Německá samohybná děla – díl 5 (15cm sIG33)
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Německá samohybná děla – díl 5 (15cm sIG33)
Německá samohybná děla – díl 5
15cm SturmInfanteriegeschütz 33
Pokud si ještě vybavíte minulé díly této série, jednalo se samohybná děla postavená na podvozcích lehkých tanků. Tyto podvozky, určené původně pro nesení lehkých PT kanonů do ráže 37 mm, jsou náhle vystaveny většímu zatížení díky vetší hmotnosti neseného kanonu. Podvozky jsou přetěžovány, to samozřejmě přináší zvýšenou poruchovost. Některé lehké tanky jsou s přibývajícím časem vyřazovány z výzbroje, jejich čas již s příchodem moderních středních tanků na frontě vypršel. Je proto logické, že se armáda poohlíží po lepší platformě pro samohybná děla. Není třeba hledat dlouho... V tomto díle se podíváme trochu blíže na samohybné děla postavená na podvozku tanku Panzerkampfwagen III (dále jen Pz III).
Tank Pz III představoval v počátečních letech války základní typ středního tanku a ve výzbroji se udržel až do konce války. Jeho podvozek byl do verze E používán bez nějakých výrazných změn, největšího nasazení se však paradoxně dočkal coby podvozek útočného děla StuG III (verze G - více jak 7800 ks). Samohybná děla se na podvozku Pz III podobného rozmachu nedočkala, snad jen verze StuG III, Sturmhaubitze 42, vyzbrojená lehkou houfnicí lFH 18, se vyráběla ve větší sérii (1299 kusů).
Jak jsem již dříve uvedl, první typy samohybných děl postavených na podvozcích lehkých tanků připomínaly spíše nouzové přestavby (u Pz I tedy určitě), i pozdější typy ale nemohly díky omezené nosnosti podvozku nést plnohodnotnou uzavřenou nástavbu s odpovídající silou pancíře. Boje ve městě se s touto technikou rovnají skoro sebevraždě, shora otevřena nástavba vyloženě láká po vhození granátu či Molotovova koktejlu. Velitelé na východě proto požadují vozidlo s plně zakrytou nástavbou, schopné nasazení v první linii fronty, případně ve městech. Tento požadavek je vznesen na konferenci v září 1942, probíhající přímo ve vůdcově hlavním stanu.
Díky přímému zájmu vůdce byl značně urychlen vývoj nového samohybného děla. Nevypadalo jako jeho předchůdci, šlo o dobře pancéřované vozidlo s celouzavřenou nástavbou. Na podvozku Pz III byla umístěna krabicová nástavba s mírně skloněnými stěnami. Čelní pancíř nástavby měl sílu 80 mm, bočnice 50 mm, zadní stěna 15 a strop 10 mm. Na střeše byl umístěn obdélníkový poklop, na zadní stěně byla dvoudílná vrata, těmi se nakládala do vozidla munice.
V čelní stěně byla lafetována houfnice sIG 33 ráže 150 mm, doplňkovou výzbroj proti živé síle tvořil kulomet MG 34 ráže 7,92 mm, umístěný v napravo do houfnice. Palebný průměr byl pro houfnici 30 granátů ráže 150 mm, pro kulomet to bylo 600 nábojů 7,92x57.
Osádku tvoří klasická německá osádka pěti mužů – řidič, střelec/radista, nabíječ, střelec a velitel.
foto z Kubinky
V říjnu 1942 je předáno armádě 12 vozidel, jejich vojenské označení je 15cm SturmInfanteriegeschütz 33. Dalších 12 vozidel je předáno v listopadu téhož roku. První tucet vozidel dorazil 8.11.1942 k 177. Sturmgeschütz Abteilung na stalingradské bojiště. Druhý tucet dorazil k Lehr. Batalion XVII, spadající pod 22. Panzer Division. V roce 1943 byla zbývající vozidla (7 ks) převedena pod 201. Panzerregiment (23. Panzerdivision). Zbývající vozidla byla vyřazena v říjnu 1943.
Technické data 15cm SturmInfanteriegeschütz 33
délka – 5,40 m
šířka – 2,90 m
výška – 2,30 m
hmotnost – 21,00 t
výkon motoru – 300 HP
max. rychlost – 20 km/h
dojezd silnice – 110 km
dojezd terén – 85 km
měrný tlak na půdu – 0,89 kp/cm2
osádka – 5
zdroje:
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 2
Wydawnictwo Militaria 247 – 15cm sIG33 (Sf) auf PzKpfw I/II/III
15cm SturmInfanteriegeschütz 33
Pokud si ještě vybavíte minulé díly této série, jednalo se samohybná děla postavená na podvozcích lehkých tanků. Tyto podvozky, určené původně pro nesení lehkých PT kanonů do ráže 37 mm, jsou náhle vystaveny většímu zatížení díky vetší hmotnosti neseného kanonu. Podvozky jsou přetěžovány, to samozřejmě přináší zvýšenou poruchovost. Některé lehké tanky jsou s přibývajícím časem vyřazovány z výzbroje, jejich čas již s příchodem moderních středních tanků na frontě vypršel. Je proto logické, že se armáda poohlíží po lepší platformě pro samohybná děla. Není třeba hledat dlouho... V tomto díle se podíváme trochu blíže na samohybné děla postavená na podvozku tanku Panzerkampfwagen III (dále jen Pz III).
Tank Pz III představoval v počátečních letech války základní typ středního tanku a ve výzbroji se udržel až do konce války. Jeho podvozek byl do verze E používán bez nějakých výrazných změn, největšího nasazení se však paradoxně dočkal coby podvozek útočného děla StuG III (verze G - více jak 7800 ks). Samohybná děla se na podvozku Pz III podobného rozmachu nedočkala, snad jen verze StuG III, Sturmhaubitze 42, vyzbrojená lehkou houfnicí lFH 18, se vyráběla ve větší sérii (1299 kusů).
Jak jsem již dříve uvedl, první typy samohybných děl postavených na podvozcích lehkých tanků připomínaly spíše nouzové přestavby (u Pz I tedy určitě), i pozdější typy ale nemohly díky omezené nosnosti podvozku nést plnohodnotnou uzavřenou nástavbu s odpovídající silou pancíře. Boje ve městě se s touto technikou rovnají skoro sebevraždě, shora otevřena nástavba vyloženě láká po vhození granátu či Molotovova koktejlu. Velitelé na východě proto požadují vozidlo s plně zakrytou nástavbou, schopné nasazení v první linii fronty, případně ve městech. Tento požadavek je vznesen na konferenci v září 1942, probíhající přímo ve vůdcově hlavním stanu.
Díky přímému zájmu vůdce byl značně urychlen vývoj nového samohybného děla. Nevypadalo jako jeho předchůdci, šlo o dobře pancéřované vozidlo s celouzavřenou nástavbou. Na podvozku Pz III byla umístěna krabicová nástavba s mírně skloněnými stěnami. Čelní pancíř nástavby měl sílu 80 mm, bočnice 50 mm, zadní stěna 15 a strop 10 mm. Na střeše byl umístěn obdélníkový poklop, na zadní stěně byla dvoudílná vrata, těmi se nakládala do vozidla munice.
V čelní stěně byla lafetována houfnice sIG 33 ráže 150 mm, doplňkovou výzbroj proti živé síle tvořil kulomet MG 34 ráže 7,92 mm, umístěný v napravo do houfnice. Palebný průměr byl pro houfnici 30 granátů ráže 150 mm, pro kulomet to bylo 600 nábojů 7,92x57.
Osádku tvoří klasická německá osádka pěti mužů – řidič, střelec/radista, nabíječ, střelec a velitel.
foto z Kubinky
V říjnu 1942 je předáno armádě 12 vozidel, jejich vojenské označení je 15cm SturmInfanteriegeschütz 33. Dalších 12 vozidel je předáno v listopadu téhož roku. První tucet vozidel dorazil 8.11.1942 k 177. Sturmgeschütz Abteilung na stalingradské bojiště. Druhý tucet dorazil k Lehr. Batalion XVII, spadající pod 22. Panzer Division. V roce 1943 byla zbývající vozidla (7 ks) převedena pod 201. Panzerregiment (23. Panzerdivision). Zbývající vozidla byla vyřazena v říjnu 1943.
Technické data 15cm SturmInfanteriegeschütz 33
délka – 5,40 m
šířka – 2,90 m
výška – 2,30 m
hmotnost – 21,00 t
výkon motoru – 300 HP
max. rychlost – 20 km/h
dojezd silnice – 110 km
dojezd terén – 85 km
měrný tlak na půdu – 0,89 kp/cm2
osádka – 5
zdroje:
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 2
Wydawnictwo Militaria 247 – 15cm sIG33 (Sf) auf PzKpfw I/II/III
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Docela nechápu proč jich vyrobili tak málo. Sice ten podvozek musel být poněkud přetížen, ale až zas tak hrozné to být nemohlo a bojová hodnota byla nepochybně výrazně vyšší než u řady GBizon/Grille. Že by zas jen výpomoc do příchodu Brumbäru? Ale jen 24, to skoro nemělo cenu...
Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Ne, kdepak, Grille bylo celkově velmi povedené. Ale pokud potřebovali těžký Sturm, tak 24 kousků je jak plivnutí, akorát zbytečná výroby odlišného vozidla. Ale u Němců mě asi překvapí máloco...když mohli v malých sériích dělat i Pz I C a F a podobné zbytečné hračičky, tak je toto vlastně normální
Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Po pár minutách googlení jsem našel informace interpretované poněkud jinak, než uvádí Sa:
Tak především nejednalo se o stavbu na podvozku tanku Pz III, ale na podvozcích a korbách StuG III (které jsou podobné, ale ne identické). Ve všech případech se jednalo o stroje přicházející z opravárenských dílen a to ve starších variantách C, D a E (našel jsem zmínku i o StuG III B).
Našel jsem informaci o dlouhodobých spíše neúspěšných pokusech instalace děla na podvozek Pz I. V roce 1942 - se všemi zkušenostmi a možnostmi mnohem těžšího podvozku Pz III - se podařilo vozidlo na tomto podvozku skutečně "na papíře" dát dohromady. Projekt se jevil jako životaschopný a mělo dojít k přestavbě zjevně experimetnální 24 ks předsérie - vše bylo víceméně připraveno k září 1942 včetně dovezení zmiňovaných starších podvozků StuG.
V této fázi zasáhl do vývoje Albert Speer, který toto předložil Hitlerovi (zřejmě v důsledku zmíněných požadavků armády) a navrhl "urychlení" vývoje tohoto nápadu. Hitlera zřejmě nadchl a ten vydal pokyn k co možná nejrychlejší produkci dané předsérie.
Nicméně: Přestavba tak nějak ve spěchu proběhla, ale tím vše haslo - skutečný vývoj byl stále na začátku. Vozidlo to bylo dle všeho zjevně nouzové a spíše experimentální. Tedy ne skutečně vyladěné a hotové (už jen fakt, že neexistoval prototyp mnohé naznačuje).
Vozidlo nemělo připravené technické zázemí ani u Alkettu (výrobce), ale ani u OKW (příjemce).
Cítím z toho, (byť trošičku větší) POUZE ověřovací sérii, která se zřejmě kvůli neuspokojivým výsledkům nedostala nejen do další produkce, ale především do další fáze vývoje - bylo možná jen třeba ověřit, zda je tato koncepce správnou cestou. Na ta vozidla prostě dle mého skromného názoru (po pár minutách googlení) nelze pohlížet jako na sérii, ale pouze jako na (ne)úspěšný prototyp.
Osobně jsem k tomuto konkrétnímu Sapíkovu článku dost kritický. Když si vezmu, o kolik širší informace jsem našel já jakožto maximálně občasný tankista po pár minutách na Google, tak mi ten článek přijde takový..prostě strašně krátký bez detailů o samotné konstrukci - chybí mi tam nějaké to proč tohle a tamto a ne tohle a tento.
Tak především nejednalo se o stavbu na podvozku tanku Pz III, ale na podvozcích a korbách StuG III (které jsou podobné, ale ne identické). Ve všech případech se jednalo o stroje přicházející z opravárenských dílen a to ve starších variantách C, D a E (našel jsem zmínku i o StuG III B).
Našel jsem informaci o dlouhodobých spíše neúspěšných pokusech instalace děla na podvozek Pz I. V roce 1942 - se všemi zkušenostmi a možnostmi mnohem těžšího podvozku Pz III - se podařilo vozidlo na tomto podvozku skutečně "na papíře" dát dohromady. Projekt se jevil jako životaschopný a mělo dojít k přestavbě zjevně experimetnální 24 ks předsérie - vše bylo víceméně připraveno k září 1942 včetně dovezení zmiňovaných starších podvozků StuG.
V této fázi zasáhl do vývoje Albert Speer, který toto předložil Hitlerovi (zřejmě v důsledku zmíněných požadavků armády) a navrhl "urychlení" vývoje tohoto nápadu. Hitlera zřejmě nadchl a ten vydal pokyn k co možná nejrychlejší produkci dané předsérie.
Nicméně: Přestavba tak nějak ve spěchu proběhla, ale tím vše haslo - skutečný vývoj byl stále na začátku. Vozidlo to bylo dle všeho zjevně nouzové a spíše experimentální. Tedy ne skutečně vyladěné a hotové (už jen fakt, že neexistoval prototyp mnohé naznačuje).
Vozidlo nemělo připravené technické zázemí ani u Alkettu (výrobce), ale ani u OKW (příjemce).
Cítím z toho, (byť trošičku větší) POUZE ověřovací sérii, která se zřejmě kvůli neuspokojivým výsledkům nedostala nejen do další produkce, ale především do další fáze vývoje - bylo možná jen třeba ověřit, zda je tato koncepce správnou cestou. Na ta vozidla prostě dle mého skromného názoru (po pár minutách googlení) nelze pohlížet jako na sérii, ale pouze jako na (ne)úspěšný prototyp.
Osobně jsem k tomuto konkrétnímu Sapíkovu článku dost kritický. Když si vezmu, o kolik širší informace jsem našel já jakožto maximálně občasný tankista po pár minutách na Google, tak mi ten článek přijde takový..prostě strašně krátký bez detailů o samotné konstrukci - chybí mi tam nějaké to proč tohle a tamto a ne tohle a tento.
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 19/8/2008, 00:50, celkem upraveno 1 x.
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Hansi, je v podstatě úplně jedno, zda je stroj postavený na podvozku Pz III nebo Stug III, základ je stejný. StuG III byl mimo nultou sérii postaven na podvozku Pz III E. Další změny u novějších verzí podvozku bych označil za kosmetické.
Na informaci, že základem jsou stroje vycházející z opravy, jsem narazil v polském zdroji. Nepokládám ji ale díky 24 vozidlům za nějak důležitou, do opraven mířilo během války mnoho techniky a je asi jednodušší získat opravený či renovovaný podvozek z opravy než nějaký nový přímo od výrobce. Nevím přesně, jak funguje válečná ekonomika, ale je zde možná i celkem velký cenový rozdíl.
Add "strašně krátký bez detailů" - nevím, jaké detaily by sis představoval u této plechovky, vyrobené vlastně pro stalingradskou bitvu. Je to rychlokvaška, proto tak malá série třeba oproti Grille. Navíc byla ve vývoji modernější varianta podobného vozidla - "Brummbär" - více ZDE
Na informaci, že základem jsou stroje vycházející z opravy, jsem narazil v polském zdroji. Nepokládám ji ale díky 24 vozidlům za nějak důležitou, do opraven mířilo během války mnoho techniky a je asi jednodušší získat opravený či renovovaný podvozek z opravy než nějaký nový přímo od výrobce. Nevím přesně, jak funguje válečná ekonomika, ale je zde možná i celkem velký cenový rozdíl.
Add "strašně krátký bez detailů" - nevím, jaké detaily by sis představoval u této plechovky, vyrobené vlastně pro stalingradskou bitvu. Je to rychlokvaška, proto tak malá série třeba oproti Grille. Navíc byla ve vývoji modernější varianta podobného vozidla - "Brummbär" - více ZDE
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
- Ano, základ podvozku stejný je, přesto vozidlo bylo stavěno dle informacích obecně dostupných na internetu na podvozku StuG III a ne Pz III. Není to sice moc důležitá informace, ale přesto to informace je a měla by být uvedena správně.
- Jednodušší z opravny než od výrobce? Jenže tohle vozidlo vyráběl Alkett. Stejně jako StuG III. Alespoň na Wiki.de uvádějí Alkett jako hlavního výrobce StuG III. Netuším, jestli Alkett StuGy i opravoval, dost možná ano.
Spíše něž cokoliv jiného tato 24 ks experimentální předsérie neměla nikterak narušovat a omezovat zaběhlou výrobu StuG III, proto bylo využito opravených podvozků. Ale taky to mohlo být prostě a jednoduše to úplně nejrychlejší řešení.
- Strašně krátký bez detailů to je. Ale měl bys ošetřit alespoň ten začátek. Stavíš konferenci u Hitlera chronologicky téměř před to vozidlo. Takhle to vyznívá, že generálové si na konferenci postěžovali Hitlerovi a ten vydal pokyn aby se někde něco rychle vyvinulo. Jenže ono tomu tak zjevně nebylo. Speer ukázal, že by tento projekt mohl být účinný, a proto byla "pouze" urychlena výroba.
- To, že je nějaký stroj plechovka myslím není důvod, aby se o něm napsalo tak málo, ne? Zdroje jistě budou docela skoupé (chce to nějak okecat - třeba přidat nějaké to zajímavé přímé srovnání, něco málo o následnících), ale když to má být až takhle krátké, pak myslím nemá smysl zakládat samostatné vlákno a je lepší sjednotit více témat dohromady, ne?
ZDE u konkurence to mají zpracované dost podobně jako od tebe. Také tam ale chybí info o přestavbě ze StuGů jdoucích do opravy. Ale zase je tam odpověď, proč vzniklo tak málo těchto vozidel: Počítalo se s nástupem výkonnějších.
- Jednodušší z opravny než od výrobce? Jenže tohle vozidlo vyráběl Alkett. Stejně jako StuG III. Alespoň na Wiki.de uvádějí Alkett jako hlavního výrobce StuG III. Netuším, jestli Alkett StuGy i opravoval, dost možná ano.
Spíše něž cokoliv jiného tato 24 ks experimentální předsérie neměla nikterak narušovat a omezovat zaběhlou výrobu StuG III, proto bylo využito opravených podvozků. Ale taky to mohlo být prostě a jednoduše to úplně nejrychlejší řešení.
- Strašně krátký bez detailů to je. Ale měl bys ošetřit alespoň ten začátek. Stavíš konferenci u Hitlera chronologicky téměř před to vozidlo. Takhle to vyznívá, že generálové si na konferenci postěžovali Hitlerovi a ten vydal pokyn aby se někde něco rychle vyvinulo. Jenže ono tomu tak zjevně nebylo. Speer ukázal, že by tento projekt mohl být účinný, a proto byla "pouze" urychlena výroba.
- To, že je nějaký stroj plechovka myslím není důvod, aby se o něm napsalo tak málo, ne? Zdroje jistě budou docela skoupé (chce to nějak okecat - třeba přidat nějaké to zajímavé přímé srovnání, něco málo o následnících), ale když to má být až takhle krátké, pak myslím nemá smysl zakládat samostatné vlákno a je lepší sjednotit více témat dohromady, ne?
ZDE u konkurence to mají zpracované dost podobně jako od tebe. Také tam ale chybí info o přestavbě ze StuGů jdoucích do opravy. Ale zase je tam odpověď, proč vzniklo tak málo těchto vozidel: Počítalo se s nástupem výkonnějších.
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 19/8/2008, 00:49, celkem upraveno 1 x.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
I orel může létat lépe.hydrostar píše:Prosím tě neuč orla létat. Od čeho je tu diskuse? Aby doplnila nebo vyvrátila některé informace.
Pokud je podmínkou diskuse uvádění nekompletních informací a chyb, pak doufám, že nedá.hydrostar píše:Ruku na srdce, dá se u tvojích letadel diskutovat?
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 19/8/2008, 00:49, celkem upraveno 2 x.
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Alkett hlavně vyvíjel různé speciální vozidla, u podvozku jde hlavně o původ. A ten je z tanku Pz III, verze E a novější, i StuG III je pouhá nástavba na tomto podvozku.
Přerušovat výrobu StuG III? To snad ne, jde o úplně jiná vozidla určená pro jiné bojové nasazení, ze StuGu se postupně stává protitankové samohybné dělo. U starších verzí prostě krátký 75 mm kanon nedokáže to co 15cm sIG 33. Toto vozidlo vzniklo hlavně pro boje ve městech (Stalingrad).
Nevím, co za další omáčku by se k tomuto vozidlu mělo psát, v Obrněné technice je mu věnována cca 1 + 1/3 stránky, u Militaria je to přibližně na text stejné. Pejčoch jako základ uvádí Pz III, poláci mluví o StuG. Z vlastních zkušeností již neuvádím různé rozporuplné informace, internet je jich totiž plný. Napsat o podvozku, že je použit z tanku Pz III, mě přijde jako dostatečná informace.
Já to sem dal jen jako ukázku německé bojové techniky, když budu chtít něco okecávat, vyberu si Tigra nebo Panthera, případně nějaké jiné profláknuté téma.... Psát o možných protivnících se mi příčí, nemíním dopadnout jako jedno nejmenované vydavatelství, které coby protivníka středního tanku uvádí lehké či výsadkové tanky....
Přerušovat výrobu StuG III? To snad ne, jde o úplně jiná vozidla určená pro jiné bojové nasazení, ze StuGu se postupně stává protitankové samohybné dělo. U starších verzí prostě krátký 75 mm kanon nedokáže to co 15cm sIG 33. Toto vozidlo vzniklo hlavně pro boje ve městech (Stalingrad).
Nevím, co za další omáčku by se k tomuto vozidlu mělo psát, v Obrněné technice je mu věnována cca 1 + 1/3 stránky, u Militaria je to přibližně na text stejné. Pejčoch jako základ uvádí Pz III, poláci mluví o StuG. Z vlastních zkušeností již neuvádím různé rozporuplné informace, internet je jich totiž plný. Napsat o podvozku, že je použit z tanku Pz III, mě přijde jako dostatečná informace.
Já to sem dal jen jako ukázku německé bojové techniky, když budu chtít něco okecávat, vyberu si Tigra nebo Panthera, případně nějaké jiné profláknuté téma.... Psát o možných protivnících se mi příčí, nemíním dopadnout jako jedno nejmenované vydavatelství, které coby protivníka středního tanku uvádí lehké či výsadkové tanky....
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Nenapsal jsem přerušit, ale narušit. Jak jsem uvedl, dle Wiki.de byly StuG III vyráběny téměř výhradně v továrně Alkett. Nejrozšířenější StuG III G navíc i u firmy MIAG (škoda, že tam není kde kolik kusů, ale to by jistě někdo více zainteresovaný u pancéřáků dohledal).sa58 píše:Alkett hlavně vyvíjel různé speciální vozidla, u podvozku jde hlavně o původ. A ten je z tanku Pz III, verze E a novější, i StuG III je pouhá nástavba na tomto podvozku.
Přerušovat výrobu StuG III? To snad ne, jde o úplně jiná vozidla určená pro jiné bojové nasazení, ze StuGu se postupně stává protitankové samohybné dělo. U starších verzí prostě krátký 75 mm kanon nedokáže to co 15cm sIG 33. Toto vozidlo vzniklo hlavně pro boje ve městech (Stalingrad).
Pokud právě Alkett začal pracovat na nové konstrukci a navíc měl vyrábět menší sérii (byť jen 24 ks), tak to stávající produkci StuG III ovlivnit mohlo (minimálně nezbytný přesun pracovních sil). Pokud navíc právě podvozky uvažované původně pro StuGy byly využity na nové vozidlo, tak to StuGy III narušit přímo muselo.
1 a 1/3 stránky je docela dost Čekal bych skoro méně, ale už je to pár let, co jsem tu Pejčochovu ságu pročítal, tak si z toho nic nepamatuju.Nevím, co za další omáčku by se k tomuto vozidlu mělo psát, v Obrněné technice je mu věnována cca 1 + 1/3 stránky, u Militaria je to přibližně na text stejné. Pejčoch jako základ uvádí Pz III, poláci mluví o StuG. Z vlastních zkušeností již neuvádím různé rozporuplné informace, internet je jich totiž plný. Napsat o podvozku, že je použit z tanku Pz III, mě přijde jako dostatečná informace.
Ano, napsat, že je to na podvozku Pz III je relativně dostatečné.
Tohle jsme probrali na ICQ. I ne zrovna atraktivní témata je ale možné pěkně okecávatJá to sem dal jen jako ukázku německé bojové techniky, když budu chtít něco okecávat, vyberu si Tigra nebo Panthera, případně nějaké jiné profláknuté téma.... Psát o možných protivnících se mi příčí, nemíním dopadnout jako jedno nejmenované vydavatelství, které coby protivníka středního tanku uvádí lehké či výsadkové tanky....
Sám tvrdíš, že Wikipedii se nedá v mnoha případech věřit, tak proč argumentuješ něčím, čím si sám nejsi jistý.dle Wiki.de byly StuG III vyráběny téměř výhradně v továrně Alkett.
Jak chceš okecat, že vozidla byla nasazena ve Stalingradu a přežilo jich poze sedum. Další zbytek byl do půl roku rozebrán na šrot?Tohle jsme probrali na ICQ. I ne zrovna atraktivní témata je ale možné pěkně okecávat Usměv
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
- Cassius Chaerea
- Kapitán
- Příspěvky: 1247
- Registrován: 19/9/2007, 10:52
No pakliže byly vozidla určena pro 6. armádu, mohli být součástí Heimova XLVIII. tankového sboru, který nepadl do obklíčení a následně byl součástí 4. tankové armády. Tedy konkrétně 22. tankové divize, která byla do června 42 na Kerčském poloostrově a následně byla snad stažena do týlu, přezbrojena (do té doby bojovala s našima Pz-38) a pak nasazena v týlu 6. armády.hydrostar píše: Jak chceš okecat, že vozidla byla nasazena ve Stalingradu a přežilo jich poze sedum. Další zbytek byl do půl roku rozebrán na šrot?
Ale i tak pochybuji že by u této divize vozidla byla, neb k 19. listopadu byla divize téměř bez obrněné techniky.
Edit: až teď sem si všiml že přesné nasazení je hned v prvním příspěvku.
sa58 píše:Dalších 12 vozidel je předáno v listopadu téhož roku. První tucet vozidel dorazil 8.11.1942 k 177. Sturmgeschütz Abteilung na stalingradské bojiště. Druhý tucet dorazil k Lehr. Batalion XVII, spadající pod 22. Panzer Division. V roce 1943 byla zbývající vozidla (7 ks) převedena pod 201. Panzerregiment (23. Panzer division). Zbývající vozidla byla vyřazena v říjnu 1943.
Po porážce Heimova sboru ve dnech 19-21. listopadu 42, kde byla i 22. tanková divize. Byla divize (to co zní zbylo) stažena do týlu. Ten samej sbor byl pak posílen pravě onou 23. tankovou divizí. Takže tyto samohybná děla se vyhnula obklíčení u Stalingradu.
Naposledy upravil(a) Cassius Chaerea dne 19/8/2008, 12:08, celkem upraveno 1 x.
Pro Cassia Chaereu
Nerozumím otázce nebo spíš myšlence.
Jinak 22. tankové divize byla vyzbojena nejen PzKpfw 38(t), ale máš pravdu, že tvořily podstatnou část.
Edit, teď po tvém dodatku mně to teprve dalo smysl ta tvá odpověď. Takže proto bylo možné, že se část strojů podařilo zachránit. Díky za info.
Nerozumím otázce nebo spíš myšlence.
Jinak 22. tankové divize byla vyzbojena nejen PzKpfw 38(t), ale máš pravdu, že tvořily podstatnou část.
Edit, teď po tvém dodatku mně to teprve dalo smysl ta tvá odpověď. Takže proto bylo možné, že se část strojů podařilo zachránit. Díky za info.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Žádnému zdroji se nedá 100% věřit, pokud se tedy nejedná o nějaké ověřované testy s uvedením všech podmínek měření, jsou započítány nejistoty. To se obecně dá považovat za směrodatné.hydrostar píše: Sám tvrdíš, že Wikipedii se nedá v mnoha případech věřit, tak proč argumentuješ něčím, čím si sám nejsi jistý.
STUG III ASSAULT GUN 1940 - 1942; Hilary Doyle, Tom Jentz, Peter Sarson; Osprey:
Strana 15: Assembly contracts for the second and subsequent series of Sturmgeschütz were awarded to Alkett. For reasons unclear in original documents a short series of 20 additional Ausf. A - produced using Pz.Kpfw.III Ausf.G chassis - was inserted between the production of the 1.Serie (30 Ausf.A) and 2.Serie (250 Ausf.B)...
Kontrakt k výrobě druhé a následujících sérií StuG byl udělen Alkettu. Dle původní dokumentace z nejasných důvodů byla sestavena ještě pokračovací 20 ks série Ausf.A na podvozcích Pz III G. Zařazena byla mezi produkci Ausf.A (30 ks) a Ausf.B (250 ks).
Ještě poznámečka: Vozidlo vyvinula firma Daimler-Benz a měla postavit zmíněných 30 ks prvních vozidel. Vše se zkomplikovalo a dodány byly jen 4. Tady je trochu nejasné, jestli DB vyrobil později i objednané zbylé StuG III, nebo to kompletně převzal Alkett a skrývá se to v těch "nejasných" 20 ks Ausf.A.
Další internetové zdroje potvrzující Alkett:
http://www.panzer-archiv.de/sturmgeschu ... tugiii.htm
http://www.achtungpanzer.com/stug.htm
Jak jsem psal, probrali jsme po ICQ. Netřeba dále rozebírat.Jak chceš okecat, že vozidla byla nasazena ve Stalingradu a přežilo jich poze sedum. Další zbytek byl do půl roku rozebrán na šrot?
Já tě nemám v kontaktlistu, asi si mě s někým pleteš.Jak jsem psal, probrali jsme po ICQ. Netřeba dále rozebírat.
Tato všeobecně uznávaná stránka je plná nesmyslů. Hlavně v oblasti techniky vyráběné v Protektorátu Čechy a Morava. Tím ale neříkám, že je tam špatně všechno. Ale je to tam často takové zjednodušené.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Možné okecávání v článku jsem rozebíral se Sapíkem právě v souvislosti s tímto konkrétním článkem.hydrostar píše:Já tě nemám v kontaktlistu, asi si mě s někým pleteš.
Možné to je. Přesto se na Alkettu shodují snad veškeré zdroje a zatím jsem neviděl nic, co by stálo proti.Tato všeobecně uznávaná stránka je plná nesmyslů. Hlavně v oblasti techniky vyráběné v Protektorátu Čechy a Morava. Tím ale neříkám, že je tam špatně všechno. Ale je to tam často takové zjednodušené.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Tedy předpokládám, že jsme se dostali ke shodě. Výroba probíhala u Alkettu stejně jako StuG III, tedy výroba jednoho s největší pravděpodobností musela ovlivnit druhý, což nemuselo být žádoucí.hydrostar píše:Já neříkám, že se to nevyrábělo v Alketu, já ti jen připomínám tvá slova ohledně internetu.
Sapík: Já to sem dal jen jako ukázku německé bojové techniky, když budu chtít něco okecávat, vyberu si Tigra nebo Panthera, případně nějaké jiné profláknuté téma.... Psát o možných protivnících se mi příčí, nemíním dopadnout jako jedno nejmenované vydavatelství, které coby protivníka středního tanku uvádí lehké či výsadkové tanky....Tak proč tak odepisuješ mně? To nedává smysl.
Hans: Tohle jsme probrali na ICQ. I ne zrovna atraktivní témata je ale možné pěkně okecávat.
hydrostar: Jak chceš okecat, že vozidla byla nasazena ve Stalingradu a přežilo jich poze sedum. Další zbytek byl do půl roku rozebrán na šrot?
Hans: Jak jsem psal, probrali jsme po ICQ. Netřeba dále rozebírat.
hydrostar: Já tě nemám v kontaktlistu, asi si mě s někým pleteš.
Hans: Možné okecávání v článku jsem rozebíral se Sapíkem právě v souvislosti s tímto konkrétním článkem.