Podle dodatku dodatku dodatku dodatku smlouvy se vojskové zkoušky a vyhodnocení systému Pokročilá aktivní ochrana posouvá na začátek přístího roku. https://smlouvy.gov.cz/smlouva/10284086
Etapa č. 8:
- Vojskové zkoušky (včetně opakovaných), úprava prototypu po vojskových zkouškách;
Výstup: Závěrečná zpráva po vojskových zkouškách, upravený prototyp po vojskových zkouškách;
Termín: 12/2019
Etapa č. 9:
- Návrh na zavedení prototypu do používání v AČR;
Výstup: Návrh na zavedení prototypu do používání v AČR;
Pěkně do toho zapadá ročenka za loňský rok, kde se zmiňuje, že "Úspěšně proběhly opakované vojskové zkoušky u projektu Pokročilá aktivní ochrana proti účinkům ručních protitankových zbraní a protitankových raket."
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Mimo zájem diváků a médií, se v temném koutu na IDET skrýval systém Pokročilé aktivní ochrany (PAO). Mému pozornému oku ale neunikl a tak se můžete mrknout na pěkně detailní snímky. Na první pohled vypadá systém moc pěkně a kompaktně. Velmi mě překvapilo, že systém byl zaveden do AČR již v roce 2020, což si osobně vykládám spíš jako formalitu (asi jen jedna sada na sklad), jelikož jde nejspíš o zakázku od MO. Reálné rozšíření a nákup většího množství sad se dá předpokládat až s modernizací vozidel Pandur, případně po nákupu nových BVP (byť PAO je jmenovitě na vozidla střední váhy). Zatím ale pěkná práce a pochvala pro konstruktéry.
Naposledy upravil(a) Rase dne 9/2/2025, 15:53, celkem upraveno 2 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Němci mají velice podobný systém aktivní ochrany KAZ, rovněž určený pro střední vozidla. Výhodou těchto celokruhových systémů je nepochybně cena a nenáročnost. Trophy je pořád hodně drahé a rozměrné.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
On ten system byl od sameho zacatku konzultovan a overovan prave i s Nemeckym zadanim. Proti sipovitym uranovym ci volframovym podkalibrovanym strelam je ucinny pouze castecne , paklize se energie ulomku strati do zeme, nebo jsou odkloneny mimo vozidlo. Problem byl a je, ve zbytkove energii odkloneneho projektilu, ktere maji dostatecnou energii probit pancir BVP ci OT prakticky vsude.Tankovy pancir je v klidu ,ale lehce a stredne pancerovane konstrukce jiz ne. Kumulativni projektily ten system eliminuje .Energeticke podkalibrovky i kdyby je rozlozil maji jeste stale dostatecnou energii , probit. Jak pisu , pouze zemina a uhly odklonu hraji roli.Takze ano ,princip je stejny , mozna ,ze i celokruhove lepsi, nicmene mnozstvi protivybusniny nemuze byt tak intenzivni a rychly a vydatny nebot by to skrcilo korbu. Laborovalo se s tim dlouho, je to videt i na samotnem uchyceni,harmonice aby to neporusilo pevnost korby a vstrebalo se to do pridavnych konstrukci.
Nicmene , je to prelomova konstrukce aktivniho pancerovani v celosvetovem meritku , ktera dava sance prezit i stredne a lehce pancerovanym konstrukcim. To slovo sance bych podtrhl neb bez referenci v bojovem pouziti je to idea. Ale mame to vyvinute a je to mozne zdokonalovat v praxi. At uz rychlosti ctecich senzoru nebo energii protivybuchu.Furt lepsi nez pridavat tuny dalsiho pancire, likvidovat prevodovky, dimenzovat motory . Proste osadit to timto systemem az bude treba.
Rase píše:Němci mají velice podobný systém aktivní ochrany KAZ, rovněž určený pro střední vozidla. Výhodou těchto celokruhových systémů je nepochybně cena a nenáročnost. Trophy je pořád hodně drahé a rozměrné.
Hej podobal sa mi na ten od Rheinmetall.
Nevýhodou bude neschopnosť reakcie na PTRS smerujúci do rovnakeho segmentu druhýkrát a neschopnosť eliminácie moderných PTRS utociacich zvrchu.
Na ľahké vozidla je určený tiez Iron Fist.
K porovnaniu cien sa neviem, vyjadriť nemám prehľad.
Ale napríklad holandské CV90 dostanu práve Iron Fist. Cena kontraktu 70mil€. Co nie je tak veľa.
Nema venku uz co delat. Stejne tak jako vsechno, co se pohybuje kolem vozidla pujde do kytek. Ulomky, strepiny , energetickych podkaliberek jsou neeliminovatelne pro okoli a ohrozeni posiluje i ucinek ochrannych prostedku proti jinym ohrozenim, treba i protipechotnim ..
A ty utocne projektily nemusi nutne ani probit. Jen z vnitrku vyrazi odpovidajici mnozstvi materialu vuci osadce . Vnitrek vozidel je proto vystelen absorbcnimi vystelkami , kdysi sklolaminatem ,dnes kevlarovymi koberci.
Momentálně existuje pouze jediná prototypová sada PAO pro KBVP Pandur. Systém je konstruován primárně proti kumulativním hlavicím reaktivních granátometů (RPG) a protitankových řízených střel (PTŘS). Není však určen proti podkaliberním tankovým střelám. VVÚ testoval i tuto možnost a pomocí silného efektoru se při testech podařilo rozseknout penetrátor protitankové střely na několik kusů. Avšak i těchto pár kusů měl dostatek energie na proniknutí 100 mm pancíře (což stačí k probití pancíře). Další požadavky na PAO mimo jiné byly:
ochrana proti RPG při vzdálenosti útoku od 30 metrů;
ochrana při stání i pohybu vozidla do rychlosti 40 km/h;
minimálně 90% účinnost ochrany proti RPG (PG-7V, PG-7VM) a PTŘS (např. 9M-113-K-Konkurs)
celková hmotnost PAO pro kolové vozidlo 4×4 (Iveco LMV) max. 800 kg;
celková hmotnost PAO pro kolové vozidlo 8×8 (KBVP Pandur I) max. 1300 kg;
hmotnost modulů APS včetně blízkého senzoru: max. 70 kg na metr délky stěny vozidla pokryté APS.
hmotnost trhaviny obsažené v modulech APS: max. 1,8 kg na metr délky stěny vozidla pokryté APS.
PAO je složen z řady modulů (efektorů) rozmístěných po obvodě vozidla. Každý modul obsahuje dva výbuchem formované projektily – jeden projektil chrání spodní část polosféry (útoky ze země), druhý horní část (útoky ze vzduchu). PAO si tedy teoreticky poradí i s PTŘS odpálenou z vrtulníku – což nebylo testováno. Senzory PAO jsou tvořeny bloky malých radarů, které směřují do stran a kolmo vzhůru. Každý směr je sledován nejméně třemi radary. Centrální řídící jednotka pak z radarového signálu vypočte trajektorii blížící se střely, tj. polohu, rychlost a směr. Systém také určí typ útočící munice. Následně dojde k iniciaci příslušného modulu. Výhodou PAO je snadná instalace, bez nutnosti zasahovat do základní konstrukce vozidla. Moduly se připevňují na masivní lištu rámující obvod vozidla. Všechny moduly jsou propojené kabeláží a ta je svedena do zmíněné řídící jednotky uvnitř vozidla. Jednotka zase komunikuje se systémem řízení boje (SŘB) vozidla. PAO se kompletně vyrábí v České republice. Například trhaviny do efektorů dodává česká Explosia a kabeláž Ray Servise. Na náš přímý dotaz nám bylo potvrzeno, že výroba PAO není nijak závislá na "globálním dodavatelském řetězci" (na dodávkách z Číny). Bezpečná vzdálenost při iniciaci PAO pro živou sílu je pouze pět metrů, což potvrdilo testování dle standardů NATO. Podle zástupců VVÚ ale jde o hraniční a stále rizikovou vzdálenost. Výhodou systému je nízká cena - dle závěrečné zprávy projektu výsledná úspora (domácí vs. zahraniční APS) dosahuje 3,5 milionu na vozidlo.
Výroční zpráva Vojenského výzkumného ústavu zmiňuje vývoj pokročilé aktivní balistické ochrany vozidel proti útokům RPG a PTŘS. Vývoj probíhal v letech 2014-2017 a za projekt byl zodpovědný doc. Ing. Stanislav Rolc, CSc. Systém je navržený tak, aby byl aplikovatelný pro lehce a středně obrněnou techniku zařazenou ve výzbroji AČR a poskytoval ochranu osádek vozidel proti střelám s kumulativní hlavicí (RPG, PTŘS) při útoku ze všech směru (včetně ochrany stropu) za pohybu vozidla. Systém bude schopen předat posádce chráněného vozidla po eliminaci ohrožení údaje o směru zdroje ohrožení pro možnost jeho následné bezprostřední likvidace. V roce 2015 bylo navrženo řešení systému aktivní balistické ochrany včetně návrhu integrace systému do vozidla KBVP Pandur II. Byly vyrobeny zkušební vzorky a realizovány ověřovací testy funkce komponent detekčního a sledovacího podsystému a dále pevnostní testy boxů pro uložení nálože EFA, senzorů a anténních sestav. A dále byl zpracován a schválen konečný projekt, který zahrnuje řešení detekčního a sledovacího podsystému včetně zpracování získaného signálu a řešení protiopatření. Bylo zpracováno řešení integrace systému pokročilé aktivní ochrany do vozidla KBVP Pandur II a ideové řešení integrace systému do vozidla IVECO LMV. Výstup řešení v roce 2017 uvádí, že prototyp systému pokročilé aktivní balistické ochrany byl ověřený v podnikových, kontrolních a vojskových zkouškách. Byla vypracována výrobní dokumentace včetně technických podmínek a návrh na zavedení do rezortu Ministerstva obrany.
No jo, je dost smutné, že se můžeme akorát hrabat ve starých dokumentech a hledat k tomu zajímavosti. Přeci jen do pár let bude celý systém překonaný a bude se muset začít nanovo. Ještě jsem našel ideový návrh na vozidle Iveco. Pokud by se někdy mělo něco dělat i s tanky Leopard 2A4, tak by osazení systémem PAO, mřížemi a bloky ERA dávalo dost smysl (bez většího navýšení hmotnosti), ale to se asi nestane a AČR je bude hoblovat v současném stavu - jen osadí radiostanici, aby se mohli dovolat na velení když zapadnou do bláta.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Výstup řešení v roce 2017 uvádí, že prototyp systému pokročilé aktivní balistické ochrany byl ověřený v podnikových, kontrolních a vojskových zkouškách. Byla vypracována výrobní dokumentace včetně technických podmínek a návrh na zavedení do rezortu Ministerstva obrany.
A dopadlo to jako vždy.
Jinak jestli chytrá bradavice nebo hloupá vyrážka v podobě ERA, to fakt záleží na vkusu každého soudruha.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
On tento typ obvodových bloků není nic unikátního, známe to i třeba z Německa, konkrétně u systému ADS. Ten vznikl ve společnosti ADS Gesellschaft für aktive Schutzsysteme mbH, ve které má majoritní akcionář Rheinmetall AG z Düsseldorfu 74% podíl a zbytek vlastní IBD GmbH z Lohmar. Zkoušeli to na vozidle Fuchs v roce 2011, ale taky s tím neudělali díru do světa - nevím kde je problém.
To obvodové řešení se asi používá kvůli nižší ceně, než u systémů s výmetníkem (jako Iron Fist a Trophy).