Samohybná houfnice MORANA
Re: Samohybná houfnice MORANA
Koule v tom, že se ZTS domluvila na výrobě prakticky bezosádkové houfnice, jakých na světě moc není.
Prachy v tom, že jim to platí a propaguje.
Kdyby neměli "prachy a koule", tak jdou na jistotu a nabízejí jen Zuzanu.
Takže moje řeči jsou stejně tvrdé, jako ty tvé, že EA je pouhý obchodní zástupce ZTS.
Prachy v tom, že jim to platí a propaguje.
Kdyby neměli "prachy a koule", tak jdou na jistotu a nabízejí jen Zuzanu.
Takže moje řeči jsou stejně tvrdé, jako ty tvé, že EA je pouhý obchodní zástupce ZTS.



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Samohybná houfnice MORANA
Nie je a ani nebude. Lebo je bezosádková prakticky nie je a dvojosádková je na papieri.
Furt sa držíte marketingového sloganu ale odpovediam na základné otázky sa vyhýbate.
Kto bude vykonávať činnosti potrebné na chod húfnice, akým spôsobom zmeníte počet hnacích naplní, ako nahradíte straty v poli v posádke? Od blbého vytknutého členku po stratu končatiny či smrť člena posádky.
Re: Samohybná houfnice MORANA
Je zbytečné, aby v linii dotyku byl větší, než nezbytně nutný počet personálu, který je potřebný pro vedení bojové operace. Čištění hlavní, větší údržbu a další věci spojené s provozem houfnice mohou provádět vojáci, kteří se okolo houfnice budou pohybovat jen po nezbytně nutnou dobu, například během přebíjení.



Re: Samohybná houfnice MORANA
Zasa ta plodna diskusia, akoby si Juraj nevedel, ze Morana je najlepsia preto lebo je Ceska, a Zuzana je najhorsia preto, lebo je Slovenska...
Re: Samohybná houfnice MORANA
Co jako? Morana skratka " nema analoga.."
Ale aspon projede lip T krizovatkou
Ale aspon projede lip T krizovatkou
Re: Samohybná houfnice MORANA
pokud budeme ignorovat sestřenici Eva M2, houfnici RCH155 a Archer, tak nemá analoga.. jenže my je ignorovat nebudeme, a tak víme, že jsi jak z citátu doktora Štrosmajera



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Samohybná houfnice MORANA
V akej línii dotyku?skelet píše: ↑20/11/2024, 08:15 Je zbytečné, aby v linii dotyku byl větší, než nezbytně nutný počet personálu, který je potřebný pro vedení bojové operace. Čištění hlavní, větší údržbu a další věci spojené s provozem houfnice mohou provádět vojáci, kteří se okolo houfnice budou pohybovat jen po nezbytně nutnou dobu, například během přebíjení.
Najprv tu počúvam, ako nevadí že 5 pajácov behá okolo húfnice, lebo sa nepohybujú v línii dotyku a teraz je to zrazu naopak?

Nejde len o čistenie hlavne. Ide napríklad aj o opravu poškodenia, vymenu kolesa, zakrytie maskovacou sieťou, vybudovanie okopu, okamžité odstránenie závady napríklad na nabíjacom automate.
Čo so stratami v poli? Vodič dostane sprapnel dohlavy cez tie obrovské okná s L2, čo sa bude diať ďalej? Veliteľ presadne na miesto vodiča a ide sa preč? Bojová činnosť končí, lebo niekto nemyslel na straty v poli?
A čiže v realite čo píšeš na posádke sa nič neušetrí, len budú sedieť v muničnom vozidle? O tom je ta dvojosádková húfnica?
Počet ľudí rovnaký, bojová činnosť ohrozená jednoduchou závadou na hydraulickom systéme ale marketing fičí?
Re: Samohybná houfnice MORANA
Juraj nevím od koho to tady čteš, ale ode mě určitě ne, protože já tady neustále brblu u Ceasaru o "powder monkeys", klidně si to vyhledej 
v reálu ušetříš osádku, která je během bojové činnosti nejvíce ohrožená. Teoreticky ušetříš i na navazující obsluze, která je v "zázemí", protože tato obsluha může zvládnout obsluhovat více houfnic.
Nebo ty jsi zaznamenal nějaké negativa ohledně tohoto konceptu u houfnic Archer, které už bojují na Ukrajině?

v reálu ušetříš osádku, která je během bojové činnosti nejvíce ohrožená. Teoreticky ušetříš i na navazující obsluze, která je v "zázemí", protože tato obsluha může zvládnout obsluhovat více houfnic.
Nebo ty jsi zaznamenal nějaké negativa ohledně tohoto konceptu u houfnic Archer, které už bojují na Ukrajině?



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Samohybná houfnice MORANA
Myslíš Archer so 4 členmi posádky, ktorý bojuje na Ukrajine? Na podvozku Volvo sú 4. Na podvozku Man sú traja, ako v Eve. A to si myslím, že už je na dreň a v reále to bude robiť problémy. Nahrádzať straty do zohratej posádky bude sakra ťažké. Lebo keď ich tam máš od začiatku 4, tak 25% strata znamená že ešte stále dáko funguješ. Keď sú traja a stratia jedného, tak je to....skelet píše: ↑20/11/2024, 09:16 Juraj nevím od koho to tady čteš, ale ode mě určitě ne, protože já tady neustále brblu u Ceasaru o "powder monkeys", klidně si to vyhledej
v reálu ušetříš osádku, která je během bojové činnosti nejvíce ohrožená. Teoreticky ušetříš i na navazující obsluze, která je v "zázemí", protože tato obsluha může zvládnout obsluhovat více houfnic.
Nebo ty jsi zaznamenal nějaké negativa ohledně tohoto konceptu u houfnic Archer, které už bojují na Ukrajině?
A Archer si hnacie náplne dávkuje po kusoch. Ale to slovenský dizajn nedokáže, bohužiaľ. No počet posádky musíš nastaviť tomu čo dizajn dokáže.
Re: Samohybná houfnice MORANA
U první verze Archer se udává počet členů osoby tři, volitelně čtyři.
Slovenský dizajn zatím neumožňuje dávkování náplní po kusech. Ale nepochybuju, že na to brzo přijdou. Když máš partnera, který se toho nebojí, tak se to vyvíjí dobře.
Slovenský dizajn zatím neumožňuje dávkování náplní po kusech. Ale nepochybuju, že na to brzo přijdou. Když máš partnera, který se toho nebojí, tak se to vyvíjí dobře.



Re: Samohybná houfnice MORANA
Spravit davkovanie prachovych naplni nie je ziadna veda. Staci ak budu naukladane na pase v serii a nasledne si z toho pasu mechanizmus vyberie pozadovany pocet.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Samohybná houfnice MORANA
Áno píšu 1-4. To isté ako Zuzana. Tiež vystrielaš komplete zásobník s jedným vojakov na stoličke veliteľa.
Samozrejme Konštrukta nebude mať problém taký podávač vyvinúť. S partnerom ako Bae, Rheinmetall, Leonardo by to bolo oveľa jednoduchšie. Ak si narážal na CSG, neviem čo by tí mohli v tomto smere ponúknuť. Know-how žiadne, zatiaľ len využívajú cudzie licencie a schopnosti. Od Titusa, cez mostné vozidlo až po Moranu.
Ano jednoduché to už je. Už len obyčajná špirála ako je vo vendingových automatoch by zrejme fungovala. A keď je to také jednoduché, prečo to tá EVA nemá? Majú ju od 2015 a toto je jej vážne mínus.
Ešte pri prvej Eve by som to vlastne pochopil. Tam si palebný priemer chystáš dopredu na jednu palebnú úlohu. Vieš že ideš vystrielať 12 projektilov. Ale M2 to už mala mať.
Re: Samohybná houfnice MORANA
Asi to nepovazuju za prioritu a vyhody z toho riesenia plynuce neprevysuju mozne vzniknute problemy.
Nemyslim si, ze to je problem. Ved vidime super perfektne ceske Dity a tiez tie nepodarene Zuzany...a vsetky to maju rovnako
Nemyslim si, ze to je problem. Ved vidime super perfektne ceske Dity a tiez tie nepodarene Zuzany...a vsetky to maju rovnako
Re: Samohybná houfnice MORANA
Máš-li schopnost vést MRSI palbu, pak to samozřejmě prioritou zas tak být nemusí. Jinak koukám, že se tady zase zavádza.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Samohybná houfnice MORANA
co nabízí CSG ZTS jsem ti psal výše. ZTS nepovažuju za nýmandy, abych si nemyslel, že to zvládnou sami.



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Samohybná houfnice MORANA
Áno MRSI sa strieľa vždy plnou pokiaľ viem. Ale tiež vieme, že strieľanie plnou neskutočne žerie hlavne.
Problém to je, strieľať na 15-20km plnou a upravovať balistiku eleváciou hlavne je drahé. Drahé na použitie náplní, tiež niečo stoja a aj na skoršiu výmenu hlavne.
Bohvie ako to bude s presnosťou. Dlhší let musí , myslím si, zákonite znamenať väčší rozptyl počas neho.
Problém to je, strieľať na 15-20km plnou a upravovať balistiku eleváciou hlavne je drahé. Drahé na použitie náplní, tiež niečo stoja a aj na skoršiu výmenu hlavne.
Bohvie ako to bude s presnosťou. Dlhší let musí , myslím si, zákonite znamenať väčší rozptyl počas neho.
ZŤS na automate nič vyvíjať nebude. Nie je jeho. Konštrukčná kancelária je Konštrukta.
Re: Samohybná houfnice MORANA
A jéje, tady se zase vymýšlejí důvody. Bohvie, možno, pokiaľ viem. Já nevím, a tak raději mlčím. Nicméně
Ve válce tohle fakt řešit nebudeš a pří mírovém výcviku palbu ostrou v takémto režimu prostě vynecháš. Takže Lynxi to je asi ta odpověď na prioritu.Problém to je, strieľať na 15-20km plnou a upravovať balistiku eleváciou hlavne je drahé. Drahé na použitie náplní, tiež niečo stoja a aj na skoršiu výmenu hlavne.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Samohybná houfnice MORANA
Kluci vraťte s k Moraně - podle mě je to postavené tak, že Morana nahradí právě Z2, ale možná se pletu a po úspěchu na UA se zakázky na Z2 jen pohrnou.
Ostatně co EA vyvíjí na Moraně je jen spekulace a nikdo z nás ani neví jak si technicky stojí Z2 vs Morana a dokud se morana nezačne vyrábět/prodávat tak se to nejspíše ani nedozvíme.
Hlavní konkurent bude nejspíše rheinmetall, který už nějakou chvilku má vlastní řešení AGM na 10x10 a tam si myslím, že se technicky Morana zatím nechytá, ale vždy je zásadní i cena.
Ostatně co EA vyvíjí na Moraně je jen spekulace a nikdo z nás ani neví jak si technicky stojí Z2 vs Morana a dokud se morana nezačne vyrábět/prodávat tak se to nejspíše ani nedozvíme.
Hlavní konkurent bude nejspíše rheinmetall, který už nějakou chvilku má vlastní řešení AGM na 10x10 a tam si myslím, že se technicky Morana zatím nechytá, ale vždy je zásadní i cena.
Re: Samohybná houfnice MORANA
Tak asi zpět, jestli jsem to dobře pochopil pak také MRSI vyžaduje rozdílné náplně a není to jen o náměru. Respektive když se nestřílí plná. Když se bude střílet plná tak to bude jako viz výše Juraj.
https://www.vojenskerozhledy.cz/kategor ... opad-strel
https://www.vojenskerozhledy.cz/kategor ... opad-strel


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"