To slibovali i u Red Hawka - plně počítačově řízená konstrukce a rovnou do výroby, netřeba zkoušet, netřeba prototypů a kde jsou dneska?
Stíhací letoun Boeing F-47 (NGAD)
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Bat, kapitáni zbrojárskeho priemyslu ani vývojári ešte sami nevedia, čo od novej stíhačky chcú. Stovky návrhov, porád, brainstorming stretnutí . Možno aj neformálnych stretnutí v baroch, kde človek pod vlyvom špiritusu a marišky dostáva zaujímavé nápady.
Stéle je to novovznikajúce cestíčko, každý kuchár má nejakú predstavu, čo by sa tam malo pridať.
Medzitým priemysel čaká na nového Einsteina s novým pohľadom na fyziku.
Niektorí si možno predstavujú, že nová mašina bude mať antigravitačný motor. Niečo ako akty X, druhý diel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Thro ... s_episode)

Stéle je to novovznikajúce cestíčko, každý kuchár má nejakú predstavu, čo by sa tam malo pridať.
Medzitým priemysel čaká na nového Einsteina s novým pohľadom na fyziku.
Niektorí si možno predstavujú, že nová mašina bude mať antigravitačný motor. Niečo ako akty X, druhý diel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Thro ... s_episode)
Naposledy upravil(a) pjaro77 dne 23/9/2024, 19:40, celkem upraveno 3 x.
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Tak jsem si ještě dohledal, co se na konferenci skutečně říkalo
https://www.youtube.com/live/fsyV01V44h ... 7qifTDExjP po 1:11
Na mně to dělá dojem, že prostě AI se posunula takovým způsobem dopředu, že požadavek na "manned" úplně zmizí. A to by znamenalo revoluci, což narazí na "staré" struktury, protože se bude jednat o hromadu USD, které se začnou přelévat do jiných kapes. A piloti i se svýma předraženýma hračkama se půjdou pást
PS. a to, že "software" nepřijde s novými nápady není pravda už hodně dlouho - tedy to jsem četl už dááávno a to ještě žádná AI nebyla. A byla to oblast biochemie a optiky.
https://www.youtube.com/live/fsyV01V44h ... 7qifTDExjP po 1:11
Na mně to dělá dojem, že prostě AI se posunula takovým způsobem dopředu, že požadavek na "manned" úplně zmizí. A to by znamenalo revoluci, což narazí na "staré" struktury, protože se bude jednat o hromadu USD, které se začnou přelévat do jiných kapes. A piloti i se svýma předraženýma hračkama se půjdou pást

PS. a to, že "software" nepřijde s novými nápady není pravda už hodně dlouho - tedy to jsem četl už dááávno a to ještě žádná AI nebyla. A byla to oblast biochemie a optiky.

Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
seabee píše: ↑17/9/2024, 18:46Tak pokud by to mělo ten účinek jako Hvězdné války, že se Rusové tak lekli, že to radši rozpustili, takHONZIK11 píše: ↑17/9/2024, 18:38 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aurora_(aircraft)
Jitrnice ,kterou svet nevidel uz tady byla. Stejne jako hvezdne valky.
Nakonec ,budu verit akurat tem Cinanum bo v Evrope to je podobne.![]()
![]()
![]()
hmmm.. tady veri nekdo pohadkam...soveti vedeli jak ta vec nefunguje-hvezdne valky
ale vojensky komplex moc chtel ruble..sposta zbrani se tam vyvijela
spioni velmi zajimavy
https://www.bbc.com/news/world-europe-68305050
https://www.nytimes.com/1997/01/17/IHT- ... o-kgb.html
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
No nebuď tak sebekritický. Takže podle tebe si Sověti řekli, že už se nadělali špatného ve světě dost, tak jednou taky uděláme něco dobrého a to impérium rozpustíme. Já ti to neberu!!!Pavel 15 píše: ↑27/9/2024, 13:47seabee píše: ↑17/9/2024, 18:46Tak pokud by to mělo ten účinek jako Hvězdné války, že se Rusové tak lekli, že to radši rozpustili, takHONZIK11 píše: ↑17/9/2024, 18:38 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aurora_(aircraft)
Jitrnice ,kterou svet nevidel uz tady byla. Stejne jako hvezdne valky.
Nakonec ,budu verit akurat tem Cinanum bo v Evrope to je podobne.![]()
![]()
![]()
hmmm.. tady veri nekdo pohadkam.l
Navíc "diskutuješ" s něčím, co jsem neřekl. Já jsem přece netvrdil, že hvězdné války fungovaly. Stačilo je vyhlásit a už se Sověti lekli. A že bych přivítal, kdyby publicita kolem NGAD (který také ještě nefunguje) zafungovala na nepřátele stejně.
A technicky taky nemáš pravdu - z čeho si myslíš, že pramení úspěchy izraelské PVO? Systém Patriot? Z vývoje, započatého právě pro hvězdné války. Přečti si něco o historii těchto systémů.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
https://armadnizpravodaj.cz/udalosti/sk ... a-patriot/
Je to sice naopak ,jedna se o transfer izraelských technologií do systemu Patriot ale budiz.
USA se soustredila a aplikovala poznatky spise do uplne jinych strel,radaru ,navadecich systemu.A to do namornich aplikaci ,ktere pak presli do pozemnich. SM-3IIA a dalsich.
https://nationalinterest.org/blog/the-b ... -new-19329
Tam byly aplikovane poznatky z projektu hvezdnych valek. Sice o par desetileti pozdeji ,ale.prece.
Zakladni podstatou a idei bylo vyuziti vzajemne kineticke energie k zniceni hlavic ,druzic a vubec vseho.
Coz bylo a je strasne narocne na vypocetni a navadeci system celku. Proste trefit se necim do neceho ,v te dobe strasne narocny ukol. V te dobe byl vychod opravdu mimo moznost vyvinou neco podobneho. Hlavice se sestrelovaly jadernym vybuchem interceptorem samozrejme s priznakem sebevrazedneho a znicujiciho EMI.
Je to sice naopak ,jedna se o transfer izraelských technologií do systemu Patriot ale budiz.

USA se soustredila a aplikovala poznatky spise do uplne jinych strel,radaru ,navadecich systemu.A to do namornich aplikaci ,ktere pak presli do pozemnich. SM-3IIA a dalsich.
https://nationalinterest.org/blog/the-b ... -new-19329
Tam byly aplikovane poznatky z projektu hvezdnych valek. Sice o par desetileti pozdeji ,ale.prece.
Zakladni podstatou a idei bylo vyuziti vzajemne kineticke energie k zniceni hlavic ,druzic a vubec vseho.
Coz bylo a je strasne narocne na vypocetni a navadeci system celku. Proste trefit se necim do neceho ,v te dobe strasne narocny ukol. V te dobe byl vychod opravdu mimo moznost vyvinou neco podobneho. Hlavice se sestrelovaly jadernym vybuchem interceptorem samozrejme s priznakem sebevrazedneho a znicujiciho EMI.
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
USAF oznámily, že rezervují rozhodnutí o osudu systému NGAD nové - Trumpově - administrativě. Současně potvrdily, že nadále probíhají analýzy projektu na základě nových poznatků a řeší se návrhy změn a úprav. Požádaly také výrobce - potencionální uchazeče o účast v programu, aby pokračovali ve vývoji svých návrhů a využili vzniklou pauzu k jeijch revizi.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Jedna z nedávno dokončených analýz Pentagonu podporuje zavedení pilotovaného programu NGAD jako nutného pro udržení vzdušné nadvlády. Na dotaz serveru Breaking Defense to připustil ministr letectva Frank Kendall, ale uvedl, že se jedná o pouze jednu analýzu z více probíhajících. Upozornil také na pokrok v programu bezpilotních CCA, které mají znásobit údernou sílu letectva i se stroji 4,5. a 5. generace.
Mezitím se nechal slyšet generálporučík David Harris, důstojník letectva pověřený vytvářením budoucích konceptů a strategií, že stávající programy jsou vzhledem k projektovaným hrozbám nedostatečně dotované. Podporu programu NGAD také vyjadřují vlivní republikáni, jako např. senátor Roger Wicker, který prosazuje i rozšíření programu B-21 Raider.
Mezitím se nechal slyšet generálporučík David Harris, důstojník letectva pověřený vytvářením budoucích konceptů a strategií, že stávající programy jsou vzhledem k projektovaným hrozbám nedostatečně dotované. Podporu programu NGAD také vyjadřují vlivní republikáni, jako např. senátor Roger Wicker, který prosazuje i rozšíření programu B-21 Raider.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Rád by som videl niekedy v budúcnosti CCA drony doprevádzať naše F-16. Trochu som sa zasnil.
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Americká stíhačka 6. generace by mohla být „potomkem F-35“
https://www.defenseromania.ro/avionul-a ... 31986.html
Zdroj:Tajemník letectva Frank Kendall navrhl, aby Trumpova administrativa zvolila pokročilejšího nástupce F-35 namísto nákladného programu NGAD (Next Generation Air Dominance), aby si udržela vzdušnou převahu. Na akci pořádané Centrem pro strategická a mezinárodní studia Kendall podle Defense News představil zprávu o budoucím směřování stíhací flotily amerického letectva do roku 2050.
Podle oznámení tajemníka letectva Franka Kendalla z konce roku 2024 čelí program NGAD značným nákladům a časovým výzvám na vývoj, které vedly k možným zpožděním nebo přehodnocením.
I když byly výsledky zpočátku optimistické, náklady na vývoj nového stíhacího letounu 6. generace, který měl nahradit F-35 a operovat po boku dronů a autonomních letadel, se ukázaly jako extrémně vysoké. Kendall poukázal na to, že tyto investice by mohly být z dlouhodobého hlediska ospravedlnitelné, pokud povedou k významným strategickým přínosům.
Existují však alternativní přístupy, které by mohly vyhovět potřebám letectva, aniž by se spoléhaly na vývoj tak drahého programu.
Jednou z těchto alternativ je vytvoření „návazného F-35“, který by byl cenově dostupnější a dokázal by obsáhnout nejen pilotované stíhačky, ale i bezpilotní letouny.
https://www.defenseromania.ro/avionul-a ... 31986.html
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Boeing vyvine nový letoun F-47
Boeing dnes 21. března 2025 získal zakázku na vývoj bojového letounu nové generace pro americké letectvo (Air Force), které bude v budoucnu pilířem vzdušných sil a rovněž jde o záchranné lano hozené samotné společnosti. Oznámení Bílého domu přišlo po bouřlivé soutěži mezi Boeingem a Lockheed Martin o ceněná práva na stavbu letadla, které má představovat celou rodinu systémů Next Generation Air Dominance (NGAD). "Bude známý jako F-47, generálové si vybrali označení," řekl prezident Trump. "Je to něco, co ještě nikdo neviděl." Během slavnostního vyhlášení Trump představil plakát zobrazující první pohled na design F-47, odhalující přední trup a ostře zahnutá zadní křídla, ale žádné další konstrukční prvky. Letectvo chce nové letadlo s vysokým doletem, rychlostí a utajením, které by efektivně operovalo nad rozlehlým indicko-pacifickým regionem a proti některým z nejpokročilejších čínských zbraňových systémů, včetně současných a budoucích stealth stíhaček a raketových systémů země-vzduch. Požadavky diktují letadlo s výkonem, který se vymyká známým kategoriím pro bojová letadla, jako jsou stíhačky nebo bombardéry. Očekává se však, že budoucí letadlo Boeingu bude mít nadzvukovou rychlost a možná nedostatek vertikálních řídicích ploch spolu s velkými rozměry pro vnitřní přepravu veškerého paliva, senzorů a zbraní. Navzdory finančním ztrátám Boeing hodně investoval, aby získal kontrakt NGAD, včetně zahájení výstavby nové letecké továrny v St. Louis před téměř dvěma lety. Dohoda o vývoji NGAD by mohla udržet tuto výrobní linku po několik dalších desetiletí. Nutno poznamenat že výroba bojových letadel se zde datuje od prvního letu FH-1 Phantom v roce 1945, dosáhla nejvyššího výkonu s F-4 Phantom II a dnes pokračuje s F-15EX Eagle II. Pokud kontrakt NGAD zůstane na správné cestě, Boeing získá příležitost revitalizovat své obranné inženýrství a pokročit v digitálních inženýrských a výrobních postupech, které propagoval cvičný T-7A Red Hawk a MQ-25 Stingray, palubní bezpilotní letadlo pro doplňování paliva. Vítězství Boeingu také brání monopolu Lockheed na výrobu stíhaček Air Force po konci desetiletí, přičemž budoucí americké objednávky na F-35A jsou za nové Trumpovy administrativy stále nejisté. Udělení kontraktu na NGAD bude mít ohlas v obranném průmyslu i mimo trh pilotovaných letadel. Očekává se, že letoun bude pohánět motor z vítězného programu Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP) - buď XA102 od GE Aerospace, nebo XA103 od Pratt & Whitney. Oba projekty mají novou tříproudovou architekturu, která zvyšuje obtokový průtok v cestovním režimu a snižuje spotřebu paliva o více než 20 %. Schopnosti NGAD také ovlivní požadavky na řadu společných bojových letadel navržených vzdušnými silami, od kterých se očekává, že budou na některých misích operovat spolu s letadly NGAD, což rozšíří možnosti senzorů a zbraní. Rozhodnutí v programu NGAD také poskytuje jasnost po měsících nejistoty. Bývalé vedení letectva pod Bidenovou administrativou přišlo během několika dní po udělení kontraktu na vývoj NGAD loni v červnu, ale rozhodlo se místo toho znovu analyzovat požadavky a navrhované náklady na nový letoun. Na konci prosince 2024 vojenské vedení letectva dospělo k závěru, že mít letoun NGAD by výrazně usnadnil vítězství v budoucích leteckých operacích.
https://aviationweek.com/defense/aircra ... r-contract
https://primerogueinc.com/blog/ngad-dec ... ighter-jet
https://www.twz.com/air/boeing-wins-air ... r-contract
Boeing dnes 21. března 2025 získal zakázku na vývoj bojového letounu nové generace pro americké letectvo (Air Force), které bude v budoucnu pilířem vzdušných sil a rovněž jde o záchranné lano hozené samotné společnosti. Oznámení Bílého domu přišlo po bouřlivé soutěži mezi Boeingem a Lockheed Martin o ceněná práva na stavbu letadla, které má představovat celou rodinu systémů Next Generation Air Dominance (NGAD). "Bude známý jako F-47, generálové si vybrali označení," řekl prezident Trump. "Je to něco, co ještě nikdo neviděl." Během slavnostního vyhlášení Trump představil plakát zobrazující první pohled na design F-47, odhalující přední trup a ostře zahnutá zadní křídla, ale žádné další konstrukční prvky. Letectvo chce nové letadlo s vysokým doletem, rychlostí a utajením, které by efektivně operovalo nad rozlehlým indicko-pacifickým regionem a proti některým z nejpokročilejších čínských zbraňových systémů, včetně současných a budoucích stealth stíhaček a raketových systémů země-vzduch. Požadavky diktují letadlo s výkonem, který se vymyká známým kategoriím pro bojová letadla, jako jsou stíhačky nebo bombardéry. Očekává se však, že budoucí letadlo Boeingu bude mít nadzvukovou rychlost a možná nedostatek vertikálních řídicích ploch spolu s velkými rozměry pro vnitřní přepravu veškerého paliva, senzorů a zbraní. Navzdory finančním ztrátám Boeing hodně investoval, aby získal kontrakt NGAD, včetně zahájení výstavby nové letecké továrny v St. Louis před téměř dvěma lety. Dohoda o vývoji NGAD by mohla udržet tuto výrobní linku po několik dalších desetiletí. Nutno poznamenat že výroba bojových letadel se zde datuje od prvního letu FH-1 Phantom v roce 1945, dosáhla nejvyššího výkonu s F-4 Phantom II a dnes pokračuje s F-15EX Eagle II. Pokud kontrakt NGAD zůstane na správné cestě, Boeing získá příležitost revitalizovat své obranné inženýrství a pokročit v digitálních inženýrských a výrobních postupech, které propagoval cvičný T-7A Red Hawk a MQ-25 Stingray, palubní bezpilotní letadlo pro doplňování paliva. Vítězství Boeingu také brání monopolu Lockheed na výrobu stíhaček Air Force po konci desetiletí, přičemž budoucí americké objednávky na F-35A jsou za nové Trumpovy administrativy stále nejisté. Udělení kontraktu na NGAD bude mít ohlas v obranném průmyslu i mimo trh pilotovaných letadel. Očekává se, že letoun bude pohánět motor z vítězného programu Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP) - buď XA102 od GE Aerospace, nebo XA103 od Pratt & Whitney. Oba projekty mají novou tříproudovou architekturu, která zvyšuje obtokový průtok v cestovním režimu a snižuje spotřebu paliva o více než 20 %. Schopnosti NGAD také ovlivní požadavky na řadu společných bojových letadel navržených vzdušnými silami, od kterých se očekává, že budou na některých misích operovat spolu s letadly NGAD, což rozšíří možnosti senzorů a zbraní. Rozhodnutí v programu NGAD také poskytuje jasnost po měsících nejistoty. Bývalé vedení letectva pod Bidenovou administrativou přišlo během několika dní po udělení kontraktu na vývoj NGAD loni v červnu, ale rozhodlo se místo toho znovu analyzovat požadavky a navrhované náklady na nový letoun. Na konci prosince 2024 vojenské vedení letectva dospělo k závěru, že mít letoun NGAD by výrazně usnadnil vítězství v budoucích leteckých operacích.
https://aviationweek.com/defense/aircra ... r-contract
https://primerogueinc.com/blog/ngad-dec ... ighter-jet
https://www.twz.com/air/boeing-wins-air ... r-contract

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Tak prý prototypy NGAD létají již minimálně od roku 2019. O čemž se doposud jen spekulovalo, na základě několika náznaků. Každý z prototypů nalétal několik set hodin. Rychlost se udává Mach 2+, potvrzena schopnost CCA (Collaborative Combat Aircraft). Kontrakt na výrobu F-47 získala společnosti Boeing Phantom Works.
https://twitter.com/airsuperiorx/status ... 4447882479
https://twitter.com/airpowernew1/status ... 5386307003
https://twitter.com/airsuperiorx/status ... 4447882479
https://twitter.com/airpowernew1/status ... 5386307003

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Stíhací letoun Boeing F-47 (NGAD)
Něco málo od Coopera
F-47: Předplatné trumpismu
Nejsem z těch, kteří "visí" na každé novince o moderních stíhacích letounech. Alespoň takový nejsem už nějakých 45 let: od sedmdesátých let, kdy titulkům v tomto "oboru" dominovaly konstrukce jako Northrop F-5 Tiger II, Grumman F-14 Tomcat, McDonnell-Douglas F-15, General Dynamics F-16, McDonnell-Douglas F/A-18 Hornet, Dassault Mirage F.1 a pak Mirage 2000, MiG-23, MiG-25, PANAVIA Tornado, Saab JA.37 Viggen a podobné.
Od té doby se situace natolik zpomalila, že člověk byl rád, když se objevila nová subverze některého z nich - nemluvě o nových konstrukcích - snad dvakrát nebo třikrát za deset let. Nicméně uprostřed všech zpráv souvisejících s Trumpovým zadáním zakázky Boeingu na konstrukci a sériovou výrobu stíhacího letounu F-47 stealth se prvních několik "titulků" z posledních dnů, které jsem zachytil, týkalo právě tohoto projektu. Nelze se tedy vyhnout jisté analýze. Když už ne z jiného důvodu, tak proto, že tolik "zpráv" o tomto projektu mě přimělo hádat: co si myslet o F-47?
***
Už jsem to několikrát zdůrazňoval, ale zopakuji to: pro mě je celé lidstvo systémem systémů se spoustou subsystémů. Způsob, jakým sleduji vystoupení typu F-47, je tedy podobný: je to systém politiky, obchodu, technologií, vojenských požadavků a - v dnešní době - také spousty nabubřelosti, vychloubání, bušení se do prsou a nemálo testosteronu a šovinismu.
Ano, USA jsou "stále" vedoucí technologickou velmocí. Koncem loňského a začátkem letošního roku však Čínská lidová republika (ČLR) jasně ukázala, že ji v tomto ohledu nejen "dohání", ale brzy předčí. Evropa se nepohnula: proč by měla? Nebyl žádný požadavek a zatím bylo mnohem příhodnější předplatit si americké obranné služby nákupem věcí jako Lockheed-Martin F-35. Ano, také když to znamenalo zjevné opuštění schopnosti nezávislé/svrchované národní obrany... nebo zaměstnat pár korporací "nízkoprioritními" projekty jako FCAS (Německo, Francie a Španělsko) a... ehm... FCAS... což je: GCAP/Tempest II (Spojené království, Itálie, Japonsko, Švédsko).
Díky tomu, že Trump byl tak moudrý, že si "znepřátelil" - ne-li zcizil - téměř všechny spojence USA na "Západě", došlo v posledních několika týdnech k dramatické změně této situace. V současné době Kanada "přehodnocuje" svou objednávku letounů F-35 a pokukuje po alternativě; Portugalsko již zrušilo svou objednávku letounů F-35 a několik dalších zemí by ji mohlo následovat. Přinejmenším pár lidí "tam nahoře" v kruzích politických činitelů (nemluvě o oligarchii, která jim diktuje, co si mají myslet a dělat) pochopilo, že přílišná závislost na USA prostě není nejlepší nápad.
Ale vraťme se zpět do USA a podívejme se, co se tam děje v souvislosti s Boeingem F-47.
Oficiální zpráva zobrazující Boeing F-47 zepředu. Obrázek je masivně upraven fotošopem; natolik, že se zdá, že někdo ztmavil dvě ploutve (po obou stranách horní části kokpitu a spodní část americké vlajky v pozadí) a nasávací otvory - které jsou téměř jistě pod křídlem.[/i]
Z mého pohledu je tento program "předplatným trumpismu": něco jako oficiální ideologie administrativy Trump II. To je politika gorilího bušení do prsou a chvástání, velkohubých prohlášení, neuvěřitelné korupce a sebeobohacování na úkor celé společnosti a naprosté ignorance důsledků. Na rozdíl od goril to však trumpisté dělají beze stopy podstaty, předvídavosti a vize (kromě demontáže USA jako demokracie a funkční administrativy), a pak v úplné ignoraci dokonce i vnitřní bezpečnosti USA (o jejich obranných a ekonomických aliancích nemluvě).
Tak trochu "nepřekvapivě" bylo letadlo označeno F-47: kvazi na památku letounu Republic P-47 Thunderbolt z druhé světové války, pak v roce, kdy bylo americké letectvo oficiálně odděleno od americké armády a zřízeno jako samostatná složka ozbrojených sil USA (1947)... a pak samozřejmě čistě náhodou, protože Trump je 47. prezidentem USA.
Ve skutečnosti se "USA" - čti: administrativa Trumpa II - musí chlubit projektem, který je "lepší než čínský"... a snadno předčí cokoli, s čím by mohly přijít "levicové evropské sněhové vločky". Důvod: odhalení nové americké stíhačky je "skvělá televize" a "fantastická zpráva". "Amerika je opět skvělá".
...ať už se pak s projektem stane cokoli... WTF cares? Trump si "nemůže vzpomenout" na svá vlastní prohlášení z doby "před pěti minutami"...
Jako další, být gorilou znamená také vyhrožovat. Protože to je také "vytváření velkého zisku pro Ameriku". Lepší než Obama. V souladu s tím Trump dále "zdůraznil", že F-47 bude nabídnut spojencům, ale pouze v (přinejmenším) "o 10 % snížené podobě", protože, víte, člověk nemůže vědět, zda zůstanou spojenci...
Přemýšlím, nakolik byl důležitý fakt, že Boeing byl v poslední době v problémech, protože téměř každý jeho projekt, který se v současnosti vyrábí, trpí problémy souvisejícími s nedostatečným výzkumem a konstrukcí a špatnou kontrolou kvality - to vše bylo obětováno ve jménu vytěžení vyšších zisků?
...což pro každého, kdo má pravidelně co do činění s tím, co zbylo z amerického průmyslu, není vlastně nic nového: za účelem získání vyšších zisků USA již před desetiletími outsourcovaly svou výrobu do zahraničí. Není divu, že to, co z tohoto průmyslu zbylo, je vedeno snahou vytěžit zisky, nedokáže střízlivě zkoumat a navrhovat a má špatnou kontrolu kvality...
Zajímalo by mě také, jak důležitá je skutečnost, že americké letectvo není nadšené z obrovských nákladů na provoz F-35, zatímco na oplátku dostává typ, který se stále snaží dosáhnout lepší plné schopnosti mise (FMC) -rate než 50%.
Co je to FMC a proč na tom záleží?
FMC znamená statistiku o tom, kolik pořízených proudových letadel je v průměru provozuschopných. Pokud má vaše letectvo například 20 letounů F-35, míra FMC 50 % znamená, že pouze 10 z nich je v průměru plně schopno plnit úkoly.
...a když si koupíte (velmi drahé a luxusní) auto, ale můžete ho používat jen v 50 % případů, kdy ho potřebujete... a navíc se ukáže, že toto nádherné nové auto je většinou neprovozuschopné právě v době, kdy ho nejvíce potřebujete... no, pak je nejvyšší čas začít přemýšlet o tom, WTF jste za něj zaplatili.
Tak si to alespoň ty, estimovaný čtenář, a já můžeme myslet. Naši politici si to však při nákupu letounů F-35 nemysleli.
Proč je rychlost FMC letounu F-35 tak nízká? Protože se ukázalo, že jeho údržba a provoz jsou mnohem složitější a nákladnější, než se Lockheed-Martin chlubil. Protože Lockheed-Martin si vymýšlel čísla za účelem prezentace svého typu, přesně tak, jak to velké korporace na "Západě" dělají už celá desetiletí - to vše za účelem zvýšení hodnoty svých akcií.
...což je něco, před čím bylo v posledních desetiletích nesčetněkrát varováno. Ale proč by je měl někdo poslouchat? Političtí páni tolika zemí byli ještě tak hloupí, že to zaplatili - z peněz daňových poplatníků.
Lockheed-Martin se samozřejmě slavnostně zapřísahá, že to není pravda a že podporuje a angažuje se a věnuje a cokoli jiného, a existuje asi 2,85 milionu vysvětlení všech možných důvodů, ale: faktem je, že jakkoli jsou letectva provozující F-35 nadšena jeho schopnostmi, nejsou s ním "spokojena". Protože jejich údržba a provoz jsou složitější, než se "očekávalo" (viz: vypočítáno a vychvalováno společností Lockheed-Martin). Ještě více to platí pro letectva tolika zahraničních zákazníků - kteří, mimochodem, přispěli tolika penězi a know-how nezbytným pro výzkum a vývoj typu a podílejí se na jeho výrobě (tj. výrobě různých dílů, podsestav a softwaru pro F-35), aby se nyní ocitli tváří v tvář skutečnosti, že USA (čti: moudrý a spolehlivý spojenec v podobě prezidenta Trumpa) mohou jejich F-35 "vypnout" doslova pouhým "kliknutím na ten kill switch".
...což jsou všechno špatné zprávy, zatímco administrativa Trump II má jediný cíl: skvělé zprávy. Protože skvělé zprávy dělají Ameriku opět skvělou...
***
Tolik o politice. Přejděme k vojenským požadavkům... kde vlastně už několik desetiletí platí, že na nich nezáleží. Záleží však na tom, co si myslí ředitelé špičkových korporací v obranném sektoru, za co mají politici plýtvat penězi daňových poplatníků. Zda se pak ukáže, že výsledky projektu jsou takové, jaké si za ně slibovali... nebo něco masivně předraženého a zároveň nefunkčního....? No, viz F-35...
Jinými slovy: místo aby ozbrojené složky vysvětlovaly průmyslu, co vlastně potřebují, korporace slibují ozbrojeným složkám něco, o čem si myslí, že mohou fungovat - a ty pak nutí ke koupi. Protože, mezi jinými, to je přece "záchrana pracovních míst".
....protože všichni akcionáři mají takovou starost o záchranu pracovních míst, že přesunuli výrobu do zahraničí...
A špičky ozbrojených sil jsou pak povinny (pře)psát odpovídající požadavky... nebo to po odchodu z armády šikovně nezpeněží - obvykle jako ředitelé různých korporací a think-tanků.
Je to opravdu tak jednoduché.
Samozřejmě, že věci týkající se vojenských požadavků jsou stále složitější vzhledem k tomu, jak vyspělá je současná špičková technologie. Často natolik, že vojenské služby nemají ani ponětí o tom, co by mohly potřebovat v nějakém budoucím konfliktu, a ještě méně o tom, co může průmysl a technologie (alespoň teoreticky) poskytnout. Je tomu tak proto, že masa vojenských služeb na "Západě" nevedla jedinou válku proti "rovnocennému" protivníkovi už nějakých 80 let, zatímco vysoce placení lidé, kteří jim radí, vynikají pouze v disciplíně komentování. To znamená: všichni nemají ani tušení, co přesně by mohli potřebovat, kdyby například někdo ze "Západu" nakonec bojoval proti takovému protivníkovi, jako je ČLR... nebo Ruská federace.
Nenechte se mýlit: ani průmysl o tom nemá ponětí. Vyniká však v reklamě a podplácení.
***
Což mě přivádí k otázce technologie...
Trump řekl - a náčelník generálního štábu amerického letectva to de facto zopakoval -, že "demonstrátor" (pro F-47) létá "více než pět let".
To je tak důležité, že to nemohu dostatečně zdůraznit. Pro trumpovce. Je to důležité, protože to znamená, že F-47 je "první stíhací letoun 6 generace".
To znamená, že USA jsou první.
Ne ČLR.
To jako takové znamená: To znamená: "Amerika je opět skvělá", a proto se tímto "faktem" chlubí i sociální a mainstreamová média.
Nakolik je to pravda, je těžké odhadnout. Faktem je, že celá řada technologií, které byly podle odhadů použity v projektu F-47, byla plánována, zkoumána a vyvíjena tajně. Viz: jako součást různých "černých projektů". Projekty financované Pentagonem, které však nikdy nebyly oficiálně zveřejněny.
Je pravděpodobné, že několik z nich se mezitím stalo známými. To je několik různých projektů vedených agenturou DARPA: Defence Advanced Research Projects Agency (USA). Jedním z jejich asi nejznámějších výsledků je Aurora Flight Sciences X-65: technologický demonstrátor v plném měřítku, který je známý jako CRANE. To je zkratka pro Control of revolutionary Aircraft with Novel Effectors (Řízení revolučních letadel s novými efektory):

Model konstrukce jeřábu DARPA vyrobený pro testování v aerodynamickém tunelu.
CRANE je v podstatě konstrukce vytvořená za účelem demonstrace něčeho, čemu se říká "aktivní řízení proudění". To znamená, že na rozdíl od toho, co se v letadlech používá od doby, kdy bratři Wrightové v roce 1903 katapultovali svého Fliera z pláže u Kitty Hawk, letadla s "aktivním řízením proudění" nepoužívají řídicí plochy (ploutve/kormidla, klapky, kanady, náběžné hrany, lamely atd.), tato nová konstrukce používá jakési "trysky" - trubky vyfukující horký vzduch - z tlakového zdroje, které formují proudění vzduchu nad řídicí plochou letadla. Řízení letadla v náklonu, sklonu a odklonu je tak dosaženo rozdělením několika takových trysek po draku letadla a jejich vyfukováním podle potřeby.
Proč to děláte?
Protože se tím eliminuje potřeba pohyblivých částí v podobě ovládacích mechanismů a řídicích ploch. Protože se tím zjednodušuje a odlehčuje konstrukce letadla: není potřeba řídicích mechanismů, není potřeba složité hydrauliky a servopohonů pohybujících řídicími plochami, jen pro příklad. To prý "výrazně snižuje hmotnost, složitost, a tím i nároky na údržbu" letadla a zároveň - alespoň teoreticky - slibuje zlepšení jeho letových výkonů.
Jak k tomu dojde?
Aha, to jsou jednoduché fyzikální zákony, které vedou k tomu, že každé letadlo s lehčí konstrukcí může letět rychleji, výš a hlavně dál.
...na druhou stranu si člověk klade otázku, zda někdo opravdu chce létat se stíhačkou "stealth", která je plná horkých otvorů, jež vyfukují horký vzduch po celé její konstrukci, aby jí umožnily manévrovat...
Ale co: je doba trumpismu. Neztrácejme čas a energii úvahami o takových okolních zvucích...
BTW, kromě Aurory je známo, že další ze zakázek na takovéto konstrukce získala společnost BAE Systems, která navrhla dron MAGMA, předvedený v roce 2019. Ten vypadá asi takto:
***
Jednou z hlavních otázek u všech projektů tohoto druhu je jejich cena. AFAIK se o tom nikdo jasně nezmínil, ale náčelník štábu USAF, řekl něco jako, že F-47 by měl "stát méně než Lockheed-Martin F-22".
Pokud je to pravda, byl by to docela úspěch - zvláště když uvážíme, že F-22 je mezitím už nějakých 30+ let starý...
...zatímco hlasy šířící falešné zprávy hádám, že jeden F-47 bude stát "tolik co tři F-35" - což by jeho jednotkovou cenu posunulo nad 300 milionů USD. Když k tomu připočteme (Trumpem vyvolanou) inflaci, bude to víc. Ale hele: koho zajímá, že trumpovci plýtvají penězi daňových poplatníků? Musk všechno ututlá s pomocí svého DOGE. A to kromě toho, že bude prosperovat z toho, co je vlastně hlavním účelem tohoto DOGE: vytvořit mu monopolní postavení. Čtěte: ruší federální smlouvy s jinými velkými podniky (ano, v USA) a místo toho uzavírá smlouvy sám se sebou.
Což je v trumpismu zcela nedůležité. Důležité je pouze to, abys, milý daňový poplatníku, pilně platil daně a měl paměť na ryby. Děkuji mnohokrát. Mnohem důležitější je, že odhalení tohoto F-47 je tak skvělá televize. Super novinka. Amerika je opět skvělá...
....a pak, letadlo vyrábí Boeing, a tak je to jisté: nic se nemůže pokazit.
***
...což mě vrací k trumpismu: Boeing si ve své vlastní oficiální zprávě o F-47 nárokuje zásluhy za letadla, která nikdy nenavrhl. Jako North American P-51 Mustang, McDonnell F-4 Phantom, McDonnell-Douglas F-15 Eagle, McDonnell-Douglas F/A-18 Hornet... Jistě, přitažení za vlasy řeknou, ale hele, v průběhu času Boeing koupil korporace, které takové letouny navrhovaly a vyráběly, proto má právo si to nárokovat. Kdežto ve skutečnosti posledními vlastními konstrukcemi stíhacích letounů Boeing byly takové jako nadměrně těžký a pomalý XP-29 nebo nadměrně těžký a nespolehlivý XF8B - oba tak nesmírně úspěšné, že se ani jeden z nich nikdy nedostal do sériové výroby, před nějakými 70-90 lety....

Boeing XP-29... byl zamýšlen jako vylepšený P-26, ale "moc se nepovedl"...

...zatímco Boeing XF8B byl projekt, u kterého ani Boeing, ani americké námořnictvo nevěděli, zda je to torpédový bombardér (úkol, pro který byl příliš výkonný) nebo stíhačka (úkol, pro který byl nedostatečně výkonný a příliš velký)...
Ale co: Boeing byl subdodavatelem v tolika nedávných projektech, a tak ví, co dělá. Tím spíše, že od doby, kdy koupil bývalou společnost McDonnell-Douglas, je vlastníkem továrny v St Louis, která stále vyrábí letouny F-15 a F/A-18. Proto je Boeing správnou volbou. A má právo tvrdit, co chce.
Tím spíš v éře trumpismu...
***
Poté, co jsme probrali pozadí a souvislosti, přejděme ke vzhledu F-47. Silně photoshopové ilustrace, které zveřejnila společnost Trump & Co KG GesmbH AG, ukazují design kombinující některé z dřívějších experimentálních návrhů Boeingu, "ale" s kanady:

Tedy plánovitě nějak takto:

Naopak Trumpův zástupce personálního šéfa Bílého domu, zveřejnil toto:.

...což je obzvláště překvapivé, protože tento návrh nejenže postrádá kanady viditelné na ilustracích zveřejněných Trumpem, ale - pokud kanady přidáme - velmi připomíná něco, co nedávno zveřejnil AIRBUS v souvislosti s FCAS (Future Combat Aircraft System) a co vypadá nějak takto:

...ale ještě za Trumpa I. oslavovali trumpovci americké námořnictvo fotografiemi válečných lodí ruského námořnictva... (a aby toho nebylo málo: Putinovi PRBS-industrialisté často oslavují ruské ozbrojené síly fotografiemi amerických válečných lodí, letadel nebo výjevů z Iwo Jimy v roce 1945)...
***
Celkově lze očekávat, že tento F-47 bude jednomístný, o něco menší než F-22 (ale zřejmě s neobvykle velkou průhledností kokpitu pro letadlo této velikosti...). hádejte, to je "další pro-stealth" vlastnost); délka necelých 20 m; hmotnost mezi 20 a 40 tunami prázdného a plného letounu; schopnost dosahovat - a udržovat po delší dobu - rychlosti výrazně nad Mach 2 v operační výšce až 70 000 stop (21 300 m), možná i vyšší; a zároveň nést buď 6-8 zbraní vzduch-vzduch, nebo 2-4 zbraně vzduch-země ve svých vnitřních úložných prostorech... a stále být relativně obratný při nižších rychlostech.
Proč to všechno? Protože to je to, co se dá odvodit na základě toho, co je o něm doposud známo.
A ano: pochybuji, že bude někdy exportován. Přinejmenším ne za současné administrativy v Bílém domě - která, soudě podle jejích vlastních kroků v posledních dvou měsících, nehodlá dopustit, aby ji někdo někdy nahradil. Alespoň ne demokratickou a mírovou cestou. Místo toho může nyní Boeing vytěžit vyšší zisky a zároveň ušetřit na výzkumu, vývoji a kontrole kvality, přičemž se může spolehnout na to, že DOGE zakryje jakékoli překročení nákladů, které je mezitím u projektů tohoto druhu nejen "normou", ale pravidlem.
Opět: to vše je předplatné trumpismu. A Američané v USA - stejně jako občané všech zemí, jejichž vlády by mohly být ještě tak hloupé, aby to zaplatily - budou tak hodní a zaplatí. A pak na celý příběh rychle zapomenou. Protože trumpismus na to zapomene a pak všechny ohromí svou další televizní show...
***
Aha, a ti, kdo se vážně zajímají o "Ukrajinu", by se nyní mohli ptát: a jak to souvisí s Ukrajinou?
V neposlední řadě. V tuto chvíli to nevypadá, že by Ukrajina mohla někdy něco takového od USA "dostat". Ale především: na rozdíl od své vlády (která je vždy o 12 až 24 měsíců pozadu) jsou Ukrajinci již o několik kroků napřed. Místo aby plýtvali časem a biliony na super-turbo-super-hvězdné stíhačky, pracují na roji stíhacích bezpilotních letounů řízených umělou inteligencí. Což je jediná logická alternativa ke všem těm předraženým, avšak omezenými schopnostmi a ve skutečnosti zastaralým "systémům protivzdušné obrany", které jim v posledních třech letech dodal "moudrý" a "vysoce zkušený" - skutečně: lépe informovaný - "Západ".
Jedinou otázkou je, zda se s tím bude spěchat do služby spíše dříve než později.
Jako v mnoha podobných případech, které se mohou jevit jako závislé na konexích a úplatcích. K jejich nekonečnému štěstí (a naší hanbě zde na "Západě"): Ukrajinci jsou mezitím experti na obcházení i takových překážek.
www.deepl.com
https://xxtomcooperxx.substack.com/p/f- ... o-trumpism
F-47: Předplatné trumpismu
Nejsem z těch, kteří "visí" na každé novince o moderních stíhacích letounech. Alespoň takový nejsem už nějakých 45 let: od sedmdesátých let, kdy titulkům v tomto "oboru" dominovaly konstrukce jako Northrop F-5 Tiger II, Grumman F-14 Tomcat, McDonnell-Douglas F-15, General Dynamics F-16, McDonnell-Douglas F/A-18 Hornet, Dassault Mirage F.1 a pak Mirage 2000, MiG-23, MiG-25, PANAVIA Tornado, Saab JA.37 Viggen a podobné.
Od té doby se situace natolik zpomalila, že člověk byl rád, když se objevila nová subverze některého z nich - nemluvě o nových konstrukcích - snad dvakrát nebo třikrát za deset let. Nicméně uprostřed všech zpráv souvisejících s Trumpovým zadáním zakázky Boeingu na konstrukci a sériovou výrobu stíhacího letounu F-47 stealth se prvních několik "titulků" z posledních dnů, které jsem zachytil, týkalo právě tohoto projektu. Nelze se tedy vyhnout jisté analýze. Když už ne z jiného důvodu, tak proto, že tolik "zpráv" o tomto projektu mě přimělo hádat: co si myslet o F-47?
***
Už jsem to několikrát zdůrazňoval, ale zopakuji to: pro mě je celé lidstvo systémem systémů se spoustou subsystémů. Způsob, jakým sleduji vystoupení typu F-47, je tedy podobný: je to systém politiky, obchodu, technologií, vojenských požadavků a - v dnešní době - také spousty nabubřelosti, vychloubání, bušení se do prsou a nemálo testosteronu a šovinismu.
Ano, USA jsou "stále" vedoucí technologickou velmocí. Koncem loňského a začátkem letošního roku však Čínská lidová republika (ČLR) jasně ukázala, že ji v tomto ohledu nejen "dohání", ale brzy předčí. Evropa se nepohnula: proč by měla? Nebyl žádný požadavek a zatím bylo mnohem příhodnější předplatit si americké obranné služby nákupem věcí jako Lockheed-Martin F-35. Ano, také když to znamenalo zjevné opuštění schopnosti nezávislé/svrchované národní obrany... nebo zaměstnat pár korporací "nízkoprioritními" projekty jako FCAS (Německo, Francie a Španělsko) a... ehm... FCAS... což je: GCAP/Tempest II (Spojené království, Itálie, Japonsko, Švédsko).
Díky tomu, že Trump byl tak moudrý, že si "znepřátelil" - ne-li zcizil - téměř všechny spojence USA na "Západě", došlo v posledních několika týdnech k dramatické změně této situace. V současné době Kanada "přehodnocuje" svou objednávku letounů F-35 a pokukuje po alternativě; Portugalsko již zrušilo svou objednávku letounů F-35 a několik dalších zemí by ji mohlo následovat. Přinejmenším pár lidí "tam nahoře" v kruzích politických činitelů (nemluvě o oligarchii, která jim diktuje, co si mají myslet a dělat) pochopilo, že přílišná závislost na USA prostě není nejlepší nápad.
Ale vraťme se zpět do USA a podívejme se, co se tam děje v souvislosti s Boeingem F-47.

Z mého pohledu je tento program "předplatným trumpismu": něco jako oficiální ideologie administrativy Trump II. To je politika gorilího bušení do prsou a chvástání, velkohubých prohlášení, neuvěřitelné korupce a sebeobohacování na úkor celé společnosti a naprosté ignorance důsledků. Na rozdíl od goril to však trumpisté dělají beze stopy podstaty, předvídavosti a vize (kromě demontáže USA jako demokracie a funkční administrativy), a pak v úplné ignoraci dokonce i vnitřní bezpečnosti USA (o jejich obranných a ekonomických aliancích nemluvě).
Tak trochu "nepřekvapivě" bylo letadlo označeno F-47: kvazi na památku letounu Republic P-47 Thunderbolt z druhé světové války, pak v roce, kdy bylo americké letectvo oficiálně odděleno od americké armády a zřízeno jako samostatná složka ozbrojených sil USA (1947)... a pak samozřejmě čistě náhodou, protože Trump je 47. prezidentem USA.
Ve skutečnosti se "USA" - čti: administrativa Trumpa II - musí chlubit projektem, který je "lepší než čínský"... a snadno předčí cokoli, s čím by mohly přijít "levicové evropské sněhové vločky". Důvod: odhalení nové americké stíhačky je "skvělá televize" a "fantastická zpráva". "Amerika je opět skvělá".
...ať už se pak s projektem stane cokoli... WTF cares? Trump si "nemůže vzpomenout" na svá vlastní prohlášení z doby "před pěti minutami"...
Jako další, být gorilou znamená také vyhrožovat. Protože to je také "vytváření velkého zisku pro Ameriku". Lepší než Obama. V souladu s tím Trump dále "zdůraznil", že F-47 bude nabídnut spojencům, ale pouze v (přinejmenším) "o 10 % snížené podobě", protože, víte, člověk nemůže vědět, zda zůstanou spojenci...
Přemýšlím, nakolik byl důležitý fakt, že Boeing byl v poslední době v problémech, protože téměř každý jeho projekt, který se v současnosti vyrábí, trpí problémy souvisejícími s nedostatečným výzkumem a konstrukcí a špatnou kontrolou kvality - to vše bylo obětováno ve jménu vytěžení vyšších zisků?
...což pro každého, kdo má pravidelně co do činění s tím, co zbylo z amerického průmyslu, není vlastně nic nového: za účelem získání vyšších zisků USA již před desetiletími outsourcovaly svou výrobu do zahraničí. Není divu, že to, co z tohoto průmyslu zbylo, je vedeno snahou vytěžit zisky, nedokáže střízlivě zkoumat a navrhovat a má špatnou kontrolu kvality...
Zajímalo by mě také, jak důležitá je skutečnost, že americké letectvo není nadšené z obrovských nákladů na provoz F-35, zatímco na oplátku dostává typ, který se stále snaží dosáhnout lepší plné schopnosti mise (FMC) -rate než 50%.
Co je to FMC a proč na tom záleží?
FMC znamená statistiku o tom, kolik pořízených proudových letadel je v průměru provozuschopných. Pokud má vaše letectvo například 20 letounů F-35, míra FMC 50 % znamená, že pouze 10 z nich je v průměru plně schopno plnit úkoly.
...a když si koupíte (velmi drahé a luxusní) auto, ale můžete ho používat jen v 50 % případů, kdy ho potřebujete... a navíc se ukáže, že toto nádherné nové auto je většinou neprovozuschopné právě v době, kdy ho nejvíce potřebujete... no, pak je nejvyšší čas začít přemýšlet o tom, WTF jste za něj zaplatili.
Tak si to alespoň ty, estimovaný čtenář, a já můžeme myslet. Naši politici si to však při nákupu letounů F-35 nemysleli.
Proč je rychlost FMC letounu F-35 tak nízká? Protože se ukázalo, že jeho údržba a provoz jsou mnohem složitější a nákladnější, než se Lockheed-Martin chlubil. Protože Lockheed-Martin si vymýšlel čísla za účelem prezentace svého typu, přesně tak, jak to velké korporace na "Západě" dělají už celá desetiletí - to vše za účelem zvýšení hodnoty svých akcií.
...což je něco, před čím bylo v posledních desetiletích nesčetněkrát varováno. Ale proč by je měl někdo poslouchat? Političtí páni tolika zemí byli ještě tak hloupí, že to zaplatili - z peněz daňových poplatníků.
Lockheed-Martin se samozřejmě slavnostně zapřísahá, že to není pravda a že podporuje a angažuje se a věnuje a cokoli jiného, a existuje asi 2,85 milionu vysvětlení všech možných důvodů, ale: faktem je, že jakkoli jsou letectva provozující F-35 nadšena jeho schopnostmi, nejsou s ním "spokojena". Protože jejich údržba a provoz jsou složitější, než se "očekávalo" (viz: vypočítáno a vychvalováno společností Lockheed-Martin). Ještě více to platí pro letectva tolika zahraničních zákazníků - kteří, mimochodem, přispěli tolika penězi a know-how nezbytným pro výzkum a vývoj typu a podílejí se na jeho výrobě (tj. výrobě různých dílů, podsestav a softwaru pro F-35), aby se nyní ocitli tváří v tvář skutečnosti, že USA (čti: moudrý a spolehlivý spojenec v podobě prezidenta Trumpa) mohou jejich F-35 "vypnout" doslova pouhým "kliknutím na ten kill switch".
...což jsou všechno špatné zprávy, zatímco administrativa Trump II má jediný cíl: skvělé zprávy. Protože skvělé zprávy dělají Ameriku opět skvělou...
***
Tolik o politice. Přejděme k vojenským požadavkům... kde vlastně už několik desetiletí platí, že na nich nezáleží. Záleží však na tom, co si myslí ředitelé špičkových korporací v obranném sektoru, za co mají politici plýtvat penězi daňových poplatníků. Zda se pak ukáže, že výsledky projektu jsou takové, jaké si za ně slibovali... nebo něco masivně předraženého a zároveň nefunkčního....? No, viz F-35...
Jinými slovy: místo aby ozbrojené složky vysvětlovaly průmyslu, co vlastně potřebují, korporace slibují ozbrojeným složkám něco, o čem si myslí, že mohou fungovat - a ty pak nutí ke koupi. Protože, mezi jinými, to je přece "záchrana pracovních míst".
....protože všichni akcionáři mají takovou starost o záchranu pracovních míst, že přesunuli výrobu do zahraničí...
A špičky ozbrojených sil jsou pak povinny (pře)psát odpovídající požadavky... nebo to po odchodu z armády šikovně nezpeněží - obvykle jako ředitelé různých korporací a think-tanků.
Je to opravdu tak jednoduché.
Samozřejmě, že věci týkající se vojenských požadavků jsou stále složitější vzhledem k tomu, jak vyspělá je současná špičková technologie. Často natolik, že vojenské služby nemají ani ponětí o tom, co by mohly potřebovat v nějakém budoucím konfliktu, a ještě méně o tom, co může průmysl a technologie (alespoň teoreticky) poskytnout. Je tomu tak proto, že masa vojenských služeb na "Západě" nevedla jedinou válku proti "rovnocennému" protivníkovi už nějakých 80 let, zatímco vysoce placení lidé, kteří jim radí, vynikají pouze v disciplíně komentování. To znamená: všichni nemají ani tušení, co přesně by mohli potřebovat, kdyby například někdo ze "Západu" nakonec bojoval proti takovému protivníkovi, jako je ČLR... nebo Ruská federace.
Nenechte se mýlit: ani průmysl o tom nemá ponětí. Vyniká však v reklamě a podplácení.
***
Což mě přivádí k otázce technologie...
Trump řekl - a náčelník generálního štábu amerického letectva to de facto zopakoval -, že "demonstrátor" (pro F-47) létá "více než pět let".
To je tak důležité, že to nemohu dostatečně zdůraznit. Pro trumpovce. Je to důležité, protože to znamená, že F-47 je "první stíhací letoun 6 generace".
To znamená, že USA jsou první.
Ne ČLR.
To jako takové znamená: To znamená: "Amerika je opět skvělá", a proto se tímto "faktem" chlubí i sociální a mainstreamová média.
Nakolik je to pravda, je těžké odhadnout. Faktem je, že celá řada technologií, které byly podle odhadů použity v projektu F-47, byla plánována, zkoumána a vyvíjena tajně. Viz: jako součást různých "černých projektů". Projekty financované Pentagonem, které však nikdy nebyly oficiálně zveřejněny.
Je pravděpodobné, že několik z nich se mezitím stalo známými. To je několik různých projektů vedených agenturou DARPA: Defence Advanced Research Projects Agency (USA). Jedním z jejich asi nejznámějších výsledků je Aurora Flight Sciences X-65: technologický demonstrátor v plném měřítku, který je známý jako CRANE. To je zkratka pro Control of revolutionary Aircraft with Novel Effectors (Řízení revolučních letadel s novými efektory):

Model konstrukce jeřábu DARPA vyrobený pro testování v aerodynamickém tunelu.
CRANE je v podstatě konstrukce vytvořená za účelem demonstrace něčeho, čemu se říká "aktivní řízení proudění". To znamená, že na rozdíl od toho, co se v letadlech používá od doby, kdy bratři Wrightové v roce 1903 katapultovali svého Fliera z pláže u Kitty Hawk, letadla s "aktivním řízením proudění" nepoužívají řídicí plochy (ploutve/kormidla, klapky, kanady, náběžné hrany, lamely atd.), tato nová konstrukce používá jakési "trysky" - trubky vyfukující horký vzduch - z tlakového zdroje, které formují proudění vzduchu nad řídicí plochou letadla. Řízení letadla v náklonu, sklonu a odklonu je tak dosaženo rozdělením několika takových trysek po draku letadla a jejich vyfukováním podle potřeby.
Proč to děláte?
Protože se tím eliminuje potřeba pohyblivých částí v podobě ovládacích mechanismů a řídicích ploch. Protože se tím zjednodušuje a odlehčuje konstrukce letadla: není potřeba řídicích mechanismů, není potřeba složité hydrauliky a servopohonů pohybujících řídicími plochami, jen pro příklad. To prý "výrazně snižuje hmotnost, složitost, a tím i nároky na údržbu" letadla a zároveň - alespoň teoreticky - slibuje zlepšení jeho letových výkonů.
Jak k tomu dojde?
Aha, to jsou jednoduché fyzikální zákony, které vedou k tomu, že každé letadlo s lehčí konstrukcí může letět rychleji, výš a hlavně dál.
...na druhou stranu si člověk klade otázku, zda někdo opravdu chce létat se stíhačkou "stealth", která je plná horkých otvorů, jež vyfukují horký vzduch po celé její konstrukci, aby jí umožnily manévrovat...
Ale co: je doba trumpismu. Neztrácejme čas a energii úvahami o takových okolních zvucích...
BTW, kromě Aurory je známo, že další ze zakázek na takovéto konstrukce získala společnost BAE Systems, která navrhla dron MAGMA, předvedený v roce 2019. Ten vypadá asi takto:
***
Jednou z hlavních otázek u všech projektů tohoto druhu je jejich cena. AFAIK se o tom nikdo jasně nezmínil, ale náčelník štábu USAF, řekl něco jako, že F-47 by měl "stát méně než Lockheed-Martin F-22".
Pokud je to pravda, byl by to docela úspěch - zvláště když uvážíme, že F-22 je mezitím už nějakých 30+ let starý...
...zatímco hlasy šířící falešné zprávy hádám, že jeden F-47 bude stát "tolik co tři F-35" - což by jeho jednotkovou cenu posunulo nad 300 milionů USD. Když k tomu připočteme (Trumpem vyvolanou) inflaci, bude to víc. Ale hele: koho zajímá, že trumpovci plýtvají penězi daňových poplatníků? Musk všechno ututlá s pomocí svého DOGE. A to kromě toho, že bude prosperovat z toho, co je vlastně hlavním účelem tohoto DOGE: vytvořit mu monopolní postavení. Čtěte: ruší federální smlouvy s jinými velkými podniky (ano, v USA) a místo toho uzavírá smlouvy sám se sebou.
Což je v trumpismu zcela nedůležité. Důležité je pouze to, abys, milý daňový poplatníku, pilně platil daně a měl paměť na ryby. Děkuji mnohokrát. Mnohem důležitější je, že odhalení tohoto F-47 je tak skvělá televize. Super novinka. Amerika je opět skvělá...
....a pak, letadlo vyrábí Boeing, a tak je to jisté: nic se nemůže pokazit.
***
...což mě vrací k trumpismu: Boeing si ve své vlastní oficiální zprávě o F-47 nárokuje zásluhy za letadla, která nikdy nenavrhl. Jako North American P-51 Mustang, McDonnell F-4 Phantom, McDonnell-Douglas F-15 Eagle, McDonnell-Douglas F/A-18 Hornet... Jistě, přitažení za vlasy řeknou, ale hele, v průběhu času Boeing koupil korporace, které takové letouny navrhovaly a vyráběly, proto má právo si to nárokovat. Kdežto ve skutečnosti posledními vlastními konstrukcemi stíhacích letounů Boeing byly takové jako nadměrně těžký a pomalý XP-29 nebo nadměrně těžký a nespolehlivý XF8B - oba tak nesmírně úspěšné, že se ani jeden z nich nikdy nedostal do sériové výroby, před nějakými 70-90 lety....

Boeing XP-29... byl zamýšlen jako vylepšený P-26, ale "moc se nepovedl"...

...zatímco Boeing XF8B byl projekt, u kterého ani Boeing, ani americké námořnictvo nevěděli, zda je to torpédový bombardér (úkol, pro který byl příliš výkonný) nebo stíhačka (úkol, pro který byl nedostatečně výkonný a příliš velký)...
Ale co: Boeing byl subdodavatelem v tolika nedávných projektech, a tak ví, co dělá. Tím spíše, že od doby, kdy koupil bývalou společnost McDonnell-Douglas, je vlastníkem továrny v St Louis, která stále vyrábí letouny F-15 a F/A-18. Proto je Boeing správnou volbou. A má právo tvrdit, co chce.
Tím spíš v éře trumpismu...
***
Poté, co jsme probrali pozadí a souvislosti, přejděme ke vzhledu F-47. Silně photoshopové ilustrace, které zveřejnila společnost Trump & Co KG GesmbH AG, ukazují design kombinující některé z dřívějších experimentálních návrhů Boeingu, "ale" s kanady:

Tedy plánovitě nějak takto:

Naopak Trumpův zástupce personálního šéfa Bílého domu, zveřejnil toto:.

...což je obzvláště překvapivé, protože tento návrh nejenže postrádá kanady viditelné na ilustracích zveřejněných Trumpem, ale - pokud kanady přidáme - velmi připomíná něco, co nedávno zveřejnil AIRBUS v souvislosti s FCAS (Future Combat Aircraft System) a co vypadá nějak takto:

...ale ještě za Trumpa I. oslavovali trumpovci americké námořnictvo fotografiemi válečných lodí ruského námořnictva... (a aby toho nebylo málo: Putinovi PRBS-industrialisté často oslavují ruské ozbrojené síly fotografiemi amerických válečných lodí, letadel nebo výjevů z Iwo Jimy v roce 1945)...
***
Celkově lze očekávat, že tento F-47 bude jednomístný, o něco menší než F-22 (ale zřejmě s neobvykle velkou průhledností kokpitu pro letadlo této velikosti...). hádejte, to je "další pro-stealth" vlastnost); délka necelých 20 m; hmotnost mezi 20 a 40 tunami prázdného a plného letounu; schopnost dosahovat - a udržovat po delší dobu - rychlosti výrazně nad Mach 2 v operační výšce až 70 000 stop (21 300 m), možná i vyšší; a zároveň nést buď 6-8 zbraní vzduch-vzduch, nebo 2-4 zbraně vzduch-země ve svých vnitřních úložných prostorech... a stále být relativně obratný při nižších rychlostech.
Proč to všechno? Protože to je to, co se dá odvodit na základě toho, co je o něm doposud známo.
A ano: pochybuji, že bude někdy exportován. Přinejmenším ne za současné administrativy v Bílém domě - která, soudě podle jejích vlastních kroků v posledních dvou měsících, nehodlá dopustit, aby ji někdo někdy nahradil. Alespoň ne demokratickou a mírovou cestou. Místo toho může nyní Boeing vytěžit vyšší zisky a zároveň ušetřit na výzkumu, vývoji a kontrole kvality, přičemž se může spolehnout na to, že DOGE zakryje jakékoli překročení nákladů, které je mezitím u projektů tohoto druhu nejen "normou", ale pravidlem.
Opět: to vše je předplatné trumpismu. A Američané v USA - stejně jako občané všech zemí, jejichž vlády by mohly být ještě tak hloupé, aby to zaplatily - budou tak hodní a zaplatí. A pak na celý příběh rychle zapomenou. Protože trumpismus na to zapomene a pak všechny ohromí svou další televizní show...
***
Aha, a ti, kdo se vážně zajímají o "Ukrajinu", by se nyní mohli ptát: a jak to souvisí s Ukrajinou?
V neposlední řadě. V tuto chvíli to nevypadá, že by Ukrajina mohla někdy něco takového od USA "dostat". Ale především: na rozdíl od své vlády (která je vždy o 12 až 24 měsíců pozadu) jsou Ukrajinci již o několik kroků napřed. Místo aby plýtvali časem a biliony na super-turbo-super-hvězdné stíhačky, pracují na roji stíhacích bezpilotních letounů řízených umělou inteligencí. Což je jediná logická alternativa ke všem těm předraženým, avšak omezenými schopnostmi a ve skutečnosti zastaralým "systémům protivzdušné obrany", které jim v posledních třech letech dodal "moudrý" a "vysoce zkušený" - skutečně: lépe informovaný - "Západ".
Jedinou otázkou je, zda se s tím bude spěchat do služby spíše dříve než později.
Jako v mnoha podobných případech, které se mohou jevit jako závislé na konexích a úplatcích. K jejich nekonečnému štěstí (a naší hanbě zde na "Západě"): Ukrajinci jsou mezitím experti na obcházení i takových překážek.
www.deepl.com
https://xxtomcooperxx.substack.com/p/f- ... o-trumpism


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Stíhací letoun Boeing F-47 (NGAD)
Tady je pár hoodně starých návrhů od Boeingu, ale některé konstrukční prvky asi mají v oblibě. Tyhle jsou samozřejmě rozměrově malé a nejspíš ani ne tak rychlé.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček