Při Polsku, jako státu, stála zčásti, na počátku 2. světové války dne 1. září 1939, jen ta trocha přírody. Jen ta. Nikdo jiný.
Ano, byla to mlha, která brzy ráno 1. září 1939 halí větší část Polska. Údery Luftwaffe na 1 500 km dlouhé hranici musí být o nějakou tu ranní hodinu odloženy.
Začíná 2. světová válka.
Ve 4,45 hodin dne 1. září 1939 začíná do této ranní mlhy ostřelovat německá školní bitevní loď Schleswig-Holstein (14 900 tun), zakotvená v gdaňském přístavu (vzdálenost střelby byla asi 360 metrů od polské enklávy Westerplatte).

Také na celé 1 500 km dlouhé frontě od Východního Pruska až po Vysoké Tatry na Slovensku, střílí německé dělostřelectvo, kterému po dosti dlouhé době začíná jen sporadicky a jen na některých místech, odpovídat slabé dělostřelectvo Polska. Dělostřelectvo Wehrmachtu střílí na předem průzkumem zjištěné cíle v Polské republice.
Po skončení dělostřelecké přípravy se do Polska vrhá přibližně 3 200 tanků různých typů, které podporuje přibližně 4 300 děl různé ráže a do polské země vstupuje 1 500 000 vojáků Wehrmachtu, které bude podporovat za nějakou tu hodinu (okolo 7 hodiny) 1 929 letadel různých typů. Na druhé straně hranice, a dál v Polsku, je čeká přibližně 1 000 000 polských vojáků (v různém stádiu mobilizace), kteří mají asi 1 350 děl, přibližně 600 mnohem horších tanků (především však málo a špatně rozložených) a asi 463 letadel (z nich je jen několik desítek modernějších).
Útok na Polsko září 1939.

Až po postupném rozpuštění mlhy (okolo 7 hodiny ranní) začínají bojové eskadry Luftwaffe plnit své bojové úkoly.
Zde bychom měli vyvrátit jeden mýtus, který pro mnoho lidí vytvořila historická literatura 50., 60. a 70. let. Ta tvrdila, že první údery Luftwaffe zničily polské letectvo na zemi.
Není to pravda.
Polské letectvo již 31. srpna 1939, na rozkaz velení, přemístilo své bojové letectvo na záložní letiště. Údery letectva Luftwaffe tak zasáhnou, ale dejme konečně slovo – Janusz Piekalkiewicz – Hitler a Stalin rozbíjejí Polsko – Polské tažení. To, co on říká, pak potvrzují i další prameny na konci mého článku a mnoho dalších, které vycházejí i z později otevřených archivů( po roce 1990). Janusz Piekalkiewicz prozkoumal v 80. letech archivy celé Evropy, takže cituji jeho výzkum ze str. 91 této knihy:
„Jedno z tvrzení nacistické propagandy, které se dodnes objevuje v různých publikacích, říká, že Luftwaffe již v prvních dnech zničila polské letectvo na zemi. V této době byla zničena pouze zařízení mírových letišť, školní letadla (jako RWD-8) a průzkumná (jako R-XIII.) a také stoje, které se právě nacházely v opravě nebo na revizi stavu. Ve skutečnosti v souladu s polskými prameny v prvních dnech války ani jediný bojový stroj nebyl zničen na zemi (všechny přelétly dne 31. srpna 1939 na záložní letiště).
Nicméně kvalitativní a početní převaha Němců jim od první chvíle zajišťovala neomezenou převahu ve vzduchu.“
Ale vraťme se zpět do Gdaňska.
Když přestane palba palubního dělostřelectva školní bitevní lodi Schleswig-Holstein, začíná útok úderné roty SS Danziger-Heimwehr (což byla Gdaňská domobrana) a také úderného oddílu Henningsen (ten byl několik dní utajen a připraven v útrobách školní bitevní lodi Schleswig-Holsteinu).
V samotném Gdaňsku útočí dne 1. září 1939 ve 4 hodiny 50 minut oddíly SA na polskou Poštu. Tady se však 50 poštovních zaměstnanců pod velením poručíka Guderského překvapit nedá a udatně se brání. Zde bylo hrůzné to, že po skončení obrany jsou všichni obránci, kteří přežili, ihned popraveni!
Na celé 1 500 km dlouhé hranici překračují pak jednotky Wehrmachtu polské státní hranice.
Na útoku proti Polsku se podílí: skupina armád Sever pod velením generálplukovníka von Bocka se svou 3. Armádou pod velením generála dělostřelectva von Küchlera (z Východního Pruska) a 4. Armádou pod velením generála dělostřelectva von Klugeho a skupina armád Jih pod velením generálplukovníka Rundstedta (ze Slezska a Slovenska) s jeho 8. Armádou pod velením generála pěchoty Blaskowitze, 10. Armády pod velením generála dělostřelectva von Reichenau a 14. Armádou pod velením generálplukovníka Lista.
Postup německých armád.

Celkem tak na Polsko útočí 7 tankových divizí, 4 divize lehké, 4 divize (mot.) motorizované, 3 divize horské a 37 divizí pěších (postupně budou samozřejmě zapojovány divize záložní a toto číslo vzroste na více než 70 divizí).
Všechny tyto divize mají ve svých řadách jen modernějších 98 tanků Pz III. a 211 tanků Pz IV. Mimo toho je podporuje 1. letecká armáda pod velením generála letectva Kesselringa (podporuje skupinu armád Sever, tedy 3. A a 4. A) a 4. letecká armáda pod velením generála letectva Löhra (podporuje skupinu armád Jih - 8., 10. a 14. A), které do akce zapojují celkem 1 538 připravených letadel.
Rychle se pohybující oddíly Wehrmachtu jsou soustředěny na dvou „Hlavních směrech“ úderů. Mají za úkol:
Obklíčit polské hlavní síly od linie Visla – Narew. Skoro polovina takto rychle se pohybujících vojsk je ze Slezska útočící skupina armád Jih se dvěma tankovými, dvěma motorizovanými, třemi lehkými a šesti pěšími divizemi.
Mnohem výraznější koncentrace sil v menším prostoru, je rychle se pohybující kolona ze skupiny armád Sever, která útočí ze středních Pomořan a Východního Pruska. Tady má generál tankových vojsk Guderian se svým 19. tankovým sborem (ts) ze 4 tankových divizí soustředěny 3. Ty mají útočit z Východního Pruska na jih a vytvořit na východ od řeky Bug druhé rameno kleští, které bude tvořit oblouk obklíčení. Zároveň mají znemožnit další ústup všem polským svazkům a oddílům, které by chtěly ustoupit za řeku Vislu.
A jak to vypadá na polské straně?
Tady stojí v obraně 38 polských divizí, 1 motorizovaná brigáda (další 2 motorizovaná brigáda se teprve mobilizací formuje). Dále 11 jezdeckých brigád a 745 převážně zastaralých letadel, k tomu 1 134 lehkých slabě pancéřovaných OA (obrněných automobilů) starého typu.
Polská armáda jako celek se nemůže útočícímu Wehrmachtu rovnat ani počtem, ani výzbrojí.
Polské jezdecké jednotky, a je to více než 70 000 Hulánů, je v posledních dnech měsíce srpna 1939 šablonovitě rozmístěno podél celé více než 1 500 km dlouhé polsko-německé hranice.
Polská armáda nemá operační zálohy!
Operační zálohy jsou totiž právě mobilizovány, nebo převáženy, někdy i na velké vzdálenosti ke svým armádám.
Dalším, do nebe volajícím a tragickým problémem je, že z více jak 2,4 miliónu vycvičených polských vojáků, kteří byli k dispozici, bylo možno vyzbrojit jen a pouze 1,5 miliónu. Z toho tedy vlastně jen 30 polských divizí disponuje předepsanou výzbrojí, která se však vůbec nedá srovnat s palebnou silou divizí Wehrmachtu.
Další strašný problém, který si polské velení a polská armáda zavaří je, že ihned po vypuknutí války se z polských tanků a OA, které jsou k dispozici – kromě 10. jezdecké motorizované brigády pod velením plukovníka Maczeka – zformuje dodatečně: celkem 15 samostatných výzvědných rot, které se rozdělí mezi 15 polských pěších divizí, 11 tankových oddílů a 11 výzvědných tankových oddílů, které jsou přiděleny k 11 brigádám, dohromady 3 tankové a 2 roty lehkých tanků 7-TP a 3 roty tanků. Toto rozptýlení polských tanků v taktických svazcích pěchoty a jízdy již předem vylučuje, že budou účelně využity slabě vyzbrojené tanky a OA.
Jen na některých místech se daří polské armádě zastavovat dne 1. září 1939 údery Wehrmachtu (Westerplatte a poloostrov Hel jsou mimořádnou a skutečně legendární obranou polské armády a budeme je průběžně den po dni sledovat).
Westerplatte.

Poloostrov Hel.

Jedna taková obrana dne 1. září 1939 je zaznamenána ve Slezsku, kde došlo k prudkým bojům. Tady se polské 55. pěší divizi pod velením plukovníka Kalabinskiho podaří vzdorovat u Mikolowa dvěma německým pěším divizím 8. as, kterému velí generál pěchoty Busch. (8.A generál pěchoty Blaskowitz), když se zde skupiny německých diverzantů také pokouší ovládnout hutě a šachty. Ve Slezsku se také polské jednotky Sboru obrany pohraničí a prapory domobrany uchytí v horských dolinách, kde kladou houževnatý odpor německým tankovým kolonám, které pronikají do Polska.
Na severu jsou pobřežní vody okolo poloostrova Hel a Gdaňska neprodyšně odříznuty německými hladinovými loděmi, ponorkami a letectvem.
Okolo 7 hodiny ranní dne 1. září 1939 dojde nad vískou Nieporet na severu od Varšavy ke střetu polské stíhací brigády s německými bombardéry. Útočí tady více než 80 letadel He 111 a Do 17, které doprovází 20 těžkých stíhaček Me 110. Toto je první a až do léta roku 1940 bezpochyby zatím největší letecká bitva 2. světové války. Trvala kolem 50 minut.
Paradoxem pak je, že v tuto dobu, a jak uvidíme nejen 1. září 1939, čekají na polských letištích bombardovací brigády na rozkaz ke startu eskadry jediných modernějších bombardérů Loś s podvěšenými pumami.
Bombardéry PZL 37 Loś.

Věřilo se na zastavení války, a tak maršál Rydz-Śmigly pod nátlakem spojenců (Velké Británie a Francie) nedává letecké brigádě rozkaz, aby provedla bombardovací údery na přesouvající se a útočící Wehrmacht.