Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Ahmad Al-Ohali, guvernér saudské vládní General Authority for Military Industries (GAMI) prohlásil v interwiev na WORLD DEFENSE SHOW 2024, že Saudská Arábie je nadšená z možnosti přistoupit k programu stíhačky 6. generace GCAP. Jednání s britskými partnery už údajně probíhají, ale jednou ze saudských podmínek je lokalizace části programu. Tento požadavek, vznesený obecně na vojenské nákupy JKV Princem Mohammedem před sedmi lety zatím v oblasti nákupu letecké techniky uplatňovaný nebyl.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Rychlá iterace koncepce pro GCAP/Tempest umožňuje konstrukční změny, které dříve trvaly "týdny nebo měsíce, nyní se provádí přes noc", říká Herman Claesen, který říká, že letadla se nyní blíží ke konečné konfiguraci a vnější linii formy.
https://twitter.com/raestimr/status/1815341050304581665
https://twitter.com/raestimr/status/1815341050304581665

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Představen rozpracovanější koncept stíhačky GCAP
BAE Systems na běžící výstavě Farnborough International Airshow (FIA) 2024 představuje rozpracovanější koncept víceúčelové stíhačky šesté generace GCAP (Global Combat Air Program). Na programu spolupracuje Velká Británie, Itálie a Japonsko. BAE Systems využívá výstavu k podpoře GCAP na pozadí rozbíhající se strategické prověrky obrany SDR (Strategic Defence Review) Velké Británie. GCAP řídí společná organizace GIGO (GCAP International Government Organisation). Hlavní průmysloví partneři jsou BAE Systems (Velká Británie), Leonardo (Itálie) a Mitsubishi Heavy Industries (Japonsko). Mezi sub-dodavatelé patří Avio Aero (Itálie), ELT Group (Itálie), IHI (Japonsko), MBDA (Itálie a Velká Británie), Martin Baker (Velká Británie), Mitsubishi Electric (Japonsko) a Rolls-Royce (Velká Británie). "Během 18 měsíců od zahájení GCAP jsme na základě dohody úzce spolupracovali s našimi průmyslovými partnery v Itálii a Japonsku a také se třemi vládami, abychom pochopili a přizpůsobili požadavky na stíhací letoun nové generace. Nový model, představený na mezinárodní letecké výstavě ve Farnborough, ukazuje významný pokrok v konstrukci a koncepci tohoto budoucího stíhacího letounu. S blížící se další fází programu budeme pokračovat v testování a vývoji konstrukce," řekl Herman Claesen, výkonný ředitel divize Future Combat Air Systems (FCAS) v BAE Systems. GCAP běží od konce roku 2022 a sjednotil dva programy – britský Tempest a japonský FX. Let demonstrátoru se očekává v roce 2027, zavedení do služby nejdříve v roce 2035. Dosažení počátečních a poté plných operačních schopností ale potrvá dalších několik let.
https://www.armadninoviny.cz/evropsko-j ... -gcap.html
BAE Systems na běžící výstavě Farnborough International Airshow (FIA) 2024 představuje rozpracovanější koncept víceúčelové stíhačky šesté generace GCAP (Global Combat Air Program). Na programu spolupracuje Velká Británie, Itálie a Japonsko. BAE Systems využívá výstavu k podpoře GCAP na pozadí rozbíhající se strategické prověrky obrany SDR (Strategic Defence Review) Velké Británie. GCAP řídí společná organizace GIGO (GCAP International Government Organisation). Hlavní průmysloví partneři jsou BAE Systems (Velká Británie), Leonardo (Itálie) a Mitsubishi Heavy Industries (Japonsko). Mezi sub-dodavatelé patří Avio Aero (Itálie), ELT Group (Itálie), IHI (Japonsko), MBDA (Itálie a Velká Británie), Martin Baker (Velká Británie), Mitsubishi Electric (Japonsko) a Rolls-Royce (Velká Británie). "Během 18 měsíců od zahájení GCAP jsme na základě dohody úzce spolupracovali s našimi průmyslovými partnery v Itálii a Japonsku a také se třemi vládami, abychom pochopili a přizpůsobili požadavky na stíhací letoun nové generace. Nový model, představený na mezinárodní letecké výstavě ve Farnborough, ukazuje významný pokrok v konstrukci a koncepci tohoto budoucího stíhacího letounu. S blížící se další fází programu budeme pokračovat v testování a vývoji konstrukce," řekl Herman Claesen, výkonný ředitel divize Future Combat Air Systems (FCAS) v BAE Systems. GCAP běží od konce roku 2022 a sjednotil dva programy – britský Tempest a japonský FX. Let demonstrátoru se očekává v roce 2027, zavedení do služby nejdříve v roce 2035. Dosažení počátečních a poté plných operačních schopností ale potrvá dalších několik let.
https://www.armadninoviny.cz/evropsko-j ... -gcap.html

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Pro zajištění výšeuvedeného vývoje v projektu GCAP bude v průběhu následujících dvou-tří měsíců založený společný podnik firem BAE Systems, Mitsubishi Heavy Industries a Leonardo. Ten bude představovat výkonný technologický a výrobní protějšek mezivládního řídícího orgánu GCAP International Government Organisation (GIGO).
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Tempest zatim pln zivota...ma tento rok obdrzet 1,3 miliard GBP....
nebepeci prezkomu vsak je-moznost valky,a dalsi problem deficit
a obrovska byrokracie.
https://ukdefencejournal.org.uk/uk-conf ... ealth-jet/
"Ano, pane ministře , Počty zaměstnanců státní správy nyní snadno překračují půl milionu.
“ „Ano, pane ministře, ale my jsme „elita“ z 6 milionů zaměstnaných ve veřejném sektoru“
„Ano, pane ministře, oceňujeme, že náš počet zaměstnanců vzrostl za 10 let o 25 % a nyní stále rosteme rychleji.“
„Ano, pane ministře, je možná politováníhodné, že vám nemůžeme říci, které základní funkce vykonává 70 % zaměstnanců“
„Ano, pane ministře, chápu, že by to mohlo vypadat, že jsme většinu našich zaměstnanců do vyšších tříd a platů“
„Ano, pane ministře, považovali jsme za nejlepší nezmínit naše pozlacené důchody ve výroční zprávě“
„ Státní služba je stále vyšší. Procento státních zaměstnanců pracujících v platových třídách EO [výkonný ředitel – Ed] a vyšších je nyní 73,8 %, oproti … 58,7 % v roce 2014. Procento státních zaměstnanců pracujících v nejnižších platových třídách (administrativní asistent/administrativní úředník) je 26,2 % a každý rok klesá od roku 2014, kdy činil 41,3 %.
Komentář: Ve státní službě je nyní zjevně mnohem více náčelníků než Indů a tento podíl každým rokem neustále roste.
https://facts4eu.org/news/2024_sep_civil_disservice
nebepeci prezkomu vsak je-moznost valky,a dalsi problem deficit
a obrovska byrokracie.
https://ukdefencejournal.org.uk/uk-conf ... ealth-jet/
"Ano, pane ministře , Počty zaměstnanců státní správy nyní snadno překračují půl milionu.
“ „Ano, pane ministře, ale my jsme „elita“ z 6 milionů zaměstnaných ve veřejném sektoru“
„Ano, pane ministře, oceňujeme, že náš počet zaměstnanců vzrostl za 10 let o 25 % a nyní stále rosteme rychleji.“
„Ano, pane ministře, je možná politováníhodné, že vám nemůžeme říci, které základní funkce vykonává 70 % zaměstnanců“
„Ano, pane ministře, chápu, že by to mohlo vypadat, že jsme většinu našich zaměstnanců do vyšších tříd a platů“
„Ano, pane ministře, považovali jsme za nejlepší nezmínit naše pozlacené důchody ve výroční zprávě“
„ Státní služba je stále vyšší. Procento státních zaměstnanců pracujících v platových třídách EO [výkonný ředitel – Ed] a vyšších je nyní 73,8 %, oproti … 58,7 % v roce 2014. Procento státních zaměstnanců pracujících v nejnižších platových třídách (administrativní asistent/administrativní úředník) je 26,2 % a každý rok klesá od roku 2014, kdy činil 41,3 %.
Komentář: Ve státní službě je nyní zjevně mnohem více náčelníků než Indů a tento podíl každým rokem neustále roste.
https://facts4eu.org/news/2024_sep_civil_disservice
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Zástupci Japonska. Itálie a Velké Británie se při příležitosti setkání na pozadí konference G-7 dohodli na akceleraci prací na vývoji společného letounu šesté generace. Ministři uvedli, že první kontrakt na stavbu letounu bude zadaný už příští rok a zařazení do výzbroje očekávají do roku 2035.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
9.12. absolvoval první etapu pozemních i letových zkoušek experimentální letoun Leonardo-2Excel ‘Excalibur’ - přestavěný Boeing 757 - létající laboratoř, na které se zkouší systémy pro budoucí GCAP. Letoun má zatím namontované systémy Integrated Sensors, Non-Kinetic Effects (ISANKE) a Integrated Communications Systems (ICS). Jiné systémy jsou zkoušené v Japonsku na stroji Kawasaki C-2.
Autor: Dave Turnbull/QinetiQ via Leonardo UKSlyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Leonardo naznačuje, že první várka objednaných společných britsko-italsko-japonských stíhaček GCAP 6. generace bude tvořit 350 letadel. BAE Systems z Velké Británie, Leonardo (Itálie) a Japan Aircraft Industrial Enhancement Company budou mít každý 33,3% podíl.
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 5719577008
https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 5719577008

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Kanada i Austrálie zjevně zvažují připojení se k britsko-japonsko-italskému programu GCAP / Tempest.
https://twitter.com/nicholadrummond/sta ... 4036457971
https://twitter.com/nicholadrummond/sta ... 4036457971

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Japonsko predstavuje svoj prelomový stíhací stroj 6. generácie Mitsubishi FX . (googletranslator)
Očakáva sa, že FX bude obsahovať niektoré z najpokročilejších technológií, aké boli kedy vyvinuté pre vzdušný boj, čím sa stanovia nové štandardy pre bojové lietadlá na celom svete.
1. Bezkonkurenčné tajné schopnosti
Mitsubishi FX bude obsahovať stealth technológiu novej generácie , vďaka ktorej bude pre nepriateľské radary takmer neviditeľné .
Bude využívať pokročilé kompozitné materiály a optimalizovaný tvar na zmenšenie svojho radarového prierezu .
Poťahy pohlcujúce radary a technológia aktívneho maskovania môžu lietadlo umožniť splynúť s oblohou, takže detekcia je takmer nemožná.
2. AI-Assisted Warfare & Autonomous Combat
Jedným z najfuturistickejších aspektov FX je použitie umelej inteligencie (AI) .
Umelá inteligencia bude analyzovať bojové scenáre v reálnom čase a pomáhať pilotom pri rozhodovaní v zlomku sekundy .
Do operácií F-X budú integrovaní autonómni drone wingmen, čo umožní koordinované útoky s bezpilotnými lietadlami .
3. Integrácia hypersonických a laserových zbraní
Hovorí sa , že FX je vybavený hypersonickými raketami , ktoré sú schopné zasiahnuť ciele rýchlosťou 5 Mach .
Japonsko tiež skúma cielené energetické zbrane , vrátane laserových systémov protivzdušnej obrany, ktoré dokážu neutralizovať prichádzajúce rakety skôr, ako dosiahnu lietadlo.
4. Avionika a fúzia senzorov ďalšej úrovne
Stíhačka bude obsahovať 360-stupňový senzorový systém , podobný F-35, ale oveľa pokročilejší .
Bude využívať fúziu údajov na kombinovanie informácií z viacerých zdrojov, čím sa zvýši situačné povedomie a účinnosť boja .
Piloti budú môcť vidieť cez telo lietadla pomocou pokročilých displejov na prilbe .
5. Pohonná jednotka odolná voči budúcnosti
Japonsko vyvíja novú generáciu motora s adaptívnym cyklom , ktorý bude dynamicky upravovať výkon podľa rýchlosti a spotreby paliva .
Na rozdiel od bežných prúdových motorov bude tento schopný prepínať medzi vysokorýchlostným režimom a režimom úspory paliva , čím sa zvýši bojový dosah bez nutnosti častého dopĺňania paliva .
https://engineerine.com/mitsubishi-f-x- ... sTh8lMho4A
Očakáva sa, že FX bude obsahovať niektoré z najpokročilejších technológií, aké boli kedy vyvinuté pre vzdušný boj, čím sa stanovia nové štandardy pre bojové lietadlá na celom svete.
1. Bezkonkurenčné tajné schopnosti
Mitsubishi FX bude obsahovať stealth technológiu novej generácie , vďaka ktorej bude pre nepriateľské radary takmer neviditeľné .
Bude využívať pokročilé kompozitné materiály a optimalizovaný tvar na zmenšenie svojho radarového prierezu .
Poťahy pohlcujúce radary a technológia aktívneho maskovania môžu lietadlo umožniť splynúť s oblohou, takže detekcia je takmer nemožná.
2. AI-Assisted Warfare & Autonomous Combat
Jedným z najfuturistickejších aspektov FX je použitie umelej inteligencie (AI) .
Umelá inteligencia bude analyzovať bojové scenáre v reálnom čase a pomáhať pilotom pri rozhodovaní v zlomku sekundy .
Do operácií F-X budú integrovaní autonómni drone wingmen, čo umožní koordinované útoky s bezpilotnými lietadlami .
3. Integrácia hypersonických a laserových zbraní
Hovorí sa , že FX je vybavený hypersonickými raketami , ktoré sú schopné zasiahnuť ciele rýchlosťou 5 Mach .
Japonsko tiež skúma cielené energetické zbrane , vrátane laserových systémov protivzdušnej obrany, ktoré dokážu neutralizovať prichádzajúce rakety skôr, ako dosiahnu lietadlo.
4. Avionika a fúzia senzorov ďalšej úrovne
Stíhačka bude obsahovať 360-stupňový senzorový systém , podobný F-35, ale oveľa pokročilejší .
Bude využívať fúziu údajov na kombinovanie informácií z viacerých zdrojov, čím sa zvýši situačné povedomie a účinnosť boja .
Piloti budú môcť vidieť cez telo lietadla pomocou pokročilých displejov na prilbe .
5. Pohonná jednotka odolná voči budúcnosti
Japonsko vyvíja novú generáciu motora s adaptívnym cyklom , ktorý bude dynamicky upravovať výkon podľa rýchlosti a spotreby paliva .
Na rozdiel od bežných prúdových motorov bude tento schopný prepínať medzi vysokorýchlostným režimom a režimom úspory paliva , čím sa zvýši bojový dosah bez nutnosti častého dopĺňania paliva .
https://engineerine.com/mitsubishi-f-x- ... sTh8lMho4A
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Asi by bolo dobré premenovať vlákno, nech tam je zachytené aj Mitsubishi F3.
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
V dnešní době kdy ti vypadne AI pomalu i z mycáku bych byl docela opatrný.
https://m.wforum.com/news/weapons/2025/ ... 88930.html
https://m.wforum.com/news/weapons/2025/ ... 88930.html


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček