spôsoby zaobchádzania s mŕtvolami.
Nálezisko Schöneck-Kilianstädten (5200-4900 pred n. l.) nie je jediným prípadom brutálneho vyhladenia celej osady inými nositeľmi kultúry s lineárnou keramikou, azda ich neďalekými susedmi. Na nálezisku pri nemeckom Talheime (5100 pred n. l.) našli archeológovia na okraji osady jamu, do ktorej boli nahádzané pozostatky aspoň 34 ľudí – mužov, žien aj detí. Až na dvoch (či troch) jedincov, zastrelených šípmi od chrbta – celkom ako pri úteku, všetkých ubili kamennými sekerami a mlatmi. Zranenia viacerých nasvedčujú, že smrteľné rany utŕžili, keď ležali. Ako keby ich zajali a popravili2. Ohromnú agresivitu a brutalitu útočníkov dosvedčuje, že na viacerých lebkách nachádzame nie jednu, ale viacero veľkých zlomenín. Akoby raz zabiť nestačilo…
Pozoruhodný nález pochádza aj z tesnej blízkosti slovenských hraníc. V Dolnom Rakúsku (Schletz pri Asparne an der Zaya, 5070-4950 pred n. l.) sa v priekope neolitickej opevnenej osady podarilo vykopať zvyšky 66 ľudí ubitých mlatmi a sekerami. Takmer polovicu – dvadsaťsedem – tvoria nedospelí a deti (aj batoľatá!). Priekopa je preskúmaná len čiastočne, celkovo v nej skončilo zrejme viac ako sto osôb. Mŕtvi zrejme neboli pochovaní, pričom ich kosti nesú známky ohryzenia mrchožrútmi. Na tomto nálezisku, podobne ako v Talheime a Schönecku-Kilianstädtene, chýbali mladé ženy, ktoré zrejme útočníci odvliekli a začlenili do svojej komunity alebo predali do otroctva. Vzhľadom na vysoký počet obetí archeológovia uvažujú o konflikte viacerých osád.
Do konca 20. storočia sa v odborných kruhoch držala predstava o mierumilovnej povahe neolitickej spoločnosti (v popularizačnej literatúre miestami prežíva dodnes). Nové nálezy túto predstavu zmenili3. V rozpore s niektorými prehnanými interpretáciami však nie sú dôkazom „epidémie konfliktov“, ale súčasťou zložitejšieho spoločenského procesu.
Nálezisko v Herxheime (5300 až 5150 pred n. l.) podľa archeológov predstavuje zvyšky osady, ktorá slúžila ako akási nadregionálna svätyňa. Niektoré tu uložené predmety, ako aj mnohé „upravené“ kúsky ľudí, pochádzali z diaľky – v prípade keramických nádob putovali stovky kilometrov. Osadu obklopovali dve paralelné „priekopy“. V odkrytej časti ich výplne archeológovia objavili rozsekané zvyšky najmenej 500 ľudí. Celkovo v priekopách ležia kosti azda vyše 1500. Nehromadili ich tu dlho. Svätyňa zrejme slúžila menej ako 50 rokov.
Hojné sú tu predovšetkým čaše vyrobené z ľudských lebiek, často poukladané na seba do podoby akýchsi hniezd. Niektoré pozostatky dospelých aj detí nesú stopy, že ich rozsekali celkom ako pri porciovaní zvierat. Lebky stiahli z kože a vyrezali im jazyk, na ďalších kostiach pre zmenu nachádzame stopy po vyberaní špiku a dokonca stopy ohryzenia rovnaké, aké by zanechalo ľudské hodovanie.
„Násilie voči objektom a/alebo ľuďom možno chápať ako prejav hlbokej krízy v kultúre lineárnej keramiky,“ píše Zeeb-Lanzová. Táto kríza podľa nej vychádzala z ideológie a v nasledovných kultúrach neviedla k žiadnej výraznej zmene ekonomickej a spoločenskej štruktúry. Zmenila však náboženské predstavy a azda aj hodnoty či svetonázor ľudí. „A nejde iba o násilie. Môžeme uviesť rad prípadov mimoriadne neobvyklého, akúkoľvek tradíciu popierajúceho zaobchádzania s mŕtvymi,“ pripomína archeologička.
Nálezy spájané s bizarnými rituálnymi praktikami poznáme aj zo Slovenska (v našom prípade konkrétne zo želiezovskej skupiny, čo je vlastne neskorá „podskupina“ kultúry s lineárnou keramikou). Napríklad v Bajči sa podarilo objaviť masky vyrobené z tvárovej časti ľudskej lebky. Nosil ich šaman pri magických úkonoch? A v Štúrove sa v jednej zo sídliskových jám našla kostra dospelej ženy zasypaná lastúrami riečnych korýtok. Nad zásypom z mušlí ležali kosti viacerých ľudí, všetky so stopami po opálení a vyberaní špiku.
...
Kultové aktivity spojené s najrôznejšími podobami násilia, neobvyklé pochovávanie a prípady deponovania mimoriadne cenných typov keramiky podľa Zeeb-Lanzovej indikujú, že príčinou medziľudských konfliktov aj samotného zániku kultúry s lineárnou keramiky neboli klimatické zmeny či nedostatok zdrojov, ale predovšetkým náboženské a spoločenské príčiny.
Iste, posledných 150 rokov 6. tisícročia pred n. l. bolo klimaticky veľmi krušných. Polstoročie prudkých výkyvov medzi suchými a mimoriadne vlhkými letami vystriedalo polstoročie mimoriadneho sucha. V suchom závere tisícročia dochádzalo v Nemecku k osídľovaniu vyšších polôh (napr. Hesensko, Alsasko; často oblasti, ktoré sú dnes príliš vlhké pre poľnohospodárstvo) – naša bukovohorská kultúra osídľovala vrchy azda v rovnakom čase. Výrazný pokles populácie od začiatku 5. tisícročia sa podarilo zistiť okrem v predchádzajúcom článku spomenutých4 území Slovenska a Maďarska aj v Nemecku a Poľsku. Mimoriadne nízka zaľudnenosť rozsiahlych území strednej Európy, nerátajúc menšie fluktuácie, trvala takmer 1500 rokov.
Spoločenské napätie viedlo v niektorých oblastiach k intenzívnejšiemu opevňovaniu osád a častejším násilným konfliktom. Neskôr k zmenám hmotnej kultúry, ikonografie, pohrebných zvyklostí a zrejme aj ideológie. Kultúra s lineárnou keramikou, stáročia pomerne jednoliata naprieč tisíckami kilometrov, sa štiepi a postupne zaniká. Začiatkom 5. tisícročia pred n. l. z nej vznikajú nové archeologické kultúry. V Nemecku napríklad hinkelsteinská kultúra, ktorú niektoré štúdie prirovnávajú k náboženskej sekte. V Čechách sa objavila napríklad kultúra s vypichovanou keramikou a na našom území pre zmenu lengyelská kultúra.
Čo je dôležité, nepodarilo sa zistiť časovú zhodu medzi klimatickými výkyvmi a zánikom spoločenstiev kultúry s lineárnou keramikou. Výrazné klimatické výkyvy z druhej polovice 6. tisícročia pred n. l. dokonca podľa všetkého sprevádzal rast populácie, nie zánik neolitických poľnohospodárov. Spresnené datovanie (vylepšenou kalibráciou dát) navyše ukazuje, že úpadok neolitických komunít sa odohral v rôznych oblastiach Nemecka a Francúzska v rôznom čase – rozptyl dosahuje až pol tisícročia.
Ako sme videli, zistené násilné konflikty, hrôzostrašné rituály a kultúrne premeny podľa všetkého vysvetľuje ideologické a spoločenské pnutie. Ale čo drastický úbytok populácie? Archeológovia navrhujú ďalší faktor, rapídny rast populácie zrejme sprevádzalo neudržateľne intenzívne poľnohospodárstvo - jeho primitívne postupy rýchlo vyčerpali pôdu. Vysvetlenie, že úpadok populácie je prirodzeným spätným účinkom intenzívneho archaického poľnohospodárstva podporuje skutočnosť, že podobný úpadok ako v strednej Európe zažila aj severná Európa, len o 1500 rokov neskôr, čo približne zodpovedá oneskoreniu v šírení poľnohospodárstva do tejto oblasti.
masakry v kultúre lineárnej keramiky
K tomu podobný článok
https://historylab.dennikn.sk/pravek/bo ... onfliktov/
Napriek tomu, že do dnešného dňa bolo preskúmané značné množstvo lokalít LnK, známky násilných konfrontácií a brutality v podobe masových hrobov sa obmedzujú práve na obdobie neskorej fázy tejto kultúry. Tieto nálezové celky znamenajú výrazný odklon od tradičných pohrebných zvykov – nevykazujú žiadne známky pietneho zaobchádzania s telami nebožtíkov, ktoré uložili do rôznych sídliskových štruktúr neorganizovaným spôsobom bez zjavnej starostlivosti či šetrnosti.
Na základe nových objavov sa postupne stalo zrejmým, že krvavé strety medzi poľnohospodárskymi komunitami neboli v závere kultúry s lineárnou keramikou v mladšej dobe kamennej (neolite) v strednej Európe až také ojedinelé. Napriek tomu sa bádatelia do dnešného dňa nezhodli na príčinách týchto masakrov. Uvedené zmeny mohli vyústiť do zvýšeného potenciálu konfliktov a spolu so zhoršujúcimi sa „susedskými vzťahmi“ poskytli priestor pre násilné udalosti. Tie mali predstavovať „obrat“ v dovtedajšom „mierovom spolunažívaní“. Túto teóriu potvrdzujú najmä tvrdením, že počas trvania európskeho neolitu pravdepodobne neexistovali profesionálni bojovníci a celá škála zbraní určených pre zabíjanie, ako to poznáme z neskorších období. Páchatelia prvých masakrov boli s najväčšou pravdepodobnosťou „obyčajní“ ľudia, ktorí na „vojnový“ stret využili nástroje, ktoré mali v danej chvíli k dispozícii – sekery a kopytovité kliny, ktoré boli pôvodne využívané na každodenné činnosti, alebo šípy určené primárne na lov.
Viacerí archeológovia zastávajú názor, že rozrastajúca sa populácia, zvýšený tlak na využívanie poľnohospodárskej pôdy a klimatické či ekologické zmeny viedli ku ekonomickej kríze, ktorá vyústila do regionálnych prejavov násilia a konfrontácií odohrávajúcich sa na konci LnK. Rozpad kultúrnej jednoty sa má podľa nich odrážať v lokálnej zmene keramickej výzdoby, ako aj v poklese obchodných prepojení, ktoré predtým garantovali prísun surovín na výrobu kamenných nástrojov.
Zatiaľ čo vnútrokomunitné rozpory zahŕňajú len pár jedincov a ich „viditeľnosť“ v archeologickom zázname je obmedzená, medzikomunitné roztržky sú v mnohých prípadoch rozpoznateľné – v podobe nálezísk, na ktorých sa objavujú pozostatky obetí kolektívnych masakrov. Takéto lokality sú známe i zo stredoeurópskeho včasného neolitu, najmä v západnom rozšírení LnK (zhruba od stredného Nemecka smerom na západ).
Kultúrny kolaps vs. náboženské praktiky
Masové hroby LnK vykazujú v mnohých ohľadoch zreteľné podobnosti. Spoločným menovateľom týchto nálezov je absencia rozpoznateľnej pozornosti, ktorá bývala pri regulárnych pohreboch venovaná nebožtíkom zo strany pozostalých – či už ide o pietne uloženie alebo hrobový inventár. Vzhľadom na to, že sa objavujú najmä v závere LnK, podľa viacerých bádateľov by sa mohli považovať za prejav zmien, ktoré ovplyvnili dovtedajší život. Klimaticky podmienený pokles poľnohospodárskej produkcie, zvýšené nároky na pôdu a zvyšujúca sa hierarchizácia v spoločnosti boli podľa nich pravdepodobne hlavnými faktormi pre rastúce spoločenské pnutie vedúce k násilným konfliktom medzi jednotlivými komunitami.
Násilné konflikty spojené s vraždením pravdepodobne ovplyvnili vtedajší život intenzívnejšie ako sa pôvodne predpokladalo. Samotná interpretácia masových hrobov sa však môže meniť na základe nových objavov, ktoré budú odrážať „novú výskumnú realitu“. Práve pomocou nich bude azda možné bližšie rekonštruovať osudy tých členov spoločnosti, ktorých osud je v kontexte s obmedzenou výpovednou hodnotou archeologických dôkazov pomerne ťažké sledovať.
https://historylab.dennikn.sk/pravek/bo ... onfliktov/
Napriek tomu, že do dnešného dňa bolo preskúmané značné množstvo lokalít LnK, známky násilných konfrontácií a brutality v podobe masových hrobov sa obmedzujú práve na obdobie neskorej fázy tejto kultúry. Tieto nálezové celky znamenajú výrazný odklon od tradičných pohrebných zvykov – nevykazujú žiadne známky pietneho zaobchádzania s telami nebožtíkov, ktoré uložili do rôznych sídliskových štruktúr neorganizovaným spôsobom bez zjavnej starostlivosti či šetrnosti.
Na základe nových objavov sa postupne stalo zrejmým, že krvavé strety medzi poľnohospodárskymi komunitami neboli v závere kultúry s lineárnou keramikou v mladšej dobe kamennej (neolite) v strednej Európe až také ojedinelé. Napriek tomu sa bádatelia do dnešného dňa nezhodli na príčinách týchto masakrov. Uvedené zmeny mohli vyústiť do zvýšeného potenciálu konfliktov a spolu so zhoršujúcimi sa „susedskými vzťahmi“ poskytli priestor pre násilné udalosti. Tie mali predstavovať „obrat“ v dovtedajšom „mierovom spolunažívaní“. Túto teóriu potvrdzujú najmä tvrdením, že počas trvania európskeho neolitu pravdepodobne neexistovali profesionálni bojovníci a celá škála zbraní určených pre zabíjanie, ako to poznáme z neskorších období. Páchatelia prvých masakrov boli s najväčšou pravdepodobnosťou „obyčajní“ ľudia, ktorí na „vojnový“ stret využili nástroje, ktoré mali v danej chvíli k dispozícii – sekery a kopytovité kliny, ktoré boli pôvodne využívané na každodenné činnosti, alebo šípy určené primárne na lov.
Viacerí archeológovia zastávajú názor, že rozrastajúca sa populácia, zvýšený tlak na využívanie poľnohospodárskej pôdy a klimatické či ekologické zmeny viedli ku ekonomickej kríze, ktorá vyústila do regionálnych prejavov násilia a konfrontácií odohrávajúcich sa na konci LnK. Rozpad kultúrnej jednoty sa má podľa nich odrážať v lokálnej zmene keramickej výzdoby, ako aj v poklese obchodných prepojení, ktoré predtým garantovali prísun surovín na výrobu kamenných nástrojov.
Zatiaľ čo vnútrokomunitné rozpory zahŕňajú len pár jedincov a ich „viditeľnosť“ v archeologickom zázname je obmedzená, medzikomunitné roztržky sú v mnohých prípadoch rozpoznateľné – v podobe nálezísk, na ktorých sa objavujú pozostatky obetí kolektívnych masakrov. Takéto lokality sú známe i zo stredoeurópskeho včasného neolitu, najmä v západnom rozšírení LnK (zhruba od stredného Nemecka smerom na západ).
Kultúrny kolaps vs. náboženské praktiky
Masové hroby LnK vykazujú v mnohých ohľadoch zreteľné podobnosti. Spoločným menovateľom týchto nálezov je absencia rozpoznateľnej pozornosti, ktorá bývala pri regulárnych pohreboch venovaná nebožtíkom zo strany pozostalých – či už ide o pietne uloženie alebo hrobový inventár. Vzhľadom na to, že sa objavujú najmä v závere LnK, podľa viacerých bádateľov by sa mohli považovať za prejav zmien, ktoré ovplyvnili dovtedajší život. Klimaticky podmienený pokles poľnohospodárskej produkcie, zvýšené nároky na pôdu a zvyšujúca sa hierarchizácia v spoločnosti boli podľa nich pravdepodobne hlavnými faktormi pre rastúce spoločenské pnutie vedúce k násilným konfliktom medzi jednotlivými komunitami.
Násilné konflikty spojené s vraždením pravdepodobne ovplyvnili vtedajší život intenzívnejšie ako sa pôvodne predpokladalo. Samotná interpretácia masových hrobov sa však môže meniť na základe nových objavov, ktoré budú odrážať „novú výskumnú realitu“. Práve pomocou nich bude azda možné bližšie rekonštruovať osudy tých členov spoločnosti, ktorých osud je v kontexte s obmedzenou výpovednou hodnotou archeologických dôkazov pomerne ťažké sledovať.
- Vlastimil Čech
- podporučík
- Příspěvky: 603
- Registrován: 3/12/2012, 16:49
- Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.
Re: Nejstarší vraždy a masakry
Krásná Práce! Děkuju
Re: Nejstarší vraždy a masakry
Masakr v Charterhouse Warren ohromuje svou krutostí
V letech 1972 až 1976 hledali britští speleologové vchod do jeskynního systému ve vápencových skalách v anglickém hrabství Somerset. U farmy Charterhouse Warren se rozhodli odstranit usazeniny ze dna dvacet metrů hluboké přírodní šachty. Vchod sice neobjevili, ale zato narazili na lidské ostatky. A tak speleology vystřídali archeologové. Ti vyzvedli více než tři tisícovky lidských kostí či jejich úlomků spolu s keramikou typickou pro kulturu zvoncových pohárů a s dalšími předměty, jako je pazourková dýka nebo špachtle z jeleního parohu. Radiouhlíková metoda zasadila nálezy do doby kolem roku 2150 př.n.l. tedy na počátek doby bronzové. Mezinárodní tým vedený Rickem Schultingem z University of Oxford ostatky prozkoumal a otřesné výsledky svého výzkumu zveřejnil ve vědeckém časopise Antiquity. Ostatky z Charterhouse Warren patří obětem děsivého masakru ohromujícího krutostí vítězů. Ze dna vápencové šachty vyzvedli archeologové ostatky bezmála čtyřiceti lidí – mužů, žen i dětí. Všichni zemřeli násilnou smrtí. Jasně o tom vypovídají zlomeniny lebečních kostí způsobené údery do hlavy nebo stopy po bodných ranách na kostech hrudníku. Navíc nesou kosti jasné stopy po řezech ostrou čepelí a dlouhé kosti jsou rozbité. Znamená to, že z těl byla ořezána svalovina a kosti byly rozbity, aby se dostali k morku. Není pochyb o kanibalismu. Zbytky hostiny naházeli kanibalové do propasti spolu s odpadky a s kostmi domácího skotu. Vítězové zacházeli s poraženými jako se zvířaty a jejich ostatky jako s odpadem. To podle Schultinga a jeho spolupracovníků naznačuje příčinu masakru, který jinak nedává smysl. Před 4 150 lety panovalo na jihu dnešní Anglie příhodné klima a o potravu nebyla nouze. Dokládá to i přítomnost zvířecích kostí. Hladomor jako motiv kanibalismu tak můžeme vyloučit. Na jihu Anglie nejsou z doby masakru ve Charterhouse Warren známy stopy po větším pohybu lidí. Lze tak celkem spolehlivě vyloučit i střet imigrantů se starousedlíky. Proto se Schulting a spol. domnívají, že u zrodu tragédie stála křivda či urážka, jež vyprovokovala násilnou odvetu. Podle zásady na hrubý pytel hrubá záplata na sebe nenechala odplata dlouho čekat. To spustilo sérii útoků a protiútoků - násilností ne nepodobných krevní mstě. Ty nakonec vyústily v masakr, jenž měl spor vyřešit jednou provždy. Podnět k pravěkým násilnostem mohly zavdat často jednotlivci, kteří se cítili příslušníky jiné skupiny uraženi, podvedeni nebo okradeni. V tlupě byli všichni více či méně příbuzní a újma jednoho jejího člena se dotkla všech. Potom stačilo k rozpoutání eskalovaného násilí opravdu málo. Vleklé násilné konflikty vyvolané často relativně malichernými spory známe i ze současných lidských společenstev žijících způsobem našich předků, např. v Amazonii nebo na Nové Guineji.
https://vtm.zive.cz/clanky/zabiti-rozct ... fault.aspx
https://www.bbc.com/news/articles/crl3jn3elz3o
V letech 1972 až 1976 hledali britští speleologové vchod do jeskynního systému ve vápencových skalách v anglickém hrabství Somerset. U farmy Charterhouse Warren se rozhodli odstranit usazeniny ze dna dvacet metrů hluboké přírodní šachty. Vchod sice neobjevili, ale zato narazili na lidské ostatky. A tak speleology vystřídali archeologové. Ti vyzvedli více než tři tisícovky lidských kostí či jejich úlomků spolu s keramikou typickou pro kulturu zvoncových pohárů a s dalšími předměty, jako je pazourková dýka nebo špachtle z jeleního parohu. Radiouhlíková metoda zasadila nálezy do doby kolem roku 2150 př.n.l. tedy na počátek doby bronzové. Mezinárodní tým vedený Rickem Schultingem z University of Oxford ostatky prozkoumal a otřesné výsledky svého výzkumu zveřejnil ve vědeckém časopise Antiquity. Ostatky z Charterhouse Warren patří obětem děsivého masakru ohromujícího krutostí vítězů. Ze dna vápencové šachty vyzvedli archeologové ostatky bezmála čtyřiceti lidí – mužů, žen i dětí. Všichni zemřeli násilnou smrtí. Jasně o tom vypovídají zlomeniny lebečních kostí způsobené údery do hlavy nebo stopy po bodných ranách na kostech hrudníku. Navíc nesou kosti jasné stopy po řezech ostrou čepelí a dlouhé kosti jsou rozbité. Znamená to, že z těl byla ořezána svalovina a kosti byly rozbity, aby se dostali k morku. Není pochyb o kanibalismu. Zbytky hostiny naházeli kanibalové do propasti spolu s odpadky a s kostmi domácího skotu. Vítězové zacházeli s poraženými jako se zvířaty a jejich ostatky jako s odpadem. To podle Schultinga a jeho spolupracovníků naznačuje příčinu masakru, který jinak nedává smysl. Před 4 150 lety panovalo na jihu dnešní Anglie příhodné klima a o potravu nebyla nouze. Dokládá to i přítomnost zvířecích kostí. Hladomor jako motiv kanibalismu tak můžeme vyloučit. Na jihu Anglie nejsou z doby masakru ve Charterhouse Warren známy stopy po větším pohybu lidí. Lze tak celkem spolehlivě vyloučit i střet imigrantů se starousedlíky. Proto se Schulting a spol. domnívají, že u zrodu tragédie stála křivda či urážka, jež vyprovokovala násilnou odvetu. Podle zásady na hrubý pytel hrubá záplata na sebe nenechala odplata dlouho čekat. To spustilo sérii útoků a protiútoků - násilností ne nepodobných krevní mstě. Ty nakonec vyústily v masakr, jenž měl spor vyřešit jednou provždy. Podnět k pravěkým násilnostem mohly zavdat často jednotlivci, kteří se cítili příslušníky jiné skupiny uraženi, podvedeni nebo okradeni. V tlupě byli všichni více či méně příbuzní a újma jednoho jejího člena se dotkla všech. Potom stačilo k rozpoutání eskalovaného násilí opravdu málo. Vleklé násilné konflikty vyvolané často relativně malichernými spory známe i ze současných lidských společenstev žijících způsobem našich předků, např. v Amazonii nebo na Nové Guineji.
https://vtm.zive.cz/clanky/zabiti-rozct ... fault.aspx
https://www.bbc.com/news/articles/crl3jn3elz3o

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček