Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

167-2.jpg

Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920


Když se po pár vteřinách letu, v jehož rámci se ve výšce necelých dvou metrů podařilo překonat 30-ti metrovou vzdálenost, první dvoumotorový letoun na světě ve vzduchu doslova rozpadl. Jen stěží si někdo z mnoha přihlížejících mohl představil, že jen o pár let později budou oblohu běžně brázdit několikatunové stroje s motory o výkonu stovek koňských sil. A už vůbec se toto nedalo předpokládat u tvůrce onoho doposud ojedinělého létajícího aparátu, jistého Edwarda F. Adrewse z Chicaga. Jenž poté, co se doslova vyhrabal ze změti latí, plátna, drátů a kování, upřel na čas svoji invenci k bezmotorovému létání. Tehdy se psal rok 1910, a ona událost se stala v Mekce světového letectví, Daytoně Beach na Floridě.

rc11256.jpg
Adrewsovo dvoumotorový avion.

V důsledku sarajevského atentátu na Františka Ferdinanda d'Este, arcivévodu a následníka rakousko-uherského trůnu, v červenci 1914 vypuklá Velká válka přinesla do oblasti letectví zcela nový impuls. Již tak překotně vyvíjející se mladá sféra lidské činnosti, záhy přetransformovaná do nové zbraně, tak začala prudce akcelerovat. Přičemž ani ubíhající roky konfliktu na této dynamice nic nezměnily. Ba právě na opak.

Od vypuknutí války uběhlo sotva šest měsíců, když se na bojištích začaly postupně objevovat první čistokrevné vojenské letouny, zohledňující v sobě počáteční válečné zkušenosti a požadavky jednotlivých leteckých složek střetu se účastnících států. Militarizované, původně civilní předválečné konstrukce tak byly postupně vytlačovány k druhořadým, respektive výcvikovým úkolům. A, ačkoliv se ještě v průběhu roku 1915 na bojišti, sem tam, objevily nové konstrukce rámových letounů s tažným či tlačným uspořádáním pohonné jednotky, obecný trend byl již zřejmý. Standardem tehdejšího vojenského letadla se měl stát jednomotorový trupový dvouplošník s motorem v tažné konfiguraci. Avšak, přestože výkonnostní hranice v tomto období vyráběných leteckých motorů, oscilující v rozmezí 120 – 150 k, propůjčovala jednomotorovým letounům již plnohodnotný bojový potenciál. Pro některé specifické frontové činnosti však ani tento během krátké chvíle dosažený výkonnostní progres nestačil. V tomto případě se však nabízelo již delší dobu známé řešení.

Ilja Muromec.jpg
Sikorski S-22 Ilja Muromec výr. číslo 1. Ačkoliv se v průběhu Velké války s optimální konfigurací, zejména pohonného systému, ve velkém stále laborovalo. Později se ukázalo, že Igor Sikorskij tuto kategorii definoval již na konci roku 1913.

Pomineme-li v úvodu článku spíše epizodní roli zmíněného Adrewse, k ověření životaschopnosti vícemotorové koncepce letounu došlo již v roce 1913. A to zejména přičiněním pozdějších legend světového letectví, kyjevského rodáka Igora Sikorskiho a Giovanniho Battisti Caproniho, narozeného v tehdy ještě rakousko-uherském Arcu nedaleko Gardského jezera v Dolomitech. Díky konstrukcím obou inženýrů, reprezentovaných zejména čtyřmotorovým ljjou Muromcem a třímotorovým Caproni Ca.1, spatřil tak doposud nevědomý svět vůbec první funkční těžké bombardéry. Zběsilé tempo války však náskok Carského Ruska potažmo Italského království brzy eliminoval, přičemž už na přelomu let 1914/15 se začaly u dalších bojujících stran konfliktu objevovat prototypy, převážně dvoumotorových dálkových průzkumných a bombardovacích letounů. Díky francouzským Caudronům G.4 a typové řadě německých A.E.G. G.I-III se pak v průběhu roku 1915 tato kategorie letounů nad frontovými liniemi postupně etablovala, aby od roku následujícího se z ní v podstatě stala masová záležitost. Vedle zmíněných výrobců si tak svůj díl koláče uloupily další letecké továrny. Namátkou zmiňme Gothu, Fridrischhafen, Salmson, Farman, či britský Handley Page.

Zcela na vrcholu „prvoválečného“, v podstatě světového leteckého konstruktérského úsilí se pak nacházely stroje, v kategorizaci tehdejších německých vzdušných sil - Luftstreitkräfte zařazené pod písmenem R - Riesenflugzeug. Tedy doslova, obří letouny. Letouny s rozpětím přesahujícím 40 m a vzletovou váhou 11 tun.

R.VI.png
Z celkem 56 kusů za války postavených letounů kategorie R, jich celých 37 neslo značku továrny Zeppelin-Staaken, respektive Flugzeugwerft G.m.b.H. I v jejím případě se však většinově jednalo o kusovou, nanejvýš několika málo kusovou série velkoletounů, několika typů a konstrukčních řešení. Světlou výjimku představoval typ Zeppelin-Staaken R.VI, jediný skutečně sériově vyráběný letoun kategorie R. Přestože první vzlet letounu se uskutečnil již v roce 1916, jeho takticko-technická data vzbuzovala úžas ještě dlouhá léta po skončení konfliktu. TTD: rozpětí 42,2 m, délka 22,1 m, hmotnost prázdná/vzletová 7 921/11 848 kg, pohonná jednotka 4x Mercedes D.IVa 260 k/Maybach Mb. IVa 245 k, max. rychlost 135 km/h, dolet 800 km, dostup 4 320 m, výzbroj 4 x LMG 14, nosnost 2 000 kg, posádka 10.

________________________________________________________________________________________________________________________________

Gotha GL.VII

Ačkoliv se po celý únor roku 1920 na letišti Bratislava – Vajnory denní teploty pohybovaly zcela v intencích pro to místo a roční období teplot průměrných. Díky jihozápadnímu vzdušnému proudění, syceného vysokou vzdušnou vlhkostí z nedaleko se vinoucího toku Dunaje se pocitová teplota nacházela o dost níže. Činnost Leteckých setnin 1 a 6 Leteckého sboru RČS působících z necelých deset km od Bratislavy situovaného polního letiště, tak nepřekvapivě kopírovala onu pro tento měsíc typickou ospalost. A když ani na doposud nedokončeném letišti utlumené stavební práce do zimní atmosféry příliš vzruchu nepřinášely, lze si velmi dobře představit poprask, jenž do těchto dní přineslo neohlášené zaburácením dvojice „hádajících“ se leteckých motorů. Počáteční překvapení však velice rychle vzalo za své, neboť nad sněhem pokrytou letištní plochou znenadání v problémech objevivší se dvoumotorový letoun začal nasazovat na přistání. Přestože měly Vajnory s návštěvami vícemotorových letadel již svoji zkušenost, byť ne zrovna pozitivní. Objevení se stroje z více jak jedním motorem bylo v těchto končinách tehdy považováno stále za něco výjimečného. Obzvláště za níže uvedených okolností. Co se vlastně tehdy stalo?

Již téměř tradičně, relevantních informacích z počátku československého letectví je jak šafránu, přičemž výše popsaná událost je toho zářným příkladem. Pokusíme-li se býti přísně faktografičtí, pak musíme pouze konstatovat, že někdy v průběhu února 1920 přistála na Vajnorském letišti dvoumotorová Gotha GL.VII, letoun v markingu letectva Ukrajinské lidové republiky - ULR. Ačkoliv poněkud detailnější zdůvodnění, proč stroj pilotovaný německou posádkou na trase Vídeň – Kyjev přistál zrovna poblíž Bratislavy doposud není známo, lze narazit na tvrzení, že se mělo jednat o nouzové přistání. Ostatně vzdálenost mezi Vídní a Bratislavou s velkou mírou pravděpodobnosti případnou ztrátu orientace, zakufrování, vylučuje. Na druhou stranu, s ohledem na pozdější problematický provoz letounu se pak varianta možné technické závady na motorech jeví jako reálná. Každopádně faktem zůstává, že stroj neměl pro přelet nad RČS povolení a byl záhy internován. A to i přesto, že povolení pro přelety ukrajinských letounů již od roku 1919 kompetentní československé úřady běžně vystavovaly. Buď, jak buď, v moci úřední tak shodou okolností ulpěl na tehdejší dobu nadstandardně výkonný letoun, reprezentující německou válečnou kategorii GL - Leichtes Großflugzeuge (lehká velkoletadla). Vzhledem ke skutečnosti, že úředních záznamy jsou na bližší podrobnosti ke stroji skoupé a z několika dochovaných fotografií nelze určit výrobní číslo, jediným markantem tak zůstává na trupu vyhotovené pojmenování letounu s nápisem Olena.

167-1.jpg
Tak jak v průběhu válečných let stroje zařazené do kategorie G – Großflugzeuge postupně nabíraly na rozměrech a hmotnosti, vyvstal u německého letectva požadavek na taktéž dvoumotorový, ovšem řádově lehčí letoun. Jenž by díky své hmotnosti dosahoval výkonů, které by mu umožňovaly samostatně působit nad nepřátelským územím. Gotha GL.VII byla ve své primární funkci konstruována jako rychlý dálkový průzkumný letoun a až sekundárně jako bombardovací. Díky své maximální rychlosti, převyšující již u prototypu rychlost stíhacích Albatrosů D.III a dostupu na hranici 7 000 m, měl stroj veškeré předpoklady naplnit naděje do něj vkládané. Nicméně přišel příliš pozdě a jen několik málo vyrobených strojů mohlo v závěrečném dění vzdušné války jen stěží zanechat výraznější stopu. TTD: rozpětí 19,27 m, délka 9,63 m, hmotnost prázdná/vzletová 2 419/3 139 kg, pohonná jednotka 2 x Mercedes D.IVa 260 k, max. rychlost 180 km/h, dolet 540 km, dostup 7 000 m, výzbroj 1 x LMG 14, nosnost 100 kg, posádka 3.

S ohledem na bouřlivý vznik a nedávné konflikty šlo v únoru 1920 o nějakém pevném uspořádání státních hranic mladé republiky jen stěží mluvit. O to více vyvstávala potřeba jejich přesného zmapování a vytyčení. V této souvislosti možnost využití letecké fotogrammetrie se pak přímo nabízela, a co víc, ve Vajnorech se tehdy zcela náhodou nacházel stroj pro tuto činnost takřka ideální. To že byl letoun držen v internaci a neměl být tedy provozován zainteresované osoby zřejmě moc netrápilo, neboť jak si jinak vysvětlit sled dalších událostí.

Někdy na přelomu února a března byla po nezbytné opravě Olena přelétnuta do Kbel, kde s ní byla v utajení započata série zkušebních letů. Jak moc intenzivní testování to bylo je opět obestřeno rouškou tajemství, nicméně zcela seriózně se lze domnívat, že veškeré předchozí a budoucí lety byly pilotovány německým pilotem, jistým Clausenem. A vždy s dvojicí čs. mechaniků na palubě. Ve druhé polovině března byla Olena opět na Slovensku, neboť 21. března nouzově přistála u Stupavy. Pravděpodobně se nejednalo o nic fatálního, neboť oprava proběhla na místě. Avšak během následujícího letu do Vajnor letadlo při přiblížení k letišti narazilo do železničního náspu, přičemž byl jeho stav později shledán jako neopravitelný. Ačkoliv posádka havárii přečkala bez úhony na zdraví, měla si k jejímu průběhu zřejmě co říct. Zatímco Clausen vše sváděl na vysazení jednoho motoru, oba čs. mechanici shodně tvrdili, že motory běžely bez větších problémů. Odhalit pravou příčinu „kraksny“ bylo těžké tehdy, o to více je to je těžší s odstupem více jak sto čtyř let. Přesto, s ohledem na častá nouzová přistání Oleny se možnost opětovné poruchy jednoho z motorů jeví uvěřitelně. Navíc, jen těžko se dá předpokládat, že pravděpodobně nájemný německý pilot, by trpěl přespřílišnými sebevražednými sklony.

168-1.jpg
Na počátku roku 1918 zadal Inflieg u mateřského výrobce výrobu úvodní série 55 ks GL.VII, k níž se v únoru přidaly další dvě objednávky po 100 ks u Aviatiku a 30 ks u LVG. Do příměří bylo dokončeno 11 strojů z nichž bylo několik odesláno k testování na frontu. Zdali došlo k operačnímu nasazení není známo, nicméně tři stroje ukořistili bolševici. Po podepsání příměří výroba GL.VII pokračovala, přičemž Ghota stihla vyrobit 8 ks, Aviatik 100 ks a LVG 30 ks.

Zdálo by se, že roztříštěním Oleny o železniční pešuňk nedaleko Bratislavy příběh Gothy GL.VII v československém letectvu končí. Avšak zdání klame. V průběhu pražského testování totiž ukrajinský letoun udělat na představitele Leteckého sboru dobrý dojem, a tito u gothské vagónky - Gothaer Waggonfabrik AG zadali objednávku na tři stroje. Bohužel, i přesto nebylo republice provozování tohoto typu dopřáno. První z objednaných strojů a již zaplacený, totiž v rámci přeletu havaroval ještě nad Německem, zatímco dodávce zbývající dvojice letounů učinila přítrž dohodová komise.

AEG G.IV

Jakkoliv se mohou informace o působení Gothy GL.VII v tehdejší Republice Československé jevit jako nedostatečné. V porovnání s věděním o taktéž čs. orgány internovaným dalším ukrajinským strojem se jedná téměř o studnici poznání. V případě typu AEG G.IV lze totiž zaznamenat pouze útržkové konstatování, že v rámci přeletu nad územím republiky letoun přistál ve Vajnorech, kde byl vzápětí internován. Jakékoliv bližší souvislosti spojené s dalším osudem letounu či jeho posádky jsou však bohužel (minimálně autorovi tohoto článku) neznámé.


AEG.jpg
Ilustrační fotografie AEG G.IV Kromě výše uvedených typů kategorie G a GL provozovalo letecká složka Ukrajinské lidové republiky rovněž čtyři letouny kategorie R. Konkrétně se jednalo o čtyřmotorový Zeppelin-Staaken R.VI (R.39/16) a tři pětimotorové Zeppelin-Staaken R.XIVa (R.69, 70, 71).

Jak je z výše uvedených řádek více než zřejmé, cesta k prvním vícemotorovým letounům nebyla v počátcích Československého letectva vůbec jednoduchá. A ani v následujících létech se situace v tomto ohledu příliš nezlepšila. Však ve dvacátých létech vedené zkušební programy s francouzským LeO 7 či domácím Aerem A-24 měly do úspěchu stále daleko. První skutečně použitelné vojenské vícemotorové stroje tak Československo získalo až v podobě Fokkerů F.IX, respektive jejich licence Avia F-IX. Tehdy se však psal rok 1932.

Zdroje:
Vojenská letadla 1; Václav Němeček
Vzduch je naše moře - Československé letectví 1918-1939; Jiří Rajlich, Jiří Sehnal
Křídla Ukrajiny – Ukrajinské letectvo 1917-1920; Andrej Haruk
https://www.cs-letectvi.cz/letadla/gotha-gl-vii
https://www.vinar.cz/mitte/gotha.htm
https://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25787.htm
https://flyingmachines.ru/Site2/Arts/Art29066.htm
https://earlyaviators.com/eandrews.htm
https://floridamemory.com/items/show/295239
https://cs.wikipedia.org/wiki/Igor_Sikorskij
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ilja_Muromec_(letadlo)
https://en.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Battista_Caproni
https://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Ca.1_(1914)
viewtopic.php?t=8915
https://en.wikipedia.org/wiki/Riesenflugzeug
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3 ... %C3%A1nika
https://www.wetterzentrale.de/reanalysi ... =0&nmaps=2
https://www.academia.edu/19332148/Wings ... _1917-1920
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 16265
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Rase »

Moc děkuju za úžasný článek - úplně jsem ho zhltl.
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

Rádo se stalo, díky.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

Přidám ještě nějaké foto co se mi nevešlo do článku.
gotha-gl-vii-2.jpg
gotha-gl-vii-3.jpg
gotha-gl-vii-5.jpg
gotha-gl-vii-5.jpg (23.65 KiB) Zobrazeno 3662 x
gotha-gl-vii-6.jpg
Jak je z nákresu zřejmé, absence příďového střeliště obsluhovaného bombometčíkem umožnila minimalizovat délku přídě a tím pádem dovolit instalaci motorů co nejblíže k sobě. Listy vrtulí se tak téměř dotýkaly. Mj. tím docházelo k tzv. venturiho efektu. V podstatě se tak do značné míry podařilo minimalizovat dopad případného asymetrického tahu pohonných jednotek na letové vlastnosti stroje.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Venturiho_efekt

A ještě si drobet zaspekuluji.
gotha-gl-vii-2.jpg
168-1.jpg
Nepřijde vám, že zatímco na prvním snímku je na pravém spodním křídle ukrajinský trojzubec dobře patrný, na druhém snímku již absentuje?

A taktéž zde, svislá ocasní plocha, nezdá se že je na horním snímku tojzubec zamalovaný?
167-2.jpg
gotha-gl-vii-3.jpg
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 16265
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Rase »

Tady je pěkně vidět co mělo letectvo Ukrajinské lidové republiky (1917–1921) za stroje a zhruba i počty. Vzdušná flota Ukrajinské lidové republiky (Повітряний флот Української Народної Республіки). Nějakou chvíli to asi přeložím celé:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0 ... 0%9D%D0%A0
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vzdu%C5%A ... _republiky

Stíhací letouny
Morane-Saulnier Type Nm (3)
Sikorskij S-16
Nieuport 11 Bébé
Nieuport 17 (3)
Nieuport 21 (2)
Nieuport 23 (7)
Nieuport 27
SPAD S.VII (2)
Sopwith Camel F.1
Sopwith 1½ Strutter (1)
Vickers FB.19 Bullet
Fokker D.VII

Průzkumné letouny
Anatra D Anade
Anatra DSS Anasal
Lloyd C.V
Morane-Saulnier L

Bombardéry
Voisin III (LAS) (6)
Maurice Farman MF.11 (1)
Zeppelin-Staaken R.XIVa (1)
Sikorskij Ilja Muromec S-14 G-1
Naposledy upravil(a) Rase dne 30/10/2024, 18:48, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

Jestli tě to blíže zajímá, tak si stáhni toto.
https://www.academia.edu/19332148/Wings ... _1917-1920

No a pak takový obecný základ k letectvu ZULR nalezneš zde
viewtopic.php?t=8915
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 16265
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Rase »

Tam máš sepsáno asi úplně všechno - tak se to pokusím uchopit trochu jinak .D
(ať to pak rozšířím přes Kabinet).
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

Ještě vydrž, až budu doma zkusím najít jeden zdroj z kterého jsem tehdy v případě ZULR vycházel. Možná tam vyškrábneš něco navíc.

A nebo to zkus třeba takhle. Jestli jsi se koukal na tu knihu Ukrajinská křídla, tak si najdi stranu 55 a heslo R-39/16. No a pak se na tu třicetdevítku podívej zde https://flyingmachines.ru/Site2/Arts/Art62765.htm nějaké fotky plus něco infa. Možná tě nějaké údaje zrovna pro kabinet bouchnou do očí :wink: .
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

Uff, trochu jsem se zapotil ale mám to Rase. K haličskému ukrajinskému letectvu máš kvalitní čtení zde.
https://warspot.ru/3208-zhovto-blakitny ... elyh-orlov
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 16265
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Rase »

Paráda, moc děkuju a o víkendu si máknu .D
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

Zadáním první objednávky na GL.VII samozřejmě vývoj letounu nekončil. Následující rychlý bombardér Gotha GL.VIII bezprostředně vycházel z průzkumné verze. Letoun měl větší rozpětí křídel (21,7 m) a krom pohyblivého kulometu nesl další pilotem ovládaný synchronizovaný LGM. Poháněn byl překomprimovanými Maybachy Mb.IVa po 260 k optimalizovanými pro velké výšky. Vyroben byl pouze jeden prototyp G.307/18.

169-1.jpg

Mnohem větší díru do světa však udělala Gotha G.IX. Kromě v článku výše zmíněné objednávky GL.VII obdržela továrna LVG současně objednávku na 70 ks bombardérů G.IX taktéž úzce vycházejících z GL.VII. Větší rozpětí, motory Maybach Mb.IVa a schopnost nést pod trupem náklad 250 kg pum, taková byla Gotha G.IX, která měla u jednotek nahradit typ G.V. Fabrice se zřejmě celou objednávku podařilo naplnit, a snad i něco navíc, neboť dle fr. inspekční zprávy z prosince 1918, tedy již za příměří se v továrně mělo nacházet 96 kusů tohoto bombardéru. Ještě v průběhu příměří skončila celá řada G.IX v rukách Dohody, když asi nejlépe jsou zmapované ty u Belgického letectva. Na letišti v Evere nedaleko Bruselu se totiž nacházel obrovský hangár pro vzducholodě a ten zůstal po odchodu Němců plný všeho možného letuschopného materiálu. Vč. třiadvaceti G.IX.

Bez názvu.png
Vrakoviště v hangáru pro Zeppeliny, 1921.

Na jaře 1919 v rámci reparací obdržela Belgie oněch zmíněných 23 ks G.IX z nichž několik zařadila ke svému 7° Groupement at Evere. Provoz je doložen zatím u pěti kusů. S ohledem na parlamentní tlaky zaobírající se stále provozovanou kořistní technikou letouny dolétaly v roce 1921. Což byla závěrečná tečka za touto zajímavou konstrukcí.
G.IX.png
https://www.belgian-wings.be/gotha-g-ix
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
davka
svobodník
svobodník
Příspěvky: 27
Registrován: 3/10/2014, 11:51

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od davka »

Zemakt píše: 18/10/2024, 13:14 ... Gotha GL.VIII ...... přeplňovanými Maybachy Mb.IVa ...
Určitě...?


:?:
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

No, píše se o tom. Kompresorové, překomprimované, přeplňované. Nicméně, to že v tom je obecně drobet bordel uznávám. Tovární označení této varianty motoru HS Lu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

Edit: tak mi to nedalo spát. Čučím na motor a kompresor fakt nevidím, ať se podívám zleva, zprava. Nic. Ono je to totiž ztraceno v překladu. V podstatě užití jakéhokoliv ze tří výše uvedených slov nebude špatně. Ale asi nejpřesnější bude "překomprimované". Kompresorové ve vztahu jako ke kompresoru je špatně, ale ve vztahu ke kompresi už dobře. Takže jak to vlastně bylo, cituji:
Konstrukce motoru a způsob jeho fungování byly Karlem Maybachem zcela přepracovány a nejednalo se o pouhou modifikaci stávajících leteckých motorů. V okruhu tehdejších předních výrobců letadel vzbudil nový motor Maybach velký zájem díky své vysoké technické propracovanosti. Zjednodušeně řečeno, Karl Maybach přišel s myšlenkou, že ztrátu výkonu leteckého motoru (ke které dochází s rostoucí barometrickou výškou) lze nejsnáze kompenzovat větším zdvihovým objemem a vyšší kompresí. Na novém motoru však bylo obzvláště chytré to, že obsluha motoru mohla během letu v různých výškách měnit směs plynů, a tím udržovat požadovaný výkon na konstantně vysoké úrovni. Při škrcení u země motor vyvinul plný výkon až ve výšce, čímž kompenzoval ztrátu výkonu způsobenou nižším tlakem vzduchu. K tomu sloužily tři různé provozní stupně, které bylo možné aktivovat různým nastavením karburátoru: „La“ (rychlost při zemi), ‚V‘ (plný plyn, rychlost do výšky 1 800 m) a ‚H‘ (výškový plyn, nad 1 800 m). Konstruktér Karl Maybach měl však velké problémy přesvědčit odpovědné osoby v armádě o technických výhodách speciálního výškového motoru. Koneckonců bylo třeba vyvinout a postavit zcela nový motor, což zabralo mnoho času a peněz. Aby společnost Maybach Motorenbau GmbH neztrácela další drahocenný čas, postavila na vlastní náklady na 1840 m vysoké hoře Wendelstein v bavorských Alpách zkušební stanoviště pro výškový motor nově vyvinutý Karlem Maybachem. Na vlastní náklady na 1840 m vysoké hoře Wendelstein v Bavorských Alpách. Cílem bylo prokázat přednosti nového motoru v praktickém testu.
Výborný článek zde:
https://maybach.org/testing-of-the-mayb ... va-engine/
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
davka
svobodník
svobodník
Příspěvky: 27
Registrován: 3/10/2014, 11:51

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od davka »

Zemakt píše: 21/10/2024, 07:36 V podstatě užití jakéhokoliv ze tří výše uvedených slov nebude špatně. Ale asi nejpřesnější bude "překomprimované". Kompresorové ve vztahu jako ke kompresoru je špatně, ale ve vztahu ke kompresi už dobře.
Zvýšení kompresního poměru nemá s přeplňováním nic společného.
Takže jediný správný výraz je "překomprimované".
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

Česky zřejmě ano.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4648
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od seabee »

Musel to mít pan Maybach vykoumaný. Normálně vede zvýšení kompresního poměru ke zvýšení otáček. To je ale u leteckého motoru nežádoucí, kvůli optimální účinnosti nestavitelné vrtule někde okolo 2 300 - 2 500 ot/min. Proto mají motory s vyšším počtem otáček, které přinese nárůst výkonu, reduktory, jejichž hmotnost je zase nežádoucí. Žádná večeře není zadarmo říkají Američani.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

Ubral tedy na směsi, ten motor by jinak dával na hladině moře 300 k což by bylo jen krátkodobé. Po chvilce sluss.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 16265
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Rase »

Československé velkoletouny Farman F.60 Goliath

Zrovna teď na mě vykoukl jiný "velkoletoun", který sloužil v československém letectvu - nejprve u ČSA a později MNO. Československem byl po válce užíván jako civilní osobní i jako vojenský transportní letoun francouzský dvoumotorový Farman F.60 Goliath - koncem války projektován jako těžký bombardér a následně přebudován na dopravní letadlo pro 14 cestujících nebo náklad. Konkrétně šlo o exportní verzi F.62 a první kus zakoupilo Ministerstvo veřejných prací na III. mezinárodní letecké výstavě v Praze roku 1924. Tento původní francouzský stroj (L-BALF, později OK-ALF) byl do rejstříku Československých státních aerolinií (ČSA) zapsán 26. srpna 1924 a vyřazen koncem dubna 1931. V rámci licence se pak čtyři kusy vyrobily u Avie a další čtyři u společnosti Letov. Všechny doposud uvedené stroje vyrobené v ČSR byly poháněny řadovými, dvanáctiválcovými motory Lorraine Dietrich 12Cc o výkonu po 330 kW, které stavěla v licenci firma Laurin & Klement v Mladé Boleslavi (výjimkou byl čtvrtý Goliáš od Letova s motory Walter Jupiter IV o výkonu 309 kW). Stroje nalétaly u ČSA v plném provozu v období let 1928 až 1930 celkem 134 204 km. Dne 29. prosince 1932 byly předány vojenské správě.

FarmanGoliathCSA.jpg
Farman Goliath (L-BAGE, "Praha") v barvách ČSA v roce 1929
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Großflugzeuge a Letecký sbor, RČS 1920

Příspěvek od Zemakt »

JJ, Goliáš je dost známý a docela úspěšný typ. Nicméně u nás se jednalo o jeho civilní variantu, proto jsem ho ani nezmiňoval. Jo, kdyby to byla třeba tato jeho první verze
f60-c1.jpg
to by bylo jiné kafe :wink:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“