Pri dotaze o nasadenie L159 ACR v Afganistane padla odpoveď, že to je príliš nebezpečné.. Jó čechaček, rozumiš?
Cvičné letouny pro OSSR
Re: Cvičné letouny pro OSSR
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Opakujem, cenu nepoznáš, ani náklady na zivotny cyklus ani rozsah offsetov. Az to urči kto je lacnejší.
Vykonnost je rovnaka, efektivita je vyssia na strane Leonarda, lebo uz od nich máme lietadlá. Bude to jednoduchšie. Na vycvik existujú zmluvy aj dlhodobá spolupráca.
S Leonardom problemy LOTN nema, s Aerom to bolo istý čas doslova na nože. Vlastne az do casu, kým nechceli niečo na Slovensko predať. A ked predaju, vratia sa k starým spôsobom.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Cenové relace viz výše, to že to ignoruješ tvůj problém.
TTD viz výše, to že to ignoruješ tvůj problém.
S Leonardem máte svoji zkušenost, ne zrovna ideální, to že to ignoruješ tvůj problém.
https://www.idnes.cz/zpravy/nato/sloven ... r_nato_inc
Ve výsledku, to že svou ignorací opomíjíš obecně známé věci, přičemž díky tomu máš chybné závěry je opět tvůj problém. Já tě mohu jen trapně poučovat, bohužel.
TTD viz výše, to že to ignoruješ tvůj problém.
S Leonardem máte svoji zkušenost, ne zrovna ideální, to že to ignoruješ tvůj problém.
https://www.idnes.cz/zpravy/nato/sloven ... r_nato_inc
Ve výsledku, to že svou ignorací opomíjíš obecně známé věci, přičemž díky tomu máš chybné závěry je opět tvůj problém. Já tě mohu jen trapně poučovat, bohužel.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Lynx: a proto se bojově používaly v Iráku. To dává smysl
A nehlásím se k Čechům
A nehlásím se k Čechům



Re: Cvičné letouny pro OSSR
Skelet a Lynx uz mi tymi vasimi nacionalistickymi kecami celkom pekne leziete na nervi. A asi nie len mne. Neviete sa spravat normalne ? Nechcete si to radsej vykecat cez sukromne spravy ?
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4273
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Na týden zamčeno. Už toho mám opravdu plné zuby.


Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1403
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Aké nové cvičné lietadlá môže Slovensko získať? Časť 2.
zdroj: https://www.futurearmy.sk/2024/01/16/ak ... at-cast-2/
zdroj: https://www.futurearmy.sk/2024/01/16/ak ... at-cast-2/
Arthur Pressburger
Re: Cvičné letouny pro OSSR
No tie clanky : spominaju napr Hawk , ktory sa uz roky nevyraba a opomenuli A29N co je top novinka ... sefredaktor a redaktori tohto media ...
- Pressburger
- Kapitán
- Příspěvky: 1403
- Registrován: 16/5/2023, 11:30
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Turbovrtule by som si vedel predstaviť len za predpokladu, že by zobrali húfnice.
Skôr si myslím, že tato garnitúra zoberie maďarské L-39.
Skôr si myslím, že tato garnitúra zoberie maďarské L-39.
Arthur Pressburger
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
VRM už s Talianmi spolupracovala na simulátore AERITALIA G-222Na slávnostnom ceremoniáli v rámci veľtrhu SIAF 2023 spoločnosť Leonardo Aircraft oznámila podpísanie strategických dohôd s významnými slovenskými partnermi v oblasti obrany: (VRM), LETECKÉ OPRAVOVNE TRENČÍN, a.s. (LOTN) a Slavia Products System a.s, Detva na lietadlá najnovšej generácie M-345, ktoré budú obsahovať balík výcvikového vybavenia pre slovenské vzdušné sily. Počas slávnostného ceremoniálu sa okrem iných hostí zúčastnili aj pán minister Martin Sklenář a pán Marián Majer, štátny tajomník Ministerstva obrany SR a jej excelencia talianska veľvyslankyňa pani Catherine Flumiani. Najnovším integrovaným výcvikovým systémom M-345 a službami, ktoré ponúka slovenskému MO, rieši spoločnosť Leonardo Aircraft plné pokrytie súčasných a budúcich potenciálnych národných požiadaviek a môže predstavovať pre slovenskú obranu vhodného partnera. VRM v partnerstve s Leonardo Aicraft bude spolupracovať a riešiť simulátor M-345 v rámci iniciatívy Leonardo Aircraft s cieľom generovať priemyselnú návratnosť pre slovenský obranný a civilný priemysel.
"Vo VRM sme hrdí na dlhodobú podporu Ministerstva obrany SR pre potreby simulácie a výcviku. Podpis strategickej dohody so spoločnosťou Leonardo Aircrafts stojí za pozoruhodným úspechom a bezpochyby po výbere zákazníkom prinesie súčasným a budúcim slovenským vojenským pilotom najmodernejšie a najefektívnejšie riešenie syntetického výcviku na dlhé roky." Richard Varga, generálny riaditeľ.
https://vrm.space/leonardo-and-vrm/
Re: Cvičné letouny pro OSSR
FA-50 pre PL - vytriezvenie!?
Je to aj v inom vlákne, ale dám to aj sem, ak by si niektorí tunajší "odborníci" chceli prečítať:
https://defence24.pl/sily-zbrojne/gen-d ... an-o-fa-50
"Oznámení ohledně vybavení FA-50PL se extrémně liší. Před dvěma lety, když byla zakoupena první várka korejských strojů, měly být stejně dobré jako F-16. Začněme tím, co máme – 12 letounů FA-50GF. Jediné, co opravdu mají, je kanon a neřízené bomby. Mohou nést pouze jeden typ střel určených k ničení pozemních cílů a ve verzi vzduch-vzduch staré verze střel, které již nejsou na trhu a jejichž bojová hodnota je nulová,“ řekl Drewniak. „Jsou to střely z dob vietnamské války, ekvivalenty střel R-60 nebo R-73 vyvinutých v SSSR. Byly zařazeny do výzbroje FA-50, protože Korea měla hodně těchto střel z jiných typů dříve používaných letadel, upravila je na FA-50, se souhlasem USA s integrací asi nebyly žádné potíže. Takže letoun FA-50 ve verzi, kterou máme dnes, je o něco horší Su-22 nebo MiG-29,“ dodal.
Podle bývalého inspektora letectva „v tomto případě pojem výcvik a boj znamená, že jej lze použít k výcviku a nácviku bojových prvků, ale letoun v této konfiguraci – bez sebeobranného systému, s velmi jednoduchou výzbrojí - by se nikdy neměl účastnit ostrého boje; byl by to krátký debut." "Tato zbraň může být použita spíše pro výcvik než pro boj, protože na moderním bojišti si s tímto typem střel dokážou poradit světlice třetí generace, nemluvě o čtvrté generaci," poznamenal.
“FA-50 bych viděl jako dobrý doplněk k letounu M346 Master, který má rozsáhlé výcvikové schopnosti, ale neumožňuje reálné použití zbraní kromě závěsného kanónu. Při létání s FA-50 by mohl pilot v poslední fázi výcviku, než by přešel na F-35, shodit bombu, vystřelit z děla a odpálit rakety. Je to cenný prvek, ale letadlo, které je dnes v Polsku, není vhodné pro boj,“ řekl.
A co kokpit?
Upozornil, že kabina FA-50 vlastněných Polskem není tzv. skleněný kokpit, ale analogová kabina. "To znamená, že pilot, který trénuje na M346, zvyklý na tři barevné displeje, přejde na letadlo s analogovou kabinou, aby pak přešel zpět na F-16 - které brzy obdrží barevné dispeje v rámci modernizace na standard MLU, nebo jeden velký displej používaný v F-35. Z tohoto důvodu nevím, jestli je to dobrá volba. Nevím, zda ztráty způsobené nutností přecházet mezi typy ukazatelů budou větší než zisky z použití zbraní,“ uvedl.
Připomněl, že „jak víte, čas byl klíčovým prvkem při objednávání FA-50“. "Nevím proč." Je to proto, že ministr Błaszczak chtěl, aby se letadla objevila na přehlídce v roce 2023? Nikdo nebyl schopen dodat letadla v požadovaném termínu, pouze Korejci souhlasili s tím, že nám poskytnou stroje ze současné produkce,“ řekl.
„Pokud jde o letadla PL, některé věci jsme si ve smlouvě nezajistili. AMRAAM měl být integrován s letadlem, ale ukázalo se, že tomu tak není. Pokud má být FA-50 „malá F-16“, potřebujeme ji uvést do standardu se třemi barevnými displeji, které jsou u F-16 plánovány po modernizaci MLU. Nabízí se otázka: co když se ukáže, že integrace radaru a raket a další práce prodlouží program o další tři čtyři roky a náklady převýší cenu F-35. Může se ukázat, že FA-50PL bude stát přes 100 milionů USD, zatímco za F-35 jsme zaplatili necelých 90 milionů USD,“ poznamenal.
To by podle něj znamenalo, že letadlo, „které nabízí zlomek bojových schopností F-35 a nemůže se s ním vůbec srovnávat, pokud jde o jeho schopnost pronikat nepřátelskými systémy, by stálo víc“.
Je to aj v inom vlákne, ale dám to aj sem, ak by si niektorí tunajší "odborníci" chceli prečítať:
https://defence24.pl/sily-zbrojne/gen-d ... an-o-fa-50
"Oznámení ohledně vybavení FA-50PL se extrémně liší. Před dvěma lety, když byla zakoupena první várka korejských strojů, měly být stejně dobré jako F-16. Začněme tím, co máme – 12 letounů FA-50GF. Jediné, co opravdu mají, je kanon a neřízené bomby. Mohou nést pouze jeden typ střel určených k ničení pozemních cílů a ve verzi vzduch-vzduch staré verze střel, které již nejsou na trhu a jejichž bojová hodnota je nulová,“ řekl Drewniak. „Jsou to střely z dob vietnamské války, ekvivalenty střel R-60 nebo R-73 vyvinutých v SSSR. Byly zařazeny do výzbroje FA-50, protože Korea měla hodně těchto střel z jiných typů dříve používaných letadel, upravila je na FA-50, se souhlasem USA s integrací asi nebyly žádné potíže. Takže letoun FA-50 ve verzi, kterou máme dnes, je o něco horší Su-22 nebo MiG-29,“ dodal.
Podle bývalého inspektora letectva „v tomto případě pojem výcvik a boj znamená, že jej lze použít k výcviku a nácviku bojových prvků, ale letoun v této konfiguraci – bez sebeobranného systému, s velmi jednoduchou výzbrojí - by se nikdy neměl účastnit ostrého boje; byl by to krátký debut." "Tato zbraň může být použita spíše pro výcvik než pro boj, protože na moderním bojišti si s tímto typem střel dokážou poradit světlice třetí generace, nemluvě o čtvrté generaci," poznamenal.
“FA-50 bych viděl jako dobrý doplněk k letounu M346 Master, který má rozsáhlé výcvikové schopnosti, ale neumožňuje reálné použití zbraní kromě závěsného kanónu. Při létání s FA-50 by mohl pilot v poslední fázi výcviku, než by přešel na F-35, shodit bombu, vystřelit z děla a odpálit rakety. Je to cenný prvek, ale letadlo, které je dnes v Polsku, není vhodné pro boj,“ řekl.
A co kokpit?
Upozornil, že kabina FA-50 vlastněných Polskem není tzv. skleněný kokpit, ale analogová kabina. "To znamená, že pilot, který trénuje na M346, zvyklý na tři barevné displeje, přejde na letadlo s analogovou kabinou, aby pak přešel zpět na F-16 - které brzy obdrží barevné dispeje v rámci modernizace na standard MLU, nebo jeden velký displej používaný v F-35. Z tohoto důvodu nevím, jestli je to dobrá volba. Nevím, zda ztráty způsobené nutností přecházet mezi typy ukazatelů budou větší než zisky z použití zbraní,“ uvedl.
Připomněl, že „jak víte, čas byl klíčovým prvkem při objednávání FA-50“. "Nevím proč." Je to proto, že ministr Błaszczak chtěl, aby se letadla objevila na přehlídce v roce 2023? Nikdo nebyl schopen dodat letadla v požadovaném termínu, pouze Korejci souhlasili s tím, že nám poskytnou stroje ze současné produkce,“ řekl.
„Pokud jde o letadla PL, některé věci jsme si ve smlouvě nezajistili. AMRAAM měl být integrován s letadlem, ale ukázalo se, že tomu tak není. Pokud má být FA-50 „malá F-16“, potřebujeme ji uvést do standardu se třemi barevnými displeji, které jsou u F-16 plánovány po modernizaci MLU. Nabízí se otázka: co když se ukáže, že integrace radaru a raket a další práce prodlouží program o další tři čtyři roky a náklady převýší cenu F-35. Může se ukázat, že FA-50PL bude stát přes 100 milionů USD, zatímco za F-35 jsme zaplatili necelých 90 milionů USD,“ poznamenal.
To by podle něj znamenalo, že letadlo, „které nabízí zlomek bojových schopností F-35 a nemůže se s ním vůbec srovnávat, pokud jde o jeho schopnost pronikat nepřátelskými systémy, by stálo víc“.
"Alea iacta est"
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Pekný článok. Nech si to prosím prečíta 2x obdivovateľ starej ruskej techniky a chronický šetrílek Tralalák.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Nepomôže ani 100x, zase si vymyslí nejakú svoju teóriu a tú tu bude dookola každemú a stále podsúvať.
Diskusia s nim je len strata času.
Diskusia s nim je len strata času.
"Alea iacta est"
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Inspiracia aj pre Slovensko?
Portugalská vláda schválila dohodu o kúpe 12 útočných turbovrtuľových lietadiel A-29N Super Tucano.
Rada ministrov Portugalska oznámila schválenie rozhodnutia o vyčlenení asi 200 miliónov eur na nákup 12 lietadiel A-29N Super Tucano od brazílskej spoločnosti Embraer.
https://mil.in.ua/uk/news/portugaliya-s ... er-tucano/
Portugalská vláda schválila dohodu o kúpe 12 útočných turbovrtuľových lietadiel A-29N Super Tucano.
Rada ministrov Portugalska oznámila schválenie rozhodnutia o vyčlenení asi 200 miliónov eur na nákup 12 lietadiel A-29N Super Tucano od brazílskej spoločnosti Embraer.
https://mil.in.ua/uk/news/portugaliya-s ... er-tucano/
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Tak od Embraeru už budete brát C-390 a když odpískáte akvizici AH-1Z, tak tohle také umožní vyvíjet nějakou bojovou činnost…
Na druhou stranu, použitelnost jako cvičné platformy pro vaše F-16 je s otázkou, schopnost přežití Super Tucana na moderním evropském bojišti je také hodna analýzy. A jestli je u AH-1Z kritizována nízká rozšířenost v NATO, tak pro Super Tucano to platí rovněž.
Na druhou stranu, použitelnost jako cvičné platformy pro vaše F-16 je s otázkou, schopnost přežití Super Tucana na moderním evropském bojišti je také hodna analýzy. A jestli je u AH-1Z kritizována nízká rozšířenost v NATO, tak pro Super Tucano to platí rovněž.

Re: Cvičné letouny pro OSSR
Nějak mi uniká na co to ti Portugalci potřebují.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Keby nahodou Brazilci zobrali SK hufnice (za C390) spolupraca by dostala uplne novu kvalitu. Na rozdiel od spoluprace s CR, kde sa terajsia CZ vlada ani netaji, ze SR je nepriatelska krajina. Preco potom brat lietadla ako L39?
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Dívaj sa na to ako stratég a nie ako stranícky splachovací politik. Lietadlá ktoré sa nakúpia budú 20-30 rokov slúžiť ale ficov nenávistný elektorát a s ním pôjde do pitch.. do 10 rokov.