Útoky na kritickou infrastrukturu

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 16265
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Rase »

Reportéři Newsweeku odhalili dva čínské patenty, jeden z roku 2008 a druhý z roku 2020, které podrobně popisují metody rychlého a levného stříhání podvodních kabelů. To naznačuje, že v budoucnu můžeme vidět ještě více sabotážních operací tohoto druhu.

https://www.newsweek.com/china-conflict ... an-2012396

IMG_6625.png
IMG_6626.png
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
bheid
poručík
poručík
Příspěvky: 708
Registrován: 7/12/2008, 19:26

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od bheid »

V Baltském moři, severně od ostrova Rujána, se pohybuje neovladatelný tanker s 99 tisíci tunami ropy, oznámilo ústřední velitelství pro mimořádné námořní situace. Loď se jmenuje Eventin a pluje pod vlajkou Panamy.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicn ... u-40504102
pjaro77
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1991
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od pjaro77 »

palo satko píše: 10/1/2025, 13:56 Pred chvíľou bol na slovenskom rozhlase rozhovor s bývalým riaditeľom a ďalším odbornikom na bezpečnosť. Ten vravel ako to mal všetko personálne vymakané a bezpečné. Do databáz mohli vstupovať len vkladari, to sú tí čo robia úradný zápis a za umyselnu chybu alebo nepravdivý zápis je ich možné trestné stíhať. Je to 300 ľudí. Zdá sa to veľa, ale tak to proste je, lebo ten človek má k zápisu všetky zákonom určené doklady na stole. Že niekoho z nich, alebo niekoho z IT šéf naserie alebo šikanuje je dost pravdepodobne.
Máme všetko vymakané, len keď systémy niekto zvonka otestuje sa dejú takéto veci:

https://www.root.cz/clanky/slovensky-go ... ti-emailu/
V běžném schématu emailové komunikace není nic speciálního. Pokud považujeme nižší vrstvy OSI modelu za dostatečně bezpečné (například dobrá fyzická bezpečnost, nebo třeba bez BGP hijacku), zohledníme nasazení SPF a DKIM (nebo dokonce na DMARC), které ale nechrání proti narušení důvěrnosti, a doufáme, že konfigurace emailových služeb je v souladu s best practice, pak jedinou potenciálně nezabezpečenou komunikací může být komunikace mezi emailovým serverem třetí strany do internetu a firewallem naší organizace. Jinak by měla být celá komunikace chráněná pomocí TLS, a to včetně interní komunikace a komunikace mezi klientem a serverem.
Z pohledu uložených dat můžeme zašifrovat souborový systém, kde jsou mailboxy, nebo přímo celou databázi mailboxů. Pak je email v čistém textu čitelný jenom v bodě, kde se ukončuje TLS spojení. Tady může nastoupit šifrování mezi klienty (PGP nebo S/MIME), které chrání tělo emailu v průběhu komunikace i po uložení do mailboxu na serveru nebo na klientském zařízení.
Když pak uvážíme zabezpečení operačních systémů emailového serveru a klienta, všech komponentů a jejich aktuálnost, i třeba jejich fyzickou bezpečnost (zejména u klientského zařízení), snížili jsme většinu rizik na minimum. Zůstává jenom osmá vrstva OSI modelu, ale i uživatelské chyby je možné redukovat neustálým tréninkem, školením nebo uplatněním uznávaných doporučení. To už zní celkem dobře a míst na odposlouchávání je najednou poskrovnu.
Realita ?
Kontrola SPF
Až 27 ze 163 záznamů domén nemá žádný SPF záznam, mezi nimi jsou i domény druhého řádu. Zbytek tvoří domény čtvrtého nebo pátého řádu. S nimi související domény třetího řádu mají SPF záznam. Tato zvláštní konfigurace by mohla poukazovat na hvězdičkové domény a možný hvězdičkový SPF záznam, nicméně žádná doména tak není nakonfigurovaná.
Výsledek: Útočníci se při posílání emailů mohou vydávat za zaměstnance 27 slovenských státních institucí. Ve Virusfree.cz sbíráme informace z botnetů a zneužití těchto domén jsme již zaznamenali (sender domain spoofing).
DKIM a DMARC
Prověřování DKIM a DMARC záznamů je složitější, protože informace o selektorech nejsou dostupné jednoduchým způsobem. Pomocí pasivního DNS jsme získali informace pouze o dvou doménách, které využívají DKIM. Snad je takových domén více. Pasivní DNS bohužel neodhalilo ani jednu doménu, která by využívala DMARC.
Výsledek: Doufáme, že domény využívají alespoň DKIM. DMARC by byl nadstandard, i když v případě vládních institucí by to měla být nutnost.
DNS záznamy
Očekávali bychom, že vládní instituce bude využívat DNSSEC. Bohužel, ani jedna z prověřovaných domén tuto technologii nevyužívá. Nečekejte ani záznamy TLSA, které by naznačovaly moderní způsob ochrany služeb, protože žádné v konfiguraci slovenských vládních domén nejsou. O MTA-STS nemluvě.
Výsledek: Důležité služby nejsou chráněny dostupnými a moderními standardy v DNS.
TLS
V miliardě investovaných eur se nenašly peníze na certifikát renomované certifikační autority. Výsledek tedy ani psát nebudu.



https://zive.aktuality.sk/clanok/ii1LlX ... i-odbornik
Fábry vysvetľuje, že pri svojej analýze využil nástroj Shodan, ktorý uchováva históriu skenovaných zraniteľností daného koncového bodu aj po vypnutí, a tak je možné aj spätne dohľadať, akými kritickými chybami server trpel.
Expert okrem iného poukazuje na servery, ktoré obsahovali hneď niekoľko kritických zraniteľností so skóre 10, teda s najvyšším, alebo s vysokým stupňom nebezpečenstva. Jeden server mal až 230 zraniteľností.
Spomína aj zastaranú verziu Transport Layer Security (TLS), čo je šifrovací protokol pre zabezpečenie komunikácie po sieti – až na 12 serveroch bežala ešte verzia 1.1, ktorá má množstvo dier. Taktiež odhalil veľmi staré verzie PHP a Apache servera, vydané boli ešte v rokoch 2009 a 2010. Zároveň identifikoval porty, ktoré by do internetu nikdy nemali byť otvorené, no napriek tomu boli.
„Analýza z verejne dostupných databáz mi zabrala zhruba dve hodiny čistého času a vyplýva z nej, že kataster značne podcenil bezpečnosť svojho perimetra, a to kardinálnym zanedbaním patchovania služieb (zaplátania dier v nich, pozn. red.) a hardeningu (proces, ktorým sa zvyšuje odolnosť, čiže znižuje zraniteľnosť informačného systému, pozn. red.). Vysokozraniteľné služby exponované do internetu, mohli byť týmto zneužité útočníkmi a to bez väčšieho úsilia,“ nazdáva sa, no zároveň zdôrazňuje, že ide o jeho názor a je „dosť pravdepodobné“, že vyšetrovanie ukáže iný vektor útoku.
Fábry sa zároveň v príspevku pozastavuje nad tým, prečo neboli vykonané penetračné testy externého perimetra katastra. „[...] Prečo tieto závažné zraniteľnosti neodhalil pravidelný sken zraniteľností z CSIRT cez program Achilles. (prečo tam Kataster nebol registrovaný?),“ zamýšľa sa. Achilles je štátny systém na detekciu zraniteľností skenovaním systémov.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4852
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od HONZIK11 »

Ted jsem chvilku guglil a tzv Ruska stinova flotila ,tedy lode rejdaru z celeho sveta najatych pro prepravu hlavne uhlovodiku ale i zemedelskych plodin a nerostnych surovin k dnesku cita vic nez 1600 lodi,hlavne tech s nejvetsim vytlakem/nosnosti.
To je monstrozni cislo. Rekl bych ,ze jen desetina z nich ,posadek se kdy plavila po vnitrnich morich s uz vubec ne takto na severu Evropy.
Proste ty zavrene trubky je treba nahradit.
Uživatelský avatar
Ataman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1566
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Ataman »

Zemakt píše: 10/1/2025, 15:21 Bat, nevím. Z vlastní zkušenosti to s mapovým podkladem sedí plus mínus, žádné drama. Ale bavíme se o domácích loužích. Na opravdové vodě to může být jinak.
Balt je na tom dost dobře, v podstatě celej A1, tedy poloha +-5m, hloubka -+0,5+1%, přesto ale i tam to může dopadnout takhle:
https://maritime-executive.com/article/ ... -oil-spill
A pokud mě paměť neklame, je to druhej takovej případ za asi půl roku?(Dohledávat se mě to ale nechce a nebudu).
A taky se tam třeba děje tohle:
https://www.iala.int/e-bulletin/gnss-ja ... altic-sea/
Ale nějak nechápu, proč se zase točíte na Baltu, ste se rozhodli přišít to Yi Pengu 3 za každou cenu, či co?
Zemakt píše: 10/1/2025, 10:27Tak neměl bych zase každého rusáka, Číňana apod. za úplného vola.
No právě. Nedávno někdo poškodil podvodní trubky a to tak, aniž by si kdokoliv něčeho všimnul, kromě výsledku. Vietnamci to kradou po tunách a chytit se je povedlo jen náhodou, když to zkoušeli odvézt do sběru a Číňani si na to vemou loď ukrutně drahou a převelikou tak, že jí nejde přehlídnout, pošlou jí přes celej svět a ač na to zjevně mají sofistikovaný vybavení, nechají ho doma a budou to zkoušet škubnout tím nejdebilnějším možným způsobem?
Zemakt píše: 10/1/2025, 15:21Takže jo, našel bych si místo s hloubkou do deseti metrů pod kýlem, cca 25-30 m, podle mapy bych si našel ten kábl, možná dohledal echolotem nebo jinou fičurinou, a potom bych tam předvedl ten klikihák viz mapka. Hezky pomalinku viz mapka. A jo, doufal bych že přervu a taky že neutrhnu kotvu. A samo že bych měl připravenou legendu. Muž přes palubu a následná záchrana je dobře uvěřitelná a těžko vyvratitelná. Ta drobet ohnutá kotva není důkazem. Jen indícii.
Nevím ja se hledá kábl a jestli na to existuje fičurina, ale rychlost u toho klikyháku je uvedená 0,5kts. Lodě mají nějakou minimální rychlost, při který ještě reagujou na kormidlo, Dead Slow se tomu říká a ta u takovýhhle lodí je okolo 2-4kts, což ti do toho "hezky pomalinku" poněkud hází vidle.
Drobet ohnutá kotva není důkazem, že něco měkýho přetrhli, ale že se za něco tvrdýho chytili (jojo, na Baltu přece žádné korály, útesy, skaliska apod. nejsou :eek: ) a pak, když se snažili kotvu uvolnit, vyrobili ten klikyhák a taky přetrhli ten kábl.
Naposledy upravil(a) Ataman dne 10/1/2025, 23:44, celkem upraveno 1 x.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Ataman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1566
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Ataman »

bheid píše: 10/1/2025, 15:33
A hele, na tebe sem úplně zapomněl, tedy ti stále dlužím odpověď. Zas sem ale něco dal do odpovědi Alfíkovi, což si myslím že by mohlo být ono, ne?
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
takaru
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 1/2/2009, 00:16

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od takaru »

Takže:
- Pokud loď stála na rejdě a čekala na nakládku - mohla stát na kotvě.
- Pokud by s vypuštěnou kotvou jela ke kai na nakládku - neumím to si fakt představit, Možná tak Bruce Willis.
- Při nakládce je loď uvázaná (lana), na kotvě jen minimálně - tam kde to nejde, případně při nakládce z jiné lodě. U lodi této velikosti a takovém přístavu to lze vyloučit.
- Po nakládce nemá loď na Baltu na co čekat. Příliv a odliv je minimální, čekat na komoru není potřeba a čas jsou peníze - takže loď nemá proč stát naložená na rejdě. Papíry se řeší při nakládce - opět čas jsou peníze.
- Ocelolitinová kotva se "ohne nebo co", že se na ní z toho pozná že něco přetrhla? Nevím jak moc velká síla je potřeba k přetržení kabelu, ale umím si představit jaká rychlost a jak naložená loď musí být, aby se řetěz nebo obrtlík přetrhl.
- Kotva jejíž řetěz není dostatečně vypuštěný může po dnu klouzat. Obzvlášť na Baltu, který je mělký a má převážně bahnité dno.

ALE:
- Při spuštění kotvy dělá řetěz docela pěkný randál, někdo musí odbrzdit kotevní naviják a včas ho zabrzdit, aby řetěz nevyběhl na celou délku, ale potřebnou, protože pak by pravděpodobně i na bahnitém dnu loď zastavil nebo výrazně zpomalil. Tj. Považuji pak takovouto činnost za jednoznačně úmyslnou.

Přiznám se, že z dostupných informací s přihlédnutím na výše uvedené nevím co si mám myslet abych nebyl za "dezoláta".

Čaup
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Zemakt »

Na té vizualizaci je uvedená rychlost 3,7 kn. Šák píšu že to není důkaz jen indicie.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Ataman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1566
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Ataman »

Zemakt píše: 11/1/2025, 07:50 Na té vizualizaci je uvedená rychlost 3,7 kn. Šák píšu že to není důkaz jen indicie.
Zrovna nedávno sem ti psal, že
Ataman píše: 8/1/2025, 15:21hned ve třetím příspěvku.
je mimo jiné rychlost půl uzle.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 16265
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Rase »

V Baltském moři u německého ostrova Rujana pluje neovladatelný tanker s 99 000 tunami ropy. Podle DPA je zřejmě součástí ruské stínové flotily.

https://e.dennikn.sk/minuta/4399621

Německo vysadilo na palubu zásahový tým a vyslalo tři remorkéry s cílem dostat tanker pod kontrolu. Německé Ústřední velitelství pro námořní mimořádné události (CCME) v pátek večer uvedlo, že loď ztratila pohon a řízení. K zajištění plavidla byly vyslány tři remorkéry a tým specialistů na vlečení, kteří byli na plavidlo vysazeni vrtulníkem. Specialisté na nouzové odtažení mají zajistit, aby byl náklad 274 metrů dlouhého tankeru bezpečně a rovnoměrně rozděleno mezi vlečné lodě," řekl agentuře DPA mluvčí CCME. Loď Eventin plující pod panamskou vlajkou převážela 99 000 tun ropy, když byla nahlášena jako unášená, uvedla CCME. Loď byla na cestě z ruského přístavu Ust-Luga do egyptského přístavu Port Said, uvedla CCME. Uvízlo na mělčině a "plulo nízkou rychlostí v pobřežních vodách", když bylo nalezeno v noci na pátek ráno. Pohotovostní remorkér zachytil tanker u ostrova Rujána, který se nachází u severovýchodního pobřeží Baltského moře.

https://www.dw.com/en/germany-says-russ ... a-71270172

71270221_906.jpg
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Ataman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1566
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Ataman »

takaru píše: 10/1/2025, 23:58 Takže:
- Pokud loď stála
Nestála, víme kde byla.
takaru píše: 10/1/2025, 23:58- Ocelolitinová kotva se "ohne nebo co", že se na ní z toho pozná že něco přetrhla?
Ne, viz:
Ataman píše: 10/1/2025, 21:01 Drobet ohnutá kotva není důkazem, že něco měkýho přetrhli, ale že se za něco tvrdýho chytili.
takaru píše: 10/1/2025, 23:58obrtlík
?Co si pod tím mám představit?
takaru píše: 10/1/2025, 23:58Kotva jejíž řetěz není dostatečně vypuštěný může po dnu klouzat.
Vždycky bude mít tendenci se zarejvat. Pokud tedy vyloženě nepůjde o to Zemaktovo štrejchání.
takaru píše: 10/1/2025, 23:58protože pak by pravděpodobně i na bahnitém dnu loď zastavil.
Né pravděpodobně, ale zcela jistě.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
bheid
poručík
poručík
Příspěvky: 708
Registrován: 7/12/2008, 19:26

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od bheid »

RUSKO ZAHÁJILO NOVOU VÁLKU A DOSTALO NEČEKANOU ODPOVĚĎ

(překlad Deepl)
"Válka kabelů" v Baltském moři měla pro Rusko nečekané důsledky. Finské úřady se totiž neomezily pouze na zadržení ruského tankeru "stínové flotily" Eagle S, podezřelého z poškození podmořského elektrického kabelu Estlink 2 ve Finském zálivu. Podle diskusí v ruských veřejných sdělovacích prostředcích finské válečné lodě od prvních dnů roku 2025 "zastavují a nespěchají s propuštěním všech lodí na přepravu volně loženého zboží a tankerů plujících do ruských přístavů nebo z nich". "Je to začátek blokády našich přístavů, nebo ne?" ptá se sarkasticky ruský TG kanál Military Observer.

Samozřejmě se ještě nejedná o blokádu. Je to však jeden z nejúčinnějších kroků, jak zastavit fungování "stínové flotily", kterou Kreml vytvořil, aby obešel sankce uvalené na Rusko. A jestliže Rusko přišlo o 5 miliard dolarů ročních příjmů, protože Ukrajina nesouhlasila s prodloužením smlouvy o tranzitu ruského plynu do Evropy, pak by se měly snížit i příjmy Ruska z ropy. Rusko získává více než polovinu svých devizových příjmů z vývozu ropy a ropných produktů, a má tak další finanční prostředky na válku proti Ukrajině. Pokud tento kanál nebude zablokován, Putinovi peníze na válku nedojdou. Moskva zároveň úspěšně obchází cenový strop 60 dolarů za barel stanovený Západem.  K tomu Rusové využívají různá schémata: přeregistraci lodí a jejich přejmenování, změnu vlajky a přístavu registrace, fiktivní změnu vlastníků, vytváření pojišťoven speciálně pro práci se "stínovou flotilou". V současné době se ruská stínová flotila skládá z přibližně 650 lodí, které denně přepraví 1,7-4,1 milionu barelů ropy, a počet této flotily neustále roste. Zároveň se na evropský trh dostává jen malá část ruské ropy: Rusko přeorientovalo své dodávky na Čínu, Indii, Brazílii a další země a prodává ropu za cenu vyšší, než je stanovené maximum 60 USD, ale se slevou oproti ceně na světovém trhu.

Plavidla stínové flotily využívají ropné terminály umístěné ve čtyřech hlavních regionech: Baltské moře - 19 terminálů v přístavech Primorsk a Ust-Luga; Černé moře - 18 terminálů v přístavu Novorossijsk; Tichý oceán - 8 terminálů v oblasti Vladivostoku, dva na ostrově Sachalin a dva v přístavu Vanino; Arktida - 10 terminálů v přístavu Murmansk a v Jamalo-Něneckém autonomním okruhu na podporu vývozu z místních nalezišť. "Baltská cesta je hlavní trasou pro tankery ze stínové flotily. Jak poznamenal Andrij Klymenko, vedoucí monitorovací skupiny Černomořského institutu strategických studií, v komentáři pro ZN.UA, každý měsíc přepravuje ropu přes Baltské moře 100-105 tankerů - 10,5-11,5 milionu tun ropy měsíčně. To je přibližně 60 % celkového ruského vývozu ropy po moři. Podle Klymenkových odhadů celkové roční příjmy Ruska z prodeje "černého zlata" prostřednictvím "stínové flotily" převyšují 100 miliard dolarů, které Západ přiděluje Ukrajině na zbrojení. Lodě "stínové flotily" přitom nejen plní ruský rozpočet, ale představují také řadu hrozeb pro Západ.

Nejdříve k životnímu prostředí. Potopení dvou starých ruských tankerů v Černém moři ukázalo, jaká rizika hrozí Baltskému moři: u pobřeží nejen Krasnodarského kraje, ale i Krymu byly objeveny obrovské úniky mazutu. Umírají ptáci, delfíni i ryby... Prázdninová sezóna v severovýchodní části Černého moře byla narušena: mazut M100, který z tankerů unikl, při zimních teplotách zamrzá a potápí se. V létě, až teplota dosáhne 25 °C, začne plavat. Za druhé, Kreml aktivně využívá plavidla stínové flotily ve své hybridní válce proti Evropě a Západu. Dokládá to nejen příběh poškození podmořského elektrického kabelu Estlink 2 ve Finském zálivu, ale také incidenty v Baltském moři s přerušením optických kabelů mezi Litvou a Švédskem a mezi Finskem a Německem (podzim 2024), jakož i přerušení plynovodu Balticconnector a optické komunikační linky Elisa mezi Estonskem a Finskem (podzim 2023).

Jak ale účinně bojovat proti Putinově "stínové flotile"? Měli bychom na sankční seznam přidat další plavidla? V prosinci EU schválila 15. balíček sankcí, který zahrnuje omezení pro 52 plavidel třetích zemí: byl jim zakázán přístup do přístavů a poskytování široké škály služeb souvisejících s námořní dopravou. (V současné době je pod sankcemi EU 79 plavidel.) Kromě toho v polovině prosince začaly evropské země s přístupem k Baltskému moři požadovat od ruských ropných tankerů pojištění. Absence pojištění nebo odmítnutí jeho poskytnutí bude považováno za důvod k zařazení plavidla na sankční seznamy. Západní sankce však nejsou v boji proti Putinově "stínové flotile" dostatečně účinné. Zatím byly účinné pouze americké sankce, které způsobily, že lodě přišly o své vlajky a fakticky stály "na moři". Podle agentury Reuters plánuje Bidenova administrativa zavést nové sankce proti ruské "stínové flotile" ještě před Trumpovou inaugurací. Za tímto účelem plánuje přijmout opatření proti tankerům přepravujícím ruskou ropu. "Bude to velký balík," řekl agentuře Reuters jeden ze zdrojů. Podle jiného zdroje budou sankce zahrnovat také opatření proti lidem zapojeným do sítí, které obchodují s ropou nad cenovým stropem. Očekává se, že 16. balíček sankcí EU bude stejně účinný. Po přerušení kabelů hodlá Estonsko požádat NATO o rozmístění "odstrašující flotily" v Baltském moři.

EU a NATO by se však neměly zastavit. Musí být rozhodnější. V ideálním případě by EU měla všem majitelům lodí v EU zakázat přepravu ruské ropy z ruských přístavů. Naši západní partneři mají všechny možnosti, aby takové rozhodnutí učinili. Hlavní je politická vůle a připravenost čelit lobby řeckých rejdařů: podle odborníků 30 % ruské ropy z ruských přístavů přepravují tankery vlastněné řeckými rejdaři. Je důležité, aby obchodní zájmy neovlivňovaly postoj evropských vlád, aby naši partneři nenapodobovali jejich aktivity a aby Atény nebránily řeckým společnostem objevit se na sankčních seznamech.  Jednou z možných variant je zablokovat nebo vážně zkomplikovat využívání stávajících tras plavidly stínové flotily. Podle Andrije Klymenka by měla být zejména zavedena povinná pilotáž pro tankery proplouvající Dánským průlivem a zároveň zakázáno platit za služby pilotáže plavidlům, na něž se vztahují sankce. "Válka neskončí, dokud bude mít Putin tuto baltskou trasu," je přesvědčen Klymenko.

Někteří odborníci, s nimiž ZN.UA o situaci diskutoval, jsou přesvědčeni, že účinným opatřením by bylo zakázat sankcionovaným tankerům "stínové flotily" proplouvat teritoriálními vodami a výlučnými ekonomickými zónami Řecka, Dánska, Norska, Japonska a dalších zemí. Argumentem ve prospěch tohoto zákazu může být to, že v případě katastrofy, jako byla ta v Černém moři, ponesou mnohamilionové náklady na její následky pobřežní země, nikoliv "levicoví" pojistitelé. Pokud některý stát odmítne od takového zákazu upustit, může k tomu být donucen. Západní partneři by například mohli provádět námořní cvičení a uzavřít určité vodní plochy pro civilní plavidla. Například Řecko provádí námořní cvičení v Lakónském zálivu, aby zabránilo převážení nákladu mezi tankery stínové flotily na volném moři.

Jedním z nezbytných kroků v boji proti "stínové flotile" by mělo být posílení odpovědnosti států vlajky (Gabon, Libérie, Marshallovy ostrovy, Cookovy ostrovy, Palau, Panama atd.) za dodržování bezpečnostních požadavků plavidly registrovanými v těchto zemích. To zahrnuje nejen stíhání za překládku ropy na volném moři, ale také za vyřazení automatických identifikačních systémů. Dalším způsobem boje proti "stínové flotile" může být zavedení povinného hlášení evropských společností o převodu vlastnictví plavidla. Kromě toho může v boji proti stínové flotile pomoci zavedení povinného požadavku, aby tankery měly pojistné smlouvy P&I klubu jako podmínku pro přístup do teritoriálních vod a přístavů členských států EU.

S každým dalším incidentem v Baltském moři je stále jasnější, že boj proti "stínové flotile" je pro Evropu nejen ekonomickou, ale i strategickou výzvou. Pokud Západ nepodnikne rozhodné kroky, bude stínová flotila i nadále plnit ruský rozpočet. To znamená, že boj proti ní se stává novou zkouškou odhodlání Západu. Buď se evropské země v boji proti stínové flotile sjednotí, nebo bude Kreml slabost systému sankcí nadále využívat ve svůj prospěch.

https://zn.ua/ukr/POLITICS/rosija-vlash ... povid.html
Uživatelský avatar
Ataman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1566
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Ataman »

Tak už sem to Zemaktovo video zhlídnul. A tak tedy už vím proč Takaru psal:
takaru píše: 10/1/2025, 23:58 - Po nakládce nemá loď na Baltu na co čekat. Příliv a odliv je minimální, čekat na komoru není potřeba a čas jsou peníze - takže loď nemá proč stát naložená na rejdě. Papíry se řeší při nakládce - opět čas jsou peníze.
A ještě spoustu dalších zajímavých věcí a nesrovnalostí.
Asi tak pozítří si na to najdu čas, do tý doby tu sice budu, ale spíš jen tak mimochodem, na nějaký vypisování to moc nevidím.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Ataman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1566
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Ataman »

Tak tedy stručně popořadě:
1. Není úplně obvyklý, aby loď po nakládce zůstala trčet v přístavu 5 dní, stát se to ale z různých zejména technických příčin může.
2. První kabel, kterej měla poškodit míjela na hloubce 170m rychlostí 6,7kts - hloubka i rychlost jsou na kotvu moc velký.
3. Až 5h potom zmizela na 7,5h z AISu, během tý doby se nikde nic nestalo a zase se nakonec spořádaně objevila, akorát během zmizení jela o něco (1kts) pomalejc.
4. Druhej kabel, kterej měla poškodit míjela na hloubce 47m rychlostí 6,3kts - hloubka je ok, rychlost je moc velká.
5. Teprve 4h poto následuje ten Zemaktův klikyhák, mimo všechny kabely, na hloubce i rychlostí pro kotvení vyhovující.

Takže v blízkosti žádnýho z poškozených kabelů nekotvila, nemohla se tedy do nich ani zamotat a to ani při pokusu poteciálně zaseklou kotvu uvolnit. Jediný místo, kde mohla kotvit a kotvu poškodit, je ten Zemaktův klikyhák, tam zas ale nejsou kabely.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Ataman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1566
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Ataman »

Jo a ještě - pořád si nemyslím, že zrovna Číňani zrovna na Baltu něco takovýho dělají, protože jim to za to nestojí, protože:
Rase píše: 3/1/2025, 15:04 2. Zajistit neutralitu Evropy v této válce. Čína musí budovat své vztahy s evropskými zeměmi tak, aby "nejen přiměla tyto země postavit se na opačnou stranu než Spojené státy, ale zaručila, že poté, co Spojené státy oznámí válku Číně, zůstanou neutrální nebo alespoň nebudou příliš zasahovat. v čínsko-americkém konfliktu". Čína musí vycházet ze skutečnosti, že má obrovský potenciál pro spolupráci s Evropou a "žádný zásadní střet zájmů ani žádný geostrategický rozpor. Společný zájem stran výrazně převáží jejich rozdíly."
viewtopic.php?t=10389
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
palo satko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2571
Registrován: 16/9/2013, 17:59
Bydliště: Pezinok, Slovensko

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od palo satko »

Ataman a čim by tak Europa zasahovala do vojny medzi USA a Činou? Vysielala by signaly, držala pevnu jednotu, alebo prijimala uznesenia? Ked nepošlu Činania baterky ani do pivnice si nezbehneme pre zavaraninu.
Obrázek
mikojan29
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1306
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od mikojan29 »

Palo Satko

Vyšlú tam všetkých dezolátov, antivaxerov + rusofilov. Nech majú aj tretieho nepriateľa. :D
"Alea iacta est"
pjaro77
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1991
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od pjaro77 »

palo satko píše: 15/1/2025, 16:16 Ataman a čim by tak Europa zasahovala do vojny medzi USA a Činou? Vysielala by signaly, držala pevnu jednotu, alebo prijimala uznesenia? Ked nepošlu Činania baterky ani do pivnice si nezbehneme pre zavaraninu.
Oheň a pochodeň vyrobiť vieš ? Ľuďom sa to podarilo v dobe kamennej.
Uživatelský avatar
Ataman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1566
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od Ataman »

palo satko píše: 15/1/2025, 16:16 Ataman a čim by tak Europa zasahovala do vojny medzi USA a Činou? Vysielala by signaly, držala pevnu jednotu, alebo prijimala uznesenia? Ked nepošlu Činania baterky ani do pivnice si nezbehneme pre zavaraninu.
Buď si zjisti kontext a drž se tématu, nebo di vopruzovat někam jinam. Nebaví mě tyhle idiotský výkřiky z cesty.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
bheid
poručík
poručík
Příspěvky: 708
Registrován: 7/12/2008, 19:26

Re: Útoky na kritickou infrastrukturu

Příspěvek od bheid »

NATO se konečně rozhoupalo a reaguje na dění v Baltském moři operací Baltic Sentry, která má zajistit bezpečnost podmořského infrastruktury, která je v Baltu rozsáhlá. Součástí operace je pozoruhodný technologicko-vojenský experiment, v němž NATO nasadí nejméně 20 hladinových dronů, které pokryjí kritické oblasti svými senzory.

https://www.osel.cz/13874-roboti-priplo ... dronu.html
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“