To máš asi pravdu, to zcela jistě, pokud by totiž šla řeč o Mi-8T s motorama TV2-117 tak to určitě, jenže ty byly v Afganistánu na hraně použitelnosti, jak kvůli výškám, tak hlavně v létě kvůli teplotě. Ovšem první Mi-8MT s motorama TV3-117MT přišli do Afganistánu už v roce 1980 a velmi rychle všechny původní Mi-8T nahradily. Potíže s PPLŘS začaly až v roce 1983-4 a i když to nevím, takže nebudu moc tvrdit, ale to asi už moc Mi-8T v Afganistánu u Sovětů nelétalo, teda v misích, kde by byl problém s výškou. Od roku 1980 se vyráběl taky motor TV3-117V, ale ten šel asi prioritně na Mi-24.cover72 píše:EDIT: a na těch fotkách je všude Mi-17, nebo -8MT - ty ale měly výkonnější motory a tedy logicky nebyly problémem ani EVU. Kniha mluvila hlavně o začátku války a tehdy používaných verzích Mi-8...
Ale pokud jde o EVU na Mi-8T, pak nejen, že by je pravděpodobně sundávali, ale možná ani nemontovali. (Podobně to bylo s protiprachové deflektory na vstupech vzduchu, ty taky žerou výkon a na Mi-8T prostě používat nešly a otázka jestli to nežere víc jak EVU a řek bych ža i jo, ale nevím, nechci fungovat taky jako "vím")
Je ale nepopiratelným faktem to, že EVU byl v Afganistánu zcela běžný jev, podobně jako IČ flery a L-166. Z důvodu nedostatečného výkonu se létalo často s menší zátěží, s potížema (výšky a teploty v Afganistánu sou potíž pro každý vrtulník, pro Mi-8 v 80tých letech jistě), ale tvrzení. že se EVU na Mi-8 s jistotou sundávaly.......