
Polsko 1. září 1939 – od 4,45 hodin ostřeluje školní bitevní loď Schleswig-Holstein Poláky obsazené Westerplatte. Když se za šedého rána rozptýlí těžká podzimní ranní mlha, která chránila na mnoha místech polskou zemi před dřívějšími leteckými útoky, útočí Luftwaffe na své cíle. Do Polska vstupuje po dělostřelecké přípravě Wehrmacht.
Začala 2. světová válka.
Co tomu všemu předcházelo? Jaká je historie Polska? Tak to si nyní řekněme.
Nový polský stát ve 20. století – Polsko – vzniká na podzim roku 1918, když je patrné, že dojde k zhroucení císařského Německa na frontě 1. světové války.
Dne 7. října 1918 vyhlašuje Regentská rada ve Varšavě nezávislost Polska a již 13. prosince 1918 polská vláda přerušuje styky s Německou říší.
Historie Polska však sahá mnohem dál a tam my také ve stručnosti začneme.
V prehistorii mezi Baltem a Karpaty, v této evropské nížině sídlil západoslovanský kmen Polanů. Již před více jak jedním tisícem let tady vznikl polský stát.
Prvním panovníkem tohoto polského státu byl Měšek I. z dynastie Piastovců a vládl od roku 960 do roku 992 našeho letopočtu.
Mapa Polska 960 – 992:

Za své vlády byl poražen saským markrabětem Gérem a byl tak donucen platit daně německému císaři Otovi. Měšek I. chtěl zabránit úplnému zničení polského státu a přijal proto v roce 966 spolu se svým lidem křesťanství. Pro polský stát to zároveň znamenalo napojení na západní kulturu.
Nástupcem Měška I. byl Boleslav I. Chrabrý, za jehož vlády bylo založeno známé arcibiskupství v Hvězdně. Boleslav I. Chrabrý také dobyl město Kyjev a jeho stát tak sahal od Labe po řeku Bug a od severu k jihu polský stát sahal od Baltu po údolí řeky Váh. Za Boleslava I. Chrabrého polské výboje směřují na východ.
Je to v Polsku symbolický meč, nazývaný Szczerbiec, kterým polský panovník udeřil na bránu Kyjeva. Tento Szczerbiec, meč polských králů, se pak stává korunovačním mečem všech nástupců.
Jeho následovníci však toto ohromné území neudrží a Slovensko opět připadne Maďarům, stejně jako Západní Pomořany Dánům, Morava českým králům a Lužice se vrací zpět německému císaři.
Polsko 1020.

Na druhé straně tito panovníci uspíší hospodářský rozvoj i tím, že do své země pozvou osadníky z okolních států, vesměs to jsou Němci. Tady vzniká v polském jazyce zvláštní spojení – niemcy – což jsou lidé němí, lidé, kteří nerozumí polské řeči. Je to doba, kdy západní kulturu do Polska přinášejí z německých mateřských klášterů mniši.
V této době vede s křesťanským Polskem drobné války v pozdějším Východním Prusku pohanský kmen Prusů. V budoucnu tyto drobné války naruší německo-polské vztahy. Již polský kníže Konrád I. Mazovský musí pozvat na pomoc Řád křižáků, kterým za jejich pomoc slíbí Chel‘msko.
Tuto úmluvu potvrdí císař Fridrich II. ve Zlaté bule z Rimini v roce 1226. Polská historiografie jí nazývá ochrannou listinou z roku 1226. Zlatou bulu z Rimini doplní císař Fridrich II. příslibem pro křižácký řád, že mu budou patřit všechny země, které dobude mečem.
Křižácký řád přenáší své sídlo z Benátek do Malborku.
Německý rytířský řád se ihned ujme díla. Nejen, že dobude pruské země, ale zároveň ovládne i Pomořany. Tento řád mečových rytířů ovládne také mnohá území u Baltu.
Je tady však nová doba, v roce 1237 na západ vyráží Mongolové. Mongolové zničí Moskvu a Kyjev a jejich hordy zaplavují Polsko.
Obyvatelé města Vratislavi před příchodem mongolských hord své město raději podpálí a brání pouze hrad na Tumském (a Pískovém ostrově). Proti mongolským hordám nastoupí německo-polská vojska pod velením slezského knížete Jindřicha Pobožného. V bitvě u Lehnice v roce 1241 jsou spojená německo-polská vojska pobita, ale Mongolové své vítězství zaplatí vysokými ztrátami a jsou nuceni ustoupit. Pro západ znamená tato bitva u Lehnice to, že jsou Mongolové zastaveni a západní Evropa je pro tuto dobu zachráněna.
Pro Polsko pak začíná ve 14. století, kolem roku 1330 nová etapa. Tehdejší západní hranice s Německou říší má v polských dějinách přetrvat jako hranice až do roku 1939.
V této době Řád křižáckých mečových rytířů zaujímá nové postavení – na severu. Na severovýchodě vzniká Litva, na východě Velkoknížectví kyjevské a moskevské. Uprostřed toho, jako sousedy jak v útoku, tak v obraně je Polsko, které upevňuje svou novou vlastní státní jednotu.
Hlavním nepřítelem Polska v tuto chvíli je křižácký stát na severu, jehož rozpínavost se velmi brzy proměňuje z přátelství v nenávist a začínají vznikat konflikty.
Polsko se za vlády Kazimíra III. Velikého, který panuje od roku 1333 do roku 1370 stane význačným spojencem Evropy západní, jako bašta Východu.
Kazimír III. Veliký, opřen o papeže, omezí roli údělných knížat a vnitřními reformami pospojuje předtím rozdělený stát. Podaří se mu tím odsunout římsko-německé pokusy o získání polského trůnu. Kazimír III. Veliký toho dosahuje i tím, že v Trenčínské smlouvě v roce 1335 pouští definitivně Slezsko.
Kazimír III. se na vrcholu slávy nachází v době Krakovského sjezdu vládců v roce 1363. Tehdy s ním německý císař a král český Karel IV. v Krakově oslavuje zásnuby, když se zasnubuje s vnučkou Kazimíra III. Velikého, Alžbětou.
Takto Kazimírem III., králem polským vytvořená státní struktura se na polském území udrží skoro 400 let.
Je to s podivem, neboť polské království má jev, který je charakteristický pro polské dějiny – volené království. Později se rozhodnutí o nástupnictví nachází v kompetenci volitelského sněmu.
V roce 1386 vzniká Polsko- Litevský stát tak, že se polsko-uherská královna, jedenáctiletá Hedvika provdá za velkého knížete litevského Jagiella. Takto vzniklý Polsko-Litevský stát, je rozprostřen od Baltu po Černé moře a mezi roky 1400 až 1550 je to rozlohou největší stát v Evropě.
Tento věk se v polských dějinách nazývá – „Zlatý věk“.
Do tohoto „Zlatého věku“ Polska také patří konflikt mezi polsko-litevskou unií s křižáckým rytířským řádem. Vrcholem konfliktu je i pro nás velice dobře známá bitva u Grunwaldu dne 15. července 1410. Mimochodem v ní jak všichni víme bojuje i český zeman Jan Žižka z Trocnova ( přijde zde prý o oko).
V bitvě u Grunwaldu utrpí křižácký řád pod velením velmistra Ulricha von Jungingen krutou porážku.
Později pak podle Toruňského míru, v roce 1466, je křižácký řád donucen odstoupit Polsku tzv. Prusy královské a zachová si jen Prusy knížecí jako polské léno.
Křižácký řádový stát je pak v roce 1525 definitivně přeměněn na světské knížectví pod vládou Albrechta Hohenzollerna.
Již tehdy se v ústí řeky Visly ležící město a přístav Gdaňsk stane městem a přístavem, ve kterém se projeví různost národnostích i státních struktur Polska. Gdaňsk, stejně jako další šlechtická města, bojuje proti Řádu křižáckých rytířů. Bohužel se však Gdaňsk po porážce křižáckého řádu nestane součástí polského státu. Gdaňsk, jako německý městský stát, pak po celých 339 let, tedy od roku 1354 do roku 1793 je pod polskou korunou, ale s privilegiem, že může vést samostatnou námořní politiku. Za tuto svou moc vděčí přístav a město Gdaňsk především severoněmecké obchodní společnosti zvané „Hanza“, jejíž hospodářská obratnost je užitečná i pro rozvíjející se „Velký polský stát“.
Velký polský stát pak za vlády Kazimíra IV. Jagellonského získává i Čechy a Uhry a pod jeho správu patří i lénno knížat moldavských. Kazimír IV. rozšíří svůj vliv až za Dněpr, do ukrajinských zemí.
Polsko se za vlády Kazimíra IV. Jagellonského nachází na vrcholu moci, ale za Dněprem mu roste ohromný soupeř – Rusko.
Rzeczpospolita – druh šlechtické republiky vzniká v roce 1505 ústavou Nihil Novi. Podle této ústavy se král vzdává své suverenity v úseku zákonodárné moci, ukládání daní a nakládání se státním majetkem a zároveň ústavou slibuje, že on a jeho nástupci bez souhlasu Rady nebudou o ničem rozhodovat.
Tato Nihil Novi – Rzeczpospolita - ústava zajistí šlechtě nebývalé postavení, zajistí jí vlastně národní reprezentaci a zároveň je zavedeno tzv. „Liberum veto“.
„Liberum veto“, podle kterého může být ustanovení sněmu zrušeno třeba jenom jediným hlasem nesouhlasu, nemělo na světě v té době obdobu.
Své nové svobody a stále nová a větší práva získává šlechta tím, že hrozí – neplacením daní a odmítnutím vojenské služby.
Velká charta a svobody polské šlechty, tzv. „Statuta Piotrowská“ zároveň znamená úplné nevolnictví polských rolníků, ale zároveň až do 17. století potvrzuje náboženský a politický liberalizmus. Toto všechno postupně přiláká stovky tisíc saských, pruských, habsburských a ruských poddaných, že se uchylují do Polska.
V Polsku v té době nachází svůj nový domov rovněž Židé, kteří jsou nuceni v celé Evropě žít v podmínkách „stanného práva“.
Polsko 1600.

Ovšem Polsko si tak zadělává, touto politickou a náboženskou snášenlivostí, na malér u všech ostatních králů a císařů v Evropě.