Mapa německých výbojů v Evropě do 1. září 1939.

Historická fakta by nebyla úplná, pokud bychom neprobrali pohled politiků, vojáků a veřejnosti na uzavřené smlouvy francouzsko-sovětskou, francouzsko-československou a sovětsko-československou. Byli to totiž většinou vojáci, myšleno generální štáby jednotlivých zemí, kteří nutili politiky k uzavírání smluv, aby tak zlepšili svou strategickou a taktickou možnost při přípravě svých „Bojových plánů“.
Tady probíráme československo-francouzskou spojeneckou smlouvu z let 1924 až 1938 a proto si nejprve řekněme fakta a pohledy francouzské strany, když postupně probereme i pohledy francouzského generálního štábu a vývoj jeho strategie, která byla nejprve útočná, a která se pod vlivem událostí Evropy a vnitřních rozporů ve vlastní zemi, mění na obrannou. Francie se začne schovávat za své pevnosti (Maginotovu linii) a tuto taktiku přeberou i politici, kteří dospějí až k Apessementu (ústupky Hitlerovi). To vyvrcholí hanebnou „Mnichovskou zradou“ a později až 2. světovou válkou.
Jak k tomu došlo?
Francouzská diplomacie si začala uvědomovat, že změnou polské politiky, která vyplývala z polsko-německého paktu se radikálně zhoršuje strategická situace Československa. Pokud by Polsko při napadení Československa zachovávalo neutralitu, bylo by velice těžké spoléhat na rychlý účinek francouzské ofenzívy na západě, na schopnost francouzské armády zabránit hrozící likvidaci obrany ČSR. Francie viděla rostoucí nespolehlivost Polska, proto ve snaze zlepšit podmínky a připravit nadějnější předpoklady pro čs. obranu proti Německu, obrací se Francie na SSSR.
Francouzsko-sovětská smlouva je pak oficiálně podepsána v Paříži dne 2. května 1935, když ji za Francii podepíše předseda vlády Laval a za SSSR sovětský velvyslanec Potěmkin.
V protokolu smlouvy se výslovně uvádí, že smlouva představuje náhradu za neuzavřený „Východní pakt“, jehož zamítnutím se neuskuteční navrhovaná smlouva mezi Francií, SSSR a Německem.
Zneklidní to polskou vládu, kterou musí informovat francouzský předseda vlády Laval, že francouzsko-polská smlouva z roku 1921 nebude dotčena.
V komentáři k podepsané francouzsko-sovětské smlouvě se oznamuje, že na tuto smlouvu v dohledné době úzce naváže obdobná smlouva čs.-sovětská, která bude zaměřena na posílení čs. obrany v případě německého útoku.
Ratifikaci francouzsko-sovětského paktu Parlamentu předloží až nový ministerský předseda Francie Sarraut , a to 13. února 1936. Teprve 28. února 1936 jej schválí francouzský Parlament poměrem hlasů 353 PRO, 165 PROTI a 69 poslanců nehlasuje.
Francie i SSSR v to smlouvě sledují především podporu svých zájmů!
Francie již totiž dávno dospěla k přesvědčení, že sama, bez nějakého významnějšího spojence není schopna válku s Německem vyhrát. Ale co především, Francie není schopna svou ofenzívou vydatně podpořit čs. obranu. Francie takto doufá, že francouzsko-sovětskou smlouvou získává významného spojence v SSSR. Tady je nutno se dobře dívat na rok, kterým je rok 1936, kdy v SSSR dochází k velkému rozmachu u Rudé armády.
Válka Německa na východě proti ČSSR a SSSR, by byla pro Německo nevýhodná, neboť by Německo muselo bojovat na dvou frontách. Je zároveň zárukou, že SSSR velice rychle podchytí a posílí čs. obranu.
Na druhé straně SSSR, získává uzavřením smlouvy s Francií naději, že se zbaví dosavadní politické izolace a hospodářské blokády, která radikálně omezovala výstavbu sovětského těžkého průmyslu. Víme, že když nastoupili nacisté k moci v Německu, drasticky omezili dodávky německé techniky do SSSR, přestože ten je platil oboustranně výhodnými dodávkami surovin.
Nyní tedy pakt s Francií pro SSSR znamená, že jsou znovu rozvinuty všestranné hospodářské styky, které nahrazují dodávky z Výmarské republiky. Smlouva zároveň pro SSSR znamená, že nebude muset bojovat proti Německu samo.
Také francouzská podpora vstupu SSSR do Společnosti národů a tím i do mezinárodní politiky, pro tuto dobu vyhovuje záměru Kominterny i ostatním sovětským plánům (ideologicky – pronikání bolševizmu do Evropy – dle hesla: „Proletáři všech zemí spojte se“).
Československo-sovětská smlouva podepsaná 16. května 1935 pak i s ohledem na Polsko vyzdvihuje její článek č. 2. V článku č. 2 je podmínkou, že sovětská pomoc je možná jen v případě, že po jeho boku do války vstoupí i Francie.
Právě tento článek č. 2. zneužívala marxistická historická literatura desítky let pro své potřeby.
Ten článek byl však zařazen jako oboustranně výhodný – vyhovující jak Francii, tak ČSR, tak také SSSR.
Francouzská a čs. strana se jím zabezpečují proti tomu, aby SSSR nepodnikal v Československu a odtud i do střední Evropy samostatné akce inspirované Kominternou (vyhovuje to i Polsku).
To však ještě není to rozhodující, jak to zkresleně líčila marxisticko-sovětizační „historická věda“.
Zařazení článku č. 2. vítá totiž i vláda sovětská, protože jí zaručuje, že SSSR nebude muset ve prospěch Československa bojovat proti Německu sám, a že SSSR neponese celou tíhu války na svých bedrech v případě, že se Francie nějakým způsobem válce s Německem vyhne (ústupky apod.).
Nyní si však všimněme velice důležitých faktů.
Podepsání těchto všech spojeneckých smluv vzbudí v Evropě velmi nepříznivou odezvu. Rozčílí mnoho intelektuálů (naopak levicoví intelektuálové je vítají), rozčílí velkokapitál, rozčílí pravicově zaměřené lidi Evropy.
Ale kdo se podpisu těchto smluv nejvíce chytne?
No samozřejmě Hitler a nacistické Německo.
Adolf Hitler a jeho nacistická vláda okamžitě Francii za tyto smlouvy prudce napadne – označí je za katastrofální prvek, který narušuje světový mír, a který umožňuje legální pronikání zločineckého bolševizmu do Evropy.
Nacistická vláda okamžitě rozesílá všem signatářům Locarenské smlouvy, v říjnu 1935, zvláštní memorandum. V tomto memorandu označuje uzavření francouzsko-sovětské smlouvy za neslučitelné se zásadami Locarenské smlouvy.
Německo toho okamžitě využije jako důvodu, proč může v březnu 1936 Locarenské smlouvy vypovědět.
Československo, její vláda a prezident, se po odklonu Polska od kolektivní bezpečnosti a po nástupu nacistů k moci pohybují ve značné nejistotě. Když dojde k podepsání všech těchto smluv, je to pro ČSR jasný náznak, že se francouzská politika vůči Německu radikálně mění. Francie tím potvrzuje, že chce co nejrychleji a nejúčinněji pomoci Československu v případě jeho napadení. Samozřejmě si ČSR přitom uvědomuje i jistá politická nebezpečí, která z těchto paktů vyplývají (bolševizmus).
Francie, celou dobu po odpadnutí Polska, totiž nenacházela žádnou vhodnou možnost, jak odradit Německo od útoku na ČSR. Francie neviděla způsob, jak nejúčinněji podpořit čs. obranu. Nyní, těmito pakty se SSSR, vidí jedinou možnost jak pomoci ČSR a zároveň tady Francie získává čas, jak rozvinout svou vlastní armádu (mobilizace a zaujetí obranných, popřípadě útočných pozic).
Tady je to právě francouzský generální štáb, který z těchto důvodů na své vládě naléhavě požaduje uzavření čs.-sovětského paktu, a to i za cenu pro Francii jinak méně významného paktu francouzsko-sovětského.
Francouzský generální štáb předpokládal, že Rudá armáda může v případě potřeby dorazit do ČSR včas, může podchytit čs. obranu, z které by pak sovětská armáda zahájila ofenzívu z východu na západ naproti armádě francouzské. Tím by francouzská armáda získala tolik potřebný čas, aby pronikla do nejcitlivějších oblastí Německa.
Podle francouzského generálního štábu je válka vedená na dvou frontách, z východu i ze západu, mnohem perspektivnější a povede ke konečné porážce Německa.
Francouzský generální štáb je si mezi roky 1935 až 1936 vědom, že bez rychlého a spolehlivého zásahu SSSR, nemůže francouzská armáda zabránit likvidaci Československa.
Ale tato úvaha francouzského generálního štábu má další velice důležitý aspekt.
Již samotná hrozba války s francouzsko-sovětskou koalicí může totiž výrazně ovlivnit postoj určité části generálního štábu Wehrmachtu, která se obává války na dvou frontách a války s Francií vůbec.
Pokud pro Wehrmacht nevyvstává na východě nebezpečí zásahu Rudé armády, nemusí mít německý generální štáb z útoku Německa na Československo velké obavy. Zprávy z německého generálního štábu totiž říkaly, že Wehrmacht předpokládá jen velmi pomalý vývoj francouzské ofenzívy, která by zřejmě nedokázala ohrozit ani improvizovanou německou obranu na západě, a tak by měl Wehrmacht dost času rychle se vypořádat s osamoceně bojujícím Československem.
Francouzský generální štáb ve svých strategických cílech velice omezovala neutralita Belgie a Lucemburska při plánování útoku proti Německu. Genštáb Francie věděl, že nejefektivnější nástup francouzské armády proti Porúří vyžaduje stočit čelo ofenzívy na sever, čímž by obešel lucemburské a belgické hranice, ale zároveň by si tak vystavoval pravý bok německým protiútokům. Ani útok nejkratším směrem k československým hranicím neslibuje potřebný rychlý účinek. Francouzská armáda by musela tento útok vést do nepříliš důležitých a řídce osídlených německých oblastí, které však přehrazují četné terénní překážky. Navázání styku s AČSR je tak velice nereálné. V tažení na Berlín, pokud by za daného poměru sil k němu vůbec došlo, brání vedle četných, pro obranu dobře uzpůsobených horských pásem, i řada řek, zejména tok Wesery a nakonec daleko ve vnitrozemí tok Labe. Těchto přírodních překážek může velice dobře využívat německá obrana k postupnému zaujímání pružné obrany a úspěšně tak bránit tato postavení i dlouhou dobu.
Z těchto všech výše uvedených důvodů je velice důležitý zásah Rudé armády z východu.
Generální štáb Francie se v té době domníval, že sovětské jednotky mohou mnohem lépe, než francouzská armáda, včasněji, posílit obranu AČSR. Francie tak přesouvala v prvních týdnech války zodpovědnost za zajištění obrany ČSR na SSSR, aniž přitom brala zatím v úvahu geografické podmínky na východě. Francie nebrala vůbec v úvahu politické podmínky, nebo si tady myslela, že budou odstraněny diplomatickou cestou. Generální štáb Francie, ani politické vedení státu, tehdy podrobně vůbec nestudovaly problémy, se kterými by se Rudá armáda musela na východě vypořádat. Ale i SSSR se opájel možností svého legálního vstupu do Polska, nebo Besarábie v Rumunsku. Sovětský svaz ponechával veškerá jednání o průchodu Polskem a Rumunskem jen na Francii.
Ale z tehdejších sovětských hranic (viz. mapa) bylo do Československa daleko. Nejen to, jak víme, Rudá armáda by na cestě do Československa musela projít buď Polskem, nebo Rumunskem a k projednávání možnosti tranzitu nakonec nedošlo, protože ani Rumunsko, ani Polsko s průchodem Rudé armády nesouhlasilo.
Nejvíce negativní postoj pro průchod, pro včasný příchod Rudé armády do ČSR (které by muselo tvrdě bojovat v obraně), mělo Polsko.
Bylo to právě Polsko, jeho území, které mělo poměrně dobrou a výkonnou železniční síť, vybudovanou za 1. světové války ve strategickém směru k tehdejším ruským hranicím. Koridor zde vybudovaný by poskytoval pro přesun Rudé armády nejlepší podmínky.
Ale polská vláda jednoznačně a tvrdě vyhlásila, že sovětské jednotky na polské území v žádném případě nepustí. Nepustí je ani tehdy na polské území, když bude požádána SN. Polsko vyhlásilo předem, že pokud bude nuceno statutem Společnosti národů vpustit Rudou armádu na své území, raději z SN vystoupí. Pokud se Rudá armáda pokusí do Československa proniknout násilím, znamená to začátek polsko-sovětské války.
To by Francii uvrhlo do tísnivé situace. Zároveň nebylo jasné, jak dlouho by trvalo Rudé armádě, než by se jí podařilo polský odpor zlomit a zda by do té doby československá obrana odolávala. V Evropě se také přetřásaly názory, zda by vůbec měla Rudá armáda v úmyslu, po vniknutí do Polska, postupovat dál, do Československa.
Rumunský postoj, kolísavý postoj, jsme zde již probírali a řekli jsme si, že nejenže nebyla vybudována strategická železnice, ale nebyl ani řádně projednán a schválen průjezd Rumunskem do konce září 1938. Viz: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2645
Dohody o tranzitu přes obě země dosaženo nebylo, tudíž nebylo možno podrobněji připravovat přesuny Rudé armády.
Tady je však velice zajímavé, že se ze všech po válce zjištěných historických dokumentů dozvídáme, že se veškeré přípravy SSSR na průjezd Rudé armády do ČSR, soustřeďovaly výhradně na polských hranicích, zatímco na rumunských nikoli (když právě s Rumuny se předpokládala dohoda alespoň zdánlivě možná)!!!